تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

آمریکا «نسل‌کشی ارامنه» را به‌رسمیت شناخت

مجلس نمایندگان ایالات متحده، امروز پنج‌شنبه، قطع‌نامه‌ای را که طی آن عنوان نسل‌کشی برای قتل عام ارامنه در جریان جنگ جهانی یکم به رسمیت شناخته می‌شود را تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دولت ترکیه بلافاصله در واکنش به این قطع‌نامه با محکوم کردن آن، سفیر خود را از واشینگتن فراخواند.


انتقال شهروندان ارمنی قلمرو عثمانی به زندان، آوریل ۱۹۱۵

تبعید و کشتار دسته‌جمعی و سیستماتیک شمار بسیار زیادی از مردم ارمنی ساکن سرزمین‌های تحت کنترل امپراتوری عثمانی که در میان سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۷ رخ داد، پیش از ایالات متحده دست کم از سوی ۱۹ کشور دیگر رسماً به عنوان نسل‌کشی به رسمیت شناخته شده‌است.
فرماندهان ارتش عثمانی و رهبران قیام ترکان جوان، عاملان این کشتارها دانسته شده‌اند.

کمیسیون امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا امروز با ۲۳ رأی در برابر ۲۲ رأی قطع‌نامه به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه را تصویب کرد.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در آغاز دوره ریاست‌جمهوری خود به ارامنه آمریکا قول داده‌بود تا کشتار دسته‌جمعی ارمنیان آناتولی را به عنوان نسل‌کشی بپذیرد.
با این وجود هیلاری کلینتون، ‌وزیر خارجه ایالات متحده امروز اکیداً از رئیس مجلس نمایندگان خواسته‌بود تا از به رأی گذاشتن این قطع‌نامه چشم‌پوشی کند.

آنکارا مکرراً تهدید کرده‌است که تصویب این قطع‌نامه به همکاری‌های دوجانبه میان دو کشور لطمه خواهد زد.

دولت ترکیه بلافاصله در واکنش به این قطع‌نامه با محکوم کردن آن، سفیر خود را از واشینگتن فراخواند

این قطع‌نامه غیر الزام‌آور از رئیس جمهور آمریکا می‌خواهد تا سیاست خارجه خود را با درک از این نسل‌کشی هم‌خوان کند و در بیانیه سالانه خود در این موضوع، از این قتل عام به عنوان «نسل‌کشی» یاد کند.

ارامنه شمار قربانیان این کشتارها را ۱.۵ میلیون نفر ذکر می‌کنند ولی ترکیه تعداد کشته‌شدگان ارمنی را بین ۳۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار نفر می‌داند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

به امید اینکه در ایران هم روزی یک حکومت انسانی حاکم شده و نسل‌کشی ها و جنایاتی مثل نسل‌کشی ارامنه و نسل‌کشی در دارفور را به رسمیت بشناسد. نپذیرفتن حقیقت آن رنج ها خیانت است به قربانیان آن فجایع.

-- ساسان ، Mar 5, 2010

امیدوارم روزی نسل کشی قره باغ و کوجالی اذربایجانشمالی توسط ارامنه به رسمیت کل جهان برسد./

-- کارن ، Mar 5, 2010

جناب کارن، قره باغ جنگ بود و خوجالی (نه کوجالی) هم کشتار مقطعی محلی در پاسخ به قتل عام ارامنه در باکو بود. نسل‌کشی چیز دیگری است و تعریف دیگری دارد. آذربایجانشمالی هم نداریم جمهوری آذربایجان داریم. همه چیز را دارید با هم قاطی و مغلطه می کنید.

-- آذر ، Mar 5, 2010

در این ویدئو مورخ برجسته آمریکایی و استاد دانشگاه پرنیستون و یکی از متخصصین قابل اعتماد تاریخ مخصوصا تاریخ ملت های مسلمان پروفسور برنارد لوئیس به اتهامات جعلی ارامنه پاسخ می دهد.

http://www.youtube.com/watch?v=qG70UWESfu4

-- علی دهقانی ، Mar 5, 2010

۹۹ درصد مورخان با نسل کشی بودن این نسل کشی موافقند چون انبوه مدارک و اسناد آن تنها برای نژادپرستان ترک قابل مشاهده نیست. جناب علی دهقانی با این چشم بستن های نژادی ره به جای درستی نمی برید.

