تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با یکی از نزدیکان محمد مصطفایی و همسر هدی صابر

وکیل دادگستری و فعال ملی مذهبی مفقود شدند

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

روز شنبه، دوم مردادماه دو اتفاق مهم در پیوند با مسائل امنیتی و قضایی در تهران رخ داده است: محمد مصطفایی، وکیل دادگستری و همسرش، طبق گمانه‏ها و احتمالات موجود، دستگیر شده‏اند و هم‏چنین هدی صابر، فعال ملی‏- مذهبی مفقود شده است.

Download it Here!

محمد مصطفایی، یکی از وکلایی است که عمده‏ترین فعالیت‏هایش پیرامون جلوگیری از اجرای حکم اعدام در مورد جوانانی است که در سن کم‏تر از ۱۸ سال مرتکب قتل شده‏اند.

آقای مصطفایی حوالی ظهر دیروز به‏وقت تهران در وب‏سایت شخصی خود نوشت:

«امروز صبح پیرو احضاریه‏ای که از طرف شعبه‏ی دوم بازپرسی دادسرای شهید مقدس زندان اوین صادر و ابلاغ شده بود، به محل احضارکننده رفتم و پس از ورود به زندان و دادسرای شهید مقدس، بازپرس شعبه درباره‏ی نحوه‏ی کمک و نجات موکلینم که در سن کم‏تر از ۱۸ سال مرتکب جرم شده بودند، سئوالاتی را مطرح کردند. سئوالات بیش‌تر پیرامون حسابی بود که برای پرداخت دیه به خانواده‏های مقتولین جهت اخذ رضایت از آن‏ها پرداخت شده بود.»

محمد مصطفایی ساعتی بعد در یادداشت بسیار کوتاهی بار دیگر روی وبلاگ خود نوشت: «امروز پس از بازجویی، از شبعه‏ی دوم بازپرسی بازهم تماس گرفته شد و برای بار دوم و این‏بار به‏صورت تلفنی احضار شدم. نمی‏دانم این‏دفعه چه مشکلی پیش آمده است. به‏هرحال فردا باز باید بروم به دادسرای اوین و شاید هم امروز جلبم کردند. نمی‏دانم!»

به‌نظر می‌رسد اتفاق دوم روی داده است. این را از تماس تلفنی‏ای که با دفتر آقای مصطفایی گرفته‏ام، برداشت می‏کنم:


محمد مصطفایی

ما از آقای مصطفایی از دیروز که به بازپرسی امنیت احضار شده‏اند، خبری نداریم.

آخرین خبری که شما از آقای مصطفایی پس از بازجویی اول دارید چه ساعتی بود؟

حدود ساعت چهار بعدازظهر مطلع شدم که ایشان از بازجویی برگشته‏اند.

بعد از آن، به دفتر مراجعه نکرد؟

خیر؛ حداقل من اطلاع ندارم. با دفتر هیچ تماسی نداشته‏اند. ضمن این که همسرشان را هم دیشب جلب کرده‏اند.

آقای مصطفایی، بر مبنای اطلاعاتی که روی وب‏سایت‏شان خود گذاشته است، بار اولی بوده که احضار می‌شده است. در ارتباط با احضار دوم نمی‏دانید چه اتفاقی افتاده که دستگیر شده است؟

بله؛ گویا دیروز یک‏بار احضار شده و رفته‏ بودند، اما از همکارهای دفتر شنیدم که ایشان را دوباره احضار کرده‏اند و با برگ جلب به دفتر آمده‏اند. الان دیگر اطلاعی ندارم که کجا هستند.

بعد از این که با حکم جلب به دفتر آمدند، شما تلفنی و یا از طریق دیگری از آقای مصطفایی خبری نداشتید؟

از موقعی که ایشان بار اول از بازپرسی بیرون آمده‏ بودند، دیگر اطلاعی نداریم. نمی‌دانیم ایشان دوباره به آن‏جا برگشته است یا خیر. ولی تاجایی که ما خبر داریم، دیگر به دفتر مراجعه نکرده‏اند و گویا آخر شب هم همسرشان را جلب کرده‏اند.

گمشدگی هدی صابر

اتفاق دوم در مورد آقای هدی صابر، روزنامه‏نگار، مترجم و فعال ملی- مذهبی است که سابقه‏ی چندین‌بار دستگیری و زندان را در پرونده‏ی سیاسی خود دارد. او آخرین‌بار پس از انتخابات ریاست جمهوری دوره‏‌ی دهم، با جمعی از فعالان ملی‏- مذهبی دستگیر، اما به سرعت آزاد شده بود.

