تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
آخرین اخبار زندانیان سیاسی

سلامت زندانیان و بی‌توجهی مسئولان قضایی

مجتبی سمیع‌نژاد
mojtaba@radiozamaneh.com

وضعیت بهداشتی و غذایی، فشارهای دوره‌‌ی بازداشت به‌ویژه در سلول‌های انفرادی، رفتار بد مأمورین زندان، امکانات پایین بندهای زندان و فشارهای روحی و روانی باعث آسیب‌های جدی جسمی و روحی به زندانیان سیاسی شده است.

بسیاری از زندانیان سیاسی، با ناراحتی‌های جسمی متعدد روبه‌رو شده‌اند و نیاز مبرم به رسیدگی پزشکی و اعزام به مراکز تخصصی و درمانی دارند. با این وجود، مسئولان زندان‌ها و دستگاه قضایی از توجه به سلامت زندانیان غافل مانده‌اند یا اهمیتی برای این موضوع قائل نیستند.

بسیار از زندانیان به‌خاطر نکات یادشده، دست به اعتصاب غذا زده‌اند و با به خطر انداختن بیش از پیش سلامت خود، در پی دستیابی به حقوق از دست‌رفته‌ی خویش هستند؛ از جمله‌ی آنها ارژنگ داودی، زندانی زندان رجایی‌شهر است که نزدیک به ده روز است که در اعتصاب غذا به‌سر می‌برد.

به‌گزارش «رهانا»، وضعیت جسمی ارژنگ داودی که از روز چهارشنبه گذشته دست به اعتصاب غذا زده، بسیار وخیم‌ شده است.

همسر ارژنگ داودی، در مورد وضعیت غذایی زندان رجایی‌شهر می‌گوید: «وضعیت غذای این زندان اصلاً خوب نیست. گاهی اوقات که او در هنگام تقسیم غذا، به‌عنوان نفر آخر قرار می‌گیرد، هیچ غذایی برایش باقی نمانده است. در مورد وضعیت بهداشتی هم، چند هفته‌ی پیش، حدود چهار روز، آبی برای آشامیدن، شست‌وشو و ... نداشتند.»

ارژنگ داودی در آبان‌ماه سال ۱۳۸۲ بازداشت و به ۱۵ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

احمدرضا احمدپور دیگر زندانی‌ای است که در اعتصاب غذا به‌سر می‌برد و وضعیت جسمی بسیار نامساعدی دارد.

دلیل اعتصاب غذای وی نیز رفتار بد ماموران زندان و ضبط وسایل وی بوده است.

این زندانی روز دوشنبه در ملاقات با همسرش از «اعتصاب غذای نامحدود» خود خبر داده است.

مأمورین زندان پس از آن‌که متوجه تصمیم او بر عدم شکستن اعتصاب غذا می‌شوند، بعد از پنج‌دقیقه به ملاقات او با همسرش خاتمه می‌دهند.


سیداحمدرضا احمدپور، در تاریخ ۱۷ فروردین‌ماه امسال به اتهام تبلیغ علیه نظام (به دلیل مصاحبه با رسانه‌های خارجی)، نشر اکاذیب و هتک حیثیت روحانیت، به یک‌سال حبس و خلع لباس دایمی محکوم شد

سیداحمدرضا احمدپور، در تاریخ ۱۷ فروردین‌ماه امسال به اتهام تبلیغ علیه نظام (به دلیل مصاحبه با رسانه‌های خارجی)، نشر اکاذیب و هتک حیثیت روحانیت، به یک‌سال حبس و خلع لباس دایمی محکوم شد.

در ابتدای هفته جاری نیز، محبوبه کرمی، فعال حقوق زنان برای عمل جراحی رفع انحراف بینی از سوی زندان اوین به بیمارستان طالقانی منتقل ‏شد، اما وی به دلیل شرایط زندان از این عمل خودداری کرد.

به گزارش «تغییر برای برابری»، مسئولین زندان در شرایطی که این زندانی نیاز به درمان پزشکی سریع دارد، از تعیین وثیقه برای آزادی وی خودداری کرده‌اند.

خانواده‌ی محمدصدیق کبودوند، رئیس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، در اطلاعیه‌ای از وضعیت وخیم این فعال حقوق بشر خبر داد.


کبودوند کماکان با سرگیجه و دردهای مغزی، عصبی و اختلالات حسی، بینایی و گفتاری مواجه و با خطر سکته‌ی مجدد مواجه است

کبودوند کماکان با سرگیجه و دردهای مغزی، عصبی و اختلالات حسی، بینایی و گفتاری مواجه و با خطر سکته‌ی مجدد مواجه است.

