تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

آغاز اعتصاب غذا مقابل سازمان ملل

اعتصاب غذای سه روزه گروهی از روشنفکران، هنرمندان، فعالان سیاسی و حقوق بشر در حمایت از معترضان به نتیجه انتخابات ایران، مقابل دفتر سازمان ملل در نیویورک آغاز شد.

۲۶ تن از روشنفکران ایرانی پیش‌تر اعلام کرده بودند که قصد دارند از روز ۳۱ تیر تا دوم مرداد ماه، به مدت سه روز در برابر مقر سازمان ملل در نیویورک دست به اعتصاب غذا بزنند.

«اعلام پشتیبانی از جنبش سبز مردم ایران، محکوم کردن تقلب گسترده درانتخابات، سرکوب بی‌رحمانه اعتراضات مردمی، و بازداشت غیرقانونی صدها شهروند و فعال سیاسی و اجتماعی» از مهمترین اهداف اعتصاب‌کنندگان اعلام شده است.


اکبر گنجی (عکس‌ها از وبلاگ چشمان کاملا باز)

چهره‌های سرشناسی چون عبدالعلی بازرگان، محمد برقعی، حسین بشیریه، علی بنوعزیزی، نیره توحیدی، فاطمه حقیقت جو، حمید دباشی، مصطفی رخ‌صفت، علی رضایی، احمد صدری، محمود صدری، کاظم علمداری، عبدی کلانتری، رضا فانی یزدی، نهضت فرنودی، منصور فرهنگ، احمد کریمی حکاک، حسین کمالی، مهرانگیز کار، اکبر گنجی، ابراهیم سلطانی، علی میرسپاسی، مجید محمدی، مهرداد مشایخی، آرش نراقی و نادر هاشمی از روشنفکران ایرانی هستند که در این اعتصاب غذا شرکت خواهند کرد.

فیلسوفان بزرگ معاصر مثل مارتا نسبام و جوشوا کوهن و نیز نوآم چامسکی، خوزه کازونوا هم از این اعتصاب غذا حمایت کرده‌اند.

شون پن بازیگر سرشناس هالیوود و ریس الریچ روزنامه‌نگار مستقل آمریکایی که به همراه شون پن در سال ۲۰۰۵ به ایران سفر کرد، نیز با انتشار بیانیه‌ای از اعتصاب غذای روشنفکران ایرانی حمایت کرده و خواهان پشتیبانی مردم آمریکا از «جنبش سیاسی مردم ایران» شدند.


رضا براهنی

گوگوش، ابی، شهیار قنبری، شهره آغداشلو و فرامرز اصلانی از جمله هنرمندانی هستند که با اعلام حمایت از این اقدام، از پیوستن خود به اعتصاب‌کنندگان خبر داده‌اند.

سیمین بهبهانی، رضا براهنی و منیرو روانی‌پور از دیگر افرادی هستند که اعلام کرده‌اند به این اعتصاب غذا خواهند پیوست.

ایده اعتصاب غذای روشنفکران ایرانی پس از آنکه بسیاری از معترضان به نتیجه انتخابات در ایران از سوی نیرو‌های امنیتی و انتظامی «سرکوب» و صد‌ها تن دیگر دستگیر و زندانی شدند، از سوی اکبر گنجی مطرح شده که با استقبال گروهی از روشنفکران و هنرمندان مواجه شده است.


گوگوش

در ایران، آیت‌الله علی خامنه‌ای، شورای نگهبان و وزارت کشور می‌گویند که محمود احمدی‌نژاد در انتخاباتی «سالم» پیروز شده است، اما مخالفان و رقبای احمدی‌نژاد با رد این اظهارات اعلام کرده‌اند که وی با «تقلب گسترده» به پیروزی رسیده است.

معترضان، خواستار ابطال انتخابات هستند؛ درخواستی که با مخالفت صریح آقای خامنه‌ای روبرو شد و منجر به بروز ناآرامی‌های گسترده‌ای در ایران شده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

شرمتان باد.

-- بدون نام ، Jul 22, 2009

It is great just please don't use the media for your movie or business promotion.

