تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با برادر مهرعلی بیگلو، یکی از ۲۰ بازداشتی بلاتکلیف در تبریز و ارومیه

کودکی ۳ساله در انتظار پدر و مادر زندانی‌اش

حسین علوی
alavi@radiozamaneh.com

در اردیبهشت‌ماه سال جاری حدود چهل‌تن از فعالان مدنی و افراد عادی، در چند گردهمایی غیر سیاسی در شهرهای تبریز و ارومیه، از جمله در مسابقه‏ی تیم فوتبال تراکتورسازی و یا تجمعی در کنار دریاچه‏ی ارومیه، بازداشت شدند.

Download it Here!

از این تعداد، تا به امروز، به‏تدریج بیست‌نفر با قرارهای مختلف آزاد شده‏اند، اما حدود ۲۰ نفر دیگر، بدون این که اتهامات و پرونده‏ی روشنی داشته باشند و وکلای مدافع آنها نیز بتوانند به پرونده‏های‏شان دسترسی بیابند، هم‏چنان در بازداشت به‏سر می‏برند.

نام یکی از این بازداشت‏شدگان آیت مهرعلی بیگلو است که در زندان تبریز و متهم به جرایم امنیتی است.
همسر او، زهرا فرج‏زاده نیز اواخر خردادماه، در حالی که برای پی‌گیری وضعیت آیت مهرعلی بیگلو، به مراجع قضایی شهر مراجعه می‌کند، همان‌جا بازداشت می‌شود.

این دو نفر یک فرزند سه‌ساله دارند که در غیاب پدر و مادر خود در وضعیت روحی نامناسبی به‏سر می‏برد.
در گفت‏وگویی با روح‏الله مهرعلی بیگلو، برادر آیت، ابتدا در مورد زمان و علت بازداشت برادرش پرسیدم:

تا به حال درباره‌ی اتهام برادرم چیزی به ما نگفته‏اند. وی را در تاریخ بیستم اردیبهشت‌ماه در منزلش دستگیر کرده‏اند.

آیا می‏دانید برادرتان در کجا بازداشت است؟

بله در تبریز و فکر می‏کنم در زندان اطلاعات باشد. زمان دستگیری، مامورین گفته‏اند که از اطلاعات تبریز هستند.

آیا برادرتان وکیل مدافع دارد؟


آقای جمالی از کانون وکلا، وکالت ایشان را برعهده گرفته است، اما فعلاً اجازه‏ی مطالعه‏ی پرونده را به او نداده‏اند.

گویا زهرا فرج‏زاده، همسر آیت نیز هنگامی که برای پی‏گیری کارهای شوهرش به مراجع قضایی شهر مراجعه می‌کند بازداشت می‌شود. همین‏طور است؟

بله. با هم رفته بودیم. در آن‏جا بازپرس برای ایشان حکمی درست کرد و به اتهام تبلیغ علیه نظام همان‏جا بازداشتش کردند. ایشان را هم اطلاعات از آن‏جا برد. او را در تاریخ بیست‌ونهم خرداد، در شعبه‏ی چهار بازپرسی تبریز دستگیر کردند.

آن‏ دو گویا فرزندی هم دارند. وضعیت فرزند برادرتان در غیاب پدر و مادر، چگونه است؟

پیش خانواده‏‌ی مادر و پدرش‏ است، اما به‌هرحال وضعیتش خوب نیست. او سه‌ساله است و در شرایط روحی بدی قرار دارد.

آیا از خانواده‏ی فرج‏زاده، فرد دیگری هم بازداشت شده است؟

خانم کبری فرج‏زاده (حمیده) هم بازداشت شده‏اند.


اعتراضات در ارومیه، که از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران به خشونت کشیده شد

اتهام او چیست؟

این را هم نگفته‏اند. فقط گفته‏اند به مسائل امنیتی برمی‏گردد.

آقای آیت‏ مهرعلی بیگلو و خانم فرج‏زاده چه فعالیتی داشتند؟

فعالیت‏های آنها در زمینه‏ی خاصی نبوده است. مثلاً خانم حمیده‏ فرج‏زاده در زمینه‏ی مسائل حقوق بشری فعالیت می‏کرد. آیت مهرعلی بیگلو پیش از این هم به اتهام تبلیغ علیه نظام و پان‏ترکیسم دستگیر شده بود.

مقامات قضایی محل نگفته‏اند که چه زمانی به پرونده‏ی آنها رسیدگی خواهد شد؟

خیر. هربار دست‏به‏سرمان می‏کنند. یعنی به سئوال‏های‏مان جواب نمی‏دهند، یا تقاضاهایی را که برای‌شان می‏نویسیم، بی‏پاسخ می‏گذارند. همین امروز هم که به بازپرسی شعبه‏ی چهار رفته بودیم، به ما گفتند که به چند نفر از بچه‏هایی که با برادر من دستگیر شده‏اند، اجازه‏ی ملاقات داده‏اند، ولی پرونده‏ی برادر من و همسرشان فرق می‌کند و به آنها وقت ملاقات نمی‏دهند. حتی ملاقات تلفنی هم فعلاً مقدور نیست.

