تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
نظرسنجی درباره ممنوعیت استفاده از پوشش روبنده و برقع در اروپا؛ نظر شما چیست؟

ممنوعیت روبنده و برقع؛ آری یا خیر؟!

کیارش پارسا عالی‌پور

در اروپای امروز که نگرانی از افراط گرایی مذهبی و تروریسم شدت گرفته، بحث حجاب و هویت ملی هم داغ شده است. به همین دلیل پس از کشور بلژیک، در هفته گذشته مجلس نمایندگان پارلمان فرانسه نیز، لایحه‌ی جنجال‌برانگیز ممنوعیت پوشیدن روبنده و برقع در اماکن عمومی را تصویب کرد.

Download it Here!

تصویب این لایحه با انتقاد نمایندگان حزب سوسیالیست، تشکل اصلی مخالف دولت در مجلس ملی فرانسه، همراه بود. این در حالی است که تنها دو هزار نفر در فرانسه از روبنده استفاده می‌کنند. در صورت موافقت سنای فرانسه و تبدیل این لایحه به قانون، پوشیدن روبنده و برقع در اماکن عمومی تا ۱۹۰ دلار (۱۵۰ یورو) جریمه خواهد داشت. نظر سنجی‌ها هم حاکی از آنند که بیش از ۷۰ درصد مردم فرانسه موافق ممنوعیت پوشش روبنده هستند.

اما نظر شهروندان ایرانی مقیم اروپا درباره‌ی پوشش روبنده و برقع و بحث ممنوعیت آن در اروپا چیست؟ با چند نفر از آن‌ها در این باره به گفت‌وگو پرداختم.

مارال ۲۸ ساله که در زمینه‌ی گرافیک و پویا نمایی در هلند مشغول به‌کار است، می‌گوید:

به نظر من به طور کلی باید به عقاید هر شخصی احترام گذاشته شود و باید آزادی کامل برای هر شخصی در هر جامعه‌ای وجود داشته باشد. یعنی به نظر من ممنوع کردن این قضیه، تحت اجبار قراردادن افراد و جریمه کردن‌شان به خاطر استفاده از روبنده و برقع ، مثل این می‌ماند که اجبار کنند آن کسی که دوست ندارد، روسری سرش کند. دقیقاً چنین حالتی دارد. یعنی به نظر من این افراد با افراد دگم اسلامی هیچ فرقی نمی‌کنند و باید به آن افراد آزادی کامل بدهند که هر کسی دوست دارد استفاده کند، هر کسی دوست ندارد استفاده نکند.


یکی از دلایل کسانی که مخالف پوشش روبنده هستند این است که می‌گویند کسانی که این پوشش را استفاده می‌کنند، قابل شناسایی نیستند. نظرتان در این باره چیست؟

بستگی دارد که این قابل شناسایی بودن در کجا باشد. مثلاً اگر کسی دارد در خیابان همین جوری راه می‌رود یا در محل کارش است، به نظر من احتیاجی به شناسایی شدن ندارد. اگر قضیه برای مثلاً عکس پاسپورت است، یا مسائل امنیتی، خب می‌توانند برای آن شرایط، استثناء قائل شوند. ولی در حالت عادی و عمومی، به عقیده‌ی من نباید چنین کاری کنند و باید اجازه دهند افراد به طور آزادانه عمل کنند.

اما رحمان، پنجاه ساله، طراح وب سایت و فعال حقوق بشر، موافق این ممنوعیت است و در این باره می‌گوید:

به نظر من قانون خوبی است. به نظر من ممنوعیت روبنده و برقع امروزه می‌تواند یک قانون پیشرفته باشد. زیرا پنهان کردن چهره، پنهان کردن هویت است. آن هم در شرایطی که هر روز چیزهایی شنیده می‌شود که می‌تواند خطرساز باشد برای جامعه؛ ازجمله پنهان شدن زیر پوشش روبنده و برقع، برای این که یک فعالیت تروریستی انجام شود.

