آسیب شناسی جنسی


خودارضایی جنسی

ونداد زمانی: دهه‌ی اول قرن بیست‌و‌‌یکم را پشت سر می‌گذاریم در حالی که هنوز باورهای کهن، بخش بزرگی از عادت‌ها و اخلاقیات انسان معاصر را به خود اختصاص داده است. هنوز در بسیاری از زمینه‌های روانی- رفتاری، بشر طبق عادت و اطمینانی که به باورهای از پیش‌تثبیت‌شده دارد، خود را در هاله‌ای از عقاید سنتی قرار می‌دهد چون بیش از هر چیز به او آرامش و اطمینانی را می‌دهد که دنیای بسیار سریع و در حالِ تحول از او دریغ کرده است.



یک پژوهش شبه‌میدانی؛ روزنه‌ای برای شناخت جامعه‌ی شهوت‌زده‌ی ایرانی
وبلاگ‌های هرزه‌نگار

بامداد راد: روزی برای نوشتن یک نوشته، پیش‌خوان وبلاگم را گشوده بودم که متوجه شدم در میان وبلاگ‌های برتر وردپرس، وبلاگی قرار دارد که ویژه‌ی انتشار داستان‌های سکسی است. نکته‌ی مهم و جالب این بود که این وبلاگ علاوه بر قرارگرفتن در این فهرست، در فهرست وبلاگ‌هایی هم قرار داشت که بیش‌ترین رشد را از نظر میزان بازدیدکننده داشته‌اند. یعنی این وبلاگ توانسته بود در مدت زمانی که تأسیس شده بود.



نظرسنجی درباره ممنوعیت استفاده از پوشش روبنده و برقع در اروپا؛ نظر شما چیست؟
ممنوعیت روبنده و برقع؛ آری یا خیر؟!

کیارش پارسا عالی‌پور: پس از کشور بلژیک، در هفته گذشته مجلس نمایندگان پارلمان فرانسه نیز، لایحه‌ی جنجال‌برانگیز ممنوعیت پوشیدن روبنده و برقع در اماکن عمومی را تصویب کرد. تصویب این لایحه با انتقاد نمایندگان حزب سوسیالیست، تشکل اصلی مخالف دولت در مجلس ملی فرانسه، همراه بود. اما نظر شهروندان ایرانی مقیم اروپا درباره‌ی پوشش روبنده و برقع و بحث ممنوعیت آن در اروپا چیست؟



رابطه ازدواج و تندرستی

ترجمه‌ی ونداد زمانی: تحقیقات علمی حاکی از آن است که اشخاص متأهل کمتر از بقیه‌ی مردم دچار سرطان می‌شوند و یا دچار حمله قلبی و بیماری‌های مربوط به فراموشی می‌گردند.بررسی یک مؤسسه علمی هلندی درباره‌ی ده‌ها دلیل اساسی مرگ و میر مانند قتل‌های خانوادگی، سوانح رانندگی و بعضی از انواع سرطان‌ها نشان داده است که در اکثر موارد خطر ابتلا به این بیماری‌ها برای برای مجردها بیشتر از بقیه بوده است.



باید کافه را به هم زد

ترجمه‌ی ونداد زمانی: جرج سدینی، ۴۸ ساله و کارمند برنامه‌ریز کامپیوتر در شهر پیترزبرگ آمریکا، چهارم آگوست ۲۰۰۹ وارد مجموعه ورزشی بدن‌سازی در لس‌آنجلس شد و پس از قدم گذاشتن در کلاس مملو از زنانی که مشغول ورزش بودند، ۳۶ گلوله شلیک کرد که منجر به کشته شدن ۳ زن و زخمی شدن وخیم ۹ نفر دیگر شد. وبلاگ خاطرات روزانه او‌ پس از آ‌ن‌ حادثه در معرض دید همگانی قرار گرفت.



عشق چیست؟

جهان ولیان‌پور: در اواخر دهه‌ی شصت و ابتدای دهه‌ی هفتاد با آغاز جنبش‌های آزادی‌خواهی، برابری‌خواهی و فیمینیستی در اروپا، آزادی جنسی تحول بی‌سابقه‌ای یافت. زندگی مشترک بدون ازدواج، ثبت رسمی ازدواج همجنس‌گرایان و تأمین حق فرزندگرفتن ایشان از جمله‌ی این تحولات بود.



