تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

چین: آمریکا در ناآرامی‌های ایران دخالت داشت

ارگان حزب کمونیست چین، آمریکا را به دامن زدن به ناآرامی‌ها در ایران، با استفاده از شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر و یوتیوب متهم کرد.

روزنامه «خلق»، ارگان حزب کمونیست چین در سرمقاله خود نوشته است که ایالات متحده آمریکا از طریق «ارتش سایبری» و «تیپ هکرها» در حوادث اخیر ایران دخالت داشته است.


این سرمقاله پس از آن نوشته شده است که هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا جمعه هفته گذشته از دولت چین خواست سانسورهای اینترنتی را لغو کند.

درخواست خانم کلینتون پس از آن مطرح شد که شرکت گوگل، بزرگ‌ترین ارائه دهنده خدمات موتور جستجوی اینترنتی، چین را به توقف فعالیت‌هایش در این کشور تهدید کرد.

این تهدید پس از آن صورت گرفت که هکرها برای دست یافتن به محتویات ای‌میل‌های فعالان حقوق بشر در چین، به این سایت و دست‌کم ۲۰ سایت دیگر حمله کردند.

شرکت گوگل همچنین اعلام کرده است که از این پس درخواست دولت چین برای محدودیت دسترسی کاربران چینی به سایت‌های موردنظر پکن را اجرا نخواهد کرد.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده نیز با صدور بیانیه‌ای، از مقام‌های چین خواسته که در خصوص حملات سایبری به گوگل که مقر اصلی آن در ایالت کالیفرنیای آمریکا است، توضیح دهند.

«پشت آن چه آمریکا آزادی بیان می‌خواند، دسیسه‌های آشکار سیاسی است. ناآرامی‌های پس از انتخابات ایران به وسیله آمریکا و از طریق ویدئوهای یوتیوب و توییتر ایجاد شد»

به نوشته رویترز، روزنامه حزب کمونیست چین در واکنش به این اظهارات، واشینگتن را متهم کرده که به نام آزادی، اینترنت را تحت کنترل خود درآورده است.

در بخشی از سرمقاله این روزنامه آمده است: «پشت آن چه آمریکا آزادی بیان می‌خواند، دسیسه‌های آشکار سیاسی است. ناآرامی‌های پس از انتخابات ایران به وسیله آمریکا و از طریق ویدئوهای یوتیوب و توییتر ایجاد شد.»

به نوشته سرمقاله نویس این روزنامه، «پخش شایعات در فضای آنلاین و راه‌اندازی جنگ آنلاین توسط آمریکا، به اختلاف میان محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان در ایران منجر شده است.»

دولت چین، سایت یوتیوب را از اسفند سال گذشته، همزمان با ناآرامی‌های تبت مسدود کرده است.

مقام‌های این کشور فیس بوک و توییتر را نیز فیلتر کرده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

یکی به چین به زبون خودش بگه عزیزم سر پیازی یا تهش؟ شما ماشین سرکوب قراضه ات رو بفروش.

-- بدون نام ، Jan 24, 2010

ارتجاع چین دست در دست ارتجاع حاکم بر ایران...

-- امید ، Jan 24, 2010

چین ...خودش ادمکشه!

-- m ، Jan 24, 2010

کبوتر با کبوتر، باز با باز

کند همجنس با همجنس پرواز

چینیها برای فروش لوازم بنجلشان، نه تنها حاضرند به صورت مسخره یک خورده از آمریکائها بگیرند، بلکه حاضرند پشت سر خامنه‌ای نماز جمعه نیز بخوانند.

-- دکتر میر حسین ، Jan 24, 2010

نگفتم کوری عصاکش کور دیگریست.

-- بدون نام ، Jan 24, 2010

و دیکتاتورها چه دینی و چه غیردینی سرآخر چقدر شبیه به هم عمل می کنند..
و واقعا سایتهایی نظیر فیسبوک و یو تیوب با تبلیغ فرهنگ آزادی بیان و تحمل اندیشه مخالف چقدر خطرناک می توانند باشند.

