تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

اتوبوس بی‌خدایان در لندن

عده‌ای از اتئیست‌ها (بی‌خدایان) بریتانیا کمپین بزرگ و تازه‌ای را در خیابان‌های لندن به راه انداخته‌اند.

آنها امروز (سه‌شنبه) اتوبوس‌هایی که بر روی آنها شعارهای اتئیستی در تردید وجود خدا نوشته شده بود را در خیابان‌های لندن به حرکت درآوردند و از مردم خواستند که به صف آنها بپیوندند.

بر بدنه یکی از این اتوبوس‌ها این شعار که با حروف درشتی نوشته شده، به چشم می‌خورد: «احتمالا خدایی نیست. اکنون نگران نباشید و از زندگی‌تان لذت ببرید.»

به نوشته روزنامه گاردین، ۲۰۰ اتوبوس امروز و فردا در لندن، شعارهای بی‌خدایی را تبلیغ خواهند کرد. قرار است ۶۰۰ اتوبوس دیگر نیز همین تبلیغات را در خیابان‌های شهرهای دیگر بریتانیا از جمله در اسکاتلند و ولز به نمایش بگذارند.

هزینه این کمپین تبلیغاتی، نزدیک به ۱۴۰ هزار پوند برآورد شده که از راه اعانه تامین شده است.


بی‌خدایان بریتانیا همچنین از روز دوشنبه نصب شعارهایی را بر دیوارهای متروی لندن آغاز کرده‌اند.

این مبارزه تبلیغاتی امروز در هاید پارک لندن با سخرانی ریچارد داوکینز، اتئیست مشهور بریتانیا و نویسنده کتاب «توهم خداوند» آغاز شده است.

آرین شراین، کمدین مشهور بریتانیایی که از برگزارکنندگان این کمپین است در گفتگو با گاردین گفته است که این مبارزه تبلیغاتی برای خنثی کردن پیام‌های مذهبی که غیر مسیحیان را به دوزخ تهدید می‌کند، صورت گرفته است.

آرین شراین در سخنرانی امروز خود در هایدپارک گفت: «امروز روز بزرگی برای آزادی بیان در بریتانیاست و من از این بابت که اجازه این تبلیغات به ما داده شده است، بسیار هیجان زده هستم. امیدوارم که این حرکت ما باعث شادی مردم شود. از این‌که در کشوری زندگی می‌کنم که مردم این آزادی را دارند که به هر چیزی که می‌خواهند اعتقاد داشته باشند، خوشحال هستم.»

بر اساس گزارش گاردین، کمپین تبلیغاتی اتئیست‌های بریتانیا، اتئیست‌های آمریکا را نیز تحت تاثیر قرار داده و آنها نیز قصد دارند به زودی حرکت مشابهی را در شهرهای آمریکا آغاز کنند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

این مسئله که امروز در فلسطین عده ای بی گناه کشته شده اند، 4 دانشجو در ایران به دلیل اعتراض بازداشت شده اند و در بریتانیا اتئیست ها کمپ تبلیغاتی داشتند ، خود گواه بر عدم وجود خداست !
این خدای تنبل کی می خواد به وضعیت دنیا رسیدگی کنه پس ؟

-- وحید ، Jan 6, 2009

ترجمه کتاب "توهم خدا" رو می تونید با فرمت PDF از این آدرس بگیرید:
efsha.co.uk/farsi/ketab/pdf/pendarekhoda.pdf

-- مسعود ، Jan 6, 2009

من نیز به نوبه خود این اقدام بسیار جالب ، که قوت قلبی برای خداناباوران تمام دنیاست را می ستایم.

این حرکت ، به غیر از ابراز وجود عده ای که عقایدشان کمی با دیگران متفاوت است ، گامی بسیار ارزشمند در راستای آزادی بیان و اندیشه ، برای تمامی انسان ها به حساب می اید.

-- چپ شیرازی ، Jan 6, 2009

که مثلا چی بشه؟ بی کارن اینا. میخوان چیو ثابت کنن؟ متاسفم براشون.

-- s ، Jan 6, 2009

بی ایمانی به وجود یک خدا به همان اندازه ایمان به وجودش قابل شک و تردید است!

-- foxy ، Jan 7, 2009

«هزینه این کمپین تبلیغاتی، نزدیک به ۱۴۰ هزار پوند برآورد شده که از راه اعانه تامین شده است.»- اعانه!؟
***
البته آزادی بیان شامل چنین چیزی هم می شود. اما اینکه: «احتمالا خدایی نیست. اکنون نگران نباشید و از زندگی‌تان لذت ببرید.» را خوب است با جمله ای از داستایفسکی در "برادران کارامازوف" مقایسه کنیم:
«اگر خدا نباشد همه کاری مجاز می شود، حتا آدمخواری!»
و نیز جمله ای از ولتر:
«اگر خدا وجود نداشته باشد لازم است تا او را درست کنیم، اگر چه طبیعت و نشانه هایش یکصدا وجود او را ندا می دهند»

-- سعید ، Jan 7, 2009

هنگامی که عملکرد و تفکر روحانیت رسمی و نمایندگان خدا یا خدایان را خصوصا در اشل یک کشور همانند ایران میبنیم این ایده پیش می اید:
حتی اگر خدایی وجود دارد باید از دستش رها شد!!!