-- hamed ، Jul 22, 2009

اگر چه حضور بزرگان ایران زمین نوید یکپارچگی بیشتر نهضت سبز را می دهد، اما به یاد داشته باشیم که قهرمانان واقعی جنبش سبز فقط مردم ایرانند و نه حتی میر حسین موسوی، خاتمی و کروبی و نه حتی سیاسیونی که در زندان هستند.
مردم ایران از قهرمان پرستی و نیاز به قهرمان داشتن بیزار شده اند. آنان همیشه پیشگام جریاناتی هستند که پس از شکل گیری و
خروش آن نام هایی سوار ان موج شده اند و خواسته یا ناخواسته کم کم باورشان شده که موج را آنها به راه انداخته اند. آیت الله خمینی، سید محمد خاتمی و سایرین تنها نمایندگانی از آحاد مردم ایران بودند که در پی جنبش ازادی خواهی ایرانیان فرصت یافتند تا سکاندار موقتی این حرکت باشند.
فراموش نکنیم که به قول برتولد برشت: "برای یک ملت بدتر از قهرمان نداشتن، نیاز به قهرمان داشتن است."

-- Amir Payam ، Jul 22, 2009

چرا جستجوی اینترنتی این جمله فیلتر شده؟

سخنرانی امام خمینی در نوفل لوشاتو

یکی از عجیبترین smsهایی که به دستم رسیده اینه که: این جمله رو تو گوگل یا یاهو سرچ کن میبینی فیلتره !!!!: سخنرانی امام خمینی در نوفل لوشاتو

اولش فکر کردم که این حرف از اون دروغ های شاخداره که بعضیا درست میکنن ولی بعد که به گوگل و یاهو و MSN و AOL مراجمعه کردم دیدم بــــــــــــــله، فیلتره

بلاخره زیر آب این سانسور دیجیتال را زدم و دیدم امام خیمنی در نوفل لوشاتو گفته :

در ایران اسلامی علما خودشان حکومت نخواهند کرد و فقط ناظر و هادی امور خواهند بود. خود من نیز هیچ مقام رهبری نخواهم داشت و از همان ابتدا به حجره تدریس خود در قم برخواهم گشت.

مصاحبه با خبرگزاری رویتر، نوفل لوشاتو، 5 آبان 1357

در جمهوری اسلامی کمونیستها هم در بیان عقید خود آزاد خواهند بود.

مصاحبه با سازمان عفو بین الملل، نوفل لوشاتو، 10 نوامبر 1978

در جمهوری اسلامی زنان در همه چیز حقوقی کاملاً مساوی با مردان خواهند بود.

مصاحبه با روزنامه گاردین، نوفل لوشاتو، 1 آبان 1357

در حکومت اسلامی رادیو، تلوزیون، و مطبوعات مطلقاً آزاد خواهند بود و دولت حق نظارت بر آنها را نخواهد داشت.

مصاحبه با روزنامه پیزا سره، نوفل لوشاتو، 2 نوامبر 1978

در منطق اینها آزادی یعنی به زندان کشیدن مخالفان، سانسور مطبوعات و اداره دستگاههی تبلیغاتی. در این منطق تمدن و ترقی یعنی تبعیت تمام شریان های مملکت از فر هنگ و اقتصاد و ارتش و دستگاه های قانونگذاری و قضایی و اجرایی از یک مرکز واحد. ما همه اینها را از بین خواهیم برد.

سخنرانی برای گروهی از دانشجویان یرانی در اروپا، نوفل لوشاتو، 8 آبان 1357

ما همه مظاهر تمدن را با آغوش باز قبول داریم.

سخنرانی برای گروهی از ایرانیان، نوفل لوشاتو، 19 مهر 1357

برای همه اقلیت های مذهبی آزادی بطور کامل خواهد بود و هر کس خواهد توانست اظهار عقیده خودش را بکند.

کنفرانس مطبوعاتی، نوفل لوشاتو، 9 نوامبر 1978

نه رغبت شخصی من و نه وضع مزاجی من اجازه نمی دهند که بعد از سقوط رژیم فعلی شخصاً نقشی در اداره امور مملکت داشته باشم.

مصاحبه با خبرگزاری اسوشیتد پرس، نوفل لوشاتو، 17 نوامبر 1975

دولت اسلامی ما یک دولت دموکراتیک به معنی واقعی خواهد بود. من در داخل ین حکومت هیچ فعالیتی برای خودم نخواهم داشت.

