تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«موارد تازه سرقت علمی وزیران ایران»

ماهنامه علمی «نیچر» در مقاله‌ای از یافتن «تقلب‌های جدید و گسترده» در رساله‌های دانشگاهی وزیران علوم و راه و ترابری جمهوری اسلامی و دیگر مقامات ایرانی خبر داد.

این نشریه که در رده‌های اول نشریات علمی جامع جهان قرار دارد از جمله از «کپی کردن مطالب دانشمندان پاکستان از سوی وزیر راه و ترابری ایران به منظور تهیه رساله علمی» خبر می‌دهد.


سمت راست:کامران دانشجو، سمت چپ: حمید بهبهانی

در مقاله تازه نیچر که روز گذشته (۹ دسامبر) منتشر شد، کامران دانشجو، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ایران و حمید بهبهانی، وزیر راه و ترابری ایران به «موارد تازه‌ای» از «دستبرد فکری و علمی» متهم شده‌اند.

حمید بهبهانی استاد راهنمای دوره دکترای محمود احمدی‌نژاد بوده‌است و کامران دانشجو رئیس پیشین ستاد انتخابات وزارت کشور در زمان برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود.

به نوشته نیچر، مقاله‌ای در مورد مقاومت آسفالت که با همکاری حمید بهبهانی، حسن زیاری و محمد خبیری نوشته شده‌است حاوی کپی‌کاری از بخش‌های بزرگی از یک مقاله سال ۲۰۰۵ دانشمندان پاکستانی است.

نیچر: جالب این‌که عنوان مقاله تقلبی حسن ظهور «تأثیر ارزش‌های اخلاقی در ارتقای علم» بود

حسن زیاری که معاون وزیر راه و ترابری است به تازگی از سوی کامران دانشجو به ریاست دانشگاه پیام نور تهران منصوب شده‌است.
محمدعلی‌ کی‌نژاد عضو شورای عالی‌ انقلاب فرهنگی‌، علی‌رضا علی‌احمدی وزیر آموزش و پرورش (در کابینهٔ نهم) و حسن ظهور، دبیر فرهنگستان علوم از دیگر افراد نام‌برده در این مقاله به عنوان «متقلبان علمی» هستند.

به گفته نیچر در فهرست ارائه‌شده در پایان خبر این نشریه، مقالات شماره ۴، ۶، ۷، ۱۳ و ۱۵ تقلبی هستند.

ماهنامه نیچر از حمید بهبهانی و حسن زیاری در مورد رساله‌های خود درخواست توضیح کرده‌است ولی از سوی آنان پاسخی نگرفته‌است. این ماهنامه، مقاله‌های این افراد را به خاطر «مشکوک بودن محتوا» از تارنمای خود برداشته‌است.

پیش از این نیز پژوهشگران این نشریه علمی اعلام کرده بودند که بخش‌های زیادی از متون، کلمات و ارقام و فصل‌های مقاله کامران دانشجو که در سال جاری منتشر شده‌است، شباهت بسیار زیادی به مقاله دانشمندان کره جنوبی دارد که در سال ۲۰۰۲ انتشار یافته‌است.

در بخش دیگری از مقاله نیچر آمده‌است که یک مقاله محمدعلی کی‌نژاد یکی از ۳۷ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، به طور کامل از روی یک مقاله کنفرانس ۲۰۰۱ مجارستان کپی شده‌است.

پژوهشگران نیچر می‌گویند بخش‌های بزرگی از مقالات این مقامات از مقاله‌های دانشمندان پاکستانی، کره جنوبی و دیگر کشورها کپی شده‌است.

این نشریه در مقاله خود می‌پرسد:
«آیا این سطح از تقلبات با جلوگیری رژیم ایران از رشد فرهنگ دانشگاهی شایسته‌سالار توسط انتصابات سیاسی و پاکسازی دانشمندان اصلاح‌طلب مرتبط است؟»

نیچر در پایان نوشتار خود می‌نویسد:
«اوایل سال جاری فرهنگستان ملی علوم آمریکا یکی از بخش‌های کتابی در یک کارگاه علمی آمریکایی ـ ایرانی، منتشرشده در سال ۲۰۰۳ را به دلیل تقلب و کپی‌برداری حذف کرده‌است. این بخش را حسن ظهور، دبیر فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، نوشته‌است و به طور اساسی از روی مقالهٔ لاس آلچین، تاریخ‌نگار و فیلسوف دانشگاه مینه‌سوتای آمریکا کپی شده‌بود.»

