تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

هشدار آیت‌الله منتظری نسبت به سقوط نظام

‏آیت‌الله منتظری، از مراجع شیعه در پاسخ به نامه ۲۹۳ نفر از روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی و مدنی نسبت به خدشه‌دار شدن و سقوط نظام جمهوری اسلامی ایران هشدار داد.

در این نامه که در پایگاه اطلاع‌رسانی آقای منتظری منتشر شده، آمده‌است: «امیدوارم تا کاملاً دیر نشده‏ ‏مسئولین امر به خود آیند و بیش از این وجهه نظام جمهوری اسلامی را در‏ ‏بین توده‌های زجر کشیده و سیلی‌خورده ایران و در سطح جهانی خدشه‌دار‏ ‏نکنند و موجب سقوط خود و نظام نگردند.»

این استاد حوزه علمیه قم گفته‌است: «مسئولین لااقل شجاعت این را داشته باشند که اعلام‏ ‏کنند این حکومت نه جمهوری است و نه اسلامی و هیچ کس هم حق‏ ‏اعتراض و اظهار نظر و انتقاد ندارد.»

وی از مسئولان جمهوری اسلامی خواسته‌است: «از این راه انحرافی که در پیش گرفته‌اند دست‏ ‏برداشته و حقوق از دست رفته مردم را استیفا کنند، خسارات را جبران‏ ‏کرده و بی‌گناهان را بیش از این در زندان نگه ندارند.»

وی با اعتراض به آن‌چه «‏سناریوهای نمایشی دادگاه‌ها و پخش اعترافات آنچنانی» نامیده برگزاری این دادگاه‌ها را «مسخره کردن قضای اسلامی» دانسته است.

آیت‌الله منتظری: مسئولین لااقل شجاعت این را داشته باشند که اعلام‏ ‏کنند این حکومت نه جمهوری است و نه اسلامی

گروهی از روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی و مدنی در نامه‌ای که هفته گذشته منتشر شد، از رهبران جریان اصلاحات و مراجع تقلید شیعه خواسته‌اند با «اتحاد و اقدامی عملی» در برابر «کودتاگران» ایستاده و مانع از «ویرانی» کشور شوند.

‏آیت‌الله منتظری در پاسخ به این نامه اعلام کرده که بارها تذکرات و پیشنهادهایی برای «بیرون رفتن از این بحران ویرانگر» ارائه داده، که به آن توجه نشده‌است.

وی می‌گوید: «ظاهرا حضرات برای رسیدن به مقاصد دنیوی خویش چنان چشم و گوش و‏ ‏دل بر حقایق بسته‌اند که نه می‎بینند و نه می‎شنوند.»

امضاکنندگان این نامه از مخاطبان خود خواسته‌ بودند که در شرایط کنونی، همانند انقلاب مشروطه و جنبش ملی شدن صنعت نفت، دست به «اقدام عملی» بزنند که در غیر این صورت «هیچ‌وقت دیگری برای رسالت دین خود» نخواهند یافت.

به گفته آیت الله منتظری: «دین اسلام، دین کامل الهی است و در آن آزادی عقیده و بیان چنان روشن‏ ‏و واضح است که قرآن کریم در مورد اصل پذیرش دین می‎فرماید: زور و اجباری در پذیرش دین نیست و سیره و روش رسول‏ ‏خدا (ص) و ائمه معصومین (ع) نیز این گونه بوده که مردم در کمال آزادی و‏ ‏بدون لکنت زبان و بدون هیچگونه ترس و واهمه‌ای درباره مسائل انتقاد و‏ ‏اظهارنظر کنند.»

این مرجع تقلید شیعیان، بزرگترین «ستم و ظلم» به اسلام را رفتار «مستبدانه» با‏ ‏مردم تحت عنوان حکومت دینی و اسلامی عنوان کرده‌است.

در اعتراضات دو ماه گذشته به آنچه «تقلب» در انتخابات گفته می‌شود، هزاران نفر از معترضان دستگیر شده‌اند. مقامات قضایی ایران با برگزاری چهار دادگاه تعداد زیادی از فعالان سیاسی، مدنی و روزنامه نگاران را محاکمه کرده‌اند.

