تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
درخواست از رهبران اصلاحات و مراجع تقلید:

«مقابل کودتاگران متحد شوید»

گروهی از روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی و مدنی از رهبران جریان اصلاحات و مراجع تقلید شیعه خواستند با «اتحاد و اقدامی عملی» در برابر «کودتاگران» ایستاده و مانع از «ویرانی» کشور شوند.

این نامه که نزدیک به ۳۰۰ امضا دارد، امروز یکشنبه در برخی وب‌سایت‌های اصلاح‌طلب منتشر شده است.

مخاطب این نامه، مراجع تقلید شیعه، اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمد خاتمی رئیس جمهوری پیشین، میرحسین موسوی نخست ‌وزیر پیشین و مهدی کروبی رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی است.

«کودتاگران علیه جمهوریت نظام، از ادامه‌ مسیر ویران‌گر، دست نکشیده‌اند و هر روز بیش از گذشته، خط و نشان می‌کشند»

روزنامه‌نگاران و فعالانی که این نامه را امضا کرده‌اند، خطاب به این افراد و مراجع شیعه‌ای که در دو ماه اخیر نسبت به برخورد‌ها با معترضان به نتیجه انتخابات اعتراض کرده‌اند، نوشته‌اند: «در غیبت تدبیر عالیه، تنها شما هستید که می‌توانید با هم‌دلی و اتحاد و بهره جستن از تمامی امکان‌ها و ابزارها، مردم را تا پیروزی در جنبش سبز هدایت و راهبری» کنید.

آنها اعلام کرده‌اند که مدارا با «قانون‌شکنان و کودتاگران» علیه قانون اساسی و جمهوری اسلامی «کافی» است و برای نجات کشور «باید پیشروی اقتدارگرایان متوقف شود.»

امضا‌کنندگان این نامه از مخاطبان خود خواسته‌اند که در شرایط کنونی، همانند انقلاب مشروطه و جنبش ملی شدن صنعت نفت، دست به «اقدام عملی» بزنند که در غیر این صورت «هیچ‌وقت دیگری برای رسالت دین خود» نخواهند یافت.

در بخش دیگری از این نامه آمده است که مردم ایران از مراجع دینی و نخبگان سیاسی «به حق انتظار» دارند تا «تمام توان» خود را برای «خدمتی تاریخی» به کشور به کار بندند

در بخش دیگری از این نامه آمده است که مردم ایران از مراجع دینی و نخبگان سیاسی «به حق انتظار» دارند تا «تمام توان» خود را برای «خدمتی تاریخی» به کشور به کار بندند.

این روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی و مدنی افزوده‌اند که «کودتاگران علیه جمهوریت نظام» از ادامه‌ «مسیر ویران‌گر» دست نکشیده‌اند و هر روز بیش از گذشته، «خط و نشان» می‌کشند و «بازی‌ها و نمایش‌های تازه‌ای» را برای مایوس کردن مردم به‌راه می‌اندازند.

در این نامه همچنین آمده که اعترافاتی که از برخی بازداشتی‌های حوادث اخیر گرفته شده است، «بی‌ارزش و بی‌اعتبار» است که در باور «هیچ عقل سلیمی» نمی‌گنجد.

امضاکنندگان ابراز نگرانی کرده‌اند که روند «برنامه‌ریزی» شده‌ کنونی، از سطح چند روزنامه‌نگار یا فعال سیاسی و اجتماعی فراتر رفته و آشکارا مقام‌های شناخته شده‌ پیشین را هدف قرار دهد.

امضاکنندگان این نامه اعلام کرده‌اند که مدارا با «قانون‌شکنان و کودتاگران» علیه قانون اساسی و جمهوری اسلامی «کافی» است و برای نجات کشور «باید پیشروی اقتدارگرایان متوقف شود»

این برای دومین‌بار طی ۵۰ روز گذشته است که گروهی از روزنامه‌نگاران ایران به همراه برخی از فعالان سیاسی از وضعیت کنونی ایران ابراز نگرانی می‌کنند.

آنها پیش‌تر با صدور بیانیه‌ای حوادث رخ داده پس از انتخابات را محکوم کرده بودند.

