تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

جلیلی: بسته پیشنهادی ایران آماده است

سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد که بسته پیشنهادی ایران برای حل و فصل پرونده هسته‌ای‌اش آماده ارائه است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای جلیلی افزود که ایران با پشتوانه «جمهوریتی قوی و منطقی روشن»، با اقتدار آماده ارائه بسته پیشنهادی است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی هدف از ارائه این بسته را تحقق «عدالت، پیشرفت و صلح» در عرصه بین‌المللی عنوان کرده است.

به گفته جلیلی، ایران آماده همکاری برای برطرف کردن «نگرانی‌های مشترک» در عرصه بین‌المللی است.

ایران و گروه ۱+۵ سال گذشته میلادی پس از ارائه نخستین بسته پیشنهادی تهران، در ژنو مذاکرات خود را از سر گرفتند، اما از آن زمان تاکنون این مذاکرات متوقف شده است.


خاویر سولانا رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این مدت چندین مرتبه از آمادگی گروه ۱+۵ برای از سرگیری مذاکرات خبر داده بود، اما به گفته جلیلی، بحران گرجستان، بحران اقتصاد جهانی و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا عامل توقف این گفتگو‌ها بوده است.

غرب، به برنامه هسته‌ای ایران با دیده تردید می‌نگرد و خواستار توقف غنی‌سازی سوخت هسته‌ای در ایران است. فشارهای بین‌المللی بر ایران برای پذیرش مشارکت در ادامه گفت‌وگوهای هسته‌ای طی روزهای اخیر افزایش یافته‌ است.

گروه ۱+۵ قرار است فردا چهارشنبه در خصوص آخرین وضعیت پرونده هسته‌ای ایران تشکیل جلسه دهد.

در تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران که چند روز پیش منتشر شده، آمده است که تهران تولید اورانیوم غنی‌شده را افزایش نداده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی، هدف از ارائه این بسته را تحقق «عدالت، پیشرفت و صلح» در عرصه بین‌المللی عنوان کرده است

بی‌پاسخ گذاشتن سئوالات درباره «ابعاد احتمالی نظامی» برنامه هسته‌ای از سوی مقام‌های ایران، از دیگر محور‌های گزارش آژانس است.

گزارش آژانس می‌افزاید که ایران همواره به جای ارائه پاسخ‌های «روشن و محتوایی»، با پرداختن به مسائل جانبی به «پاسخ‌های کوتاه و یا تکذیب‌های ساده» بسنده کرده است.

آمریکا در واکنش به انتشار این گزارش اعلام کرده که ایران به طور کامل با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری نمی‌کند.

روز گذشته نیز آلمان و فرانسه اعلام کردند در صورتی که ایران تا ماه سپتامبر به نگرانی‌های غرب در خصوص برنامه هسته‌ای‌اش پاسخ ندهد، با تحریم‌های شدیدتری روبرو خواهد شد.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و نیکولای سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه که در برلین با یکدیگر دیدار کردند، در عین حال، خوستار اجماع بین‌المللی برای حل پرونده ایران در این خصوص شده‌اند.

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا نیز پانزدهم سپتامبر را به عنوان ضرب‌الاجل برای پاسخ ایران به گروه ۱+۵ در خصوص پرونده هسته‌ای خود تعیین کرده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

حاجی، بگذار در کوزه، آبش را بخور! کار از بسته بندی گذشته است. تا اطلاع ثانوی، از هرگونه بسته پیشنهادی از جانب نظام اسلامی معذور هستیم! امکان جاسازی بمب در این بسته های پیشنهادی بسیار محتمل است.
سازمان بسته های پیشنهادی حکومت اسلامی،

-- Baste Nezam Eslami ، Sep 1, 2009

در اين بسته جديد سوهان قم،گز اصفهان، گلاب قمصر،پشمك يزد و پسته رفسنجان، عرق بيدمشك شيراز و يك فقره سفيداب ضميمه شده است.

-- نادر ، Sep 2, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)