نیچر می‌افزاید:
جالب این‌که عنوان مقاله حسن ظهور «تأثیر ارزش‌های اخلاقی در ارتقای علم» بود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

هزاران مورد تقلب علمي را مي‌توانيد از آثار منتشر شده در ايران پيدا كنيد . اساتيد بسيجي و همدستان احمدي‌نژاددر چهار سال گذشته همه ارتقائات لازم را به سرعت دريافت نموده‌آند. تا زودتر به عنوان دانشيار و استاد تمام معرفي شوند. طرق مختلفي را براي جبران كمبود علمي نيروهاي بسيجي‌شان در پيش مي‌گيرند. مثلا طرح گزينش «دانشجوي نمونه» در اين سالها به جاي تأكيد بر امتيازات و بنيه علمي فرد بر سابقه بسيجي و فعاليت‌هاي ايثارگري و ... استوار است. آنها بدين طريق دانشجويان كم بنيه و كم سوادشان را به عنوان دانشجويان نخبه معرفي و سپس تا مدارج بالا و استخدام و سپس همكاري با سرويس‌هاي اطلاعاتي (در برخي موارد) وي را برخوردار مي‌نمايند. اين دست طح‌ها دست رؤساي انتصابي دانشگاهها را براي زدو بند و فاميل بازي باز مي‌گذارد. در عوض دانشجويان ممتاز و پركار و شرافتمند ايراني را مستاصل و نااميد مي‌كنند. يا به زندان مي‌اندازند. در موارد ديگري از اين سرقت‌ها پايان‌نامه‌هاي دانشجوياني كه شرافتمندانه كار كرده‌اند توسط افراد كم سواد و كم كار به ظاهر دانشجو كه اغلب هم دولتي هستند در داخل به سرقت مي‌رود.

آنها فراخوانهاي «جذب عضو هيئت علمي» براي دانشگاهها مي‌زنند. ولي در بيشتر موارد نيروهاي استخدام شده از قبل و يا مورد نظر و كم سواد خودشان را براي كنترل دانشگا‌هها وارد مي‌نمايند.
اساتيد با تجربه گذشته را به زور وادار به بازنشتگي يا از دانشگاه اخراج مي‌ نمايند.
در كنكور سال گذشته حق بچه‌ هاي باهوش ايراني را به نفع بسيجيانشان بالا كشيدند و بسياري از آنها را با وجود داشتن رتبه‌هاي علمي دو رقمي و سه رقمي حذف كردند. و اين سركوب ساختاري همچنان به صوت پنهان ادامه دارد. در كجاي دنيا رايج است به خاطر چيزي كه نمي‌دانيد و نياموخته‌اييد به شما 40 تا 50 و حتي صد در صد امتياز بدهند. در آينده رسوايي‌هاي بر جاي مانده از علماي بسيجي در ايران هم در مقياس وسيع هويدا مي‌شود و آيندگان شاهد دزدي‌هاي علمي آنان خواهد بود. كتابهاي و مقالات بي محتوا و فرماليته آنان براي كسب مدارج علمي بالاتر كه فراوان است.
نمي‌دانم چرا در اين سالها كه احمدي نژاد مدعي پيشرفت‌هاي علمي دانشمندنمايانش بود چرا اين پيشرفت‌ها اثري در زندگي و رفاه مردم اين مرز و بوم ندارد.
وزير علوم كشوري كه بايد عالي رتبه ترين دانشمند اين كشور و شايسته ترين اساتيد ايراني و شناخته شده ترين باشد خود سر دسته متقلبان و خائنان در امانت مردم است. هر چند اين وزير علوم و چنين اساتيد متقلبي و دانشجويان بسيجي سهميه‌اي آبرو و حيثيتي در جامعه علمي ايران نداشته و ندارند. اساتيد و دانشجويان بسيجي به خاطر كسب آن چه كه برايش زحمتي نكشيده‌اند اغلب دچار تعارض دروني و عذاب وجدان هستند. هر چند كه سعي مي‌نمايند زير پوشش پررويي آن را پنهان نمايند. اكنون اين تقلب‌ها و مدارج و مدارك دامنگير بي‌سوادان شده و بر آنها سنگيني مي‌كند. هم بر دنيايشان و هم بر آخرتشان.

سقوط اخلاقي حكومت ادعا همچنان ادامه دارد و ايرانيان و جهانيان بايد نظاره‌گر رو شدن دستاوردهاي ديگرشان باشند. هر جنايتي را مكافاتي در پي است.