انقلاب سکس ایران اسلامی؟

محمدرضا اسکندری: زمانی که تظاهرات صد هزار نفری و حتی میلیونی در تهران در سال‌های ۱۳۵۷ برگزار می‌شد و شعار حکومت اسلامی سر داده می‌شد، هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که پس از سه دهه به جای این‌که مسجدها پر از جوان شوند، جوانان پس از ۳۰ سال به جای قبول معیارهای اسلامی، گام‌هایی در راه ارتباط آزاد جنسی و یا انقلاب سکس بر‌دارند. جوانان، زنان و مردان ایران در حال شروع یک حرکت هستند که جهان غرب و اروپای آزاد در سال‌های ۱۹۶۵ به نام انقلاب سکس آغاز و تا سال‌های ۱۹۷۵ پس از فراز و نشیب‌های فراوان، توانستند به‌صورت علمی و اصولی از آن عبور نمایند.



کودکم ترجیح داد ناپدید شود

سمیرا موعادی: آن نگرانی، با اولین زمزمه‌های حیات کودکم، بر جمع دو نفره ما تحمیل شد. او در یکی از روزهای نه چندان سرد زمستان اعلام وجود کرد. برای دادن آزمایش بارداری به یکی از آزمایشگاه‌های تهران رفتیم. امیر آن بیرون منتظر ماند. اضطرابی نداشت و از لای در به من لبخند می‌زد. دکتر پرسید خوشحال خواهم شد اگر جواب آزمایشم مثبت باشد؟ گفتم: «نه». بچه می‌خواستیم چه کنیم؟ بودن یک بچه برای دختر و پسر جوانی که هیچ حلقه‌ای بینشان رد و بدل نشده، هیچ عاقدی، تعهد اخلاقی ازشان نگرفته که تا ابد در کنار هم باشند، چه معنی می‌توانست داشته باشد؟



تاریخ اجتماعی روابط جنسی در ایران

ویلم فلور، ترجمه‌ی رضا شوقی: به تازگی کتابی با نام «تاریخ اجتماعی روابط جنسی در ایران» اثر ویلم فلور در آمریکا به چاپ رسیده که در آن نویسنده به بررسی ۲۵۰۰ سال تاریخ اجتماعی روابط جنسی در ایران پرداخته است. «در تاریخ ایران برتری مرد در مسایل جنسی یک شرط ضروری بوده و زن هدف مسایل جنسی واقع می‌شده است. یک زن حتی در چارچوب پیوند زناشویی نیز نمی‌تواند تمایلات خود را ابراز کند.‌»



بحثی در مقوله‌ی روابط جنسی زن و مرد در ایران امروز
تب تنوع‌طلبی در عشق

آرزو پ: این روزها زیاده با خود و خلوتم می‌جنگم که چرا مردان و زنان سرزمین من دیگر به هم‌خوابگی‌ها و هم‌آغوشی‌ها و عاشقانه‌ها و شاعرانه‌های خویش راضی نیستند و هر زن و هر مردی را که می‌بینی، هیچ هم اگر نگوید و تا انتهای راه هم برایت از به راه بودن همه چیز و همه کس هم سخن بگوید، باز هم گوشه‌ای از خیالش کجی می‌کند و پای عشق و چهارچوب زندگی که وسط می‌آید، یک جای کار می‌لنگد.



ایران جای همجنس‌گرا‌ها نیست

الیاس سپهر: "دولت من، همجنس‌گراها را با این عنوان كه ما دشمن خدا هستيم مي‌كشد. رييس‌جمهور من، حتي وجود ما را به عنوان بشر رد مي‌كند؛ همان‌طور كه در سخنراني‌اش در دانشگاه كلمبيا اعلام كرد؛ هيچ همجنس‌گرایی در ايران وجود ندارد."



گفت و گو با یک سادومازوخیست ایرانی

ماریا تبریزپور: سادومازوخیسم یا "اس - ام" درواقع یک بازی فانتزی است که یکی نقش فاعل را و دیگری نقش مفعول را بازی می‌کند. این افراد هم از درد کشیدن لذت می‌برند و هم از درد وارد کردن. با پسر جوانی که دانشجوی رشته‌ی پزشکی بود و در صحبت‌هایش مدام از اصطلاح "اس ـ ام"‌ استفاده می‌کرد و خود سادومازوخیست است درباره این پدیده گفتگو کردم.