-- بهرام ، Mar 5, 2010

اذز جان نسل کشی رو توضیح بده بقیه هم بدونن

-- بدون نام ، Mar 5, 2010

ارمنیان متعصب ایران را جزئی از کشور ارمنستان بزرگ می دانند نمی دانم شما ایرانیها چرا برای آنها دلسوزی می کنید چه قتل عام شده باشه یا نشده باشه در ضمن اگه ارمنیان این قدر مطمئن هستند پس چرا سالی 40 میلیون دلار برای تحریف تاریخ به نفع خودشان خرج می کنند.
در ضمن آقای بهرام چند تا تاریخ دان از اون 99 درصد بگید ما هم یاد بگیریم

-- یاسر ، Mar 5, 2010

نسل‌کشی یعنی به طور سیستماتیک سعی کنید با کشتن همه افراد یک قوم نسلشان را از زمین بردارید. همان کاری که همفکران شما در ترکیه علیه ارمنی ها و یونانی ها کرده اند. جنگ داخای استقلال طلبی بین دو گروه در قره باغ را شما مثلا مطابق این تعریف می دانید؟

-- آذر ، Mar 5, 2010

جناب یاسر چنین چیزی که گفتید «ارمنیان متعصب ایران را جزئی از کشور ارمنستان بزرگ می دانند» وجود ندارد. آهان اگر چند نفر هم پیدا شدند و این طور حرفی زدند این به نظر شما دلیل می شود ما نسل کشی و زن و بچه کشی یک و نیم میلیون نفر را در 1915 موجه بدانیم چون صد سال بعد دو نفر که همان زبان حرف می زنند فلان فکر را دارند؟! اینست انسانیت شما؟ برای یافتن مورخان به منایع ویکی پدیا یا اولین سایت تحیقیق در همین گوگل مراجعه کنید. یک گوگلی هم بر روی عکس های آن نسل کشی فجیع کنید بد نیست. تعصب ترکی را بگذارید کنار لطفا. به انسان بودن بیندیشید.

-- بهرام ، Mar 5, 2010

محمدعلی جمال زاده، نویسنده ایرانی که در بهار سال 1915 میلادی، از مسیر بغداد به استانبول می رفت، در نوشته های خود با عنوان "مشاهدات شخصی من در جنگ جهانی اول" نوشته است: "ژاندارم های مسلح و سوار ترک ... صدها زن و مرد ارمنی را با کودکانشان به حال زار و به ضرب شلاق و اسلحه، پیاده و ناتوان به جلو می راندند ... اگر کسی از آنها از فرط خستگی و ناتوانی عقب می ماند، برای ابد عقب مانده بود و ناله و زاری کسانش بی ثمر بود. از این رو فاصله به فاصله کسانی از زن و مرد ارمنی را می دیدیم که در کنار جاده افتاده اند و مرده اند، یا در حال جان دادن بودند."

http://www.bbc.co.uk/persian/world/2009/04/090424_ba-mgh-turkey-armenia.shtml

-- شیما ، Mar 5, 2010

چند سال پیش نخست وزیر ترکیه نامه ای برای رئیس جمهور ارمنستان نوشت که در ان خواستار ایجاد کمیسیون ویژه ای متشکل از تاریخدانان برای بررسی این موضوع شد و نوشت که هر چه که نتیجه این بررسی شود ترکیه خواهد پذیرفت ولی تا کنون جوابی از سوی ارمنستان نیامده.
در ضمن اگر نشانه انسانیت قبول این تحریف باشد احمدی نژاد هم در سفر به ارمنستان این واقعه را محکوم کرد آیا او را انسان بدانیم ؟؟؟
در کل اینها بازی سیاسی برای باجگیری از کشور هاست آمریکا هرسال این قانون را به کنگره می آورد و بعد از گرفتن باج از ترکها این از تصویب آن صرف نظر می کند.

-- یاسر ، Mar 5, 2010

در ضمن قضیه ارمنستان بزرگ هم نظریه چند متعصب نیست بلکه چند سال پیش به عنوان تیتر در یکی از روزنامه های ارمنستان چاپ شد و با واکنش شدید وزارت امور خارجه ایران در زمان خاتمی روبرو شد.
و کلام آخر برای شادی همه شما ها می گویم که قتل عام صورت گرفته راحت شدید
مشکل من خامنه ای و دارو دسته اشه نه اینها که با تصویب این قوانین می خوان از ترکیه طلب زمین کنند و کشورشون بزرگ کنند.

-- یاسر ، Mar 5, 2010

ان موقع که اخوندههای فتاوا می دادند که خون ارمنی غیر مسلمان حلال است ...
ان موقع لابهای ارمنی کجا بودند که حالا دم الابی می زنید .

