تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

اعلام برترین آثار ادبی دهه اخیر ایران

دهمین دوره جایزه نویسندگان و منتقدان مطبوعات «همنوایی شبانه‌ ارکستر چوب‌ها» و «تمام زمستان مرا گرم کن» را بهترین آثار ادبی دهه اخیر ایران اعلام کرد.

در این دوره از جایزه که روز گذشته پنج‌شنبه در دفتر روزنامه تعطیل‌شده شرق برگزار شد، «همنوایی شبانه‌ ارکستر چوب‌ها» نوشته رضا قاسمی به عنوان بهترین رمان دهه اخیر و «تمام زمستان مرا گرم کن» نوشته علی خدایی به عنوان بهترین مجموعه داستان این دهه انتخاب شدند.

«همنوایی شبانه‌ ارکستر چوب‌ها» حکایت یک روشنفکر ایرانی است که به فرانسه پناهنده شده و در اتاق زیرشیروانی ساختمانی در پاریس زندگی می‌کند که ساکنانش را چند فرانسوی و ایرانی تبعیدی تشکیل داده‌اند.


بنا به گزارش تارنماهای ادبی در ایران، هیأت داوران همچنین از «برف و سمفونی ابری» نوشته پیمان اسماعیلی و «نگران نباش» نوشته مهسا محب‌علی به ترتیب به عنوان برگزیدگان مجموعه‌‌داستان و رمان سال این جایزه تقدیر کردند.

در بیانیه هیأت داوران این جایزه آمده‌است: «نویسندگان ایران در این ده سال، به رغم پنجه انداختن با محدودیت‌های گاه خفیف و گاه نفس‌بر ممیزی، رویارویی با مشکلات نشر و توزیع، و داستان همیشگی معیشت نویسندگان و اموری از این دست، کارنامه‌ای تحسین‌برانگیز و شایان ستایش فراهم کرده‌اند.»

این بیانیه با انتقاد از آنچه «کندی فرساینده روند صدور مجوز و سد ممیزی» در سال ۱۳۸۷ دانسته می‌گوید که این روند در عرصه‌ نشر ادبیات داستانی سبب شد شمار بیش‌تری از آثار به نسبت سال‌های پیش، منتشر نشود و آثار چاپ‌شده نیز اغلب با «زخم‌هایی بر اندام» در اختیار خوانندگان قرار گیرد.

یونس تراکمه، سیدرضا شکراللهی، محمدحسن شهسواری، احمد غلامی، حسن محمودی، علیرضا محمودی ایرانمهر و مهدی یزدانی‌خرم داوران این دوره از جایزه‌ نویسندگان و منتقدان مطبوعات بودند.

تقدیر از قوچانی برای ایجاد فضای فرهنگی در مطبوعات
در این دوره از جایزه از محمد قوچانی، روزنامه‌نگاری که در جریان ناآرامی‌های اخیر ایران بازداشت شده بود نیز تقدیر شد.

محمود دولت‌آبادی لوح تقدیر و قلم زرین این جشنواره را به عنوان تقدیر از «خدمات او برای ایجاد فضای بهتری برای معرفی کتاب و مباحث فرهنگی در مطبوعات ایران» به محمد قوچانی اهدا کرد.

محمد قوچانی پس از دریافت جایزه منتقدان مطبوعات، آن را به نشانه تقدیر از همه زنان و خانواده‌های افرادی که در ماه‌های گذشته در بند بوده‌اند، به همسرش مریم باقی تقدیم کرد.

کندی فرساینده روند صدور مجوز و سد ممیزی در سال ۱۳۸۷ سبب شد شمار بیش‌تری از آثار به نسبت سال‌های پیش، منتشر نشود

حسن کیائیان، مدیر نشر چشمه نیز که از وی برای «مبارزه با سانسور و به وجود آوردن شرایط انتشار ادبیات داستانی» تقدیر شد تندیس و جایزه نقدی خود را به محمد قوچانی اهدا کرد. در بخش «حامی کتاب» این جشنواره نیز از علی شروقی، روزنامه‌نگار تقدیر شد.

این جایزه از سال ۱۳۷۹ به دبیری احمد غلامی و با هدف «حمایت از کتاب‌های قابل تامل در حوزه ادبیات داستانی» آغاز به کار کرد.

بزرگداشت امسال به نام ابراهیم گلستان، نویسنده و کارگردان سرشناس ایرانی مقیم انگلستان برپا شد.

احمد محمود، محمود دولت‌آبادی، جمال میرصادقی، علی اشرف درویشیان و سیمین دانشور نیز از جمله نویسندگانی هستند که در دورهای قبلی این جایزه تقدیر شده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

رضاقاسمی وعلی خدایی دونویسنده ایرانی از دوجای مختلف عالم واحتمالاً با سنینی شاید زیاد متفاوت،با کارهای درخشانشان،بی آنکه خواسته باشند خط بطلان کشیده اند بر آثار نویسندگان بسیاری که در پنجاه - شصت سال اخیر،الکی و بیدلیل اشتهار یافته اند و بر تارک ادبیات و داستان نویسی ایران نشسته اند . تبریک به داورانی که شعور و بینش درست خود را نشان دادند.

-- شاهد ، Dec 18, 2009

ارزومندام ازابراهیم گلستان بیشتر بدانم وفیلم های او در ایران وانگلستان کجا میشه دید میشه یک مصاهبه با او بکنبد خیلی تشکر دارم

-- دیوید ، Dec 18, 2009

آقای دولت آبادی با دادن جایزه به قوچانی در واقع به کانون نویسندگان ایران دهن کجی کرده است, و با این کار پیشینه ی خودش را هم نفی کرده است. قوچانی شاید در جریان دیگری کاری شایسته کرده باشد, اما برای ادبیات مستقل و غیر حکومتی هرگز قدمی بر نداشته است. نامه ی او در نکوهش کانون را فراموش کرده اید؟

-- علی شاهرخی ، Dec 18, 2009

برای رضا قاسمی عزیز آرزوی سلامتی وشادمانی می کنم وامیدوارم که همچنان بنویسد

-- فریبرز ، Dec 18, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)