تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

شیوه پاسخگویی مقامات انگلیسی
سرمقاله امروز روزنامه اعتماد با عنوان «اطلاعات ذی قیمت کمیته انگلیسی بررسی جنگ عراق» به بررسی جلساتی که درباره نقش دولت انگلیس در حمله به عراق برگزار شده، پرداخته‌است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «چند روز پیش فرصتی دست داد که به تماشای یکی از جلسات بررسی نقش دولت انگلیس در حمله به عراق بنشینم. شنیده بودم که این جلسات مدتی است آغاز شده و تا یک سال دیگر هم ادامه خواهد یافت و طی آن شخصیت‌ها و وزیران تاثیرگذار در روند جنگ و در نهایت تونی بلر نخست وزیر وقت انگلستان به پرسش‌های کمیته ویژه پاسخ خواهند داد.»

در ادامه این سرمقاله آمده‌است: «گرچه اطلاعات محرمانه به هیچ‌وجه در این جلسات گفته نمی‌شود و این دسته از اطلاعات از طریق ام آی۶ و وزارت خارجه وارد بایگانی محرمانه می‌شود تا حدود ۳۰ سال بعد بخش‌هایی از آن در دسترس عموم قرار گیرد ولی همین میزان از اطلاعات برای پژوهشگران و حتی دیپلمات‌های کشورهای منطقه به ویژه ایران بسیار ذی‌قیمت است و انتظار می‌رود میز انگلستان در وزارت امور خارجه در جمع‌آوری و تحلیل آنها تلاش کند تا به اطلاعات مهم آن دست یابد.»

این سرمقاله افزوده‌است: «با اینکه اینک کاملاً روشن شده‌است که عمل دولت تونی بلر و وزیران او در دنباله روی تقریبا کورکورانه از برنامه‌های امریکا در عراق بیشترین زیان‌ها را به اقتصاد و دیپلماسی انگلیس وارد آورده‌است و سازمان اطلاعات این کشور درباره گزارش‌های مربوط به سلاح‌های شیمیایی و کشتار جمعی که بعداً اثری از آن در عراق دیده نشد زیر سوال رفته‌است، ولی احترامی که در این جلسات طرفین برای یکدیگر قائل بودند، بسیار مهم است. همه جا از تونی بلر به عنوان یک مقام عالی تصمیم‌گیرنده نام برده شده‌است و هیچ نوع بی‌احترامی طی جلسات صورت نگرفته‌است.»


متن کامل سرمقاله

تنظیم بازار با مکانیسم تعرفه
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «چرا تعرفه‌ها جوابگو نیست؟» عوامل موثر در تعیین تعرفه‎ها را بررسی کرده‌است.

در این سرمقاله آمده‌است: «دولت می‌تواند با مکانیسم تعرفه، بازار داخل را تنظیم نماید. این موضوع یک نقطه تعادل مابین مصالح تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان برقرار می‌کند. دولت می‌بایستی با توجه به مصالح و منافع ملی به یک نقطه متعادل در هر رشته‌ای دست یابد.»

به نوشته این سرمقاله: «در تدوین تعرفه‌های کالاها می‌بایستی به نرخ تورم سالانه و نرخ ارز توجه داشت، زیرا چنانچه تورم کشور دو رقمی و تورم در کشورهای رقیب یک رقمی باشد و از طرف دیگر نرخ ارز تقریبا ثابت باشد، دولت محترم بایستی به این نکته کلیدی توجه داشته باشد که اختلاف دو تورم هرچه باشد، از میزان اثربخشی تعرفه می‌کاهد.»

سرمقاله‌نویس دنیای اقتصاد ادامه داده‌است: «هدفمند کردن یارانه‌ها، به صورت طبیعی در قیمت تمام شده کالاهای داخلی اثر خواهد داشت و به شکلی توان رقابتی را می‌تواند کاهش دهد؛ بنابراین با توجه به اجرایی‌شدن طرح بجا است در تدوین تعرفه‌ها این موضوع مورد توجه قرار گیرد.»

این سرمقاله اضافه کرده‌است: «علت عمده مشکل واحدهای تولیدی و درخواست آنان برای افزایش تعرفه ثابت بودن نسبی نرخ ارز و افزایش سالانه هزینه‌های تولید است. چنانچه امکان توازنی مابین این دو مساله وجود داشت، تعرفه‌های فعلی می‌توانست جوابگو باشد، لیکن به دلیل سیاست حفظ ارزش پول ملی بالاجبار برای حفظ نشاط در تولید چاره‌ای جز افزایش معقول تعرفه‌ها وجود ندارد.»

متن کامل سرمقاله

لزوم ندامت عملی خواص مردود
روزنامه رسالت در سرمقاله امروز خود با عنوان «تضمین‌های سران فتنه به مردم» در خصوص احتمال حضور معترضان به نتایج انتخابات و وقایع پس از آن در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن است.