-- eX ، Jan 24, 2010

در اینکه امریکا مثل بقیه انحصارگران در پی چنین اهدافی است حرفی نیست. ولی مگر خود چین و ایران و...چنین نمی کنند؟
بیننده این ابزار اینترنتی باید عاقل باشد. بگذار انها بگویند و ما هم بشنویم. شنیدن و دیدن حق کامل ماست. بقیه اش به خود ما مربوط است.

-- بدون نام ، Jan 25, 2010

واقعا استبداد مذهبی و غیر مذهبی نمی شناسد.ج.ا به نام خدا مردم را خفه کرده و چین کمونیست با بی خدایی.ولی هر دو درایجاد خفقان اسلام سیاسی و کفار با هم همکاری می کنند.و ادعای قیومیت مردم را دارند و میخواهند ثابت کنند مردم صلاح خودشون را نمیدونند. و امریکا لولو است . چرا که فقط با ترساندن و تخم شک ریختن می خواهند حکومت کند.یوتیوب و فیس بوک فقط وسیله هایی برای بیان هستند.و ترس اینها این است که مردم دردشان را باهم در میان میگذارند و می فهمند که نه در ایران و نه درجین تنها نیستند و به قدرت اتحاد خود پی می برند.
من سالهاست در امریکا زندگی کردم و بجزاحترام و کمک و انسانیت از اکثریت انها جیزی ندیدم.و واقعا ازادترین کشور است و فشارهای فعالان مدنی وانساندوست اینجا میتواند دولت را به طور مسالمت امیز مجبور به تغییر سیاست هایش بکند. چیزی که در ایران و چین باید خوابش را دید.

-- taban ، Jan 25, 2010

به چین چه مربوط است که از سرکوب ازاد یها در ایران حمایت میکند. باور کنید اول فکر کردم این مقاله را روزنامه کیهان نوشته . حالا که موضعش را روشن کرد ما جنس های بنجلشان ک مخصوصا رنگهای سوال برانگیر توی اسباب بازیهای ساخت چین استفاده شده که بجه ها را مریض می کنه را نمی خریم وتوی دهن هر دو رژیم ایران وچین می زنیم..مردم اینها را یادشان نمیره.

زن ایرانی

-- zan e irani ، Jan 25, 2010

وقتي چين براي هرچقدر بيشتر كشيدن خون مردم سفيرش را به خانه ...ميفرستد واينقدر خوار وزبوني راميخرد مردم ايران هم انتظار ندارند كه امثال اين كشورها بداد مردم ايران برسند اينها هميشه خائن به مردم ايران بوده اند چه درزمان شاه وچه الان خنجر كردن به پشت مردم ايران پيوسته ازطرف چين وشوروي بوده اززمان ستار وكوچك خان وووو مردم ايران اينهارا خوب ميشناسند ودوران مفت خوري ازمال ملت ايران ديگر تمام شده وبايد همه اين ...كاسه وكوزه خود راجمع كنند وفردا هم بايد جوابگوي خيانتهايشان باشند

-- محسن از اشتوتگارت ، Jan 25, 2010

جنبش سبز باید با آزادیخواهان چین و ونزوئلا همبستگی‌ ایجاد کند. دانشجویان ونزوئلا برای دانشجویان ایران پیام فرستادند. چرا دفتر تحکیم یا تشکل دانشجویی دیگری جواب آنها را نمیدهد. باید وقایع جنبشهای آزادیخواهی این کشورها را دنبال کرد و نسبت به آنها حساس بود. اگر با ازادیخواهان این دو کشور هماهنگی‌ شود آن موقع یک میلیارد و چند صد میلیون نفر در دنیا با هم بر علیه دیکتاتوری مبارزه می‌کنیم. ما بیشماریم.

-- Hadi Sabz ، Jan 27, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)