تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

هشدار برای خطر اعدام یک دانشجو در ایران

کمپین بین‌المللی حقوق بشر درایران با صدور بیانیه‌ای نسبت به «خطر فوری» اعدام، برای یکی از دستگیرشدگان پس از روز عاشورا هشدار داد.

این کمپین می‌گوید که «سکوت و فقدان اقدام موثر» توسط جامعه بین‌المللی «چراغ سبزی» برای به دارآویختن تظاهرکنندگان پس از انتخابات در ایران است.

تارنمای «ندای سبز آزادی»، از تایید حکم اعدام محمدامین ولیان، دانشجوی ۲۰ساله در دادگاه تجدید نظر خبر داده است. بنا به این گزارش آقای ولیان به «محاربه» متهم شده ‌است.

گفته می‌شود این حکم بر اساس تصاویری که محمدامین ولیان را در حال پرتاب کردن سنگ در یک تظاهرات اعتراضی نشان می‌دهد، صادر شده‌ است.


کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران از رییس قوه قضاییه ایران خواسته‌ است با در نظرگرفتن اینکه «کاری که ولیان انجام داده به هیچ عنوان نمی‌تواند توجیهی برای اتهام محاربه باشد»، در خصوص این حکم اعدام «تحقیق» کند.

محمدامین ولیان، دانشجوی دانشگاه علوم پایه دامغان و عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی این دانشگاه است. وی در دهمین انتخابات ریاست جمهوری از اعضای ستاد میرحسین موسوی در شهر دامغان بود.

به گزارش کمپین حقوق بشر، این فعال دانشجویی از داشتن وکیل انتخابی در دادگاه محروم بود و وکیل انتخابی خانواده‌اش تا کنون امکان مطالعه پرونده و دیدار با وی را نداشته ‌است.

در ماه‌های اخیر، دست کم ۱۳ نفر از مخالفان دولت در ایران به اعدام محکوم شده‌اند. کمپین بین‌المللی حقوق بشر می‌گوید که متهمان دسترسی به وکیل نداشته‌اند و از «استانداردهای شناخته شده بین‌المللی و قضایی در روند دادرسی» برخوردار نبوده‌اند.

آرش رحمانی‌پور و محمدرضا علی‌زمانی، دو تن از این محکومان به اعدام، بدون اطلاع خانواده و وکیل‎شان به دارآویخته شدند.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر درایران می‌گوید که «سکوت و فقدان اقدام موثر» توسط جامعه بین‌المللی «چراغ سبزی» برای به دارآویختن تظاهرکنندگان پس از انتخابات در ایران است

بنا به بیانیه کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران: «واکنش ضعیف و غیرموثر جامعه بین‌المللی درخصوص نقض مکرر و آشکار حقوق بشر به تعمیق و افزایش دامنه آزار و اذیت شهروندان ایرانی انجامیده‌ است.»

به گفته ارون رودز، سخنگوی این کمپین، رابطه مستقیمی بین این اعدام و «شکست جامعه بین‌المللی»، به خصوص شورای حقوق بشر سازمان ملل برای پاسخگو نگه‌داشتن ایران وجود دارد.

وی گفت: «ایران پیام روشنی دریافت کرده‌است: سبعیت و بی‌رحمی شما نه پاسخ جدی را از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل را ایجاد می‌کند نه پیشنهاد شما را برای عضویت در شورای حقوق بشر مسدود می‌کند.»

ایران پیشنهاد عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل را مطرح کرده‌است و به دنبال انتخاب از طرف ناحیه کشورهای آسیایی است.

جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل برای تصمیم‌گیری در مورد اعضای جدید در ماه مه جاری برگزار خواهد شد. چهار کشور می‌توانند از منطقه آسیا برای عضویت در این شورا اقدام کنند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

و اینک عصر بربریت

-- بدون نام ، Mar 4, 2010

صلواتی، تورو هم در یکی از بسیاری از محاکمه های نوکرای رده های پایینتر خامنه ای خواهیم دید. برای مزدوران پستی چون تو دیگه راه برگشتی وجود نداره ،پس بیشتر بترس و بلرز و عرق سرد کن چون در روزهای آخر رژیم، اگه در نرفته باشی به سودان و اینجور جاها، یکروز چند نفر زیادی عصبانی ناگهانی یقه ات رو میگیرن و با کتک شدید و مفصل میفرستنت یابه اون دنیا یا اگه شانس بیاری بدادگاه.

-- مشت کوبنده ، Mar 4, 2010

به خداوندی خدا ایران کوروش کبیر و داریوش بزرگ رو از این پست فطرتها که جان یک دانشجو براشون اینقدر بی قابله خالی خواهیم کرد.
به خاک پاک ایران زمین قسم نخواهیم گذاشت خون جوانان برومند این مرز و بوم پایمال شود.

-- هاشم ، Mar 5, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)