-- اخلاقمند ، Dec 10, 2009

وقتي امانت مردم را مي‌دزدند و به جوانان ايران تجاوز مي‌كنند مخواهيد تقلب نكنند. اصلا اگر اينها تقلب نكنند چه كار ديگري مي‌توانند بكنند. رهبرشان هم مرجعيتش را با تقلب گرفته است. رهبري و ولايتش هم تقلبيه. شك داريد از مردم ايران بپرسيد.

-- بدون نام ، Dec 10, 2009

آقا شما چرا راه دور می روید! در اسلام همه چیز تفلبی ست! خود قرآن یک تلقب بزرگ است! سلمان فارسی نویسنده ی قرآن است! خود پیغمبر خودش می گوید که امی ست! ینی بی سواد است! پس چطور قرآن را نوشته؟ خوب با تقلب! همه ی امامان و معصومین حتا یک کلاس هم سواد نداشتند! حالا شما از یک آخوند بپرسید > به شما خواهد گفت که باقر العلوم همه ی علوم را بلد بوده! امام صادق شیمیست بوده! سه سال پیش یک استاد بسیجی می گفت که امام عسکری فیزیک دان بوده و امام رضا ریاصیاتش حتا از ریاضی دانان بزرگ هم برتر بوده است! اصولا بنیان و بنیاد اسلام بر تقلب است، بر پارتی بازی ست! پدر من نوار همین امام امت خامنه ای را در خانه دارد ایشان در یک فراز از سخنرانی خودش در مسجد لرزاده خیابان خراسان با سوز و گداز می خواند:
چون نامه اعمال مرا پیچیدند،
بردند و به میزان عمل سنجیدند،
بیش از همه کس گناه من سنگین بود،
من را به محبت علی بخشیدند!
شما را بخدا غیر از تقلب در این شعر می بینید! بنیاد اسلام بر تقلب است، در این شعر طرف نامرد، تبهکار است، دزد است، خرابکار است، ضد بشر است، دروغگوست، شیاد است، همهی اینها را باهم است ولی یک حسن دارد، بسیجی ست، پاسدار است، آدمکش است، دوستدار ذاهل بیت است، ... است ولی مداح هم هست، همه ی ناجوانمردیها را دارد اما محبت علی را هم دارد، بنا بر این همه چیز را دارد! بخشیده ی بخشیده است! اگر چه غرق گناه است می رود به بهشت! این اسلام است، آن پیامبرش است، آنها امانش بودند و اینها هم پیروانش هستند.

-- بدون نام ، Dec 10, 2009

در شکل شماره ۲ موجود در صفحه ۵ مقاله لینک شده (فایل پی‌دی‌اف http://www.2shared.com/file/9881241/ca00f5c1/kaynejad.html)، نویسندگان متقلب بدون اینکه بفهمند نقشه مجارستان را نشان داده اند در حالی‌ که ادعا کرده اند این داده‌ها مربوط به ایران و شهر تبریز است!! گزارش نشریه نیچر محمد علی کی نژاد، یکی از اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی و استاد دانشگاه صنعتی سهند تبریز را نیز متهم می کند که در مقاله ای که با همکاری فرد دیگری نوشته به طور کامل مطالبی را نسخه برداری کرده که در مقاله ای حاوی الگوی آلودگی محیط زیست درمجارستان آمده که در سال 2001 به یک نشست علمی ارائه شد. نیچر می نویسد اگرچه آقای کی نژاد و همکارش در مقاله خود الگوی ارائه شده در مقاله مربوط به مجارستان را به عنوان ماخذ ذکر می کنند، اما مدعی می شوند که این الگو را با آمار گردآوری شده در مورد آلودگی مجتمع پتروشیمی شهر تبریز در سال 2007 سنجیده اند در حالیکه به گفته الیسون تاملین، یکی از کارشناسان الگوسازی محیط زیست در دانشگاه لیدز بریتانیا و از تهیه کنندگان مقاله مربوط به مجارستان، مقاله این دو نویسنده ایرانی حاوی نتیجه جدیدی نیست و "قطعا نسخه برداری" از مقاله اصلی است. برای دانلود فایل باید بر روی Save file to your PC کلیک کنید.

-- golab ، Dec 10, 2009

جناب آقای دکتر ظهور فردی بسیار شریف و با سابقه ی مشخص می باشند.