-- بدون نام ، Mar 5, 2010

نظرتون راجع بهکشتار ارامنه در شمالغرب ايران چيه ؟ کشتاري که حکومت ايران خودش رو به نفع ارامنه کنار کشيد و اين عثمانيها بودند که دست ارامنه رو از آذربايجان کوتاه کردند.(تنها به قاضي نريد)

-- يک نفر ، Mar 5, 2010

این موضوع دروغی توهین آمیز است که توسط لابی های افراطی مسیحیان ارمنی در آمریکا انجام شده است. این دروغ و رفتار تبلیغاتی توهینی بزرگ است به مسلمانان، کشورها و مردمان منطقه و تمامی ترکها به خصوص ترکهای ایران که خود قربانی قتل عام های ارمنی ها به کمک روسها بوده اند. مردم ارومیه، خوی و سلماس هنوز هم آن روزهای وحشتناک را بیاد دارند واقعا سوالی که برای من مطرح می شود این است که چرا رادیو زمانه تابحال در رابطه با قتل عام هموطنانش در آذربایجان غربی توسط ارامنه تابحال هیچ مطلبی ننوشته است؟آیا ترکهای آذربایجان خونشان در این کشور ارزشی ندارد؟
دولتی مثل آمریکا جهان را به خاک و خون میکشد و جالب اینچاست که نسل کشی حقیقی را ایالات متحده آمریکا با کشتن سرخپوستان و نابودی آنها از روی زمین انجام داده است (ولی هیچ لایحه ای در مجالس آمریکا به تصویب نرسیده است) اما کشته شدن ارامنه در جنگ را ابزاری میکند برای سواستفاده و آنرا " نسل کشی"! مینامد.
این لابی ارمنی بعد از یهودی ها دومین لابی بزرگ در آمریکا و شاید بزرگترین در اروپا است. این لابی ها از این موضوع به عنوان یک تفریح و سرگرمی برای خود استفاده میکنند، با اینکه خودشان هم میدانند هیچ گونه قتل عام یا نسل کشی در آن زمانها اتفاق نیافتاده و کشته ها به هیچ عنوان سیستماتیک کشته نشده اند. دلیل اصلی این کارها تلاش برای سرپوش گذاشتن بر قتل عامهای بسیار خود در چند سال گذشته در خوجالی و ... در آذربایجان است و همینطور در تاریخ قتل عامهایی که به کمک روسها در آذربایجان ایران انجام داده اند.
متاسفانه قدرت و پول و لابی گری، خون و حق و ناحق حالیش نمیشود.
ترکیه بدرفتاری حکومت عثمانی با اقلیت مسیحی ارمنی این کشور را قبول دارد و می گوید این رخداد به جنگ مربوط است و هیچ اقدام از پیش برنامه ریزی شده ای برای قتل عام ارامنه صورت نگرفته است.

-- یاشار اورمیه لی ، Mar 5, 2010

be rasmiat shenkhtan chenin jenaiati avlin gam dar jahate adame tekrare anha ast..omidvaram hichvaght hichja khoone ensani be nahgh rikhte nashavad.

-- بدون نام ، Mar 5, 2010

همه جا هرکی زور وپشتیبان داشته باشه نسل دیگر را می کشد الان در ایران ما فرهنگ نسلهایی مثل کرد وترک وبلوج و... را می کشند
...

-- افشین ، Mar 5, 2010

دوستان به مسائل اینقدر ساده نگاه نکنید. به تشابهات دقت کنید. داشناک ها نقطه به نقطه پا جای پای اندیشه صهیونیسم می گذارند. البته همانطور که صهیونیسم را هم معنی یهودیت یا اسراییل نمی دانم، داشناک ها را هم به معنی ارامنه نمی دانم. اینها فقط احزاب سیاسی هستند. اینها به شدت در آمریکا قدرت لابی دارند صهیونیست ها هم از آنها پشتیبانی میکنند. بله متاسفانه درست است، داشناکها هم اندیشه ارمنستان بزرگ دارند و برای تک تک شهرهای ایران اسامی ارمنی آماده دارند. هدف دقیقا مشابه هدف صهیونیسم و روش هم سطر به سطر مشابه هدف آنها. اینهمه تشابه شما را به تفکر وا نمی دارد؟

-- سعید ، Mar 6, 2010

ارمنی ها مظلوم ترین ملت منطقه اند که بدنشانسی آورده و بین یک مشت مسلمون افتاده اند و همه می دانند وقتی بین مسلمون ها بیفتی چه بلایی به سرت میاد. نگاه کنید به مسیحی ها (آشوری ها)ی عراق که زیر فشار قتل عام مسلمون ها امروز ناچار به ترک کشور چندهزارساله شون شده اند و نگاه کنید به آزاداندیش های ایرانی که در کهریزک به دست مسلمون ها افتادند.

-- ایران ، Mar 6, 2010

آقا سعید.... فعلا عربها تک تک شهر های ایران را به دست خود گرفتند

-- یک ایرانی ، Mar 6, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)