تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

امضا پیمان هسته‌ای میان آمریکا و روسیه

باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده و همتای روسی او دمیتری مدودف امروز پنج‌شنبه، در پراگ، پایتخت جمهوری چک یک پیمان تاریخی هسته‌ای امضاء کردند.
امضاء این پیمان میان دو کشور برای کاهش زرادخانه هسته‌ای انجام می‌شود.

این پیمان، قرار است جانشین «عهدنامه راهبردی کاهش جنگ‌افزار» (معروف به عهدنامه استارت) که در سال ۱۹۹۱ امضاء شده و تاریخ آن ماه دسامبر گذشته به پایان رسید شود.


عکس از AFP

امضاء پیمان جدید ظهر امروز در قصر تاریخی پراگ و پس از دیدار دونفره دو رئیس جمهور صورت گرفت.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، تمرکز موضوعات مورد بحث در دیدار اوباما و مدودف بر برنامه هسته‌ای ایران، شورش در قرقیزستان و پدافند موشکی ایالات متحده در اروپا خواهد بود.

دولت اوباما خواستار پشتیبانی روسیه از به تصویب رساندن تحریم‌های سنگین‌تر علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل شده‌است.

تمرکز موضوعات مورد بحث در دیدار اوباما و مدودف بر برنامه هسته‌ای ایران، شورش در قرقیزستان و پدافند موشکی ایالات متحده در اروپا خواهد بود

پس از مراسم امضاء امروز، رئیسان جمهور دو کشور در یکی از تالارهای این قصر نشست مشترک رسانه‌ای خواهند داشت.

بر پایه پیمان جدید اتمی روسیه و آمریکا که در دو دهه گذشته بی‌سابقه است شمار کلاهک‌های هسته‌ای دو کشور تا حدود یک‌سوم کاهش خواهد یافت. بر پایه این پیمان شمار وسائط نقلیه برنامه‌های هسته‌ای دو کشور نیز نصف خواهد شد.

دستیابی به چنین پیمانی از برنامه‌های درازمدت باراک اوباما بوده‌است و وی در یک سال اخیر به کرات در مورد آن صحبت کرده‌است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ظاهرا قرقیزها توده ای فدایی ندارند که بین اپوزیسیون اختلاف بندازان و به رژیم کمک کنن سر پا وایسه . جالبه که توده ای فدایی ها چرا ساکتند در مورد قرقیز ؟ این مخالفین علیه دولت انقلاب ارغوانی شورش کردند . ولی معلوم نیست که روسی باشند . بنابر این توده ای فدایی منتظر خبر از روسیه هستند

-- arghavan gherghizy ، Apr 8, 2010

حالا دوباره چی شده توده ای فدایی میکنید؟ خواب مونده بودید؟ ساعت خواب، دنیا عوض شده بابا! جنگ سرد تموم شده، حالا جنگ اسلام ناب محمدیه با کفار جهان به فرماندهی فیروز آبادی برای صدور عدل و عدالت چرا که دین اسلام بر حق است و سایر ادیان بر باطل ! به قول مولای قزوین هر که هم قبول ندارد غلط میکند غلط میکند غلط میکند !

-- ستاره ت ، Apr 8, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)