-- دانشجوی دکتر ظهور ، Dec 10, 2009

دوستان عزيز در وب سايت زمانه لطفا هر نظري را نبايد بمانيد. اين واقعا توهين است وقتي در نظري به طور كاملا اشكار و بي ادبانه‌اي به يك دين يا يك شخص توهين و تهمت زده شود. در يكي از نظرها در مورد بعضي از بزرگان مذهبي مسلمانان به صورت بسيار بي ادبانه و بي منطقي توهين مي شود و شما نشر مي كنيد. اين از كيفيت كار شما كم مي كند. اين ربطي به تعصبات ندارد. من خودم از دست بعضي از متعصبان ديني آواره شده ام اما اين دليل نمي شود به اعتقادات ديگران توهين كنم. حالا مهم نيست كه يك خواننده اي چون من از وب سايت شما صرف نظر كند، مهم كار حرفه اي است كه به نظرم شما مي كنيد و اما گاهي كوتاهي مي كنيد.
شاد باشيد

-- الياس ، Dec 10, 2009

لطفأ دیجیتالی کامنت ندهید ...
----------------------------------------------
یعنی دنبال «خوب مطلق» و «بد مطلق» یا «قبول مطلق» و «رد مطلق» نباشید.
بیایید از همین حالا «رفتار دموکراتیک» را تمرین کنیم. تا بعد از پیروزی دچار مشکل نشویم.
خوبی ها ، بدی ها ، دلایل ، انتقادات و پیشنهادات خود را بگویید. نتیجه گیری را به شنونده بسپارید.
اگر بخواهید نتیجه را هم خودتان بگیرید و آنرا دیکته کنید ، میشوید یک «مینی دیکتاتور» .
باید سعی کنیم نظرات همدیگر را بهتر تحمل کنیم.
به کسی نگویید : نیا این سایت، اینجا جای تو نیست. این خودش «دیکتاتوری» است.
با آرامش و با کلماتی که شایسته شخصیت شما و شایسته گروه مورد حمایت شما است سخن بگویید.
من جزو «سبز» ها هستم و امیدوارم به گونه ای صحبت کرده باشم که شایسته سبز ها است.

-- ایرانی ، Dec 10, 2009

آقای الیاس سلام شما از خودت بپرس چطور شده که در سرتا سر ایران و خثوثا تهران شما از وقتی سوار تاکسی یا اتوبوس مس شوی هر کس سوار پیاده شود فحشی نثار اهل بیت و همه ی مقدسین و مقدسات می کند! حیف شد که چنین شد، اما این فحش ها همه از زیر عبا و عمامه ی خود روحانیون بیرون می آید! روحانیونی نه در برابر ازاله ی بکارت موضع گرفتند و نه در برابر چوب جاروی شکسته در محسن روح الامینی و نه در برابر تجاوزات سازماندهی شده ی جنسی! آخر برادر وقتی دینی پشتوانه اش تجاوزات جنسی و تجاوزات با تومی و سرکوب و کشتار و سنگسار و اعدام در ملع عام و قتل عام و سربریدن و شمشیر کشی باشد خوب معلوم است که امامن و پیامبران چنین دینی در پست ترین تعفن گاه سقوط خواهند کرد! شما حتما در ایران نیستید، مردم امروز در ایران نهضتی براه انداخته اند بنام « نهضت فحش» کار این نهضت فقط فحش دادن به روحانیت و مقدسین و مقدسات، به قرآن و به امامان و به معصومین است! البته که کار بدی ست! اما باید پرسید چرا چنین شد! آری برادر ببین چنین شد! اما چرا!

-- بدون نام ، Dec 10, 2009

اثبات استفاده فاتحی فر و کی‌ نژاد از نقشه مجارستان در مقاله تقلبی:

http://i47.tinypic.com/11t7qd3.jpg

-- anonymous ، Dec 11, 2009

تقلبهای اینان به نسبت حجم عظیم تولید علم در دنیا ناچیز است.ضرر اصلی این نیست.
ضربه اصلی را بدنه دانشگاهی ایران خورد که بعد از این قضایا و حتی در صورت تغییر رژیم تا سالها اعتبار خودش را از دست خواهد داد حالا می خواهد دلیل سیاسی داشته باشد یا غیر سیاسی.نتیجه مستقیمش هم مهاجرت گسترده تر دانشجویان به خارج از کشور است.
متاسفانه در ایران به جای علم بیشتر به «پیشرفت فرد» اهمیت داده می شود:‌«اگه می خوای پیشرفت کنی راهش اینه».تعداد مقالات کپی بسیار بیشتر از اینهاست و حتی از سوی دانشجویان اصلاح طلب یا دلبسته جنبش سبز هم انجام شده.چون معیار درستی برای اخلاق علمی در مملکت وجود ندارد بجز اینکه مسلمین مجهز به علم و تکنولوژی شوند دهن غربیها را سرویس کنند.
تا این افکار قرون وسطایی زدوده نشود اوضاع همین است.