-- NAM ، Jan 7, 2009

هستي خداوند ربطي به ميزان ايمان ما نداره
اما احساس اين هستي،
كاملا به ميزان ايمان ما مربوطه

-- shadi ، Jan 7, 2009

به نظر من اینکه خدا وجود دارد یا ندارد مهم نیست می توان گفت وجود ندارد در جامعه ازاد کسی را به خاطر انکار وجود خدا اعدام نمی کنند اما من به این خاطر می گویم گه خدا وجود دارد و به او اعتقاد و ایمان دارم که در وقت گرفتاری مثل یک دکتر روانشناس به کمک روحیه اسیب دبده ام بیاید و به من قوت قلب و انرژی بدهد .
پس من چون به نفع خودم هست می گویم خدا هست چون منفعت بودنش را بیشتر احساس می کنم تا ضرر نبودنش را پس خدا هست چون من می خواهم فقط به خاطر خودم وجودش را حس کنم مهم نیست او را نمی بینم و لمس نمی کنم مهم این است او را حس کنم و در تمام سطوح زندگی ام این انرژی مثبت را حس کردم پس ممنونم از خدایی که خودم برای خودم ساخته ام شما هم می توانید چنین خدای با حال و مهربانی را برای خودتان بسازید

-- من ، Jan 7, 2009

برای دوستانی که حتی تحمل ابراز عقیده درکشوری دیگر را ندارند متاسفم. در 2000 سال گذشته بیشترین جنایت به نام خدا شده اگر نباشد بهتر نیست

-- رضا ، Jan 7, 2009

به وحيد در پست اول:
قرار نيست خدا كاري انجام بدهد. رابطه علت و معلولي اين دنيا بر همه آشكار است و نافي وجود خالق نيست. كمي عميقتر باشيد لطفا.

-- مجيد ، Jan 7, 2009

خدمت آقا سعید عزیز حتماً کتاب پندار وجود خدا رو که دوستمون بالا آدرس داده رو بخون مخصوصاً فصل 6و7 (ریشه های اخلاق و منشاء داروبنی آن). فکر کنم داستایفسکی هم اگه الان زنده بود جهانی تر فکر می کردو نظرش عوض می شد

-- محمد ، Jan 7, 2009

عشق و احترام بالاتر از هرچیزیه. اگر خدا هم به این دو اعتقاد داره خوبه که وجود داشته باشه. اگر قراره مسلمانی و مسیحیت و یهودیت، نفرت و خودخواهی و خرافه بیافرینه بهتره که نباشه. در کل ، قانون بشری و هماهنگ با زمان ومکانه که جامعه را امن میکنه نه قانونی که تاریخ مصرفش گذشته و همچنان به نام خدا تبلیغ میشه. و آنچه که درون و هسته انسان را امن میکنه عشق به تمام هستی است که شادی آفرین و انرژی بخشه نه آن خدایی که زن را از دندهء مرد آفریده و اجازه داده اگر زن تمکین نکرد مجازات بشه ، نه آن خدایی که مولد ترس و نفرته یا به بنده های خوب مذکرش غلمان وحوری پاداش میده و .......

-- نسرین ، Jan 7, 2009

به آقا سعید که از مردگانی مث داستایووسکی و ولتر جملاتی نقد کرده باید بگم که عزیز دل برادر! تمام گذشتگان بر اساس میزان علم و دانش و تجربه ی تاریخی زمانه شون یه حرفایی زدن که میتونه درست باشه یا نباشه. مایی که توی قرن بیست و یک تجربه ی تلخ جنگ و دیکتاتوری خداباوران و جنایاتشون به اسم خدا رو داریم می بینیم, مایی که شناخت عمیقتری از تکامل طبیعی انسان و جهان - در قالب تئوری تکامل و تئوری های بیگ بنگ و تئوری ریسمان - داریم , مایی که حتی دیگه آموزه های معلمان مذهبی انقلاب اسلامی خودمون رو باور نداریم , میتونیم و باید و باید از منابع گذشته با گرفتن تجربه ازشون بگذریم و چشمانمان را بشوئیم و از نو بنگریم و بیندیشیم!

