تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

تأکید آمریکا بر نقش ژاپن در مهار هسته‌ای ایران

یکی از مقامات ارشد آمریکایی امروز جمعه گفت نقش ژاپن در تلاش‌های جامعه جهانی برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران «بسیار حیاتی» است.
قدرت‌های غربی هم‌اینک در حال کوشش برای از تصویب گذراندن قطع‌نامه جدیدی علیه جمهوری اسلامی در شورای امنیت سازمان ملل بر سر برنامه هسته‌ای ایران هستند.

ژاپن که وابستگی زیادی به نفت خاورمیانه دارد بر خلاف هم‌پیمان اصلی خود ایالات متحده، روابط نسبتاً‌ گرمی را با جمهوری اسلامی ایران برقرار کرده‌است. ژاپن قرار است ماه آینده ریاست دوره‌ای شورای امنیت ملل متحد را بر عهده گیرد.


جیم استاین‌برگ، معاون وزیر خارجه آمریکا امروز پس از دیدار با کاتسویا اوکادا، وزیر خارجه ژاپن اظهار داشت که محور اصلی این دیدار موضوع هسته‌ای ایران بود. وی افزود:
«ژاپن نقشی حیاتی در این مسئله ایفا می‌کند. ژاپن هدایت‌کننده و صدایی نیرومند در حمایت از سیاست عدم اشاعه سلاح هسته‌ای است و تعهدی قوی برای تعامل با چالش‌های جنگ‌افزار هسته‌ای دارد.»

آقای استاین‌برگ در ادامه گفت که «ژاپن نفوذ زیادی در میان ایرانیان دارد و می‌تواند تأثیر بزرگی داشته‌باشد.»

یوکیو هاتویاما، نخست‌وزیر ژاپن هفته گذشته از علی لاریجانی، سخنگوی مجلس ایران خواست تا «تمامی تردیدها را در مورد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی» برطرف کند.

روزنامه ژاپنی: آمریکا با این دیدار قصد داشت تا از حمایت ژاپن به عنوان رئیس شورای امنیت در ماه آوریل و پیش از رسیدن ریاست دوره‌ای به لبنان در ماه مه، اطمینان حاصل کند

ایالات متحده و هم‌پیمانانش قصد دارند در ماه آوریل طرح تحریم ایران را به رأی‌گیری در شورای امنیت بگذارند.
به گفته روزنامه ژاپنی یومیوری شیمبون، آمریکا با این دیدار قصد داشت تا از حمایت ژاپن به عنوان رئیس شورای امنیت در ماه آوریل و پیش از رسیدن ریاست دوره‌ای به لبنان در ماه مه، اطمینان حاصل کند.

علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته گفت:
«ما اجازه نمی‌دهیم که از نیویورک و شورای امنیت مواردی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین دیکته شود و اگر به آژانس گفته شود چه کاری انجام دهد و چه کاری انجام نشود این روند خلاف اساسنامه آژانس است و ایران و کشورهای هم‌فکر که بیش از ۱۰۰ کشور هستند این اجازه را به آمریکا و غرب نخواهند داد.»

مقامات جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های اخیر تلاش‌های گسترده‌ای را در میان کشورهای عضو جنبش غیر متعدها به‌ویژه در قاره آفریقا و آمریکای جنوبی برای جلب رأی موافق این کشورها به برنامه هسته‌ای خود انجام داده‌است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ژاپن نوکر صفت باید اول برنامه سلاح اتمی خود را مهار کند و بعد هم خفه خوان بگیرد.

-- بدون نام ، Mar 5, 2010

هه هه ! موسوی از خودشونه ! حقه توده ایها بود برای شکستن اصلاح طلبی داخل حکومت !
چون داشتند به طرف امریکا میرفتند .
یک تیر دو نشان .
هم احمدی نمیتواند به سمت امریکا برود
هم اصلاح طلبان شکست خوردند و اوت شدند
هم امریکا نمیتواند با این رژیم بد نام مذاکره کند
دیگه چی میخواین

-- salous ، Mar 5, 2010

موسوی از حودشونه. ولی تنها اعتراض جدی و بزرگ علیه حکومت رو پس از انقلاب آن هم بدون خشونت به وجود آورد. مدعیانی که از خودشون نیستند، چه کرده اند جز ژست ها و ادعاهای توخالی و توهمات و خیالبافی های بی حاصل و تمام نشدنی.

-- مهران ، Mar 5, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)