تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

بازگرداندن لایحه یارانه‌ها به مجلس

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان از بازگرداندن لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها به مجلس خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وی دلیل این تصمیم شورای نگهبان را «ایرادات» موجود در این لایحه عنوان کرد و گفت که جزئیات این مسئله را در نشست خبری روز شنبه اعلام خواهد کرد.

محسن کوهکن، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس ایران در گفت‌وگو با این خبرگزاری گفت که شورای نگهبان دلیل بازگرداندن این لایحه را «رفع ابهام» اعلام کرده‌است.

«معنای درخواست شورای نگهبان برای رفع ابهام آن است که این شورا هنوز هیچ ایرادی بر این لایحه نگرفته‌است»

به گفته این نماینده مجلس معنای درخواست شورای نگهبان برای رفع ابهام از برخی مواد لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها آن است که این شورا هنوز هیچ ایرادی بر این لایحه نگرفته‌است. وی گفت: «باید ابتدا ابهامات لایحه برای شورای نگهبان برطرف شود تا امکان اظهارنظر درباره آن در این شورا فراهم شود.»

لایحه‏ هدف‏مند کردن یارانه‏ها که بیش از دو سال است مورد بحث محافل اقتصادی و بیش از شش ماه است در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی قرار دارد، هنوز نیز مورد چالش‏های جدی است. در صورتی که این لایحه در مجلس تصویب شود، دولت موظف خواهد شد تا یارانه انرژی را در سال آینده قطع کرده و آن‌را با قیمت‌های بین‌المللی عرضه کند.

دولت و مجلس شورای اسلامی در رابطه با پیش‌بینی‌هایی که در زمینه درآمد ناشی از حذف یارانه‌ها و افزایش بهای سوخت در این لایحه شده‌است، اختلاف نظر دارند.

در لایحه ارائه شده از سوی دولت این درآمد باید به حسابی که در اختیار دولت است واریز شود، نمایندگان مجلس می‌گویند که این درآمد باید به حساب خزانه ریخته شده و در چارچوب قانون بودجه سالانه هزینه شود.

در ماده ۱۳ این لایحه نمایندگان مجلس با پیش‌بینی چهار ردیف درآمدی و هزینه‌ای در لوایح بودجه سنواتی، امکان نظارت مجلس بر این درآمدها را پیش‌بینی کرده بودند.

محمود احمدی‌نژاد گفته بود در صورتی که مجلس مصوبه خود در ماده ۱۳ را لغو نکند، دولت این لایحه را پس خواهد گرفت. نمایندگان مجلس با کاهش چهار ردیف پیش‌بینی شده در ماده ۱۳ به یک ردیف، به خواسته دولت برای در دست داشتن اختیار تمام درآمد حاصل از این طرح و نحوه هزینه آن رای دادند.

چندی پیش غلامحسین الهام، عضو حقوقدان شورای نگهبان، ارائه طرحی دیگر از سوی دولت برای فسخ لایحه کنونی را، راهکاری برای پایان دادن به اختلاف دولت و مجلس بر سر این لایحه عنوان کرده بود.

این لایحه برای جلب نظر دولت، به یک کمیسیون ویژه فرستاده شده بود. هفته گذشته، پیش از پایان مذاکرات اعضای این کمیسیون و نمایندگان دولت، این لایحه از سوی مجلس به شورای نگهبان ارسال شد.

علی لاریجانی پس از ارسال لایحه به شورای نگهبان گفت که کمیسیون ویژه پس از ارائه نظر شورای نگهبان در خصوص این لایحه، می‌تواند نظر خود را اعمال کند. وی در عین حال افزود: «بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها از نظر مجلس تمام شده‌است.»

محمود احمدی‌نژاد: لایحه‌ای که در مجلس کاملاً دگرگون شده برای دولت قابل اجرا نیست

محمود احمدی‌نژاد با اعتراض به ارسال این لایحه به مجلس گفت: «لایحه‌ای که در مجلس کاملاً دگرگون شده برای دولت قابل اجرا نیست.»

مرکز پژوهش‌های مجلس پیش از این، با بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها، مفادی از این لایحه را خلاف قانون اساسی ارزیابی کرده‌است.

دولت محمود احمدی‌نژاد سال گذشته در قالب بودجه سال ۱۳۸۸ لایحه‌ هدفمند کردن یارانه‌ها را به مجلس ارائه کرده بود.

پیش‌بینی درآمد دولت از محل حذف این یارانه‌ها، ۳۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده‌است. این لایحه با محوریت توزیع نقدی و غیرنقدی ۶۰ درصد منابع آزاد شده از محل اصلاح قیمت بنزین، نفت، گاز، نفت کوره، نفت سفید، گاز مایع، گاز طبیعی، آب و برق ظرف سه سال تدوین شده‌است.

میرحسین موسوی، نخست وزیر پیشین ایران، معتقد است دولت در این لایحه تلاش کرده تا «درآمد ناشی از بالا بردن قیمت حامل‌های انرژی را به صورت کلی و در یک سر فصل کلی در اختیار بگیرد.»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)