تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

واگذاری زندان بگرام به نیروهای افغان

وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد مسئولیت زندان بگرام که در آن صدها نفر از زندانیان سیاسی افغان نگهداری می‌شود، به نیروهای امنیتی این کشور واگذار می‌شود.

بر پایه اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت دفاع افغانستان، توافق نامه‌ای در این خصوص بین نمایندگان دولت افغانستان و نیروهای کمک به تامین امنیت سازمان ناتو به امضاء رسیده است.

زندان بگرام با بیش از ۶۵۰ زندانی، بزرگترین زندان متهمان به همکاری با طالبان، القاعده و دیگر نیروهای شورشی افغان است که در حال حاضر از سوی نیروهای ویژه آمریکایی که زیر فرمان ناتو قرار دارد، اداره می‌شود.


زندانیان افغان(عکس: زمانه)

ژنرال ظاهر عظیمی، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفت این یک «گام خوب و مهم» است که مسئولیت زندانیان افغان به نیروهای امنیتی کشور سپرده ‌شود.

پس از دو سال، مسئولیت اداره این زندان، از وزارت دفاع به وزارت عدلیه(دادگستری) افغانستان واگذار خواهد شد.

این زندان پس از فروپاشی طالبان و در سال ۲۰۰۱ در پایگاه هوایی بگرام در شمال کابل ایجاد شد و از آن زمان تاکنون، چگونگی نگهداری زندانیان و تسهیلات این زندان بارها از سوی سازمان‌های حقوق بشری مورد انتقاد قرار گرفته است.

نگرانی‌ها درمورد این زندان از سال ۲۰۰۲ با مرگ دو بازداشتی، شدت گرفت. دولت افغانستان بارها خواستار بازبینی شیوه کنترل این زندان شده است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)