تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«بدترین وضعیت حقوق بشر ایران طی ۲۰ سال»

سازمان عفو بین‌الملل طی گزارشی اعلام کرد وخامت وضعیت حقوق بشر در ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری، در ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده‌است.

حسیبه حاج سهراوی، معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل، از مقامات ایران خواسته درباره ادعاهای مطرح شده در رابطه با اعدام‌های فراقانونی در ایران و شکنجه، تجاوز و کشته شدن معترضان بازداشت شده، تحقیقات «مستقل و عادلانه» انجام دهند.


نشان عفو بین‌الملل

عفو بین‌الملل همچنین خواستار مجازات عاملان شکنجه‌ها، تجاوزهای جنسی و قتل‌های غیرقانونی در ایران شده‌است.

در شش ماه پس از انتخابات بیش از چهار هزار نفر از معترضان در ایران بازداشت شده و بیش از صد نفر کشته شده‌اند. برخی گزارش‌ها به شکنجه و تجاوز به بازداشت‌شدگان در زندان اشاره دارد.

در گزارش عفو بین‌الملل آمده‌است: «به نظر می‌رسد تحقیقاتی که تا کنون از سوی مقامات ایرانی درباره ادعاهای مطرح شده انجام گرفته، با هدف جلوگیری از روشن شدن حقیقت بوده‌است.»

با گذشت چند ماه از تشکیل کمیته ویژه رسیدگی به وضعیت بازداشت‌شدگان اخیر در مجلس، هنوز گزارش این کمیته قرائت نشده و هیچ کدام از مسئولانی که متهم به شکنجه و بدرفتاری با زندانیان هستند محاکمه نشده‌است.

عفو بین‌الملل از آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، درخواست کرده که اجازه دهد نمایندگان سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر از ایران بازدید کنند.

مانفرد نوواک، نماینده سازمان ملل متحد در امور شکنجه و فیلیپ آلستون، نماینده سازمان ملل در امور اعدام‌های فراقانونی و بدون محاکمه و خودسرانه، تقاضای سفر به ایران را با مقامات ایران مطرح کرده‌اند.

«به نظر می‌رسد تحقیقاتی که تا کنون از سوی مقامات ایرانی درباره ادعاهای مطرح شده انجام گرفته، با هدف جلوگیری از روشن شدن حقیقت بوده‌است»

معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل با اشاره به «دست داشتن اعضای گروه‌های شبه نظامی و مقام‌های رسمی ایران» در این تخلفات خواستار محاکمه آن‌ها شده‌است.

این سازمان مدافع حقوق بشر از مقامات ایران خواسته‌است بسیج و سایر گروه‌های نظامی را از خیابان دور کنند و مطابق بر استانداردهای بین‌المللی بر تظاهرات‌های اعتراضی کنترل و نظارت داشته باشند.

نیروهای بسیج در سرکوب معترضان پس از انتخابات نقش داشته‌اند. فرماندهان سپاه و بسیج نقش این نیروها در برخورد با شرکت‌کنندگان در تجمعات اعتراضی را تأئید کرده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

سه‌شنبه ۱۵ دسامبر ۲۰۰۹
آقای خامنه ای 6 ماه از جنایت و فجایع تاسف بار کهریزک میگذرد و همچنان عوامل این حادثه از جمله خود شما آزادانه میگردند !

-- shamim ، Dec 15, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)