تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
دیده‌بان حقوق بشر با اشاره به حوادث پس از انتخابات ایران:

سرکوب‌ها در ۱۰ سال گذشته بی‌سابقه بود

سازمان دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید سرکوب‌ معترضان پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خرداد ماه، از سوی جمهوری اسلامی، در یک دهه اخیر بی‌سابقه بوده است.

این سازمان امروز چهارشنبه گزارش سالیانه خود در خصوص وضعیت حقوق بشر در سال ۲۰۰۹ را منتشر کرده است.


این سازمان نیروهای امنیتی در ایران را به دست داشتن در مرگ دست‌کم ۳۰ تن متهم کرده است.

اعلام نتیجه دهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران، منجر به اعتراض‌های گسترده‌ای شد که به علت خشونت‌های دولتی علیه معترضان، تعداد زیادی، کشته و زخمی شدند.

آمارهای رسمی، مرگ ۴۰ نفر را در این مدت تائید می‌کند، اما فعالان حقوق بشر، شمار جان‌باختگان را بسیار بیشتر از این می‌دانند.

برخی از بازداشت‌شدگان در دادگاه‌های ایران، حاضر شده و «اعترافاتی» علیه خود مطرح کردند که دیده‌بان حقوق بشر آنها را «ساختگی» دانسته است

شکنجه، تجاوز و مرگ بر اثر ضرب و شتم، از اخباری است که در این مدت از زندان‌ها و بازداشتگاه‌های ایران به بیرون درز کرده است.

تعداد بسیاری از فعالان سیاسی، مدنی و روزنامه‌نگاران نیز در این مدت بازداشت و دادگاهی شده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر، تعداد بازداشت‌شدگان تظاهرات خیابانی حوادث ایران را بیش از چهار هزار نفر اعلام کرده است.

برخی از بازداشت‌شدگان در دادگاه‌های ایران، حاضر شده و «اعترافاتی» علیه خود مطرح کردند که دیده‌بان حقوق بشر آنها را «ساختگی» دانسته است.

بسیاری از فعالان حقوق بشر و مراجع تقلیدشیعه با رد این «اعترافات»، نسبت به اقاریر بازداشت‌شدگان تحت فشار و شکنجه به شدت انتقاد کرده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر، تعداد بازداشت‌شدگان تظاهرات خیابانی حوادث ایران را بیش از چهار هزار نفر اعلام کرده است

جمهوری اسلامی این دادگاه‌ها را در تلویزیون دولتی نمایش داده است.

دیده‌بان حقوق بشر نیز تائید کرده است که زندانيان تحت فشار و در دادگاه‌های «نمایشی» اعتراف کرده‌اند.

سعید حجاریان، محمدعلی ابطحی، محمد عطریانفر، سعید شریعتی و یحیی کیان تاجبخش از افرادی بودند که «اعترافات» آنها در خصوص تلاش برای «انقلاب مخملی» در تلویزیون ایران پخش شد.

ديده‌بان حقوق بشر در بخش دیگری از گزارش خود، دولت ايران را به علت ایجاد محدودیت برای فعاليت رسانه‌های خارجی در اين کشور سرزنش کرده است.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که برخی بازداشت‌شدگان در روز عاشورا در ایران با اتهام «محاربه» مواجه شده‌اند؛ اتهامی که در صورت اثبات می‌تواند به صدور حکم اعدام منجر شود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

مرگ این رزیم دور نیست وهمه قاتلان ازخامنهای جلاد تابقیه جوابگو خواهند بود!

-- مینا ، Jan 20, 2010

مردم ایران و اپوزیسیون خارج نشین شاه را دیدند که تا ۴ میلیون تظاهرات کردند ول کرد و رفت تا امریکا و ارتش با التماس بیارنش حالا هی به خودشون وعده میدن که اینها هم میروند ! مگر موگابه که تمام دنیا با او مخالفند و چاندرای (موسوی آنها ) حتا نخست وزیر هم شد ول کرد رفت ؟ پوست از سر همه داره میکنه . اوضاع اقتصادیش هم وخیم تر از اینهاست . مگر اینهمه دیکتاتور در دنیا نیستند که جنب نمیخورند با تکیه به نیروی نظامی . اگر فکر میکنید سپاه بعد از ان بلاهایی که آنها سر ساواک و ارتش آوردند و ترورهای مجاهدین سر چهار راه ها میگذراند زن و بچه شان به دست مخالفین بیفتد اشتباه میکنید . خامنه ای میداند اگر یک سانتیمتر عقب بنشیند تا نابودی کاملش ادامه خواهد یافت . برای اینها نه راه فرار است نه عقاب نشینی. یا کودتا یا جنگ یا روش گاندی . موسوی هم از همینهاست . به عقلتان رجوع کنید

-- joujou ، Jan 21, 2010

با درود !
نمیدانم چرا دنیا در برابر جنابات جنهوری اسلامی سکوت کرده است ؟ در صورتی که در برابر استبداد دگر جانیان ذنیا متحد است ؟ برای من بسیار دردناک است این بیتفاوتی ! داشتن یک زبان خاص و مذهب شیعه ما را از جامعه جهانی جدا کرده.

-- jahan ، Jan 21, 2010

این سرکوب ها یک رابطه ای هم با خواسته های دولت ایران و نیروهای دیگر دارد.

برای نمونه در همین 10 سال ایران هر چه شدت سرعت انجام انرزی هسته یی را بیشتر کرده به همان نسبت مردم را بیشتر آزار و اذیت کرده اند!
برگردیم به قبل زمان جنگ هم همینطور یک جورهایی مردم را از بین بردند و آنهایی که نتوانستند آواره کردند و یا گوشه نشین کردند.
برگردیم زمان پیش از ج.ا همین که ایران و ایرانی خواست خودی نشان بده یک جور دیگه شد.

-- مسعود ازپارس ، Jan 21, 2010

تا کنون پندار من بر این بود که تنها ملایان هستند که چشم بسته غیب گفته و کراماتی عجیبه و غریبه دارند اما اینک دارم می بینم که سازمانهای جهانی نیز به چنان درجاتی از عوالم روحانی همچون غیب گویی و علم بدیهیات دست یافته اند!

به راستی که همانا اسلام شیعی عالم گیر و برتر از همه ادیان است.

-- عارف ربانی ، Jan 21, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)