امیرحسین کاظمی، هاشم خواستار و مسعود باستانی نیز نیاز فوری به درمان پزشکی دارند، اما مسئولان در صدور مرخصی استعلاجی برای آنها کارشکنی می‌‌کنند.

حسین رونقی ملکی، وبلاگ‌نویس و فعال حقوق بشر نیز در حالی در زندان به‌سر می‌برد که از ناراحتی قلبی و کلیوی رنج می‌برد. با این حال مسئولان زندان و بازجویان از عدم رسیدگی پزشکی به وی خودداری کرده‌اند و به سلامت این زندان توجهی نمی‌کنند.


حسین رونقی ملکی، وبلاگ‌نویس و فعال حقوق بشر نیز در حالی در زندان به‌سر می‌برد که از ناراحتی قلبی و کلیوی رنج می‌برد.

حسین رونقی ملکی در تاریخ ۲۲ آذر ماه سال ۱۳۸۸ در منزل شخصی‌اش بازداشت شده است و تاکنون در «بازداشت موقت» به سر می‌برد.

دورتر از تهران و در زندان مشهد، وضعيت جسماني رزيتا واثقي، شهروند بهایی محبوس در زندان وکیل‌آباد مشهد، در آخرين ملاقات با خانواده‌اش بسيار وخيم گزارش شده است.

واثقی بيش از چهارماه است كه در سلول انفرادي به‌سر می‌برد و این مسئله مشکلات عدیده‌ای برای وی ایجاد کرده است.

مسئولین زندان به خانواده‌ی این زندانی گفته‌اند تا زمانی که وی حاضر به همکاری نیست، وضعیتش تغییری نخواهد کرد.

هم‌چنین وضعیت جسمی علی معزی، زندانی ۵۷ ساله نیز رو به وخامت گذاشته است، ولی مسئولین از درمان جدی او ممانعت به عمل می‌آورند.

به گزارش «فعالین حقوق بشر و دموکراسی»، ‌علی معزی در تاریخ ۲۱ آبان سال ۱۳۸۷ بازداشت شده است و تاکنون در زندان رجایی‌شهر به سر می‌برد.

و باز هم از زندان اوین خبر می‌رسد که وضعیت جسمانی آیت‌الله حسین کاظمینی بروجردی در معرض خطر جدی قرار گرفته است.

وی هم‌اکنون شرایط بسیار سختی را در زندان اوین سپری می‌کند و مسئولان زندان با این زندانی نیز مانند دیگر زندانیان رفتار کرده‌اند و توجهی به سلامتش ندارند.

عدم صدور مرخصی برای زندانیان

پس از اجرای اصلاحیه‌‌ی فصل سوم آیین‌نامه‌ی اجرایی سازمان زندان‌ها که توسط آیت‌الله لاریجانی به زندان‌ها ابلاغ شده، وضعیت زندان‌ها در نقاط مختلف کشور به مراتب بدتر از قبل شده است.

به گزارش «رهانا»، این آیین‌نامه شرایط اعطای مرخصی به زندانیان را بسیار دشوارتر کرده است.

مسئولین زندان‌ها با توجه به تعداد بالای زندانیان و امکانات محدود و ناکافی زندان‌ها، با اعطای مرخصی به زندانیان عادی، به‌خصوص زندانیان مالی، کمی از شلوغی زندان‌ها می‌کاستند، اما با ابلاغ این آیین‌نامه‌ی سخت‌گیرانه، مشکلات و نارسایی‌های زندان‌های ایران بیش از پیش آشکار شده است.

پس از اجرای این آیین‌نامه، جمعیت زندان سپیدار اهواز از حدود هزارنفر به حدود دوهزار و دویست‌نفر رسیده و در یک ماه اخیر، شیوع بیماری‌ها و مشکل کمبود جا وضعیت این زندان را بدتر از پیش ساخته است.

آخرین اخبار زندانیان

دادیاری شش دادگاه انقلاب اسلامی شهر کرج، روز یکشنبه، منصور اسانلو، رییس زندانی هیئت مدیره‌ی سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه را بار دیگر متهم به تبلیغ علیه نظام کرد.

مهدی کروبی، از رهبران مخالفان دولت ایران نیز با خانواده‌ی این زندانی دیدار کرد.

به گزارش «تارنمای سحام‌نیوز»، وی در این دیدار خطاب به خانواده‌ی منصور اسانلو گفت: «من به عنوان عضوی از این نظام شرمنده‌ی شما هستم.»