درباره‏ی اتفاقی که دیروز افتاده است، خانم سعیده‏ جمشیدی، همسر آقای هدی صابر می‏گوید:


هدی صابر

آقای صابر از دیروز گم شده‏اند.

ممکن است توضیح بیش‌تری در این زمینه بدهید؟

دیروز عصر آقای صابر با من قرار داشتند. حدود یک ساعت منتظر ایشان ایستادم. بعد از آن پی‌گیری کردم و هیچ‏جا پیدای‌شان نکردم.

او صبح از منزل خارج شد؟

بله ...

به قصد مراجعه به محل کار از منزل بیرون رفت؟

بله به محل کارشان رفتند.

آیا در محل کار حاضر شد؟

بله؛ به گفته‏ی همکاران‌شان، حدود ساعت یک‏ربع به شش از محل کارشان خارج شدند که پیش من بیایند. من دیگر نمی‏دانم بین راه چه اتفاقی افتاده است.

خانم جمشیدی، خود شما چه احتمالی می‏دهید؟

از حدود سه‌هفته پیش عده‌ایی دنبال ایشان بودند و هرجا که می‏رفتند، آنها نیز بودند. نمی‏دانم در رابطه با آن افراد است یا خیر، اما ایشان را از طریق تلفن هم احضار کرده‏ بودند.

بعد از احضار تلفنی، وکیل ایشان، آقای شریف، به دادگاه انقلاب مراجعه کرده بودند و گفته بودند که حتماً باید احضاریه بدهید. آنها نیز گفته بودند که احضاریه خواهیم داد، اما احضاریه که نباید به این صورت باشد. می‏توان گفت که آقای صابر ربوده شده‏اند، گم شده‏اند.

احضاریه بالاخره از ناحیه‌ی کدام نهاد برای او فرستاده شد؟

اصلاً احضاریه ندادند.

احضار آقای صابر فقط تلفنی بوده است؟

بله تلفنی. سه‌هفته پیش که آقای صابر را تلفنی احضار کردند، آقای شریف به دادگاه انقلاب رفتند و خواستار احضاریه‏ی کتبی شده بودند. دادگاه انقلاب نیز پذیرفته بود که احضاریه‏ی کتبی بفرستد، اما این احضاریه فرستاده نشد و یک عده دنبال آقای صابر بودند. هرجا که می‏رفتند، این افراد نیز با ایشان بودند.

یعنی شما متوجه بودید که کسانی او را تعقیب می‏کنند.

بله؛ خودشان هم دایم می‏گفتند.

به چه نهادها و مکان‏هایی از دیروز تاکنون مراجعه کرده‏اید؟

از دیروز به اورژانس، پلیس ۱۱۰، پلیس قضایی، دادسرای اوین و اجرای احکام دادگاه انقلاب زنگ زده‏ام. به هرجا زنگ می‏زنم، می‏گویند هیچ خبری از ایشان ندارند.

با توجه به این‏که احتمال دستگیری آقای صابر را می‏دهید، فکر می‏کنید چه پیش بیاید؟ چه انتظاری دارید؟

امیدوارم حداقل اجازه بدهند که یک تلفن به ما بزند تا از نگرانی دربیاییم. ما الان خیلی نگران ایشان هستیم.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

درود بر شرف و جسارت آقای مصطفایی که به خاطر آزادی بقیه در مقابل جور و ستم و بی‌ عدالتی محکم و پا برجا ایستا ده‌‌ است

-- بدون نام ، Jul 26, 2010

ببنید حتی انسان صلح دوست و انسان دوستی مثل اقای مصطفایی را هم تحمل نمکنند اقایان حکومت اسلامی اینده بسیار سیاهی در انتظار شماهاست اینقدر ظلم نکنید این زمان بسرعت میگذرد نگاهی به تاریخ ستمگران عصر حاضر بیاندازید و درس بگیرید حکومت و رهبری برای کسی ابدی نبوده و نخواهد بود حتی برای پیامبران دین خودتان

-- بدون نام ، Jul 27, 2010

درود بر مصطفایی توانا که برای نجات هر انسان یک بار خود را پای چوبه ی دار می بیند و تلاشش وصف ناپذیر است سلام بر هدی صابر عزیز که استقامتش ستودنی است .........

-- سعید ، Jul 27, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)