-- رویش ، Dec 11, 2009

جالب این است که مقاله سرقتی آقای دکتر ظهور (استاد دانشگاه شریف) در مورد «نقش اخلاق در ارتقای علوم» بوده است!

-- بدون نام ، Dec 11, 2009

آقای الیاس این اسلام عزیز شما نام نامآوران کوروش داریوش و فردوسی و حماسه های ایرانیت ما را مورد توهین تاریخی قرار داده!! حالا سرکار می خواهی ما به یک عده عرب بی فرهنگ که مظهر فرهنگشان یکی از آدمکش ترین آدمکشان همه ی تاریخ است که سر نهصد یهود را در یک نصف روز می برد احترام بگذاریم، کتابی که انم الفساد جهان است از هزار و چهارصد سال پیش تا کنون!! ها برادر بخود آد! دوست عزیز داریوش و کوروش و خشایارشاه را زرتشت را و میترا را، و رستم را و تمامی استوره های ما را این امیون مسلمان به توبره کشیده اند حالا تو می خواهی من به چاه فاضلاب جمکران و حوضچه ی ...ی قم و کتاب دستورالعمل قتل و آدمکشی احترام بگذارم!
آره!

-- دوره گرد از جنوب شهر تهران ، Dec 11, 2009

اینا همش دروغه و بازی سیاسی باور کنید. به این شدت نیست که اینا می گن

-- علی ، Dec 11, 2009

يك بارديگربخوانيد:"آیا این سطح از تقلبات با جلوگیری رژیم ایران از رشد فرهنگ دانشگاهی شایسته‌سالار توسط انتصابات سیاسی و پاکسازی دانشمندان اصلاح‌طلب مرتبط است؟"
پاكسازي دانشمندان اصلاح طلب؟
اگربحث تقلب مطرح است چه ربطي به اصلاح طلب وغيره دارد؟پس ادعاي نيچركاملاسياسي ومغرضانه است ضمنا اقاي كي نژادازحاميان اصلي موسوي بوده اندبرويد تحقيق كنيد/نيچرجان بدجوري سوتي دادي

-- amir ، Dec 12, 2009

دکتر کی نژاد موسس دو دانشگاه بعد از انقلاب در ایران می باشند
دانشگاه صنعتی سهند و دانشگاه هنر اسلامی تبریز
ایشان بیش از 14 سال است که عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی می باشند
همچنین به مدت 9 سال سمت دبیری این شورا را داشتند
ایشان عضو هیات امنای بنیاد ملی نخبگان و رئس بخش جذب هیت علمی دانشگاه ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند
همچنین یکی از مسولین تعیین شده از طرف محمود احمدی نژاد برای تغییر اساسنامه ی دانشگاه آزاد اسلامی می باشند
ایشان عضو پیوسته فرهنگستان هنر و همچنین عضویت در گروه هنر چند رسانه ای فر هنگستان هنر را دار می باشند
دانشگاه هنر اسلامی تبریز اولین دانشگاهی در کشور است که از سال 1380 تفکیک جنسیتی در آن به شدت به اجرا در آمده است ودانشجویان در دو ترم (دانشجویان پسر در ترم مهر و دانشجویان دختر درترم بهمن)به صورت جداگانه ثبت نام می شوند
این دانشگاه علی رغم رشد کمی در زمینه ی تعداد رشته ها ، فضای دانشگاهی و همچنین قبولی دانشجویان در مقاطع فوق لیسانس ودکتری بعد از 10 سال هنوز هنرمندی در سطح اول ملی به جامعه معرفی نکرده است
محیط این دانشگاه کاملا سرد ، رخوت انگیز و بدور از هرگونه هیجانات دانشجویی وهنری می باشد
اساتید این دانشگاه بر اساس ضوابط ومعیار های کاملا بسته و دگم وبا کمترین توجه به میزان توانایی در اارئه دروس عملی هنر انتخاب شده و می شوند
معاونت این دانشگاه پزشک عمومی می باشد (دکتر منصور رضایی)
حراست این دانشگاه به سرپرستی مهندس چوبدار شرایط سخت گیرانه ای را برای پوشش وارتباط دانشجویان ایجاد کرده است که این امر حتی با هشدار دادن ماموران حراست به رنگ جوراب دانشجویان دختر کاملا مشهود است

-- دانشجوی دانشگاه هنر اسلامی تبریز ، Dec 13, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)