تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

تنش میان ایران و نروژ بالا گرفت

دولت نروژ در واکنش به اخراج یک دیپلمات خود از تهران، از یک دیپلمات ایرانی خواست که خاک این کشور را ترک کند.

وزارت خارجه نروژ، امروز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرده که دولت ایران، پنجم اسفند ماه با احضار سفیر این کشور در تهران، به اعطای پناهندگی به محمدرضا حیدری، کنسول پیشین ایران در این کشور اعتراض کرده است.

این بیانیه افزوده که ایران در این ملاقات خواسته که یکی از دیپلمات‌های نروژ، خاک این کشور را ترک کند.

نروژ، به آقای حیدری که به نشانه اعتراض به سرکوب‌های پس از انتخابات از مقام خود استعفا کرده بود، پناهندگی اعطا کرده است.

این وزارتخانه با دفاع از اعطای پناهندگی به حیدری، اعلام کرده که این اقدام، مطابق با کنوانسیون‌های بین‌المللی بوده و ملاحظات «شخصی» در آن دخالت نداشته است

وزارت خارجه نروژ در بیانیه خود افزوده که این اقدام ایران، واکنشی «غیرقابل قبول» است.

این وزارتخانه با دفاع از اعطای پناهندگی به حیدری، اعلام کرده که این اقدام، مطابق با کنوانسیون‌های بین‌المللی بوده و ملاحظات «شخصی» در آن دخالت نداشته است.

آن‌طور وزارت خارجه نروژ اعلام کرده است، اداره مهاجرت این کشور، حیدری را واجد شرایط دریافت پناهندگی دانسته است.

روز گذشته نیز تعدادی از هواداران دولت در تهران، مقابل سفارت نروژ تجمع کرده و از مقام‌های این کشور خواسته بودند که در امور ایران دخالت نکنند.

ایران با آغاز اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات و وقایع پس از آن، بارها کشور‌های غربی را متهم به دخالت در امور داخلی خود و حمایت از معترضان کرده است.

کشور‌های غربی نیز با رد این ادعای ایران، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته‌اند که به «سرکوب» معترضان پایان داده و زندانیان را آزاد کنند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

افرین به نروژ و بقیه کشورهای دنیا که دارند اینها را ادب میکنند. اخوندها فکر میکردند هر کاری بکنند مثل همیشه فقط حرف زده میشود و هیچ عکس العملی در کارنیست ولی حالا تعجب میکنند که بقیه هم میتواند به این ها تو دهنی بزنند و لال هم نیستند فقط قبلا منافعشان ابجاب نمیکرد ولی دیگر تاریخ مصرف حکومت اخوندی گذشته و همه این را فهمیده اند بجز حکومتیان.
درود بر جوانان و دانشجویان شجاع ما که ابروی ایران را در دنیا خریدندو حالا همه میدانند مردم پشت اینها نیستند و این تنها دلیل موضع گیریهای شفافتر این دولتهاست.
دنیا با ماست.
دنیا دیده

-- بدون نام ، Mar 4, 2010

کار حیدری و سی و هفت تن دیگر از دیپلماتهای جمهوری اسلامی کاری ست در راستای ارزشهای انسانی و ایرانی. آنها با این کار خود ایرانی شده اند. سلام بر آنها. از آنها پشتیبانی کنیم.
زنده باد جمهوری ایرانی

-- بدون نام ، Mar 4, 2010

میخوام بدونم رژیم جمهوری اسلامی بر اساس کدام قوانین بین المللی حق پارازیت انداختن بر روی شبکه های ماهواره ای و همچنین فیلتر کردن سایتها رو داره که اینطور دم از حق و حقوق خودش در مجامع بین المللی رو میزنه؟
عوارض این پارازیتها هم بجای خودش.
شما ایرونیهای خارج کشور اگه دستتون به جایی میرسه گله و شکایت ما رو از این رژیم پررو به گوش دنیا برسونید.

-- اشکان ، Mar 4, 2010

من اگه جای مقامات نروژ بودم تمامی مزدوران رژیم جمهوری اسلامی رو از سفارت بصورت کاملا محترمانه با تیپا و اردنگی بیرون می انداختم.
اگه این کامنت منو میخونید تا دیر نشده و قبل از سقوط رژیم جمهوری اسلامی برید یه خورده از آقای حیدری یاد بگیرید.وجدان داشته باشید و مرد باشید(خطاب به سفارتخانه رژیم در نروژ)

-- فرزانه ، Mar 4, 2010

thanks for embasi Norway

-- mahmood ، Mar 5, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)