تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

هشدار برای خطر اعدام ۲۰ زندانی سیاسی کرد

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، با صدور بیانیه‌ای نسبت به «خطر اعدام» ۲۰ زندانی سیاسی ایرانی کرد هشدار داد.

بنا به این بیانیه افزایش صدور احکام اعدام برای زندانیان سیاسی کرد حاصل «دادگاه‌های ناعادلانه» هستند.

هادی قائمی، سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران می‌گوید: «قوه قضائیه برای اجرای موجی از اعدام‌های سیاسی به‌ویژه اعدام فعالان کرد، گام‌های سریعی بر می‌دارد.»


شیرین علم هولی

به گفته وی این احکام اعدام «منشاء سیاسی» دارند و حاصل دادگاه‌هایی هستند که با معیارهای پذیرفته شده بین‌المللی آئین دادرسی هم‌خوانی ندارند.

در ماه‌های اخیر، احسان فتاحیان و فصیح یاسمنی، دو زندانی سیاسی کرد اعدام شده‌اند. شیرین علم هولی، زن ۲۸ ساله ایرانی کرد نیز به تازگی از سوی قاضی صلواتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به اعدام محکوم شده است.

به گزارش سازمان حقوق بشر کردستان، خانم علم هولی ۲۸ آذرماه ۱۳۸۸ محاکمه شد و حکم وی ۱۳ دی‌ماه ۱۳۸۸ به وکیل وی ابلاغ شد. این فعال سیاسی، متهم به «محاربه» از طریق «همکاری با گروه‌های مسلح اپوزیسیون کردستان» است و ششم خرداد سال گذشته از سوی نیروهای امنیتی سپاه پاسداران بازداشت شده‌است.

وکیل شیرین علم هولی، از ضرب و شتم و «شکنجه شدید» موکلش در بازداشتگاه سپاه خبر داده‌است

وی پس از ۲۱ روز حبس در بازداشتگاه سپاه پاسدران و ۵ ماه بازداشت در بند ۲۰۹ زندان اوین، به بند عمومی این زندان منتقل شده‌است. بنا به این گزارش، فریدون شامی، وکیل شیرین علم هولی، از ضرب و شتم و «شکنجه شدید» موکلش در بازداشتگاه سپاه خبر داده‌است.

وکیل شیرین علم هولی به سازمان حقوق بشر کردستان گفته‌است که او انتظار حکم اعدام موکلش را نداشته و این حکم با شواهد ارائه شده در دادگاه هم‌خوانی ندارد.

زینب جلالیان، فرزاد کمانگر، حبیب‌الله‌ لطیفی، شیرکو معارفی، فرهاد وکیلی، علی حیدریان، حسین خضری، رستم ارکیا، مصطفی سلیمی، انور رستمی، رشید آخکندی، محمدامین آگوشی، احمد پولادخانی، سید سامی حسینی، سید جمال محمدی، حسن تالعی و ایرج محمدی، ۱۷ زندانی ایرانی کرد هستند که در خطر اعدام قریب‌الوقوع قرار دارند.

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی نیز روز گذشته از تأئید حکم محمدامین عبداللهی و قادر محمدزاده، دو زندانی سیاسی کرد در دادگاه تجدید نظر ارومیه خبر داد.

شعبه دو دادگاه تجديد نظر شهر اروميه ۲۴ دی‌ماه جاری حکم بیست سال حبس این دو زندانی سیاسی را به اعدام تبدیل کرد.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواست قبل از اینکه با یک «فاجعه حقوق بشری» روبه‌رو بشویم، مسئولیت خود را برای پاسخگو کردن ایران به انجام برساند

به گفته هادی قائمی: «هیچ مذهبی اجازه چنین کشتارهای شتاب‌زده‌ای را نمی‌دهد و حتی مسئله مهم‌تری که این اعدام‌های با ماهیت کاملاً عریان سیاسی ایجاد می‌کنند کمک به تحکیم قدرت تندروهای افراطی است که در بیشتر نهادهای کشوری مسئولیت دارند.»

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران با یادآوری «اعدام فراقانونی هزاران زندانی سیاسی» در تابستان ۱۳۶۷ از سوی جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که این اقدام از سوی بسیاری از سازمان‌های حقوق بشر به‌عنوان «جنایت علیه بشریت» شناخته شده‌است.

این کمپین از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواست قبل از اینکه با یک «فاجعه حقوق بشری» روبه‌رو بشویم، مسئولیت خود را برای پاسخگو کردن ایران به انجام برساند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

مردم ایران نباید از این اعدام ها بترسند در هائیتی در عرض یک شب با زلزله 200 هراز نفر بچه و جوان و پیرو زن و مرد کشته شدند حالا 20 تا اعدامی نباید خدشه ای در امر مبارزات مردمی ایجاد کند که البته مردم ایران از مردن نمی ترسند ترسشان ریخته از بسکی هر روز در تصادفات و سکته های قلبی و مغزی و در گیری های فیزیکی در حوادث کشته داده اند

-- ازادی ، Jan 21, 2010

مرگ بر رزیم جنون اسلامی. هیچ فرقی بین هموطن عزیز کرد و اقوام دیگر ایرانی نیست.این جنایتکاران برای کشتن فرقی بین فارس عرب کرد اذری و دیگر اقوام نمیگذارند. به امید روزی که از این هم میهن کشی به هر شکلی وبه هر دلیلی نجات یابیم. پاینده باشید.

-- irandoost ، Jan 22, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)