تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

تذکر کتبی به ۱۵ روزنامه در ایران

۱۵ روزنامه در ایران به دلیل آن‌چه «پخش شایعات» و «ارائه تصویری غیر واقعی از شرایط کشور» عنوان شده از سوی اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تذکر کتبی گرفتند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این تذکر به روزنامه‌های اعتماد، بهار، تهران امروز، اطلاعات، توسعه، جمهوری اسلامی، مردم‌سالاری و جهان اقتصاد داده شده‌است.

روزنامه‌های فرهیختگان، آفرینش، روزان، اسرار، جهان صنعت، آرمان روابط عمومی و پول از دیگر روزنامه‌هایی هستند که این تذکر را دریافت کرده‌اند.


وزارت ارشاد ایران انتشار سخنان محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران را دلیل دادن این تذکر به روزنامه‌های اطلاعات، اعتماد، اسرار، توسعه، جهان صنعت، روزان، مردم‌سالاری و بهار اعلام کرده‌است.

محمد خاتمی در جمع شماری از زندانیان سیاسی ماه‌های اخیر که به تازگی آزاد شده‌اند، از «بحرانی‌تر شدن اوضاع ایران» ابراز نگرانی کرده بود. بنا به خبر ارسالی از سوی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد، در سخنان آقای خاتمی «هواداران دولت تلويحاً متهم به وحدت‌شکنی شده‌اند.»

بنا به این گزارش، روزنامه‌های تهران امروز، بهار، توسعه، روزان و جهان اقتصاد نیز به خاطر انتشار سخنان علی مطهری در پاسخ به اسفندیار رحیم مشایی، معاون محمود احمدی‌نژاد، تذکر گرفته‌اند و متهم به «تعریض و توهین‌هایی نسبت به رئیس جمهور» شده‌اند.

علی مطهری، از نمایندگان اصول‌گرای مجلس و فرزند روحانی سرشناس مرتضی مطهری، در سخنانی عملکرد محمود احمدی‌نژاد در مناظره‌های انتخاباتی را زمینه‌ساز «فتنه» دانسته و گفته بود: «عدالت حکم می‌کند که علاوه بر عذرخواهی سران معترضان از مردم، ایشان نیز از مردم عذرخواهی نماید.»

روزنامه‌های اعتماد، بهار، تهران امروز، اطلاعات، توسعه، جمهوری اسلامی، مردم‌سالاری و جهان اقتصاد نیز تذکر گرفته‌اند

چاپ سخنان حسن روحانی، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در شورای عالی امنیت ملی، نیز دلیل تذکر کتبی به ۱۲ روزنامه اعلام شده‌است. به اعتقاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آقای روحانی «تصویری غیرواقعی» از شرایط اقتصادی ایران ارائه کرده و آمار او پایه کارشناسی نداشته‌است.

حسن روحانی، هفته گذشته طی سخنانی در رابطه با امنیتی بودن فضای فعلی ایران و نبود آزادی بیان در این کشور سخن گفته بود.

هیأت نظارت بر مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیش از این به روزنامه‌های آفتاب یزد، اعتماد، جمهوری اسلامی، فرهنگ آشتی، دنیای اقتصاد، روزان، اعتماد و بهار تذکر داده بود.

لغو امتیاز سه نشریه «موج اندیشه همت»، «همت» و «فرهنگ آشتی» از دیگر فشارهای وارد شده بر مطبوعات در هفته‌های اخیر است.

گزارشگران بدون مرز در آخرین بیانیه خود لغو امتیاز نشریات همت و موج اندیشه را «تصفیه حساب‌های گروهی میان محافظه‌کاران» عنوان کرده‌است.

بنا به این گزارش ایران با ۴۲ روزنامه‌نگار و وب‌نگار زندانی، بزرگ‌ترین زندان جهان برای روزنامه‌نگاران است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اگر روزنامه ها هم اعتصاب کنند آنوقت چی؟
کافی همشون یک روز مطلب ننویسند و کاریکاتور بگذارند......بازهم تذکر کتبی می دهند؟

-- مسعود ازپارس ، Jan 21, 2010

شنبه سوم بهمن تولد ندا خیابان امیر آباد حد فاصل پارک لاله تا محل شهادت را گل باران میکنیم/با ماشین یا پیاده

-- shamim ، Jan 21, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)