تلویزیون دولتی ایران و رسانه‌های نزدیک به دولت «اعترافات» برخی بازداشت‌شدگان مبنی بر عدم تقلب در انتخابات و تغییر دیدگاه‌هایشان در مدت بازداشت را منتشر و پخش کرده‌اند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
درخواست از رهبران اصلاحات و مراجع تقلید

نظرهای خوانندگان

با درود و سپاس فراوان به آقای منتظری و دوستداران و همراهان ایشان! مردم ایران باید هوشیار و بیدار و آگاه باشند که دزدان و چپاولگران و سرکوبگران و تروریست ها و شکنجه گران و آدم کشان و جنایتکاران حکومت و نظام اسلامی، کشور ایران را با ثروت های چپاول شده از طریق مزدوران خود که در کشورهای عراق و افغانستان و پاکستان و ترکیه و امارات و سوریه و لبنان و سودان و......پایگاه دارند قبل از محاکمه ترک نکنند!
دزدان و چپاولگران و جنایتکاران نظام اسلامی،

-- Dozdane Eslami ، Aug 27, 2009

سخنرانی ایت الله شیرازی در مورد خامنه ای بسیار روشنگر و صریح می باشد. او خامنه ای را جنا یتکار و ملحد می خواند. او در جایی خامنه ای را وحشی و شمر خطاب می کند. حرفهای آقای منتظری در مورد این دیکتا توری مذهبی درست می باشد. این دستگاه فاشیستی نه اسلامی است و نه جمهوری.

-- شیوا ، Aug 27, 2009

khayli jaleb hast ke agaye montazari ke khod yeki az paye gozarane wahsitrin wa fashisti tarin nezam haye dar tole tarikhe bashariyat hastand in ezharat ra minamayand! agaye montazri agar shoma dar goftare khod sadegh hatid chera kar ra yek sare nemikonid wa az khamenei wa dastyarane jaladash be enwane gatele mardom wa eshgalgarane zarzamine pake ahurayiye ma yad esm nemibarid? bas konid az do pahlo harf zadan, hanoz ham baraye shoma agaye montazari dir nashode be enwane yek ensane sadeg dar tarikhe ayandeye keshwareman yad beshawad !rahe rahaiye mardome zajr dide, nafye koliye systeme jahlo siyahiye_welayate faghi_eslami/fashistiye moshti jenayatkar dar tamamiyatash hast, az khomeini ta khamenei!!! jawid iran wa irani

-- farzande iran ، Aug 27, 2009

وقتی در این نامه خطاب به کسانی مانند رفسنجانی اینطور توهم پراکنی بشود که " تنها شما هستید که میتوانید مردم را تا پیروزی در جنبش سبز هدایت و راهبری و رسالت خویش را در قبال میهن، مردم، انقلاب و اسلام ادا کنید." چنین پاسخ شایسته ای هم میطلبد که"اين حكومت نه جمهورى است و نه اسلامى". آخر چه کسی مجبور کرده است نگارندگان و امضاکنندگان چنین نامه ای را که بیانی اینطور داشته باشند . چرا نباید در یک نامه مستقل که بنام فعالین و خبرنگارانست، مطالبات و حقوق واقعی مردم با بیان شایسته آن، با بیانی سکولار و بدور از این دروغپردازی ها بیان شود. آیا مثلا کانون نویسندگان خودش را به چنین لفاظی هائی آلوده میکند؟ پس میشود حتی تحت همان حاکمیت اینطور عمل نکرد و برایش توجیح تاکتیکی هم نیاورد

-- کوشا ، Aug 27, 2009

مگر خیلی اتفاق ناگواری می افتد اگر این نظام سقوط کند اقای منتظری؟ این رژیم با این همه جنایت غیر از سقوط چاره دیگری هم مگر دارد؟ جوک می گویید؟ خدشه دار شدن آبروی نظام؟!!

-- SM ، Aug 28, 2009

به نظر من منتظری یک فرشته بر روی زمین بود که در مقابل چنین جنایتکارانی ایستاد.
ان شاءالله این جنبش پیروز خواهد شد.

-- برگ سبزی از یک درخت ، Jan 9, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)