مصاحبه با تلوزیون NBC ، نوفل لوشاتو، 11 نوامبر 1978

من نمی خواهم رهبر جمهوری اسلامی آینده باشم. نمی خواهم حکومت یا قدرت را بدست بگیرم.

مصاحبه با تلوزیون اتریش، نوفل لوشاتو، 16 نوامبر 1978

در جمهوری اسلامی زن ها آزاد خواهند بود. در تحصیل هم آزاد خواهند بود. در کارهای دیگر هم آزاد خواهند بود.

مصاحبه با هفته نامه گاردین، نوفل لوشاتو16 نوامبر 1978

پس از رفتن شاه من نه رییس جمهور خواهم شد، نه هیچ مقام رهبری دیگری را به عهده خواهم گرفت.

مصاحبه با روزنامه لموند، نوفل لوشاتو، 9 ژانویه 1979

-- بدون نام ، Jul 22, 2009

در ایران پلیس وظیفه حفاظت از جان مردم را ندارد! آقای رادان قانون اساسی کشور رو مرور بفرمایید!!

حضور گسترده پلیس برای مقابله با معترضان در میدان هفت تیر

در حالی که یک مقام ارشد پلیس ایران هشدار داده بود که مأموران پلیس با هر تجمعی که (سه شنبه ۳۰ تیر) در تهران برگزار شود برخورد خواهند کرد، گزارشی از وقوع درگیری در میدان هفت تیر منتشر شده است.سرتبپ احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی ایران با اشاره به “شایعاتی مبنی بر برگزاری تجمع غیرقانونی در تهران”، به خبرگزاری مهر گفته است: ”پلیس وظیفه دارد با این تجمعات غیرقانونی برخورد قاطعانه ای داشته باشد”.همزمان خبرگزاری رویترز از تهران به نقل از یک شاهد عینی از وقوع درگیری میان پلیس ضد شورش با “صدها معترض هوادار اصلاح طلبان” در مرکز تهران خبر داده است.این شاهد عینی به رویترز گفته است: “صدها مأمور پلیس ضد شورش و لباس شخصی کسانی را که برای حمایت از میرحسین موسوی در میدان هفت تیر تجمع کرده بودند، کتک می زدند”.خبرگزاری فرانسه هم به نقل از شاهدان عینی می نویسد: “حدود ۲۰۰ افسر پلیس و نیروی بسیج برای جلوگیری از اعتراضات در میدان هفت تیر مستقر شده بودند”.اما این خبرگزاری می نویسد که شاهدانش برگزاری تظاهرات یا بازداشت کسی توسط مأموران را ندیده اند.در این حال شاهد خبرگزاری رویترز گفته است که “پلیس ضد شورش ده ها معترض را با اتومبیل از محل دور کرده است”.او گفته است که معترضان خواستار استعفای محمود احمدی نژاد بودند و شعار “مرگ بر دیکتاتور” می دادند.

ظاهرا کار پلیس در ایران سانت کردن موی خانم ها و آستین پسران است نه امنیت ملی ! در ایران پلیس وظیفه حفاظت از جان مردم را ندارد. در تمام دنیا پلیس وظیفه حفاظت از مردم را دارد و بدون نگرش به مذهب افراد از جان خود میگذره و سپر بلای مردم میشه. پلیس مجوز بد رفتاری با مردم رو ندارد ؛ حتی با متهمین .پلیس ملزم به برقراری آرامش در متن جامعه و برای یکایک افراد است. در ایران پلیس به نام نیروی انتظامی جمهوری اسلامی (ناجا) فعالیت میکند و به وضوح میتوان تغییراتی رو در وظایف و تعلیمات نیروهای ناجا مشاهده کرد.این تغییرات آشکار از دید منابع خبری و اطلاع رسانی(روزنامه ها- رادیو و تلویزیون) پنهان مونده و یا بر حسب شرایط موجود (اختناق و سانسور شدید )به آن توجه ای نشده.پلیس ایران (ناجا) در مقابل هجوم به مردم سکوت میکنه وگاه نیز با مهاجمان بر علیه مردم همدست میشود..ناجا امروزه نقش مهمی در سرکوبی مردم و جنبش های اجتماعی دارد و حتی بر اساس گزارش های موجود قسمتی از بازجویی ها از زندانیان سیاسی به ناجا سپرده شده!! قانون اساسی کشور می تواند سندی باشد برای زیر پا گذاشتن قانون توسط نیروهای به اصطلاح امنیتی .ناجا موظف است به قانون اساسی کشور احترام بگذاره و مردم رو در حیطه فعالیت های اجتماعی و مطبوعاتی و خبری آزاد بگذارد.

