تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
آخرین اخبار زندانیان سیاسی

حکومت بدون زندان،‌ رویا و خیالی بیش نیست

مجتبی سمیع‌نژاد
mojtaba@radiozamaneh.com

شاید این جمله‌ی اسماعیلی، رییس سازمان زندان‌ها که گفته بود: «حکومت بدون زندان، ‌رویا و خیالی بیش نیست» را نتوان به مسئله‌ی زندانیان سیاسی و نقض گسترده‌ی حقوق آنها در ایران به صورت مستقیم ربط داد، اما می‌توان نظر رییس سازمان‌زندان‌های کشور را نمونه‌ای از تفکر «زندان‌پروری» در نظام حاکم بر این دانست که تمامی راه‌هایش برای مقابله با منتقد و مخالف به زندان ختم می‌شود و طریقی جز آن نمی‌شناسند.

تایید حکم‌های سنگین فعالین مدنی در ایران، به‌ویژه فعالین دانشجویی را می‌توان در همین تفکر زندان‌پرور جست‌وجو کرد. بهاره هدایت، مهدیه گلرو، میلادی اسدی، ‌علی ملیحی و ارسلان ابدی از جمله زندانیانی بودند که طی روزهای گذشته یا حکم‌های سنگین‌شان در دادگاه تجدید نظر تأیید شد و یا به حبس سنگین محکوم شدند.

شعبه‌ی ۵۴ دادگاه تجدید نظر تهران، محکومیت بهاره هدایت، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت به نه‌سال‌ونیم حبس را تایید کرد.

هدایت به اتهام «اجتماع و تبانی علیه نظام» به پنج سال، به اتهام «توهین به رهبری» به دو سال و به اتهام «توهین به رییس‌جمهوری» و «تبلیغ علیه نظام» به شش‌ماه حبس در دادگاه بدوی محکوم شده است.

در همین حال حکم دوسال حبس تعلیقی وی به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق برگزاری تجمع ۲۲ خرداد سال 1385» نیز به اجرا درآمده و به این حکم افزوده شده است.

میلاد اسدی دیگر دانشجویی است که حکم دادگاه بدوی‌اش در دادگاه تجدید نظر مورد تأیید قرار گرفته است.

به گزارش «دانشجونیوز»، اسدی در دادگاه بدوی به اتهام «توهین به رهبری،‌ اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام» به هفت سال‌ونیم حبس تعزیری محکوم شده بود.

اسدی نیز از تاریخ نهم آذرماه سال گذشته در زندان اوین به سر می‌برد.

هم‌چنین حکم مهدیه گلرو، فعال دانشجویی و دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی در شعبه‌ی ۵۴ دادگاه تجدید نظر، مبنی بر دو سال حبس تعزیری تایید شد.

گلرو در دادگاه بدوی به دوسال و چهارماه زندان محکوم شده بود که از این حکم چهارماه کم شد.

به گزارش «رهانا» در حال حاضر سرنوشت حکم یک سال تعلیقی این فعال دانشجویی که یک‌روز قبل از بازداشت به وی ابلاغ شده بوده مشخص نشده است.

گلرو، از تاریخ 12 آبان ماه سال گذشته در زندان به سر می‌برد و در حال حاضر در بند عمومی زندان اوین است.

علی ملیحی، عضو سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم) که از تاریخ بیستم بهمن‌ماه سال 1388 در بازداشت به سر می‌برد، در دادگاه بدوی به چهار سال حبس تعزیری و جزای نقدی معادل یک میلیون ریال محکوم شده است.

«ادوارنیوز» گزارش داده این حکم به دلیل اتهام به ارتکاب جرایمی علیه امنیت ملی صادر شده است. یک‌صد هزارتومان جزای نقدی نیز به دلیل توهین به رییس‌جمهوری تعیین شده است. دادگاه هم‌چنین اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و اخلال در نظم عمومی را نیز با اتهام اجتماع و تبانی علیه نظام تجمیع کرده است.

آن‌سوتر حکم دادگاه بدوی مسعود باباپور، دانشجوی دانشگاه آزاد گرمسار نیز از سوی شعبه‌ی ۵۴ دادگاه تجدیدنظر مبنی بر دو سال حبس تعزیری مورد تأیید قرار گرفت.

به گزارش «کمیته گزارشگران حقوق بشر»، وی پیش از این در شعبه‌ی 28 دادگاه انقلاب تهران به دو سال حبس محکوم شده بود.

باباپور، دانشجوی مهندسی صنایع دانشگاه آزاد گرمسار است و از ششم آذماه سال گذشته در بازداشت به‌سر می‌برد.

