تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
باراک اوباما در نشست کپنهاگ:

«باید هر طور شده به توافقی برسیم»

پس از برگزاری سخنرانی‌های بامداد امروز ون ژیابوآ، نخست‌وزیر چین و باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در نشست آب‌‌وهوایی کپنهاگ، شانس دستیابی کشورها به یک توافق جدی جهت مقابله با گرمایش زمین، از دست‌رفته به نظر می‌آید.

ایالات متحده و چین که دو کشور اصلی آلو‌ده‌کننده محیط زیست هستند بر مواضع خود پافشاری کرده و هر یک، دیگری را مقصر ناکامی این نشست می‌داند.

چین معتقد است که کشورش به همراه دیگر کشورهای در حال توسعه مسئول اصلی این آلودگی‌ها نیستند و اقدامات آن ها برای کاهش گازهای گلخانه‌ای باید داوطلبانه و بدون تعهد باشد.


باراک اوباما، که امروز جمعه به نشست بین‌المللی تغییرات آب و هوا در کپنهاگ، پایتخت دانمارک پیوست درباره این نشست گفت که کشورهای جهان اگر می‌خواهند با «شکاف‌های خطرناک» در مسئله مقابله با گرمایش زمین روبه‌رو نشوند باید هر طور شده به توافقی برسند حتی اگر این توافق پر از نقص باشد.

وی در این باره گفت:
«این یک توافق بی‌عیب نیست و هیچ کشوری نمی‌تواند تمام خواسته‌های خود را با آن برآورده کند.»

رئیس‌جمهوری آمریکا ادامه داد:

«پرسش این‌جاست که آیا ما می‌خواهیم با هم به پیش برویم یا از هم جدا بشویم.»

دست کم ۱۱۵ تن از رهبران و مقام‌های بلندپایه جهان امروز در آخرین روز نشست دوهفته‌ای آب‌وهوایی در کپنهاگ به‌سر می‌برند.
به گفته منابع آگاه، هدف اعلام‌شده برای حداکثر مرز افزایش گرمایش زمین در این توافق‌نامه ۲ درجه سانتی‌گراد ذکر شده‌است ولی هنوز آشکار نیست که مجموع تعهداتی که کشورهای ثروتمند در این نشست امضاء خواهند کرد این هدف را میسر کند.

روز گذشته روزنامه بریتانیایی گاردین سندی را منتشر کرد که به گفته این روزنامه از سوی دانشمندان برای دفتر آب‌وهوایی سازمان ملل متحد تنظیم شده‌است. در این سند آمده‌است که تعهداتی که تا امروز از سوی کشورها پذیرفته شده خواهد توانست میانگین افزایش دمای زمین را تنها تا ۳ درجه سانتی‌گراد مهار کند.

یکی از مسائل اصلی مناقشه، درخواست آمریکا برای «شفافیت» از سوی چین است. چین با این درخواست مخالفت دارد

رهبران و دیپلمات‌های ارشد ۳۰ کشور توافق‌نامه اولیه‌ای را در ساعت‌های آغازین امروز تنظیم کردند ولی به سرعت نقاط مناقشه‌انگیز تازه‌ای در این متن پیش آمد.

نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه به خبرنگاران گفت که «تنش بسیاری» در نشست وجود دارد ولی با این وجود «کمی حرکت به جلو» هم دیده می‌شود.

هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده‌است که در صورت دستیابی به توافقی که مورد نظر آمریکا باشد، کشورش آماده‌است ۱۰۰ میلیارد دلار برای مسائل آب‌وهوایی به کشورهای در حال توسعه کمک کند.

«تعهداتی که تا امروز از سوی کشورها پذیرفته شده خواهد توانست میانگین افزایش دمای زمین را تنها تا ۳ درجه سانتی‌گراد مهار کند»

یکی از مسائل اصلی مناقشه، درخواست آمریکا برای «شفافیت» از سوی چین است. چین با این درخواست مخالفت دارد.

چی ژنهوآ، مذاکره‌کننده اصلی چین گفت که پکن آماده پذیرش نظارت بین‌المللی بر هرگونه پروژه‌ای که از سوی صندوق‌های بین‌المللی تأمین مالی شود هست ولی به دیگر کشورها اجازه نظارت بر نحوه اجرای تعهدات داوطلبانه کاهش گازهای گلخانه‌ای چین را نمی‌هد.

Share/Save/Bookmark

در همبن رابطه:
تظاهرات علیه محمود احمدی‌نژاد در کپنهاگ
احتمال شکست اجلاس کپنهاگ

نظرهای خوانندگان

باید وجود نداردراه حل در بازارتبادل کربن است به این ترتیب چین وهند بمنظور جذب سرمایه بجای تولید دی اکسیدکربن به ایجاد جذب کننده کربن روی می اورند.

-- بدون نام ، Dec 19, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)