تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

معرفی وزرای جدید کابینه افغانستان

رئیس جمهوری افغانستان، دومین فهرست وزیران پیشنهادی‌اش را برای دریافت رای اعتماد به مجلس نمایندگان این کشور معرفی کرد.

هفته گذشته، از فهرست ۲۴ نفره وزرای پیشنهادی حامد کرزی به مجلس، ۱۷ نفر رد صلاحیت شدند.

براساس نتایج اعلام شده، تنها وزیران دفاع، کشور، دارایی، آموزش و پرورش، اطلاعات و فرهنگ، کشاورزی و معادن، موفق به کسب آراء لازم شدند.

محمدکریم خلیلی، معاون دوم رئیس جمهوری افغانستان در جلسه معرفی ۱۶ وزیر پیشنهادی که در ترکیب آن سه زن نیز وجود دارد، نسبت به شایستگی و تعهد فهرست جدید ابراز اطمینان کرد.

دو وزیر پیشنهادی دیگر برای وزارت مخابرات و انرژی و آب نیز قرار است تا دو روز دیگر مشخص شوند تا تیم سیاسی آقای کرزی را پیش از نشست بین‌المللی لندن تکمیل کنند.

وزیران پیشنهادی، باید بیش از ۱۱۷ رای، یعنی ۵۰ درصد آراء را کسب کنند تا برای یک دوره پنج ساله انتخاب شوند

وزیران پیشنهادی، باید بیش از ۱۱۷ رای، یعنی ۵۰ درصد آراء را کسب کنند تا برای یک دوره پنج ساله انتخاب شوند.

یونس قانونی رئیس مجلس نمایندگان که اداره جلسه روز شنبه را برعهده داشت، گفت که نمایندگان از فردا سابقه کاری و تحصیلی وزرای نامزد را بررسی خواهند کرد و پنجشنبه همین هفته در مورد آنان رای‌گیری خواهد شد.

فهرست پیشین کابینه افغانستان که بیشتر آنها رد صلاحیت شدند، از سوی حامیان غربی کرزی، با استقبال روبرو شده بود، اما با واکنش مثبت داخلی همراه نبود.

دولت‌های گذشته تحت رهبری حامد کرزی به فساد گسترده متهم بودند و در فهرست دادستانی این کشور، دست‌کم نام ۱۵ وزیر پیشین در فهرست افراد متهم به فساد دیده می‌شود.

هنوز مشخص نیست که فهرست جدید تا چه اندازه مورد تائید مجلس نمایندگان قرار می‌گیرد، اما رئیس جمهوری افغانستان باید پیش از نشست لندن، دست‌کم به یک ثبات سیاسی داخلی دست یابد.

در این نشست که قرار است هشتم بهمن ماه سال جاری برگزار شود، همکاری‌های بیشتر انسان‌دوستانه، تقویت نیروهای امنیتی افغان و توانمند سازی سیستم حکومت‌داری این کشور، با حضور43 کشور عضو ائتلاف بین‌المللی بررسی خواهد شد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)