خواندن قانون اساسی کشور کمک زیادی به هضم شعارهای تظا هرات مردمی می کنه برای مثال :

شعار امروزه مردم : مرگ بر این دولت مردم فریب

قصه ما طولانی شد …در خاتمه توجه شما رو به چند اصل مهم جلب میکنم؛ من تنها نمونه هایی رو برای شما عزیزان بر حسب شرایط موجود گلچین کردم:
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

اصل ٣- تامین آزادیهای سیاسی

بالا بردن سطح آگاهیهای عمومی در همه زمینه‏ها با استفاده صحیح از مطبوعات و رسانه‏های گروهی و وسایل دیگر.تأمین آزادیهای سیاسی و اجتماعی در حدود قانون مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خویش.

اصل ۲۰- مردم در حمایت قانون

همه افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند.

اصل ۲۲- جان و مال مردم

حیثیت، جان، مال، حقوق، مسکن و شغل اشخاص از تعرض مصون است مگر در مواردی که قانون تجویز کند

اصل ۲۳ – منع تفتیش عقاید

تفتیش عقاید ممنوع است و هیچ‌کس را نمی‌توان به صرف داشتن عقیده‏ای مورد تعرض و موُاخذه قرار دارد.

اصل ۲۵- بازرسی و سانسور و استراق سمع

بازرسی و نرساندن نامه‏ها، ضبط و فاش کردن مکالمات تلفنی، افشای مخابرات تلگرافی و تلکس، سانسور، عدم مخابره و نرساندن آنها، استراق سمع و هر گونه تجسس ممنوع است مگر به حکم قانون.

اصل ۲۶-احزاب سیاسی

احزاب، جمعیت‏ها، انجمن‏های سیاسی و صنفی و انجمنهای اسلامی یا اقلیتهای دینی شناخته‌شده آزادند، مشروط به این که اصول استقلال، آزادی، وحدت ملی، موازین اسلامی و اساس جمهوری اسلامی را نقض نکنند. هیچ‌کس را نمی‌توان از شرکت در آنها منع کرد یا به شرکت در یکی از آنها مجبور ساخت.

اصل ۲۷- تشکیل اجتماعات

تشکیل اجتماعات و راه‏پیمایی‏ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است.‏‏

اصل ۳۲- دستگیری

هیچ‌کس را نمی‌توان دستگیر کرد مگر به حکم و ترتیبی که قانون معین می‌کند. در صورت بازداشت، موضوع اتهام باید با ذکر دلایل بلافاصله کتباً به متهم ابلاغ و تفهیم شود و حداکثر ظرف مدت بیست و چهار ساعت پرونده مقدماتی به مراجع صالحه قضایی ارسال و مقدمات محاکمه، در اسرع وقت فراهم گردد. مختلف از این اصل طبق قانون مجازات می‌شود.

اصل ۳۶- مجازات و اجرا

حکم به مجازات و اجراء آن باید تنها از طریق دادگاه صالح و به موجب قانون باشد.

اصل ۳۷ – اصل برائت

اصل، برائت است و هیچ‌کس از نظر قانون مجرم شناخته نمی‌شود، مگر این که جرم او در دادگاه صالح ثابت گردد

اصل ۳۸ – منع شکنجه

هرگونه شکنجه برای گرفتن اقرار و یا کسب اطلاع ممنوع است. اجبار شخص به شهادت، اقرار یا سوگند، مجاز نیست و چنین شهادت و اقرار و سوگندی فاقد ارزش و اعتبار است.

متخلف از این اصل طبق قانون مجازات می‌شود.

اصل ۳۹-هتک حرمت و حیثیت

هتک حرمت و حیثیت کسی که به حکم قانون دستگیر، بازداشت، زندانی یا تبعید شده، به هر صورت که باشد ممنوع و موجب مجازات است.

