تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

شادی صدر برنده جایزه پروانه طلایی شد

شادی صدر، فعال حقوق زنان، برنده جایزه «پروانه طلایی» جشنواره فیلم‌های حقوق بشری سازمان عفو بین‌الملل شد.

هیات داوران این جشنواره، جایزه پروانه طلایی را به خاطر «امیدبخش‌ترین و با ابهت‌ترین» فعالیت که در فیلم «زنان در کفن» نشان داده شده بود، به این فعال حقوق زنان اعطا کردند.


به گفته خانم صدر، این جایزه می‌تواند شروعی برای نوشتن بخشی از «تاریخ زنان» باشد.

«زنان در کفن»، فیلمی مستند، ساخته‏ مشترک محمدرضا کاظمی و فرید حائری‌‏نژاد است که تلاش‌‏های چند فعال حقوق زنان در تهران، به ویژه شادی صدر را در کمپین قانون بدون سنگسار دنبال می‏کند.

شادی صدر می‌گوید که این جایزه متعلق به تمامی فعالان کمپین «قانون بی‌سنگسار» است و اگر روزی، موزه جنبش زنان درست شود، این جایزه باید به بخش مربوط به کمپین قانون بی‌سنگسار منتقل شود.

شادی صدر می‌گوید که وجه نقدی این جایزه را به یک پروژه بصری برای مستند کردن خاطرات زنان از «تهدید، آزار و اذیت، سرکوب، زندان، شکنجه و تبعید در سال‌های ۵۷-۶۷» اعطا خواهد کرد

جشنواره فیلم‌های حقوق بشری سازمان عفو بین‌الملل، مبلغ پنج هزار یورو نیز به برنده جایزه پروانه طلایی اختصاص داده ‌است.

خانم صدر در وبلاگ شخصی خود اعلام کرده که وجه نقدی این جایزه را به شخص یا گروهی که یک پروژه بصری برای مستند کردن خاطرات زنان از «تهدید، آزار و اذیت، سرکوب، زندان، شکنجه و تبعید در سال‌های ۵۷-۶۷» تهیه کند، اعطا خواهد کرد.

به گفته وی، خاطرات این نسل از زنان ایران، هیچ‌گاه بازگو نشده و این جایزه می‌تواند شروعی برای نوشتن بخشی از «تاریخ زنان» باشد.

سومالی مام، از کامبوج که شماری از دختران خردسال را از گرفتار شدن در تجارت سکس نجات داده و ربیعا خدیر، رهبر جنبش دادخواهی مادران در الجزایر، از دیگر نامزدهای این جایزه بودند.

صدر می‌گوید که این جایزه متعلق به تمامی فعالان کمپین «قانون بی‌سنگسار» است و اگر روزی، موزه جنبش زنان درست شود، این جایزه باید به بخش مربوط به کمپین قانون بی‌سنگسار منتقل شود

شادی صدر، روزنامه‌نگار و وکیل دادگستری، از موسسان کمپین «قانون بی‌سنگسار» در ایران است. این کمپین از سال ۱۳۸۵ برای لغو قانون سنگسار و دفاع از متهمین به سنگسار تلاش می‌کند.

راه‌اندازی موسسه غیر انتفاعی راه توانمندزیستن (راهی)، از دیگر فعالیت‌های شادی صدر است. این موسسه مرداد ماه ۱۳۸۳ با هدف توانمندسازی و رفع همه اشکال تبعیض حقوقی و عملی علیه زنان از طریق مشاوره حقوقی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی، تلاش می‌کرد.

موسسه راهی در آخرین روزهای سال ۱۳۸۵، از سوی دادسرای انقلاب اسلامی پلمب شد.

صدر، سال گذشته، برنده دو جایزه از وزارت امور خارجه هلند و آمریکا شد. این فعال حقوق زنان پس از بازداشت در راهپیمایی روز قدس سال گذشته، از ایران خارج شد و در حال حاضر در آلمان اقامت دارد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

چرا عكس با روسری ست؟

-- فرهاد ، Apr 1, 2010

شادی دوستت داریم.
شادی ما در تهران شاهد زحمات فراوان تو بوده ایم.
واقعا لیاقتش را داری
درود بر تو که یادی از زنان مظلوم دهه شصت کردی

-- anahita ، Apr 2, 2010

سلام امان وجود دارد كه ايميل خانوم صدر را براي من ارسال كنيد سپاسگذارم

-- مهدی ، Apr 2, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)