تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«ایران تبادل هسته‌ای را رد نکرده‌است»

وزیر خارجه جمهوری اسلامی می‌گوید ایران موضوع تبادل سوخت هسته‌ای را رد نکرده‌است.

منوچهر متکی چهارشنبه‌شب در مصاحبه با بخش گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما گفت:
«آخرین نکته‌ای که برای تامین سوخت مطرح شد و ایران آن را رد نکرد موضوع تبادل سوخت است اما در غیر این صورت ایران توان تامین سوخت مورد نیاز خود را دارد.»


منوچهر متکی

این سخنان آقای متکی در حالی بیان می‌شود که دیپلمات‌های غربی می‌گویند ایران عملاً موضوع تبادل هسته‌ای که در وین از سوی شش قدرت بزرگ مطرح شد را رد کرده‌است.

روز چهارشنبه در وین، دیپلمات‌های غربی اظهار داشتند که ایران با نپذیرفتن پیشنهاد تبادل هم‌زمان هسته‌ای عملاً پیشنهاد آژانس و غرب را رد کرده‌است.

به نقل از خبرگزاری مهر، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز گفت که «مواضع ایران با گذشته تغییری نکرده‌است» و جمهوری اسلامی هم‌چنان آماده تبادل تدریجی سوخت هسته‌ای است.

سخنان این مقامات جمهوری اسلامی بدین معنی است که مواضع ایران هم‌چنان با موضع شش قدرت بزرگ که خواستار خروج بخش اعظم اورانیوم با خلوص پایین از ایران هستند موافقت ندارد.

رامین مهمان‌پرست، هم‌چنین امروز، موضوع «تسریع تحقیقات ایران برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای» را رد کرد

طرح آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که از پشتیباتی قدرت‌های غربی برخوردار است از ایران می‌خواهد تا در قبال خروج این اورانیوم از فرانسه و روسیه سوخت هسته‌ای با غنای بالاتر دریافت کند. این آژانس می‌کوشد از این راه از نگرانی‌ها نسبت به استفاده‌های احتمالی نظامی از برنامه هسته‌ای ایران بکاهد.

رامین مهمان‌پرست، هم‌چنین امروز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، موضوع «تسریع تحقیقات ایران برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای» را رد کرد.
روز چهارشنبه خبرگزاری رویترز نوشت سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که ایران انجام پژوهش‌ها برای ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای را شتاب بخشیده‌است.

با این حال به گزارش خبرگزاری فرانسه، احتمال اعمال تحریم‌ها از سوی پنج عضو دائمی شورای امنیت علیه ایران افزایش یافته‌است.
یک دیپلمات ارشد اروپایی امروز به این خبرگزاری گفته‌است که انتظار می‌رود چین نیز مخالفت خود با تحریم‌های جدید را کنار بگذارد.

به گفته این دیپلمات که نخواسته نامش فاش شود، انتظار می‌رود چین «از ترس انزوا» با تحریم علیه ایران موافقت کند.

دیپلمات ارشد اروپایی: انتظار می‌رود چین «از ترس انزوا» با تحریم علیه ایران موافقت کند

چین که با دولت محمد احمدی‌نژاد روابط اقتصادی دارد خواستار ادامه گفت‌وگوها با ایران بوده‌است ولی از انزوای بین‌المللی نیز روی‌گردان است.

این دیپلمات ارشد نزدیک به گفت‌وگوها با ایران افزود که گروه طرف مذاکره با ایران موسوم به گروه ۱+۵ به زودی به سازمان ملل متحد رجوع خواهد کرد.

وی در این باره گفت:
«یک‌پارچگی پنج به علاوه یک، دستاورد اصلی ماست. نمی‌گویم که این کار آسان است ولی مطمئنم ما به شورای امنیت خواهیم رفت.»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)