حکم چهار سال حبس تعزیری امیر خسرو دلیرثانی، عضو کمیته‌ی پیگیری بازداشت‌های خودسرانه، از فعالان ملی- مذهبی و عضو شورای مرکزی جنبش مسلمانان مبارز نیز توسط شعبه‌ی ۵۴ دادگاه انقلاب تایید شد و روز یکشنبه به اطلاع وکیل این زندانی رسید.

به گزارش تارنمای «جرس»، اتهام دلیرثانی «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور» است.

وی از دوازدهم دی‌ماه سال گذشته در زندان به سر می‌برد.

ارسلان ابدی، دانشجوی زندانی که ابتدا به «محاربه» و «فساد فی‌الارض» متهم شده بود، در دادگاه تجدید نظر به شش سال حبس تعزیری محکوم شد.

به گزارش «رهانا»، ارسلان ابدی، دانشجوی عمران دانشگاه قزوین در دادگاه بدوی در شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب، به نه سال و نیم حبس محکوم شده بود، اما این حکم در دادگاه تجدید نظر به شش‌سال حبس تعزیری کاهش پیدا کرد.

ابدی در روز ششم دی‌ماه سال گذشته در حوادث روز عاشورا بازداشت شده بود.

ربوده شدن، گروگان‌گیری و هتک حرکت

خانواده‌ی عبدالرضا تاجیک، روزنامه‌نگار در روزهای گذشته با ارسال نامه‌ای به ریاست قوه قضاییه نسبت به آن‌چه «هتک حرمت» این زندانی در حضور دادستان خوانده شده، اعتراض کردند.

به گزارش تارنمای کلمه، خانواده‌ی این روزنامه‌نگار زندانی با ارسال نامه‌ای به آیت‌الله صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه گفته‌اند که عبدالرضا تاجیک در جریان ملاقات کابینی در روز بیست‌وسوم تیر‌ماه سال جاری در زندان اوین، با «ناراحتی و عصبانیت»، از «هتک حرمت» به خود خبر داده و خواهان دیدار با عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان تهران و محمد شریف، وکیلش شده است.

خانواده‌ی تاجیک در نامه به آیت‌الله لاریجانی گفته‌اند که این ماجرا را طی نامه‌ای به دادستان تهران نیز گزارش داده‌اند، اما دادستان به این نامه پاسخی نداده است.

آنها از رئیس قوه قضاییه خواسته‌اند که «پی‌گیر حقوق اساسی برادرشان» باشد.

هدی صابر از فعالان ملی ـ مذهبی در ایران از عصر روز شنبه ناپدید شده و اطلاعی از او و مرجع احتمالی بازداشت وی در دست نیست.

سعیده جمشیدی، همسر هدی صابر از فعالان ملی- مذهبی در گفت‌وگو با رادیو زمانه از احتمال ربوده شدن همسرش خبر داد و گفت: «آقای صابر از دیروز (شنبه) رسما گم شده‌اند. دیروز عصر آقای صابر با من قرار داشتند. یک ساعتی منتظر ماندم ولی نیامدند وقتی پی‌گیری کردم دیدم هیچ جا نیستند.»

همچنین فرشته حلیمی، همسر محمد مصطفایی، وکیل دادگستری و فرهاد حلیمی برادر همسر وی شنبه‌شب بازداشت شده‌اند.

یک منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود به زمانه گفت: «ماموران امنیتی عصر شنبه برای بازداشت محمد مصطفایی به دفتر کار وی مراجعه کرده‌اند اما وی در محل حضور نداشته است.»

به گفته‌ی فعالان حقوق بشر، بازداشت همسر و برادر همسر مصطفایی بیش‌‌تر شبیه «گروگان‌گیری» برای بازداشت این وکیل دادگستری است.

اعتصاب غذای زندانیان

ارژنگ داودی در دومین هفته‌ی ‌اعتصاب غذای خود در اعتراض نسبت به وضعیت خود در زندان و رفتار مأمورین زندان رجایی‌شهر، به‌علت وضعیت نامساعد جسمی به بهداری زندان گوهردشت کرج منتقل شد.

به گزارش «فعالین حقوق بشر و دموکراسی»، داودی از روز چهارشنبه بیست‌وسوم تیرماه دست به اعتصاب غذا زده است.