-- بدون نام ، Jul 22, 2009

مگر تا قبل از تقلب انتخاباتی و دستگیری های سران ملی مذهبی آقای جعفرگنجی در آمریکا نبود؟ و مگر ما زندانی سیاسی نداشتیم؟ پس چرا آن موقع چنین فراخوانی داده نشد؟
خون زندانیان سیاسی قبل از دستگیری های جدید کم رنگ تر از آقایان حجاریان و رمضانزاده و بهزاد نبوی ها ست؟

-- زهره اصلانی ، Jul 23, 2009

فریاد
آیت الله خامنه ای رهبراصلی انصار حزب الله است
آیت الله جنتی همه کاره گروه انصار حزب الله است وهمه لباس شخصی ها از ایشان حقوق می گیرند.گروه
حزب الله همان لباس شخصی ها هستند بیشتر این افراد از پرسنل سپاه وبسیج واعضای حفاظت ستاد نماز جمعه می باشند واین گروه مستقیم زیر نظر آقای جنتی ومجتبی خامنه ای وسردار نجات..... مسئول طرح تامین امنیت وحفاظت بیت رهبری را عهده دار است .
ایشان همراه با سردار میر احمدی تمام عملیات وفعالیت های لباس شخصی هارا از محل بودجه اداره عملیات واطلاعات سپاه ساپورت وهدایت می کنند . وتمامی برنامه ریزی های ایشان در محل اداره خدمات پرسنلی سپاه وستاد مرکزی نمازجمعه درمجاورت شورای نگهبان وشورای عالی قضائی باریاست آیت الله جنتی ومجتبی خامنه ای وسردار نجات ودکتر الهام واعضای ستاد نماز جمعه برگزار می شود.ورئیس شاخه زنان این تشکل فدائیان رهبر فاطمه رجبی وهمسر مجتبی خامنه ای می باشند.
جناب آقای سازگارا ترتیبی اندیشه فرمائید تا از این به بعدنام آقای خامنه ای در رسانه ها بنام رهبر جمهوری اسلامی مطرح نشود بلکه همانند حسن نصرالله که رهبرحزبالله لبنان است نام ایشان هم بعنوان رهبر انصار حزبالله ایران مطرح شود.
ضمنا موضوع تمبر یادبود ندا آقاسلطان پیشنهاد خوبی است به هر نحوکه می دانید پیگیری کنید وپیشاپیش روز خبر نگار را به شما خبرنگاران وهمه انسانهای آگاهی بخش در سراسر جهان خصوصا به موج سبز ایران تبریک می گویم .امید وارم که در روز خبرنگارشاهد پرتاب لنگه کفشها برسر احمدی نژاد باشیم؟؟؟

-- فریاد ، Jul 23, 2009

Ba droud.man ham manande aksar iranihaye dige aaz in harekat ghadrdani mikonam.vali dar yek TV shenidAM; KE AGHYE GANJI HAZER NASHOD KE BA tv ISRAIEL SOHBAT KONAD:AYA SEHAT DARAD YA NA ????

-- Jame jam az Hannover Alman ، Jul 23, 2009

با درود و سپاس بیشمار به شما عزیزان.

-- دوست ، Jul 23, 2009

it is stupid
these are only 50 to 100 people
40 million vote in iran
who are these .... s to demand

-- reza ، Jul 23, 2009

حرکت خوبیه . . .

از همشون ممنون ام . . . بیشتر از غیر ایرانی ها . . . .

-- حامد پارسا ، Jul 23, 2009

ایهالناس مسلمان کشی‌یکی‌از سرگرمیهای جدید برای کشورها و دولتهای مسلمان و غیره مسلمان شده. جالب اینجاست که دوستان عزیز آقای احمدی ...،چین و شوروی، قبل از شمارش آرای انتخابات به ایشون تبریک گفتند. کشور چین و شوروی یک ساعت بعد از انتخابات به ... تبریک گفتند تو نگو اینها با هم یه قرارهایی دارند و آنهم سرگرمی هست که هر ستاشون دوست دارند و آن هم، مسلمان کشی‌. در ارومجی چین و در چچنیا شوروی و در ایران عزیز دولتها همه مشغول مسلمان کشی‌هستند.....
«ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا بانفسهم»

-- ندای انقلاب ، Sep 22, 2009

گوگوش نازنین ممنون در این سالهای غربت نشینی همانند همان 21 سال در ایران احساس میکنم اصلا از ما دور نیستی شاید تو تنها کسی باشی که خاکت را فراموش نکردی

-- من ، Aug 11, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)