-- آرش ، Jan 7, 2009

من عزیز بسیار خوب نوشته اید .
من هم با وجودی که خدای خالق را تا حدی بعنوان عامل بیگ بنگ قبول دارم و خدای خالق را اصلا بصورت استدلالی قبول ندارم ولی در مجموع در زندگیم خیلی وقتها با خدای خود ساخته ام صحبت میکنم چون حس میکنم بودنشبسیار بهتر از نبودنش است . این خدا چیز خوبیست که من خودم در زندگی برای خود ساخته ام . البته خدای من خیلی خوبه نه قاتله نه با عقاید کسی کاری داره نه مقدسه نه فضوله ....

-- پیروز ، Jan 8, 2009

"احتمالا خدایی نیست." پس احتمالا خدايي هست در ان صورت بي خدايان چه خواهند كرد؟

-- شاندل ، Jan 8, 2009

بعضی وقتا 1چیزی انقدر بزرگه که آدم نمیتونه اونو ببینه اونا تقصیر ندارن خدا خیلی بزرگه

-- بی طرف ، Jan 8, 2009

پيشنهاد مي‌كنم يك روز با اين تصور كه « احتمالاً خدايي نيست» زندگي كنيد.
اونوقت مي‌توانيد اظهار نظر كنيد
اينقدر هم اداي آدماي خاص رو در نياريد.

-- حامد ، Jan 8, 2009

چه تفاوتی دارد که خدا انسان را آفریده باشد یا انسان خدارا آفریده باشد. در هر دو صورت حتما لزوم یا نیازی به خدا هست که وجود دارد. تا زمانی که نیاز هست، او هست. این حرف ها و تبلیغات هم به جایی نمی رسد.

-- سرایی ، Jan 8, 2009

آقا نوشته «احتمالاً» خدایی نیست. خیلی ممنون! ده هزار ساله بشر اینو میدونه. مشکل سر همون احتماله. وگرنه مومنین هم مرض ندارند که به خودشان سخت بگیرند و از زندگی لذت نبرند.

-- میم ، Jan 9, 2009

در نوع خود جالب است. در دنيا روي اصل وجود خدا بحث مي شود و در ايران هنوز در عزاي حسين بر سر و سينه مي زنيم!؟
ولي مهم اين است كه انسان صاحب تفكر و انديشه از قالب هاي محدود كننده خواه خدا و خواه منصوبين او بيرون آيد.

-- Mohammad Dianat ، Jan 10, 2009

آقای آرش عزیز دل برادر!
فرمودید: «به آقا سعید که از مردگانی مث داستایووسکی و ولتر جملاتی نقد کرده باید...
مایی که توی قرن بیست و یک تجربه ی تلخ جنگ و دیکتاتوری خداباوران و جنایاتشون به اسم خدا رو داریم می بینیم...»

اولاً مرده آن است که نامش به نکویی نبرند.
دوماً اینکه به اسم خدا جنایاتی انجام میشه پس درنتیجه خدایی وجود نداره، آیا به نظرت منطقیه؟ یعنی قابل قبوله؟!
سوم اینکه مایی که توی قرن 21 زندگی می کنیم دلیل نمیشه که به خدا اعتقاد نداشته باشیم یا برعکس.
چهارم عرض کردم که به عنوان آزادی عقیده و بیان بی خدایی هم قابل پذیرشه. یعنی به قول استوارت میل آزادی تا جایی که به آزادی بقیه صدمه نزنه. پس برعکسش هم صادقه.
پس لطف کنید و در نحوه ی بیان و احیاناً تحمیل نظر خودتون تجدید نظر کنید.
و من الله توفیق!

-- سعید ، Jan 12, 2009

پیشنهاد می کنم کتاب تولدی دیگر نوشته شجاالدین شفا را مطالعه نمایید

-- رضایی ، Jan 22, 2009

اونا کجان و ما کجا! حتی قشر "مثلا فهمیده" ی ما هنوز یاد نگرفتن که بایستی به عقاید دیگران احترام گذاشت.
اگه کسی با بی خدایان مشکلی داره بره یاحسین بچسبونه به در و دیوار خونش!

-- bizz ، Jan 23, 2009

نظرات نسبتا سنجیده بود...
چه عجب..نمردیم و دیدم یه چند نفر نیومدن فحاشی کنن!!!

-- susan ، Jan 24, 2009

این حرفا چیه- بگین پول کجاس

-- خودم ، Jan 24, 2009

بسیار طرح جالب و بجایی است.