از طرف دیگر در هیچ جامعه‌ی متمدنی نمی‌شود انتظار داشت که انسان‌ها بدون این که هویت‌شان را بشود تشخیص داد که حداقل این کیست در پشت این پوشش، به نظر من مسأله‌ای طبیعی است و می‌تواند خواست کل جامعه باشد که از چنین پوشش‌هایی جلوگیری کند. به‌هرحال باید حداقلی از هویت انسان را بشود از وجودش تشخیص داد. در زیر آن چادر هیچ چیزی مشخص نیست. این که مرد است، زن است، جوان است، انسان است، ربوت است یا هر چیز دیگری. باید مشخص باشد که در آن زیر چه هست، چه خوابیده!

به نظر شما تصویب این لایحه باعث منزوی شدن بخشی از مسلمانان در اروپا نخواهد شد؟

اولاً باید گفت که آن بخش، طبق آمارهایی که من خوانده‌ و دیده‌ام، بخش بسیار کوچکی است از جامعه مسلمان در اروپا و بیش‌تر هم از جریاناتی هستند که به شدت خودشان منزوی هستند. و اگر در اماکنی حضور پیدا می‌کنند، برای این نیست که می‌خواهند با اجتماع ارتباط بگیرند، بلکه زیر همان پوشش رفتن معنایش این است که مطلقاً می‌خواهند خودشان را از جامعه جدا کنند.


به نظر من توفیری نخواهد کرد، چیزی را عوض نخواهد کرد. اگر به اصطلاح کسانی باشند که در این زمینه خانواده‌هاشان را منزوی کرده باشند یا براثر فشار زن‌ها را وادار کرده باشند که زیر برقع یا روبنده بروند، حداقل می‌تواند این [لایحه] انگیزه‌ای شود برای این که این محدودیت را بردارند. ولی آن‌هایی که خودشان، خانم‌هایی که داوطلبانه زیر برقع و روبنده می‌روند، خب اینها چه درصدی است از کل این ماجرا هستند؟ من شخصاً نمی‌توانم نظر بدهم.

باید در این زمینه آماری باشد، با این که فکر می‌کنم کشف این که این خانم به زور زیر این برقع رفته یا این که با تمایل خودش بوده است باید خیلی سخت باشد. آن بخشی که با تمایل خودشان بوده، به نظر من منزوی‌تر می‌شوند. در این بحثی نیست. ولی آن بخشی که به زور وادار شده‌اند که زیر برقع بروند، حداقل این امکانی است برای‌شان که اتفاقاً بتوانند بیش‌تر با جامعه ارتباط بگیرند. یعنی اگر این قانون یکطرف قضیه‌اش منزوی شدن بیش‌تر یک دسته است، از طرفی هم برای دسته‌ی دیگری که از طرف مردهای‌شان، پدرها‌ی‌شان یا به هرحال اطرافیان‌شان، به زور وادار می‌شوند زیر برقع و روبنده بروند، این برای‌شان مجالی خواهد شد که اتفاقاً بیش‌تر وارد جامعه شوند.

حالا ببینیم نظر شنبم پزشک ۲۸ ساله‌ی ساکن هلند در این باره چیست؟

من درست است که معتقدم که هر کسی هر جوری دلش می‌خواهد باید زندگی کند و هر کسی حق دارد آن جوری که می‌خواهد لباس بپوشد. ولی فکر می‌کنم که در جامعه برای این که همه بتوانند راحت کنارهم زندگی کنند، از افراط و تفریط باید دوری کنیم و فکر می‌کنم این نوع لباس پوشیدن هم افراط است و باید از آن دوری کرد. من با این لایحه‌‌ی پارلمان فرانسه در واقع موافقم.

