تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

آمار ضد و نقیض نرخ بیکاری در ایران

عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیر کار دولت دهم می‌گوید که نرخ بیکاری ایران به «۱۱٫۳ درصد» رسیده‌ است.

به گزارش خبرگزاری مهر، وی اعلام کرد در زمستان سال ۸۷ نرخ بیکاری ایران ۱۲ و نیم درصد بود که با ایجاد یک میلیون و ۲۰۰ هزار فرصت شغلی جدید در سال ۸۸ نرخ بیکاری تا پایان فصل پاییز ۱٫۲ دهم درصد کاهش یافته‌ است.

از سوی دیگر حسن صادقی، معاون امور استان‌های خانه کارگر می‌گوید اخراج‌ کارگران در تعطیلات عید نوروز سال جاری ۵۰ درصد بیشتر از سال گذشته بوده‌ است.

وی به خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، گفت که با احتساب افرادی که برای حل مشکلاتشان به اداره کار مراجعه نمی‌کنند، آمار اخراج‌ها ۷۰ درصد رشد داشته‌ است.

معاون امور استان‌های خانه کارگر می‌گوید اخراج‌ کارگران در تعطیلات عید نوروز سال‌جاری ۵۰ درصد بیشتر از سال گذشته بوده‌‌است

رئیس مجمع پیشکسوتان جامعه کارگری، با ابراز نگرانی از رشد اخراج نیروی کار، سیاست‌های اقتصادی دولت و لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها را در این مسئله دخیل دانست.

به گفته وی ریسک سرمایه‌گذاری در بخش صنعت بالا رفته‌است و تغییر در قوانین بازنشستگی، افزایش هزینه سربارها از جمله حمل‌ونقل، نگرانی از آینده صندوق بیمه بیکاری، واردات بی‌رویه و عمل نکردن دولت به تعهدات خود در قبال این صندوق از عوامل بالارفتن ریسک بخش صنعت هستند.

آمار وزیر کار ایران در حالی بیان می‌شود که نشریه اکونومیست از افزایش نرخ بیکاری ایران به ۱۳٫۲ درصد خبر داده‌ است.

واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست، در گزارشی که ماه فوریه منتشر کرد نیروی کار ایران را در سال گذشته میلادی، ۲۵ میلیون نفر و نرخ بیکاری را ۱۲٫۹ درصد اعلام کرد.
اکونومیست پیش‌بینی کرده‌است که طی دو سال آینده نرخ بیکاری در ایران بین ۱۴٫۱ و ۱۵ درصد خواهد بود.

این آمارها در حالی است که محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت دهم، روز گذشته، چهارشنبه در یک برنامه تلویزیونی گفت که در سه چهار سال آینده نرخ بیکاری در این کشور به پنج درصد می‌رسد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

با توجه باینکه جمعیت زنان ٥٢ درصد جامعه است و زنان کمتر از ١٥ درصد مشفول بکار میباشند تغیین نرخ بیکاری تنها برای مردان محاسبه می شود و این در حالی ست که در اعلام این نرخ بیکاری هم تفلب می شود پس هر نرخی که دولت اعلام کند با توحه به عدم محاسبه ی زنان خود بخود دو برابر خواهد بود از راه دیگر هم باید این موضوع را در نطر گرفت که کارخانجات ایران بسیار فرسوده اند و نیروی کار مصرقی موجود هم عملا به هدر می رود و کار مفید انجام نگرفته و ضرورتا این هم به نرخ بیکاری افزوده می شود . در واقع باید گفت نرخ بیکاری در ایران بیش از ٦٠ درصد است

-- farhad-faryad ، Apr 9, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)