فیلم‌های پورنو و نوجوانان

زویا ممکن: به گفته خانم میشلا مارزانو فیلسوف و جامعه‌شناس، تا سال ۲۰۰۲ سن متوسط اولین تماشای فیلم پورنو در میان نوجوانان، حدود ۱۳ سالگی بود. امروزه امکان دسترسی به تصاویر پورنوگرافی از طریق اینترنت، این سن را در میان نوجوانان باز هم پایین‌تر آورده است. تماشای این تصاویر به نوجوانان امکان می‌دهد بگویند دیگر بزرگ شده‌اند، به این دلیل ساده که تماشای این نوع تصاویر برای آنها ممنوع است و محتوایشان خاص بزرگسالان است.



گفتگو، شرط لازم یک رابطه جنسی رضایت‌بخش

زویا ممکن: رابطه جنسی گاهی از اوقات می‌تواند نامطلوب و یا حتی دردناک باشد. با این حال اغلب به جای اینکه در مورد آن صحبت کنیم، سکوت می‌کنیم و چیزی نمی‌گوییم، چرا که نمی‌دانیم چگونه در مورد روابط جنسی‌مان باب گفتگو را باز کنیم.



‌طرحی برای تسهیل طلاق:
ازدواج هفت ساله

ترجمه از زویا ممکن: چندی پیش خانم گابریل پلی، نماینده مجلس آلمان طرحی را برای تسهیل طلاق پیشنهاد کرد که در آن زوج بعد از هفت سال زندگی مشترک در صورت تمایل به ادامه رابطه، با مراجعه به شهرداری می‌توانند پیمان زناشویی خود را تجدید کنند یا در صورت عدم تمایل، آن را لغو کنند. به گفته روبرت نوبورژه، روان‌درمانگر خانواده نیز بستن پیمانی ابدی برای ازدواج، امری است که با واقعیت دنیای ما هم‌خوانی ندارد.



خودارضایی: از باورهای فرهنگی تا نگرش‌های علمی

متاسفانه بسیاری از سایت‌ها و وبلاگ‌هایی که به زبان فارسی وجود دارند، بر ترویج واستحکام این اطلاعات بی‌پایه، دامن می‌زنند. آن‌ها از خودارضایی به عنوان رفتاری که پیامد‌های روحی و جسمی جبران‌ناپذیر به همراه می‌آورد، یاد می‌کنند. جالب این است که برای اثبات ادعاهای خود، کوچک‌ترین دلیل علمی ارائه نمی‌دهند. یا اگر می‌دهند، بدون ذکر مرجعی معتبر و علمی است.



حفظ سنت بیمارگونه در قالب روشنگری جنسی

آقای ناصری؛ وقتی شما هنوز از بحث ساده قبول سلامت خودارضایی عبور نکرده‌اید، کی می‌خواهید به اینجا برسید و این مباحث را به شیوه علمی باز کنید؟ یا بتوانید ببینید که مطمئنا در مسیر آینده روان‌کاوی و سکسولوژی حتی دسته پارافیلی نیز از بین خواهد رفت و همین مسیر را جامعه مدرن در بحث مربوط به قبول همجنس‌خواهی طی کرده است.



نقد بحث خودارضایی

آقای هادی ناصری، متاسفانه هیچ کدام از مراجع شما معتبر نیست. حتی آن سایتی که به اسم پزشکان بدون مرز اطلاعات غیر علمی در اختیار مردم می گذارد و برای اثبات این نظرات غلط از فاکت های بسیار قدیمی استفاده می کند.



از بازی نارسیستی تا مصاحبه‌ی نارسیستی

نقد داریوش برادری بر مصاحبه‌ی ماه‌منیر رحیمی با باسم الرسام: «در این بازی سنتی نه دیالوگی مدرن یا عاشقانه بر بستر قانون و بازی مدرنی صورت می‌گیرد و نه خواننده به درک جدیدی از عشق و تمنا و اروتیسم دست می‌یابد. آن‌چه به طور عمده صورت می‌گیرد تکرار تراژیک یک بازی سنتی و ارضای خواست‌های نارسیستی و خودشیفتگانه و خشمگینانه‌ی خویش در قالب مصاحبه‌ی مدرن است...»