تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

هشدار سازمان‌ملل نسبت به اوضاع افغانستان

نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان نسبت به بدتر شدن اوضاع امنیتی این کشور هشدار داد و خواستار عمل کردن جامعه بین‌المللی به تعهداتش مبنی بر بازسازی زیربناهای اقتصادی و کشوری افغانستان، شد.

ک. آیدا که آخرین گزارش دوران ماموریتش را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه می‌کرد، گفت اگر این روند «منفی» به زودی تغییر نکند، خطرهایی وجود دارد که اوضاع هیچ وقت کنترل نشود.


ک. آیدا

وی گفت؛ اگر ما در راهبرد تازه خود به زیرساخت‌های غیر نظامی به اندازه مسایل امنیتی رسیدگی نکنیم، «ناکام» خواهیم شد.

ارزیابی بدبینانه فرستاده ویژه سازمان ملل از اوضاع افغانستان در حالی اعلام می‌شود که قرار است ۸ بهمن‌ماه سال جاری نشست بین‌المللی در مورد افغانستان در لندن برگزار شود.

گفته می‌شود در این نشست ۴۳ کشور عضو ائتلاف بین‌المللی دعوت خواهند شد تا در راستای همکاری‌های بیشتر انسان‌دوستانه، تقویت نیروهای امنیتی افغان و توانمند ساختن دستگاه دولتی تصمیم‌گیری کرده و حمایت‌های آتی بین‌المللی را جلب کنند.

هم‌زمان با این نگرانی‌ها، اوضاع سیاسی افغانستان پس از رد صلاحیت ۱۷ وزیر پیشنهادی حامد کرزی رئیس جمهوری از سوی مجلس نمایندگان همچنان نامطمئن باقی مانده‌است.

حامد کرزی باید بتواند پیش از نشست لندن از وجود ثبات سیاسی در افغانستان به متحدان بین‌المللی‌اش اطمینان دهد

با رد این وزیران، مجلس نمایندگان که آمادگی رفتن به تعطیلات را داشت با دستور آقای کرزی ناچار به تمدید دوباره دوره کاری خود شد تا به موضوع رای اعتماد به فهرست وزیران پیشنهادی جدید که قرار است هفته آینده معرفی شوند، رسیدگی کند.

کارشناسان می‌گویند بیشتر وزیران رد صلاحیت شده نماینده گروهای فشار داخلی از جمله «جنگسالاران» پیشین بودند که حامیان غربی افغانستان رغبتی به حضور آنان در سمت نمایندگی نداشت.


وحید عمر

هم‌اینک چالش‌های بزرگی فراروی حامد کرزی قرار دارد. وی باید بتواند پیش از نشست لندن از وجود ثبات سیاسی در افغانستان به متحدان بین‌المللی‌اش اطمینان دهد.

آقای کرزی در پیوند با این نشست، و به خاطر کاهش تنش‌های رو به افزایش در حکومت افغانستان خواستار حذف نام شماری از رهبران طالبان از «فهرست سیاه» سازمان ملل متحد شده‌است.

وحید عمر، سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان می‌گوید در گذشته حکومت افغانستان در رویکرد «مذاکره و آشتی با مخالفان» تنها بود و دنیا چندان علاقه‌مند به این کار نبود اما اکنون جامعه جهانی نیز «همین خواسته را دارد.»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)