هم‏زمان با دستگیری آیت‏ مهرعلی بیگلو چند نفر دیگر دستگیر شده‏اند؟


برخی از بازداشت‌شدگان آذربایجانی

تقریباً ۴۰ نفر بوده‏اند که حدود ۱۵ تا ۲۰ تن از آنها هنوز در بازداشت هستند. بچه‏هایی که امروز ملاقات داشته‏اند، به خانواده‏های‏شان گفته‏اند که آیت مهرعلی بیگلو زیر شکنجه بوده است. گویا بچه‏ها در بازداشتگاه صدایش را شنیده‏اند. گفته بودند که صدای شکنجه‏ی او را شنیده‌اند.

مسئولین هنوز به ما جواب درست و حسابی نداده‏اند و از وضعیت‏شان خبر نداریم. ملاقاتی به ما نمی‏دهند. خواهش ما از مقامات قضایی این است که به این پرونده‏ها رسیدگی کنند. آنها جرمی مرتکب نشده‏اند. تروریست نیستند. جایی بمبی کار نگذاشته‏اند. فقط یک نظر و عقیده‏‏ای برای‏شان جرم شده است و بی‏دلیل بازداشت شده‏اند.

خواهش ما از مقامات قضایی این است که نسبت به پرونده‌ی آنها رسیدگی تعجیلی بشود. ما نگران وضعیت روحی و جسمی بچه‏هایی هستیم که الان در بازداشت به‏سر می‏برند. حتی تا به‏حال به ما نگفته‏اند که قرار بازداشت‏شان چه مدت است.

ضمن این که از مقامات قضایی خواهش می‏کنیم با تعجیل به این پرونده‏ها رسیدگی کنند، از سازمان‏های حقوق بشری هم خواهش می‏کنیم که به این موضوع توجه کنند. بچه‏های ما بی‏دلیل، بی‏اتهام و بدون جرم در بازداشت و زیر شکنجه به‌سر می‌برند.

گفتید در اردیبهشت‌ماه حدود ۴۰ نفر بازداشت شده‏اند، اما الان تعداد آنها به ۱۵ تا ۲۰ نفر رسیده است. آیا بقیه آزاد شده‏اند؟

بله. تقریباً ۲۵ نفر از آنها آزاد شده‏اند. پیش از دستگیری این عده نیز چندنفری در تجمع کنار دریاچه‏ی ارومیه دستگیر شده بودند. تعدادی هم حین بازی‏ تیم فوتبال تراکتورسازی، دستگیر ‏شده‏اند. مجموعه‏ی دستگیری‏ها تقریباً ۴۰ نفر بود که الان حدود ۲۰ نفر از آنها در زندان مانده‏اند. بقیه آزاد شده‏اند.

تمام این ۴۰ نفر در ارومیه و تبریز بازداشت شده‏اند؟

بله. البته اکثر آنها در تبریز بوده است.

آیا خانواده‏های آنها اجازه‏ی ملاقات دارند؟

تابه‏حال که نمی‏گذاشتند. فقط به بعضی از آنها اجازه‏ی ملاقات تلفنی داده‏اند، اما به خانواده‏ی ما تاکنون اجازه‏ی ملاقات حضوری و یا تلفنی هم نداده‏اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

از توجه شما به زندانیان سیاسی آذربایجان متشکریم.

-- araz ، Jul 25, 2010

واقعا رژیم ایران گمان می کند با این سرکوب ها در آذربایجان و سایر نقاط تا چند صباح دیگر خواهد توانست به این سیستم توتالیترش ادامه دهد؟

-- آیسان ، Jul 25, 2010

از بذل توجه شما به زندانیان سیاسی و عقیدتی آذربایجان بسیار بسیار متشکرم. امیدوارم شما راه را برای انجمنها وتشکلهای حقوق بشری ایران جهت توجه به مسائل حقوق بشری آذربایجان باز کنید و چنین نیز می کنید
با سپاس
یونس شاملی

-- یونس شاملی ، Jul 25, 2010

از رادیو زمانه تشکر می کنم که نسبت به مسائل آذربایجان بی تفاوت نیست و خبرهای حرکت ملی آذربایجان را بایکوت نمی کنند.از اینجا لازم است به سایر ارگانهای خبری که به اسم دمکراسی فقط افکار خود را منعکس می کنند یاد آوری کنم که مثل رادیو زمانه عمل کنند.
یاشاسین رادیو زمانه

-- بابک ، Jul 25, 2010

ممنون از بابت انعکاس اخبار مربوط به زندانیان سیاسی آذربایجان و حرکت ملی آذربایجان. از اینکه میبینم یکی از رسانه های ایرانی پیدا شده که بدون تعصب و کینه ورزی اخبار آذربایجان رو منعکس میکنه خوشحالم
ساغولون دوستلار
بهتره رسانه های مثلآ آزادیخواه دیگه هم از رادیو زمانه پیروی کنند و دست از لجبازی و دشمنی با آذربایجان بردارن چون بهترین دوستان شما ما بودیم و هستیم و خواهیم بود
پیشرفت شما و ما در گرو نزدیکی و همکاری و احترام به حقوق یکدیگر هست

-- آرتان ، Jul 26, 2010

zendebad harket melli Azerbaijan

-- Rena ، Jul 27, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)