رضا جوشن، در اعتراض به «نداشتن حق تماس با مادرش» که در بند نسوان زندان رجایی‌شهر نگهداری می‌شود و هم‌چنین «عدم انتقال وی به بند عمومی‌و وضع بلاتکلیفی‌اش»، از روز چهارشنبه سی‌ام تیرماه دست به اعتصاب غذا زده است.

جوشن در تاریخ دهم آذرماه سال ۱۳۸۸ بازداشت شده و به همراه مادرش زهرا اسدپور گرجی به یک سال زندان و تبعید به زندان زنجان و چهارسال تبعید به روستای قیلار این منطقه محکوم شده‌اند.

تارنمای جرس نیز از تداوم اعتصاب غذای سیداحمدرضا احمدپور و آغاز «اعتصاب غذای خشک» وی خبر داده است. احمدپور که چهارماه است در زندان لنگرود قم به‌سر می‌برد، در اعتراض نسبت به رفتار نامناسب ماموران با زندانیان به‌خصوص هنگام تفتیش بدنی و انجام اعمال خلاف شرع، اعتصاب غذای خود را آغاز کرده است.

حال عمومی احمدپور وخیم گزارش شده و آسیب کلیه و افت شدید فشار او موجب نگرانی شدید خانواده‌اش شده است.

در غرب ایران، رحیم رشی، شهروند اهل مهاباد در بدو دستگیری در اعتراض به بازداشت خود در زندان دست به اعتصاب غذا زده است.

«رهانا» گزارش داده رحیم رشی، در تاریخ ۲۸ تیر در منزلش در یکی از روستاهای توابع مهاباد توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به اطلاعات این شهر منتقل شد.

این زندانی در دومین روز بازداشت خود در اعتراض به وضعیت خود، دست به اعتصاب غذا زده است.

دیگر اخبار زندانیان

دوم مرداد ماه سال جاری، خانواده‌ی حسین کاظمینی بروجردی به زندان اوین مراجعه کردند ولی مامورین اجازه‌ی ملاقات با وی را به آنها نداده‌اند و مدعی شده‌اند که بنا بر دستور دادگاه ویژه‌ی روحانیت، ملاقات‌های زندانیان بند ویژه‌ی روحانیت به ماهی یک‌بار تقلیل یافته است.

«رهانا» گزارش داده این در حالی است که خانواده‌ی بروجردی بیش از چهارماه است از ملاقات حضوری با حسین کاظمینی بروجردی محروم بوده‌اند.

محمدرضا جلایی‌پور، سخنگوی پویش موج سوم، پس از گذراندن چهل‌روز در سلول انفرادی زندان اوین به زندانی درمشهد منتقل شده است.

به گزارش کلمه، او در تماس تلفنی با بیان این خبر گفته است که هم‌چنان در انفرادی به سر می‌برد و از دلایل اتهام‌های خود بی‌خبر است.

بازداشت‌‌ها

سه شهروند و فعال کرد دیگر نیز به نام‌های واحد دستمردی، صلاح احمدی و هیمن رستمی در روستاهای «آلبلاغ» و «کوسه کریز» از توابع شهر مهاباد بازداشت شده‌اند. این بازداشت‌ها در روزسی‌ام تیرماه و توسط اداره‌ی اطلاعات صورت گرفته است و از دلیل بازداشت این چهارتن اطلاعی در دست نیست.

هم‌چنین طی هفته‌ی گذشته، هدایت‌الله رضایی، شهروند بهایی در آبادان توسط ماموران امنیتی بازداشت شده است.

به گزارش «رهانا»، ماموران امنیتی، هدایت‌الله رضایی را به همراه همسر و یکی از فرزندانش به اداره‌ی اطلاعات احضار و بعد از بازجویی‌های مفصل، همسر و فرزندش را آزاد، اما پدر خانواده را بازداشت کردند. تاکنون از وضعیت و اتهامات احتمالی این شهروند بهایی هیچ اطلاعی در دست نیست.

در گزارشی دیگر، روز سی‌ام تیرماه نیز کاویز نوزدهی برای شروع دوران دوساله‌ی محکومیت خود به زندان وکیل‌آباد مشهد منتقل شده است.

کاویز نوزدهی، شهروند بهایی به همراه هومن بخت‌آور، سیما رجبیان و نسرین قدیری به اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی، اقدام علیه امنیت داخلی کشور با عضویت و فعالیت در تشکیلات فرقه ضاله بهائیت، تبلیغ و ارتباط با بیگانگان پس از مسافرت به خارج از کشور، برگزاری اجتماعات غیر قانونی، نشر و توزیع سی دی و کتب ضاله بهائیت» به دو سال حبس تعزیری در زندان مشهد محکوم شده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)