تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«جنگ در افغانستان طولانی خواهد بود»

وزیر دفاع بریتانیا در سفر به کابل، با ابراز تردید نسبت به پیروزی زودهنگام در افغانستان گفت در حال حاضر مهم‌ترین هدف بریتانیا آموزش و تجهیز نیروهای امنیتی افغان است تا آن‌ها بتوانند امنیت کشورشان را تامین کنند.

باب اِینْزوُرث وزیر دفاع بریتانیا که در یک نشست مشترک خبری با همتای افغان خود سخن می‌گفت، اظهار داشت:
«ما با شورشگری نیرومندی روبه‌رو هستیم و می‌دانیم که با افزایش نیرو می‌توانیم آن‌ها را از بین ببریم اما این جنگی نیست که به زودی به پایان برسد.»


وزیر دفاع افغانستان، عکس از زمانه

وی که پیش از این نشست خبری، از سربازان بریتانیایی در جنوب افغانستان دیدار کرده بود، گفت مردم بریتانیا می‌خواهند پیشرفت کار را ببینند اما می‌دانند که دست یافتن به آن آسان نخواهد بود و ما همان‌طور که در گذشته قربانی داده‌ایم در آینده هم قربانی بیشتری خواهیم داد.

وزیر دفاع بریتانیا در ادامه گفت که با آموزش و تجهیز نیروهای پلیس و ارتش افغانستان و واگذاری تامین امنیت به خود افغان‌ها، این نیروها به تدریج از حمایت نیروهای خارجی از جمله نیروهای بریتانیایی، «بی‌نیاز» خواهند شد.

درعین حال ژنرال عبدالرحیم وَردَک وزیر دفاع افغانستان از «نداشتن تجهیزات پیشرفته و آموزش‌های لازم» به عنوان عامل وابستگی نیروهاس افغان به کمک نظامیان خارجی نام برد و خواستار افزایش کمک‌ها در این راستا شد.

بریتانیا به تازگی و در پی تشریح راهبرد جدید آمریکا مبنی بر اعزام ۳۰ هزار نیروی اضافی به افغانستان، اعلام کرد ۵۰۰ نظامی دیگر را به آن کشور اعزام خواهد کرد تا به ۹۰۰۰ سرباز بریتانیایی مستقر در ولایت هلمند بپیوندند.

افزایش حملات طالبان در استان ناآرام هلمند در جنوب افغانستان، تا اکنون باعث جان باختن ۱۰۰ تن از سربازان بریتانیایی شده‌است.

پیش از این وزیر دفاع آمریکا طی یک سفر ازپیش‌اعلام‌نشده وارد کابل شد و ضمن دیدار با حامد کرزی به نگرانی‌های مقامات افغان در مورد خروج تدریجی نظامیان آمریکایی از افغانستان پس از یک سال نیم آینده، پایان داد.


ارتش افغانستان، عکس از زمانه

وزیر دفاع ایالات متحده در یک نشست خبری مشترک با حامد کرزی در کابل گفت «نیروهای ما تا زمانی در افغانستان باقی خواهند ماند که این کشور، توانایی شکست دشمنان را به‌دست آورد، نیروهای امنیتی افغان از نظر کمیت و کیفیت تقویت شوند و بتوانند از کشورشان محافظت کنند.»

مقامات افغان، تعیین زمان خروج نیروهای آمریکایی را سبب تشویق شورشیان به «ادامه جنگ مسلحانه» به امید رسیدن به قدرت، عنوان کرده بودند و خواستار حمایت درازمدت شده بودند.

حامد کرزی، در دیدار با رابرت گیتس گفت که افغانستان به خاطر کمبود منابع، قادر نخواهد بود طی ۱۵ تا ۲۰ سال آینده نیروهای امنیتی‌اش را تأمین مالی کند و نیاز است کمک‌های بین‌المللی برای تقویت نیروهای امنیتی افغان به‌طور درازمدت ادامه یابد.

با اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان، شمار نظامیان بین‌المللی و افغان به ۳۰۰.۰۰۰ تن خواهد رسید و مقامات ارشد نظامی گفته‌اند با سپری شدن زمستان، «جنگ سخت و سرنوشت‌ساز» با شورشیان که شمار آنان حدود ۳۰.۰۰۰ تن برآورد شده‌است، آغاز خواهد شد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)