خانواده‌ی ضیاالدین نبوی به‌شدت به حکم تبعید فرزندشان اعتراض دارند و از دادستان تهران خواسته‌اند که از اجرای چنین حکمی جلوگیری کند.

به گزارش «کلمه»، خانواده ضیا‌الدین نبوی در شمال کشور زندگی می‌کنند و زندان «ایذه» در جنوب کشور قرار دارد. به این ترتیب رفت‌وآمد آنها به این شهر و برای دیدار فرزندشان، کاری بسیار دشوار خواهد شد.

ضیاالدین نبوی در تمام یک‌سال گذشته، حتی یک روز به مرخصی نیامده است و خانواده‌ی وی از دادستان بارها درخواست کرده‌اند که با مرخصی فرزندشان موافقت کند، اما تاکنون پاسخ مثبت دریافت نکرده‌اند.

جلسه‌ی محاکمه‌ی عیسی سحرخیر، ابتدای هفته‌ی جاری در شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب، به‌طور غیر علنی برگزار شد و این روزنامه‌نگار در دادگاه از رهبر جمهوری اسلامی «شکایت» کرد.


سحرخیز را با «پابند» به دادگاه بردند و او فقط به‌مدت پنج دقیقه توانست با خانواده‌اش دیدار کند

سحرخیز را با «پابند» به دادگاه بردند و او فقط به‌مدت پنج دقیقه توانست با خانواده‌اش دیدار کند. سحرخیز گفت از خود دفاعی ندارد و دفاعیه‌اش را خطاب به مردم ایران نوشت.

با وجود آزادی ایمان صدیقی، محسن برزگر و حسین جلیل‌نتاج، سه فعال دانشجویی شهر بابل، منابع آگاه دانشجویی گزارش می‌دهند که نیما نحوی و مشفق سمندری، دو دانشجوی دیگر زندانی زندان متی‌کلای بابل که هریک چهارماه و شش‌ماه از دوران محکومیت‌شان می‌گذرد هم‌چنان در بلاتکلیفی به‌سر می‌برند.

دادگاه مصطفی پاپی، از بازداشت‌شدگان وقایع پس از انتخابات سال گذشته، در شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب به قضاوت مقیسه برگزار شد.

به «گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر»، اتهامات این زندانی سیاسی، «اجتماع و تبانی به‌قصد برهم زدن امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» عنوان شده است.

در جنوب کشور، ابوالفضل عابدینی‌نصر که به ۱۱ سال حبس محکوم شده است، شرایط مساعدی در زندان کازرون اهواز ندارد. این زندانی که با زندانیان خطرناک هم‌بند است، بار دیگر ممنوع‌الملاقات شده است و نمی‌تواند با خانواده‌ی خود دیدار کند.

نادر کریمی جونی، روزنامه‌نگار زندانی که از جانبازان جنگ تحمیلی نیز هست، روز یکشنبه از بند ۳۵۰ زندان اوین به بند امنیتی ۲۰۹ که تحت نظر وزارت اطلاعات اداره می‌شود، منتقل شده است.

به گزارش «کلمه»، این انتقال در حالی اتفاق افتاده که از حبس نادر کرمی، جونی بیش از دوسال‌ونیم می‌گذرد و بازگرداندن وی به بند امنیتی وزارت اطلاعات که به احتمال زیاد با هدف از سرگیری دورجدیدی از بازجویی‌ها و فشارها انجام شده، غیر قانونی است.

ارسلان ابدی، دانشجوی عمران دانشگاه قزوین که در دادگاه بدوی در شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب، به نه‌سال‌ونیم حبس محکوم شده بود، در دادگاه تجدید نظر به شش‌سال حبس تعزیری محکوم شده است.

به گزارش رهانا، این دانشجو که در حوادث عاشورای سال گذشته بازداشت شد، هم‌اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین به‌سر می‌برد.

کیفرخواست ارسلان ابدی، ابتدا «محاربه» و «فساد فی‌الارض» بوده که پس از چندی تغییر کرده است.

هم‌چنین ابراهیم رشیدی، روزنامه‌نگاری که از ۲۴ خردادماه توسط ماموران اداره‌ی اطلاعات اردبیل بازداشت شده بود، پس از گذشت یک‌ماه هنوز در شرایط بلاتکلیف در زندان مشگین‌شهر به‌‌سر می‌برد.

به گزارش «ساوالان سسی»، این وبلاگ‌نویس نهم تیرماه و پس از اتمام مرحله‌ی تحقیقات، به زندان مشگین‌شهر منتقل شده و از حق ملاقات با خانواده و وکیل محروم است.

