تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

گزارشگران: جهان سکوت خود را بشکند

سازمان گزارشگران بدون مرز با «غیر قانونی» خواندن ادامه بازداشت روزنامه‌نگاران در ایران، از جامعه جهانی خواست سکوت خود را در این خصوص بشکند.

این سازمان در بیانیه‌ امروز چهارشنبه خود، افزایش دستگیری‌ها و ادامه بازداشت‌های «خودسرانه و غیر قانونی» روزنامه‌نگاران را محکوم و اعلام کرده که جمهوری اسلامی با سرکوب انتقاد، «حکومت ترور» تشکیل داده است.


گزارشگران افزوده که «نگهداری زندانیان در شرایط دشوار و انفرادی‌‌های دراز مدت، و در زندان‌های مخفی، پایمال کردن حقوق اولیه و بینادین» روزنامه‌نگاران است.

این بیانیه یادآور شده است: «این نوع زندانی کردن مخفیانه، شکلی از ناپدید کردن اجباری و نقض حقوق بین‌المللی است که می‌تواند از مصادیق جنایت علیه بشریت به شمار آید.»

گزارشگران، افزایش دستگیری‌ها و ادامه بازداشت‌های «خودسرانه و غیر قانونی» روزنامه‌نگاران را محکوم و اعلام کرده که جمهوری اسلامی با سرکوب انتقاد، «حکومت ترور» تشکیل داده است

گزارشگران همچنین از وضعیت نامعلوم روزنامه‌نگارانی چون کیوان مهرگان، ماشا‌ءالله شمس‌الواعظین، نسرین وزیری، عبدالرضا تاجیک و عماد‌الدین باقی ابراز نگرانی کرده است.

برخی از این روزنامه‌نگاران پس از حوادث روز عاشورا و در دور جدید بازداشت فعالان سیاسی و مدنی، دستگیر و زندانی شده‌اند.

فاطمه کمالی احمدی سرایی، همسر آقای باقی اعلام کرده که همسرش در مکالمه‌ای تلفنی، بدون اعلام محل بازداشت خود گفته که «حالش خوب نیست.»

«این نوع زندانی کردن مخفیانه، شکلی از ناپدید کردن اجباری و نقض حقوق بین‌المللی است که می‌تواند از مصادیق جنایت علیه بشریت به شمار آید»

این روزنامه‌نگار، هنگام بازداشت در هفتم دی ماه، از سوی ماموران تهدید به مرگ شده بود. عمادالدین باقی در سال ١٣٨٧، چندین بار در زندان، دچار نارسایی قلبی شد.

گزارشگران بدون مرز همچنین اعلام کرده که بسیاری از روزنامه‌نگاران بازداشت شده در بند ٢٤٠ زندان اوین به سر می‌برند که زیر نظر سپاه پاسداران اداره می‌شود.

این سازمان در بخش پایانی بیانیه خود، به لغو امتیاز نشریات همت و موج اندیشه اشاره کرده و نوشته که این دو نشریه، «قربانی تصفیه حساب‌های گروهی میان محافظه‌کاران شده‌اند.»

گزارشگران بدون مرز همچنین یادآور شده که ایران با ٤٢ روزنامه‌نگار و وب‌نگار زندانی، بزرگترین زندان جهان برای روزنامه‌نگاران است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

جهان با حمله و تحریم کمر ایرانی را نشکند، سکوتش اشکالی ندارد!

-- بی نام ، Jan 21, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)