چرا این نوع پوشش را شما افراط می‌دانید؟

برای این که وقتی شما حتی نمی‌توانید صورت کسی را ببینید که دارید با او صحبت می‌کنید، در اماکن عمومی، حس خوبی به شما نمی‌دهد. چون این روبنده‌ها خیلی‌ وقت‌ها حتی چشم‌های خانم‌ها را نیز می‌پوشاند. من وقتی می‌خواهم با کسی صحبت کنم، ترجیح می‌دهم که حداقل صورتش را ببینم، ودر غیر این صورت حس خوبی نخواهم داشت. به همین خاطراین را افراط می‌دانم. ببینید اگر از نظر امنیتی به قضیه فکر کنید، وقتی کسی روبنده دارد و شما نمی‌بینید او چه کسی هست، اگر وارد خانه‌ی شما بشود، اگر وارد رستوران شما بشود، وارد جایی بشود که شما هم آنجا هستید، هیچ نوع حس امنیتی نمی‌کنید. چون نمی‌دانید اصلا طرف کی هست، پشت آن برقع چه کسی ایستاده. ولی اگر اقلاً صورتش را ببینید، حس بهتری به شما می‌دهد.


با آخرین کسی که گفت‌وگو کردم، سیا، ۳۱ ساله، ساکن کلن آلمان و فعال حقوق همجنسگرایان است. او مخالف ممنوعیت روبنده و برقع در اماکن عمومی است و در این باره می‌گوید:

به نظر من هر کسی حق دارد هر جوری که راحت است زندگی کند. هر انسانی این حق را دارد که هر جور دلش می‌خواهد لباس بپوشد. این نظر شخصی من است. حالا هرجای دنیا که می‌خواهد باشد. این دقیقا مثل این می‌ماند که اروپایی‌ها بیایند ایران، چادر و روسری سرشان کنند. این هم از نظر من درست نیست. در ایران یا هر کشور دیگر هر کسی هر جوری راحت است، دوست دارد لباس بپوشد، باید بپوشد. ممکن است که من برای خودم، یعنی خودم شخصاً از چنین چیزی خوشم نیاید، ولی این حق را به آن انسان می‌دهم که اگر دوست دارد، اگر چنین چیزی را قبول دارد، همان طوری باشد.

بعضی از کسانی که موافق ممنوعیت پوشیدن روبنده و برقع در اماکن عمومی هستند، دلیل موافقت خودشان با این ممنوعیت را مسأله‌ی شناسایی می‌دانند. آن‌ها می‌گویند که در خیابان افرادی که این گونه پوشش را استفاده می‌کنند، قابل شناسایی نیستند و این می‌تواند برای امنیت جامعه مضر باشد. شما چه فکر می‌کنید؟

من فکر می‌کنم که اصلاً ما برای چی باید در خیابان شناسایی بشویم؟ اگر مثلاً ما بخواهیم برویم فرودگاه، مسافرت کنیم، یا بخواهیم از مرز رد شویم، آره [درست است]. اگر بخواهند پاسپورت ما را نگاه کنند، ببینند چه کسی دارد وارد آن مملکت می‌شود، خب درست است. ولی اصلاً برای چی ما وقتی داریم در خیابان راه می‌رویم، باید شناسایی شویم. برای چی باید انسان این قدر کنترل شود. من با این مخالفم.

این ادعا هم می‌شود که بعضی از کسانی که این پوشش را استفاده می‌کنند، مجبور به استفاده از این پوشش می‌شوند. در این رابطه چه فکر می‌کنید؟

خب اگر مجبور می‌شوند، که [مساله] معلوم است. همان طور که در[پاسخ] سوال اول گفتم ، این که اگر شخص خودش دوست داشته باشد، خودش قبول داشته باشد چنین چیزی را، اوکی هست. ولی اگر مجبور باشد چنین چیزی را تنش کند و این پوشش را استفاده کند، آن موقع خب معلوم است که من هم قبول ندارم. انسان نباید به چیزی مجبور شود.

همراه گرامی زمانه، نظر شما در این باره چیست؟ آیا موافق ممنوعیت پوشش روبنده و برقع در اماکن عمومی هستید یا مخالف آن؟ نظرتان را با ما در میان بگذارید.


Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

حجاب اسلامی نه فرهنگی است نه تاریخی. این یک توطئه بر علیه ملت هائی است که می خواهند با این اسباب آن ها را بچاپند. ولی حالا که مسئله گریبان خودشان را در غرب گرفته دست و دلشان به لرزه افتاده و قانون بر علیه حجاب تصویب می کنند.

-- ear@hotmail.com ، Jul 18, 2010

حجاب در اقع یعنی بردگی زن ؛حجاب یعنی سمبل بربریت و وحشیگری بر علیه زنان و اینکه زن بعنوان یک کالا که خریداری شده توسط صاحبش توسط حجاب پوشانده میشود .حجاب سمبل اسلام سیاسی ونشانگر توحش این ایدئولوژی ضد بشری است. اسلام سیاسی مانند اختا پوسی میباشد که به گوشه ای دستش دراز شود انجا به قهقرا وتاریکی میرود. باید بشریت ازاد وبرابری طب در مقابل دین به استند و جوامع را از نفوذ این ایدئولوژی مرگبار مصون بدارند باید در مقابل تجاران دین ایستاد.

-- روزبه ، Jul 18, 2010

حجاب در اقع یعنی بردگی زن ؛حجاب یعنی سمبل بربریت و وحشیگری بر علیه زنان و اینکه زن بعنوان یک کالا که خریداری شده توسط صاحبش توسط حجاب پوشانده میشود .حجاب سمبل اسلام سیاسی ونشانگر توحش این ایدئولوژی ضد بشری است. اسلام سیاسی مانند اختا پوسی میباشد که به گوشه ای دستش دراز شود انجا به قهقرا وتاریکی میرود. باید بشریت ازاد وبرابری طب در مقابل دین به استند و جوامع را از نفوذ این ایدئولوژی مرگبار مصون بدارند باید در مقابل تجاران دین ایستاد.

-- روزبه ، Jul 18, 2010

من بااین قانون موافقم چون اگرچه هرکسی طبق اعلامیه حقوق بشر آزادی داره ولی داره هیچ جاعملا به کسی اجازه نمیدهند درملاعام بطور کامل برهنه باشه بحث مهم درپوشیدن برقع اینه که ازفعالیت اجتماعی زنان جلوگیری میکند اگر نگاه بکنیم ماچند زن برقع پوش مدیر ومهندس وپزشک داریم پس اینکار باعث عدم تعامل اینجور زنان باجامعه میشودکه خود باعث منزوی ترشدن خانواده ای اینجور زنان میشود که باعث رشد تعصب وتنفر دراینگونه خانواده ها می شودکه حیات آزاد جوامع غربی دچارمشکل بشود بانظربه اینکه برقع در اسلام واجب هم نیست پس این قانون اصولا مفیداست

-- حمید ، Jul 18, 2010

ین پوشش معنای ایدولژیک داره به معنیه = پرچمه ضد فرهنگ غرب میباشد و نوعی تحمیل سیاسی میباشد به فرهنگ و مردمه غرب که : انسان گرایی ملاکه تنظیم رابطه انسانها با یکدیگر هست ، بنابر این باید حذف بشه به طوره افراتیش - منم موافقه ممنوع شدنش هستم .

-- REZA ، Jul 18, 2010

آقا "روزبه" راست میگه. ببینید زنان روسی چقدر زیبایی شون رو خوب نمایش میدن! آدم با دیدنش نصفه کیف میکنه (عیش). مثلاً این خانوم آنا جیمن حیف نبود زیر حجاب جاسوسی کنه؟

امید فردا

-- بدون نام ، Jul 18, 2010

هر کشوری برای خود قانون دارد اسلامی ها می گویند در ایران حجاب قانونی است خب عیبی ندارد. اما در فرانسه و کشورهای دیگر برقع و گونی انداختن روی سر ممنوع است این قانون است اگر باستناد قانون باید روسری گذاشت به استناد همان قانون هم می شود روسری برداشت هرکس مسلمان است برود همان کشورهای اسلامی و خودش را بپوشاند چرا به کشور های کفران!!! میایید زندگی می کنید ؟ چرا در کشور های اسلامی پر از رفاه و امنیت و اسایش و پیشرفته خودتان نمی روید زندگی کنید