در این سرمقاله آمده‌است: «۲۲ بهمن امسال از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است. پس از یک دوره اغتشاش و ناآرامی که منجر به زاویه گرفتن یک جریان سیاسی خاص از شعارها و آرمان‌های نظام در روزهای قدس، ۱۳ آبان، ۱۶ آذر و حرمت شکنی روز عاشورا گشت، فتنه‌گران که از ابتدا از خارج مرزها هدایت می‌شدند در۲۲ بهمن امسال شعارها و نمادهای انقلاب اسلامی را هدف قرار داده و در تلاش هستند تا حضور با شکوه ملت ایران در۲۲ بهمن امسال را خدشه‌دار کنند.»

به نوشته این سرمقاله: «اگر چه به ظاهر پس از نهم دی برخی از خواص از مواضع گذشته خود عقب‌نشینی کرده‌اند اما مردم امروز از آنها تضمین می‌خواهند که این حرکت مقطعی و تاکتیکی نباشد.»

سرمقاله‌نویس رسالت افزوده‌است: «ندامت عملی این خواص مردود تنها با تبری از ضد انقلاب و شرارت های هفت ماه گذشته اغتشاشگران ممکن است. برای اثبات این برائت آنها باید در صف مقدم مقابله با دشمنان انقلاب حاضر شوند و هزینه‌های لازم را بپردازند.»

از دیدگاه این سرمقاله: «حماسه تاریخی نهم دی ماشین اغتشاشگر به اصطلاح سبز را متوقف کرد و آن را به تعمیرگاه برد اما دشمن در صدد است در راهپیمایی ۲۲بهمن امسال این حرکت انحرافی را مجددا ترمیم و بازسازی کند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه تهران امروز با عنوان «لزوم وجود جزئيات كمي در برنامه»

سرمقاله امروز روزنامه مردمسالاری با عنوان «کاهش تورم در چه شرايطي؟»

سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «ميليتاريزم، دمكراسي و ديپلماسي»

سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «ادب; حلقه گم شده ادبيات سياسيون»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان


علاقه مندی بیت رهبری به رنگ سبز ..
اخیرا دفتر رهبری به جنبش سبز پیوسته؟ پرده پشت سرآقا ..........سبز شده؟ ..
هفته‌نامه همت در چاپخانه‌ای كه متعلق به هرمز شجاعی‌مهر مجری سیمای خانواده است چاپ می‌شده است. به گزارش خبرآنلاین چاپخانه «هنر سرزمین سبز» را كه این هفته‌نامه در آن منتشر می‌شده است آقازاده بیست و چند ساله ای که در آلمان با رانت پدر مدیریت یکی از شرکت های بزرگ ایران را برعهده دارد .... پدر او محمدعلی رامین، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد است. یاسین رامین مدیر یکی از شرکت ...همانی که برای رسانه ها نسخه می پیچد ومی گوید از این به بعد بگوئید وبنویسید امام خامنه ای فرزندش بنام یاسین رامین در آلمان چه می کند -
------پسر رامین در آلمان است هم چنان كه خود او برای سال ها اینجا بود.
درود بر تو مرد شریف

کد: 136069 | 29 دی 1388 ساعت 00:30

بنده با این جناب یاسین رامین هم دانشگاهی بودم. با كل دخترهای دانشگاه رفیق بود. البته مساله ای نیست ولی پدرش جوری نشون میده كه انگار خیلی مذهبیه ولی حداقل پسرش كه اصلا اینطوری نشون نمیداد.

کد: 136066 | 29 دی 1388 ساعت 00:17

بله اقازاده ایشان در شركت ایرانی در شهر دوسلدورف مشغول هستند.شركت دولتی بنام رشد .

کد: 136060 | 28 دی 1388 ساعت 23:50

شما كه چنین ادعایی داری و واهمه ای هم از رامین نداری چرا اسم اون شركتی كه مدعی دولتی و ایرانی بودنش هستی رو فاش نكردی؟ برو خودتی

کد: 135160 | 27 دی 1388 ساعت 12:41

واقعا دمت گرم. به این آدم می گن مرد

کد: 135085 | 27 دی 1388 ساعت 09:50

خوش به حالشان. این هم عَدالت آقایان.
اتهام هایی كه به دیگران می زدند جند برابر خودشان مرتكب می شوند. پس همۀ دعواها برای این بوده است نه برای اسلام و مسلمین!

کد: 135084 | 27 دی 1388 ساعت 09:44

دولت نهم و اینك دولت دهم اصلآ اهل رانت خواری نبوده و نخواهد بود . انگ نچسبانید وگرنه انگ چسبانیده میشوید.
اینكه آقازاده ی جناب رامین در مصدر مدیریت یك شركت ایرانی در كشوری مثل آلمان قرار گرفته است به احتمال قطعی توطئه خود آلمانهاست برای بدنام كردن نظام و دولت ایران و گرنه یك پسر بچه 23 ساله كجا و مدیریت یك شركت ایرانی در آلمان كجا ؟
ولی از حق و انصاف نگذریم این جناب رامین بدجوری یاد "آلمانوفیل ها " را در اذهان تداعی می كند اقامت و تحصیل در آلمان ، مواضع ضد هولوكاستی و میزبانی نئو نازیها در تهران و اینك حضور شازده ایشان در آلمان و...

