تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

هشدار عفو بین‌الملل به حبس هنگامه شهیدی

سازمان عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای، به مقامات جمهوری اسلامی ایران در رابطه با زندانی کردن هنگامه شهیدی، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان دربند هشدار داد.

این سازمان مدافع حقوق بشر همچنین خواستار آزادی خانم شهیدی و سایر روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی دربند شد.

بیانیه عفو بین‌الملل، بازداشت هنگامه شهیدی را یکی از «آخرین حملات» بر روزنامه‌نگاران و رسانه‌های نزدیک به «جنبش مردم ایران» دانسته‌ است.


هنگامه شهیدی

هنگامه شهیدی، روزنامه‌نگار و عضو ستاد مهدی کروبی در انتخابات ریاست جمهوری، اوایل اسفند ماه جاری برای دومین بار در هشت ماه اخیر بازداشت شد.

خانم شهیدی که پیش از این نیز در ششم تیر ماه جاری دستگیر شده بود، دهم آبان ماه با قرار وثقیه ۹۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد. دادگاه تجدیدنظر حکم شش سال حبس تعزیری این فعال مدنی را تائید کرده‌ است.

هنگامه شهیدی از اعضای حزب اعتماد ملی و یکی از مشاوران مهدی کروبی، دبیرکل این حزب در زمینه مسائل زنان و بین‌الملل است. وی که از بیماری قلبی رنج می‌برد، در مدت بازداشت قبلی نیز تحت «فشارهای شدید روحی و روانی» قرار داشت.

عفو بین‌الملل طی این بیانیه همچنین خواستار تحقیق درباره «شکنجه» هنگامه شهیدی و محاکمه افراد مسئول در این رابطه شده است. بنا به این بیانیه خانم شهیدی در اولین بازداشتش «شکنجه» و «تهدید به اعدام» شده‌ است.

عفو بین‌الملل خواستار تحقیق درباره «شکنجه» هنگامه شهیدی و محاکمه افراد مسئول در این رابطه شده است

سازمان عفو بین‌الملل با اعتراض به توقیف روزنامه اعتماد و نشریه ایران‌دخت در روزهای اخیر، آورده‌ است: «مقامات جمهوری اسلامی با دستگیری روزنامه‌نگاران و اعمال محدودیت استفاده از اینترنت و رسانه‌های همگانی، از جمله فیلترینگ سایت‌های اجتماعی و تعطیلی مطبوعات، به تحدید آزادی بیان ادامه می‌دهند.»

هیات نظارت بر مطبوعات در جلسه روز دوشنبه هفته جاری، رای به توقیف روزنامه اعتماد و لغو امتیاز هفته‌نامه ایران‌دخت داد. روزنامه اعتماد در آخرین شماره‌ خود، نظرات نمایندگان فراکسیون اصلاح‌طلب مجلس را درباره فیلم حمله نیروهای انتظامی و لباس شخصی به خوابگاه دانشجویان در ۲۵ خرداد ماه منتشر کرده بود.

در هشت ماه گذشته، بیش از پنج هزار نفر از مخالفان دولت از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

بر پایه اعلام سازمان گزارشگران بدون مرز، پس از دهمین انتخابات ریاست جمهوری در ایران در خرداد ماه جاری، بیش از ۱۱۰ روزنامه‌نگار زندانی شده‌اند و نزدیک به ۲۰ نشریه توقیف شده‌ است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

هنگمه را ازاد کنید .. همه هنگامه ها را ازاد کنید. روح و شرافت این ملت را ازاد کنیدخودتان واین اسلام عقب افتاده تان را بردارید و به گورستان بروید.
ما شما را نمی خواهیم. نه ولی اینکار در ظرفیت شما نیست .
دخترانمان و پسرانمان را خودمان ازاد میکنیم و شما را به گورستان می فرستیم.
یک مادر

-- بدون نام ، Mar 5, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)