در ایران گروهی از محافظه‌کاران تلاش دارند تا کسانی را که «سران اغتشاش‌ها» می‌نامند، تحت پیگرد قضایی قرار دهند.

احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در خطبه‌های نماز جمعه تهران از اینکه برخی به گفته او «سران اغتشاش‌ها» دستگیر نشده‌اند، انتقاد کرد و خواستار برخورد جدی با آنها شد.

گروهی از رسانه‌های محافظه‌کاران و برخی فرماندهان سپاه نیز در هفته‌های اخیر تلاش‌ کرده‌اند با معرفی میرحسین موسوی و مهدی کروبی به عنوان «سران اغتشاش‌ها» مقدمات دستگیری آنها را فراهم کنند.

جریان‌های اصلاح‌طلب نسبت به این اقدامات رسانه‌ای و سیاسی ابراز نگرانی کرده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

hahaha,rafsanjani javabetan ra dad daste gedai deraz konid,mardome iran vali inkar ra nemikonand

-- ali ، Aug 23, 2009

به نظر من وضعیت سران جمهوری اسلامی به جایی رسیده است که هر کدام حساب دیگری را نرسند دیگری حساب انها را می رسد . به همین دلیل هر کدام از این 2 گروه منتظرند که تیر اولی را یکی از انها شلیک کند تا هواداران انها وارد جریان بشوند و از بیخ و بن یکدیگر را قربانی کنند

-- نظر ، Aug 23, 2009

تمام امید کودتا چیان وبه ویژه خامنه ای به حمایت های خارجی درقبال باج دهی بی انتهای نظام است .در شرایط فعلی امید اصلی آنها نه تنها روسیه وچین بلکه مهمتر از آنها آمریکا است.امریکا می خواهد ج.ا.ا. بماندوبه آنها کمک کند مساله عراق، فلستین واسراییل حل شود. آنها تا اطمینان نیابند مسایلشان حل شده و جایگزین مناسبی برای خامنه ای
پیدا نشده است حتی از جان او مراقبت می کنند تا ایران به سرنوشت عراق پس از جنگ مبتلا نشود. وظیفه شما ایرانیان مقیم خارج است که به غربیان بفهمانید در تمام این موارد اشتباه میکنند.دیگر ج.ا.ا. توانی برای حل مشکلات خاورمیانه ندارد(از اول هم نداشته است)و میان فرهنگ مر دم ایران وعراق تفاوتهای بسیاری وجوددارد.نمیدانم چرا این ها را برای شما می نویسم ظاهرا نه به دیگران ارایه می دهید نه حتی خودتان می خوانید.
به هرصورت ،موفق باشید.

-- میم کامرانی ، Aug 23, 2009

معلوم نیست به رفسنجانی چه پیشنهادی یا چه تهدیدی کردند که یکدفعه ازخامنه ای قاتل طرفداری میکنه. البته تاحالا هم چشمهاشو مقابل جنایت بسته بود. من طرفدارشاه نبودم ولی الان بایدبگویم که شاه هزاران جنبه مثبت هم داشت. اینها حتی در خصوصیترین کار مردم دخالت میکنند. مملکتی که اخوند ادارش کنه بهتراز این نمیشه.

-- م ، Aug 23, 2009

I don't know how you guys decided Rafanjani is the Iranian guardian angel? For god's sake, have you forgoten the crimes committed in the past 30 years under the watch of all these men espcially Rafsanjani? Why not ask of these man to come to the side of people and speak agains the entire system instead of saving this system?

-- p. ، Aug 23, 2009

هموطن دوستان سروران بیایید برای یک بارهم که شده خودمان برای منافع خودمان تصمیم بگیریم بیایید با هم و با اراده کامل در راه ازادی و ازادگی همراه شده و از یوغ بندگی رفسنجانی ها و خامنهای ها و ..... رها شویم بیایید ایرانی باشیم بیاید تاریخ را از وجودمان سر شار کنیم باشد که ازاد زندگی کنیم