حامد صابر، از عکاسان فعال حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری، که عکس‌های وی در بسیاری از مجلات، خبرگزاری‌ها و وب‌سایت‌های خبری و اجتماعی بین‌المللی انتشار یافته، برای دومین‌بار در طول یک‌سال، در روز ٣١ خردادماه سال ۱۳۸۹ بازداشت شده و تاکنون جز چند تماس تلفنی کوتاه‌مدت، خبری از او در دست نیست.

به گزارش «کلمه»، صابر برای اولین‌بار در روز ٢۶ خرداد سال گذشته و پس از عکاسی از تظاهرات و درگیری‌های خیابانی بازداشت شده بود.

رضا رفیعی فروشانی نیز با انتشار نامه‌ای سرگشاده به آیت‌الله لاریجانی، رئیس دستگاه قضایی، شرحی از آن‌چه در یک سال گذشته بر او رفته را افشا کرد.

وی هدف از انتشار این نامه‌ی «تظلم‌خواهی» را «بازشناساندن حق از باطل» و رسیدگی به «حقوق پایمال شده»‌ی خود عنوان کرده است.

به گزارش «رهانا»، رضا رفیعی فروشانی، روزنامه‌نگار در ابتدای این نامه نوشته است: «نشر سرگشاده‌ی این نامه به آن معنی است که ارسال آن از روی برگه‌های دولتی از طریق زندان انجام پذیرفته و مهلت تعیین شده در آن جهت رسیدگی سرآمده و چون هیچ اقدام موثری از سوی جناب عالی در راستای تظلم‌خواهی انجام نپذیرفته و اصولاً وصل آن توسط جناب عالی تایید نشده، چون طی مسیر قانونی گردیده و چاره‌ای جز انتشار این نامه دادخواهی و شکواییه به صورت علنی و سرگشاده وجود نداشته،‌ پس به آن اقدام شده است.»

متن کامل این نامه را از این‌جا بخوانید

برای آزادی فاطمه ترک کجوری، شهروند مسیحی نیز از سوی دادسرای اوین قرار وثیقه بیست میلیونی تعیین شده است.

فاطمه ترک کجوری، همسر بهروز صادق خانجانی، طی تماس تلفنی از زندان اوین از تعیین قرار وثیقه بیست میلیون تومانی برای آزادی خبر داده، اما هنوز نحوه و زمان سپردن وثیقه مشخص نشده است.

بازداشت فعالین

سه تن از وکلای دادگستری و دانشجویان دوره‌های کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی در بازداشت هستند.

به گزارش «ادوارنیوز»، زوبین نصیری، کاظم تقدیری و علی تهامی که هر سه از وکلای دادگستری و دانشجوی دوره‌های کارشناسی ارشد حقوق عمومی، تجارت بین‌الملل و حقوق بین‌الملل هستند، بیش از بیست روز است که در بازداشت نهادهای امنیتی به‌سر می‌برند. این افراد تاکنون هیچ ملاقاتی با خانواده‌ی خود نداشته‌اند و اتهامات آنها نیز به طور رسمی اعلام نشده است.

هم‌زمان با بازداشت گسترده‌ی فعالین و شهروندان کرد، علی رستمی، شهروند اهل بوکان نیز در روز ۲۲ تیرماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

به گزارش «آژانس خبری موکریان»، علی رستمی مغازه‌دار است و تاکنون هیچ دلیلی برای بازداشت وی از سوی مقامات رسمی بوکان اعلام نشده است.

هومن هوربد، شهروند بهایی نیز در تاریخ ۲۳ تیرماه در شهر ساری بازداشت شده است و تاکنون با وجود پی‌گیری‌های خانواده‌اش هیچ‌گونه تفهیم اتهامی صورت نپذیرفته و با آن‌که وعده داده شده که با پرداخت وثیقه، آزاد خواهد شد، اما تا به حال هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

عباس احمدلو دانشجوی سال آخر ارتباطات دانشگاه آزاد اراک با حکم دادگاه انقلاب این شهرستان برای گذراندن دوران محکومیت خود روانه زندان اراک شد.

جرم احمدلو «توهین به رهبری و تشویش اذهان عمومی» عنوان و باعث صدور یک سال حکم برای وی شده است.

آخرین خبر این‌که حجت‌الله نیکویی، نویسنده و مترجم ایرانی روز یکشنبه توسط افراد لباس شخصی در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آآآآآآآآآآآآآآآآآآآخخخخخخخخخخ
ایران چی شدی؟
بهترینها در بند ضحاک گرفتارند.

-- دالاهو ، Jul 24, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)