تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

حمله موشکی به کنسولگری آمریکا در هرات

ساختمان کنسولگری آمریکا در شهر هرات، هدف سه موشک کوتاه برد قرار گرفت.

هتل پنج ستاره شهر هرات، ماه گذشته طی قراردادی برای ایجاد کنسولگری آمریکا به این سفارت این کشور واگذار شد. گفته می‌شود این ساختمان، در زمان حمله خالی بوده است.

ژنرال اکرام‌الدین یاور، فرمانده پلیس حوزه غرب افغانستان به زمانه گفت این حمله موشکی که نیمه شب گذشته صورت گرفت، سبب وارد شدن خساراتی به ساختمان کنسولگری شد، اما در اثر آن، کسی کشته نشده است.

به گفته وی، یکی از این موشک‌ها به ساختمان و دو موشک دیگر به داخل محوطه کنسولگری اصابت کرده است.

قاری یوسف، سخنگوی طالبان با ارسال پیامی گفته که این حمله توسط افراد این گروه صورت گرفته است و مدعی شده بر اثر آن، پنج شهروند آمریکایی کشته و یک نفر دیگر زخمی شده است.


کنسولگری ایالات متحده در هرات(عکس: زمانه)

این ساختمان ماه گذشته به طور رسمی دراختیار سفارت آمریکا قرار گرفت و کارل آیکن بری، سفیر این کشور گفت که این نمایندگی سیاسی سال جاری گشایش خواهد یافت.

سفیر آمریکا در افغانستان می‌گوید راه‌اندازی این نمایندگی سیاسی، نقش مهمی را در رسیدن آمریکا به اهداف دیپلماتیک و سرمایه‌گذاری ایفا خواهد کرد.

پیش از این قرارداد مشابهی برای ایجاد کنسولگری آمریکا در مزار شریف در شمال افغانستان، بین دو کشور به امضاء رسیده بود.

روابط دیپلماتیک این کشور با افغانستان در سال ۱۳۱۴ شمسی و با اعزام نماینده ویژه و وزیرمختار آغاز شد و ۱۱ سال بعد، نمایندگی سیاسی آمریکا در کابل گشایش یافت.

سفارت آمریکا درسال ۱۳۶۷ و در زمان حکومت تحت حمایت شوروی، مسدود شد و تا سقوط طالبان هیچ فعالیتی نداشت، اما در اواخر سال ۱۳۸۰ که مصادف با تشکیل حکومت موقت به رهبری حامد کرزی بود، دوباره گشایش یافت.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)