باید تاکید شود که از دلایل اصلی اجرای این کمپین وجود تبلیغ های منفی مسیحیان بود که مردم را از خدا و آخرت می ترساندند. این تبلیغ می خواهد به مردم نوید دوستی و انسانیت بدهد. برای خوب بودن نیازی به خدا نیست. دوستان کمی در مورد بیخدایی تحقیق کنید. شاد باشید

-- ناباور ، Jan 24, 2009

در جواب آقا رضا که گفته بود بزرگترین جنایتا به اسم خدا شده: درسته ولی الان؟ در قرن 21 بزرگترین جنایات به اسم آزادی و حقوق بشر و دموکراسی و... میشه نه خدا پیغمبر آیا این بزرگترین دستاورد های بشری وجود ندارند یا بهتر است آنها را رها کنیم؟ خیر، همواره در طول تاریخ دستاویز هایی برای قدرت طلبان و پدر سوختگان موجود است دوست عزیز اصلا استدلال خوب و منطقی نبود.
thanks

-- هادی ، Jan 25, 2009

اینکه بگوییم خدا نیست چون خدایانی که تا به امروز یه ما نشان داده شده، ایده آل و مناسب نبوده، به نوعی پاک کردن صورت مسئله هستش! ولی در جامعه امروز ایران که به کسی اجازه ی حل مسئله داده نمیشه، مناسبترین کار، پاک کردن صورت مسئله هستش و لا غیر. خدایی که به نامش هر کاری انجام میشه جز خداییت، نبودش بهتر از بودنشه، و شکستن این بت بزرگ که خدا نام داره، بزرگترین تحول در قرن اخیر هستش! وقتی کسی میگه خدایی نیست، قصد انکار خدای خالق نیست،بلکه بیشتر یک تلنگر به مردمی هستش که مجبور یا از سر میل به ستم خداشناسانی تن میدن، که خدا را ابزار حکومت خود کرده اند. متشکرم

-- فری ، Jan 25, 2009

حتی اگه فرض کنیم خدایی وجود نداره چه عیبی داره که با دروغ وجود خدا آروم بشیم و بغضمونو برای کسی فریاد بزنیم؟
من ترجیح میدم با دروغ وجود خدا عمرمو سپری کنم تا با حقیقت عدم وجودش زجر بکشم!

-- من ، Jan 28, 2009

احتمالا خدایی نیست." احتمالا! پس احتمالا خدايي هست در ان صورت بي خدايان چه خواهند كرد؟
فرض کنیم خدا نبود ما چیز خاصی را از دست ندادیم ولی شما چی... اگر خدا بود !؟

-- حسن ، Feb 4, 2009

BIG BANG !!!!!!!!
خود سندی است بر صحت سخن این گروه ...
از فرای آن چشم بپوشیم

-- رضا. و ، Feb 17, 2009

جناب هادی تروریست ها در عراق حتی بیشتر از امریکایی ها آدم کشتند. به اسم خدا هم بود.

-- سهند ، Feb 22, 2009

راستش من به خدا اعتقاد ندارم.مواقعی هم که به مشکلات و سختیها برمی خورم سعی می کنم آروم و خونسرد باشم ببینم بهترین و عقلانی ترین راه حل چیه نه این که دنبال یک نیروی ماورای طبیعی برم.یه سوالی که برای آدما پیش می آمد این بود که چه طوری شرایط دقیقاً منطبق شده جواب این عده این بود که شرایط باید منطبق باشه.اگه شرایط منطبق نبود این موجودات یا ما هم نبودیم که بگیم «چگونه شرایط محیطی کاملاً منطبق با این موجود بوده است؟» مثلاً یه چیزی که میگفتن این بود که «چطور شتر در بیابان است و خرس قطبی در قطب؟» جواب این آدما این بود که موجودات دیگه هم در اون محیط بودن اما طبق اصل انتخاب طبیعی هر محیطی موجود سازگار با اون محیط را انتخاب میکند و موجودات دیگر که ناسازگارن با محیط نابود میشوند که «داروین» اینها رو خیلی مفصل تر توضیح داده.یک مطلب دیگه که سوال پیش می آمد« این بود که ما چه جوری به وجود اومدیم.»میگفتن که خدا ما رو به وجود آورده.همین جا سوال بعدی به پیش میاد که خدا چه جوری به وجود اومده؟میگن که خدا خودش بوده پس انسانها هم خودشون بودن و اگه این قضیه رو ادامه بدیم که انسان رو خلق کرده.خدا رو کی خلق کرده.به بی نهایت میرسیم و این یعنی هیچ.به نظر من با خوشبینی زندگی کنید.در هنگام سختیها خونسرد باشید و دنبال نیروی ما فوق بشر نباشید.تمرکزتان را بگذارید روی چیزهایی که می خواهیم نه چیزهایی که خواهانش نیستید یا مشکلاتتان.من به یک جمله معتقدم:پیشرفت واقعی هر کسی یا هر جایی به نفع همه است{البته پیشرفت واقعی نه پیشرفت ظاهری}.

-- یک خود باور ، Feb 24, 2009

انگلیس رو نمیدونم ولی تو ایران و افغانستان و عراق و گینه و بورکینافاسو و ... خدا هست بدجور !!!

-- امیر ، Sep 2, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)