کد: 135081 | 27 دی 1388 ساعت 09:36

اگر قوه عاقله ای در كشور بر مسند امور بود كه اساسا اختیار كشور را به گروه احمدی نژاد نمی سپرد. خدا عاقبتمان رو ختم به خیر كند.
دوست گرامی. شما كه مدعی كار سیاسی از جوانی هستی چرا از عواقب آن هراس داری؟ ای كاش از بزرگانی همچون مهندس بهزاد نبوی درس می گرفتیم و بر راه و اندیشه مان استوار می ماندیم. البته كار سختی است.

کد: 135053 | 27 دی 1388 ساعت 06:33

وایییییییییی !!! همچین انسان با فرهنگی كنار می كشد. واویلا بر این كشور!!!! وای بر این ملت!!!!!

کد: 135031 | 27 دی 1388 ساعت 01:04

به خدا قسم می خورم این رامین دارد یك كارهایی می كند كه مملكت را بر باد خواهد داد. امنیت جانی بدهید تا بیایم و بگویم كه چه خبر است!
یك ایرانی مسلمان ساكن آلمان

کد: 135006 | 27 دی 1388 ساعت 00:05

بزرگترین دوست خاتمی صداوسیما و بزرگترین دشمن احمدی نژاد هم صداوسیماست.در زمان آقای خاتمی صداوسیما دنبال نقطه ضعف از دولت خاتمی بود به همین دلیل وزرا و مسئولین بیشترین تلاش خود را میكردند كه نقطه ضعف دست صداوسیما ندهند واین خود عاملی بود برای موفقیت.ولی الان برعكس شده و صداوسیما تمام نقطه ضعفهای دولت را پنهان میكند و دولت هم دلیلی برای پوشاندن نقطه ضعفهایش نمیبیند.

کد: 134984 | 26 دی 1388 ساعت 22:36

چه میكنه این معاون جدیدالورود در دشمن تراشی

کد: 134968 | 26 دی 1388 ساعت 21:56

بیایید حدس بزنیم به جای هر كدام از نقطه چین ها چی باید گذاشت؟:))

کد: 134951 | 26 دی 1388 ساعت 21:12

ببینید اقای رامین هدف واقعیشان چیست ؟ایشان یك روز روزنامه نگاران را دلقك و روز دیگر اسرائیلی می خواند تا با نظام دشمنی ایجاد كند.یك روزنامه نگاری كه منتقد بوده و به خاطر روزنامه خیلی از خط قرمزها را رعایت می كرده حالا مخالف نظام شده و با رادیو فردا مصاحبه می كند.
از اینده خواهش می كنم در مورد برادر اقای رامین هم تحقیق كنید ببینید به كجا می رسید و چه افكاری در ذهن شما خلجان می گیرد . این قسمت را ثبت نكنید فقط تحقیق كنید شما كه می دانم با برخی دلسوزان در ارتباط هستید.

کد: 134932 | 26 دی 1388 ساعت 20:24

با سلام
از آقای رامین باید سئوال كرد چرا شما در تمام دوران تحصیلی در آلمان فقط با خارجیها دوست بودی و این ایرانیها همه شان مزخرف بودنند وهمچنین امروز این سرمایهی را كه در اختیار فرزنش گذاشته تا سهم آن بنده خدا را كه از اول انقلاب جز پیكار برای مملكت نداشته بخرد واز آنجا بیرون كند به قوله آقای واحدی روزیرسان خداست جناب آقای واحدی عزیز سالها این زنگ خطر كشیده شد ولی متاسفانه گوش شنوائی نبود وهنوذ هم نیست از روزیكه این حضرت رامین دست چپ و راستش را شناخت در خدمت سازمانهای بیگانه بود وتا به امروز وخداوند خوش آخر وعاقبت امور را بخیر كند

کد: 134931 | 26 دی 1388 ساعت 20:24

آقا این حرفها رو نزنید!!!!!!! اااااااههههه!
قرار بازی این بود كه لفظ آقازاده ها فقط و فقط برای تخریب آقای هاشمی رفسنجانی و خانواده ایشان به كار برود نه در مورد آقازاده های جناح راست و سینه چاكان دولت مردمی و خاكی احمدی نژاد!!!!
بله دیگه! وقتی قواعد بازی رو رعایت نمیكنید، و سراغ هر آقازادهای میرید اونوقت باید از بازی برید بیرون دیگه!

کد: 134911
-------------------------------

-- یاسین رامین ، Jan 21, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)