دست من و تو باید این پرده ها رو پاره کنه
کی میتونه جز من و تو درد مارو چاره کنه

-- دوست ، Aug 23, 2009

م عزیز فکر میکنم این جواب شما باش در رابطه با آقای رفسنجانی
نهاد روحانیت تا بن دندان به حکومت وابسته است
این روزها در سایت‌های اینترنتی، بیانیه‌ها و سخنرانی‌ها و گفته‌های مختلفی از نیروهای مذهبی، به ویژه، آخوندهای جمهوری اسلامی در انتقاد به شرایط موجود درج می‌شود. جناح‌های مخالف جناح حاکم، اصلاح‌طلبان و در کل تمام کسانی که خواهان حفظ نظام، و مشارکت در قدرت هستند، نیز این سخنان را برجسته کرده و می‌کوشند چنین جلوه دهند که روحانیت نیز در کنار مردم است. اما نیروهای واقع‌بین‌تر مذهبی نیز می‌دانند که چنین نیست.
مهدی خلجی، از پژوهشگران دینی، در مصاحبه‌ای این تلاش‌ها را بیهوده می‌داند. او معتقد است نهاد روحانیت تا بن دندان به حکومت جمهوری اسلامی وابسته است. او سیستانی را مثال می‌زند و می‌گوید حتا مرجع بزرگی چون آیت‌الله سیستانی، در عمل به دلیل نهادهای مختلفی که در ایران دارد و ثروت بسیار زیادی که در ایران دارد، عمیقاً وابسته به آقای خامنه‌ای است و همیشه جانب خامنه‌ای را نگه می‌دارد. تاکنون نیز آن بخش از روحانیت موضع گرفته که در سازمان روحانیت نقش عمده‌ای ندارد. وی ادامه می دهد: "من خیلی بعید می‌دانم که روحانیت در آینده‌ی نزدیک خودش را در برابر حکومت قرار بدهد، به خاطر این که تا بن استخوان به حکومت وابسته است، در اقتصادش، در شبکه‌ی اجتماعی‌اش و در همه‌چیزش. روحانیت در سی سال گذشته هیچ چیزی ندارد که آن را از حکومت به دست نیاورده باشد."
در پایان هم در مورد نامه نوشتن به نهادهای روحانیت معتقد است: "به نظر من این روش به نتیجه‌ای نمی‌رسد... نهاد روحانیت سراپا غرق در تنعمی است که حکومت در اختیار او گذاشته و امکان فاصله‌گرفتن از حکومت و امکان چشم‌پوشی از بهره‌مندی‌های خودش را ندارد و در نتیجه نمی‌تواند مرجعی برای تظلم‌خواهی علیه حکومت باشد."

-- بدون نام ، Aug 23, 2009

کاملا با میم کامرانی موافقم

-- بدون نام ، Aug 23, 2009

اين يك فرض بديهي و اصل قابل انكار است كه اگر اصلاح طلبان در دستيابي به هدف مشتركشان تكروي كنند كودتاگران «سرشان را به طاق مي‌كوبند». و هركدامشان را به تنهايي گير آورند دمار از روزگارش در مي‌آورند. اما مهمتر از آن رهبران اصلاح طلب بايد بدانند اگر ملت ايران نبود، هيچكدامشان وجود خارجي هم نداشتند. اين حضور گسترده و قدرتمند ملت بود كه وحشت را در دل كودتاگران كاشت و آنها را دستپاچه كرد و گرنه همه اصلاح طلبان و رهبرانشان در چشم به هم زدني منكوب و جارو مي‌شدند. اما اين قدرت ملت بود كه در برابر قدرت رهبر كودتاگران قيام كرد و وي را به وحشت انداخته است. در اين شرايط آنها ناگزير از اتحاد هستند و گرنه در ماههاي آينده همه آنها سياسيون سوخته‌اي بيش نيستند. و ملت نيز از آنها روي گردان مي‌شود چرا كه خواست ملت از اين رهبران مترقيانه‌تر است. در روزهاي آينده اين رهبران بايد براي ماندن تقلا كنند و راهي جز درخواست حمايت از ملت ندارند و ملت ايران نيز حمايتشان را از جريان اصلاحات دريغ نداشته است. اما اين لحظات حساس و تاريخي و ماندگار است.

-- بدون نام ، Aug 24, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)