-- hadi ، Jul 18, 2010

بزرگترین لطفی که می توانند در حق دختران و زنان مسلمان بکنند این است که ممنوعیت کامل برای روبنده بگذارند چون زنان روبند پوش بیچاره خانواده هایشان هستند که باید حتما روبنده ببندد.
به خدا قسم خودشان اصلا دوست ندارند روبنده بندازند اما به خاطر حرف فامیل و زور پدرو برادر و شوهرشان تن به اینکار می دهند حالا اگر ممنوع بشود مردان زورگو هم کوتاه می ایند این زنان روبنده پوش کلی خجالت می کشند در یک کشورخارجی انگشت نما باشند از لحاظ روحی و روانی کار درستی نیست حالا اگر کل جامعه روبند می انداختند اشکالی نداشت هم رنگ و هم نوا بودند اما بیچاره فرزندانی که با این مادر یا خواهر روبنده پوش بیزون می روند کلی دچار مشکلات روحی می شوند چون انگشت نما هستند اینجوری عذاب می کشند خدایی باید هم رنگ جامغه باشند نه ضد جامعه اگر کلا دوست ندارند روبنده را بدارند لااقل برگردند به جایی که همه روبنده پوش باشند به خاطر سلامتی روحی خودشان مفید تر است

-- پدربزرگ ، Jul 18, 2010

مادامی که کسی حقوق دیگران را نقض نکرده، نباید آزادی‌های او را سلب کرد

-- امین ، Jul 18, 2010

همانطور که به زور روسری سر کردن اشتباه است به زور از سر درآوردن آن اشتباهی بزرگتر است.
آیا رضا شاه کبیر توانست به زور حجاب را در ایران از بین ببرد؟ در جامعه ای که نودیست بودن جرم نیست نباید برقع مشکلی ایجاد کند.

چاره کار فقط آگاه سازی و باسواد کردن کسانی است که این جور بار سنتهای قدیمی را به همراه خود به اروپا میآورند تا از مرز حماقت خود عبور کنند وگر نه ایشان را در لاک دفاعی بیشتری فرو رفته و این فرهنگ را به فرزندان خود نیز منتقل میکنند.

-- علی ، Jul 19, 2010

ااا چه جالب

-- shahin ، Jul 19, 2010

من بشدت مخالف حجاب اسلامی هستم و روبنده را به هیچ صورت به عنوان پوشش قبول ندارم روبنده پوشش نیست فقط یک رسم عقب افتاده در بعضی کشورهاست که صورت خود را بپوشانند من اطمینان دارم خانوم مارال حاضر نیست کسی را با این نوع پوشش در خانه ی خود راه بدهد و باید حتمن صورت او را اول ببیند و اطمینان حاصل کند او شخص مورد اعتمادی است فقط جست سوپر ازادیخوا را گرفتن خیلی خنده داره

-- k.k ، Jul 19, 2010

همانطور كه نبايد در مجامع عمومي لخت مادرزاد بود نبايد هم خود را كامل مخفي كرد ( افراط وتفريط ) . حتي در ايران هم وقتي كودكان افراد برقعي را ميبينند مي ترسند !

-- نسيم ، Jul 19, 2010

روبنده، چه دلبخواهی یا اجباری، اثرات روان پریشی به فرد میدهد،چرا باید در یک رابطهٔ معمولی انسانی‌ از افراد دیگر جدا بود و گریزان ؟ اگر نوعی از بشر خلق شده (زن)چرا این مخلوق باید خود را، آنجور که وجود دارد نشان ندهد ؟ چرا مخفی‌ کاری ؟ اگر تفکر در مورد سکس گناه است،چرا هر انسانی‌،حاصل یک سکس بین ۲ جنس مخالف است ؟ اگر ارتباط با خدا خدشه دار میشود، چه نیازی به یک خدای خودخواه،حساس و خود محور هست ؟ در پایان ، به دلیل امنیت شخصی‌ و اجتماعی، موافق جلوگیری از استفاده روبنده هستم ، چون نمیدانیم که زیر آن برقه،نقاب و چادر چه چیزی میتواند باشد ! با حجاب کامل ،نباید برای جلوگیری از انفجار جنسی‌ ،ریسک انفجار فیزیکی‌ را به جان خرید (=؛ .

