تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

ایران: پیشنهاد ما تا ابد روی میز نمی‌ماند

ایران ممکن است پیشنهاد متقابلی که در برابر پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای ارائه کرده‌است را پس بگیرد.
این مطلب را علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس، امروز پنج‌شنبه به خبرگزاری مهر گفت.

آقای سلطانیه هشدار داد در صورت به مخاطره افتادن فضای همکاری ایران با آژانس، پیشنهاد ایران برای تبادل سوخت دیگر روی میز نخواهد بود.
وی در این باره گفت:

«ما یک پنجره فرصتی را برای کشورهای دیگر باز کردیم ... و بی تردید این پیشنهاد همیشه نمی‌تواند تا ابد بر روی میز باقی بماند.»


علی‌اصغر سلطانیه

سخنان او در راستای هشدارهای مشابهی توسط قدرت‌های غربی در همین زمینه بیان می‌شود.
ایالات متحده روز چهارشنبه پیش‌نویس تحریم‌های تازه علیه تهران به‌ویژه در بخش بانکداری و بیمه را در شورای امنيت سازمان ملل توزیع کرده و در انتظار پاسخ روسیه و چین است.

آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای ماه اکتبر گذشته طرحی را برای خروج بخش اعظم ذخیره اورانیوم ایران به خارج برای غنی‌سازی بالاتر در روسیه به منظور تأمین سوخت رآکتور پزشکی تهران ارائه داد.
ایران تصمیم خود در مورد این پیشنهاد را با تأخیر زیادی روبه‌رو کرد و ماه گذشته اعلام کرد که خود توانسته اورانیوم را تا سطح ۲۰ درصد غنی‌سازی کند. مقامات ایرانی هم‌چنین پیشنهاد متقابلی را مبنی بر تبادل هم‌زمان اورانیوم و سوخت در خاک ایران به آژانس ارائه دادند.

علی‌اصغر سلطانیه روز گذشته در مصاحبه خود با مهر افزود:
«بسیاری از کشورها از پیشنهاد ایران استقبال کردند و آمانو نیز اعلام کرد بر اساس درخواست ایران مبنی بر ارجاع موضوع تامین سوخت راکتور تهران به دیگر کشورها اقداماتی را شروع کرده و این درخواست به دیگر کشورها ارجاع شده‌است.»

علی‌اصغر سلطانیه: «بسیاری از کشورها از پیشنهاد ایران استقبال کردند و آمانو نیز اعلام کرد این درخواست به دیگر کشورها ارجاع شده‌است»

آقای سلطانیه به نام و تعداد این کشورها اشاره‌ای نکرد و به بیان این نکته که یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس، لیست این کشورها را به وی داده‌است اکتفا کرد.

نماینده ایران در آژانس در ادامه گفت:
«ما اجازه نمی‌دهیم که از نیویورک و شورای امنیت مواردی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین دیکته شود و اگر به آژانس گفته شود چه کاری انجام دهد و چه کاری انجام نشود این روند خلاف اساسنامه آژانس است و ایران و کشورهای هم‌فکر که بیش از ۱۰۰ کشور هستند این اجازه را به آمریکا و غرب نخواهند داد.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

از کجا معلوم شما تا چند ماه دیگر نماینده ایران در اژانس باشید ؟؟

-- گفتی ، Mar 4, 2010

بحرف اين شيادان و دروغگويان توجه نکنيد...آنها دنبال ايجاد بحران در تمام منطقه هستند...حتی اين افراد را به کشورهای خودتان راه ندهيد..نمونه: خبرنگار تلويزيون دولتی جمهوری اسلامی در رم دلال اسلحه در ميايد!

-- Mehr ، Mar 4, 2010

چه شکر خوریها. وسط دعوای اتمی بل میگیره. کدوم صد کشور هم فکر ج.ا هستند.
اخرش با خفت کیک زرد را تحویل میدید. حالا که مردم را ازدست دادید . یعنی اعتراضات مردم بالاخره علنی شد د یگر دنیا کاه هم پارتان نمیکنند.
ادم چیز فهم.

-- بدون نام ، Mar 4, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)