-- مهرشاد ، Jul 20, 2010

zan hayi ka roband ba chehra mi bandand wa ya borqa bae sar mi andazand ka sorat eshan deda nashawad,khod eshan namedanand ka chakar mikonand,chon eshan ra az tafolayat shostashoye maghzi dada wa bi khabar az doyaya wa akherat tarbaye kerda and, eshan feker mi konanad ka mosolmane hamin kari ast ka eshan mi konanad wa hama khalq khoda nimcha mosolan wa kafer dozakhe and. enjaneb agheda daram dar momlakat haye motarqe agar dar har ja yek zan ra ba roband ples ded; ples bayad zan ra yek sal ba zandan mahkom konad wa shohar eshan ra do sal taoqif konad. ba ehteramat

-- abdul rahman moslemzada ، Jul 20, 2010

تصور نمیکنم انتخاب برقع به عنوان پوشش ریشه در یه اعتقاد داشته باشه و از سر داشتن حق انتخاب صورت بگیره، بلکه پذیرش این پوشش ریشه در یه ترس شدید و در نتیجه بر اساس اجبار صورت میگیره. این ترس در واقع ترس از یه قدرت قالب هست. این قدرت قالب که زن خودش رو در مقابل اون ناتوان و تسلیم می‌بینه اغلب یه نوع خدا، تعصب همسر و یا فشار خانواده است که همینها هم فشار و تعصب شون ریشه در همون نوع ترس داره. اگه این پیش فرض درست باشه، در اینصورت ما در مورد انسانی‌ صحبت می‌کنیم که زندگی‌ خودش رو به طور دائم در ترس و وحشت به سر میبره. همونطور که تجربه نشون میده ترس در دراز مدت موجب آسیبهای بسیار جدی روانی و شخصیتی میشه. به تبع فرزندی که از مادری با چنین روحیه به دنیا میاد و در فضای خونه ی او تربیت میشه نمیتونه از وجود آسیبهای این مادرو صد البته پدری که پذیرا یا به وجود آورنده ی این فضاست مصون بمونه. به اینترتیب زن برقع پوش این آسیب جدی رو نه تنها خودش بلکه به نسلهای بعدی خودش هم منتقل میکنه. عواقب این آسیبها در قالب نا بهنجاریهای رفتاری در اجتماع خودشون رو نشون میدن و برای دیگران هم مشکل ساز میشن.
اگر پیش فرض بالا و به تبع نتیجه گیری حاصل از اون رو نپذیریم یه مشکل دیگه در این رابطه باقی میمونه و اون اینه که ما انسان ها در قالب اجتماع و با هم زندگی میکنیم و برای همدیگه دارای حضور هستیم. حد اقل شرط شناسایی هر کدوم از ما به عنوان یه شخصیت منحصر به فرد، حضور مادی ما در اجتماع ست. حالا تصور کنید شهر یا جامعه ای رو که نیمی از جمعیتش همه یه شکل هستن و مهمتر از اون هیچیک قابل شناسایی برای اون نیمه ی دیگه و همچنین برای خودشون هم نیستن!

-- Peyman ، Jul 21, 2010

متأسفانه جهان غرب داره در مقابل این موجوداتِ عقب‌مونده و خطرناک، بیش از حد مماشات به خرج می‌ده و شل‌بازی در می‌یاره... این آدم‌های پررو - که هم خدا رو می‌خوان و خرما - رو کلهم اجمعین باید دیپورت کنن به همون بلاد خراب‌شده‌ی خودشون، اونجا در آغوش اسلام عزیز برن هر کاری خواستن بکنن.
اسلام تهدیدی‌ست علیه بشر و تمدن.

-- بهرام ، Jul 24, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)