تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با بانو صابری، همسر یکی از اعدام شدگان تابستان ١٣۶۷

ولی تو مجبوری بغضت را بخوری

منیره برادران

اعدام زندانیان سیاسی در تابستان ١٣۶۷ در خفای کامل و در پشت درهای بسته صورت گرفت. خانواده‌ها نگران و بی‌خبر از سرنوشت فرزندانشان به این در و آن در می زدند و پشت درهای بسته زندان جمع می‌شدند.

دادن خبر اعدام‌ها به خانواده‌ها از پاییز آن سال شروع شد. مقامات بی‌آن‌که رسماً مسوولیت اعدام‌های دسته‌جمعی ۶۷ را بپذیرند، خبر اعدام را با دادن لباس‌ها و وسایل شخصی زندانی ها به خانواده‌هاشان و بی‌هیچ گونه جزئیاتی به اطلاع آن‌ها می‌رساندند.

خانواده‌ها هنوز هم از محل دفن یا تاریخ اعدام فرزندانشان بی‌اطلاع هستند. وابستگان جان‌باختگان چپ با اتکا به اطلاعاتی که خود به دست آورده‌اند، می‌دانند عزیزانشان را در گورستان متروک خاوران دفن کرده‌اند.

اما هنوز اطلاع دقیقی از محل دفن هزاران زندانی مجاهد اعدام‌شده در دست نیست. در این ارتباط با خانم بانو صابری، همسر عباسعلی منشی رودسری، دانشجوی اخراجی رشته پزشکی که در شهریور ١٣۶۷ اعدام شد، گفت و گو کرده‌ام.

منشی رودسری پیش‌تر محاکمه شده و به شش سال حبس محکوم شده بود. از خانم صابری می‌پرسم چه زمانی از اعدام همسرتان مطلع شدید؟

Download it Here!

تقریباً از دوم آذر شروع به زنگ زدن به خانواده‌ها کردند. اما به آن‌ها کمیته‌های مختلفی را برای گرفتن نشانی معرفی می‌کردند.

مثلاً یکی از دوستانم تعریف می‌کرد که: به من گفتند به یک کمیته در نظام‌آباد بیایید که من به آن‌جا رفتم. اما آن کمیته سال‌ها بود که بسته بود و بعد از آن هم هیچ وقت آن کمیته باز نبود.


فقط در آن جا به او ساک داده بودند. بیشترین ساکی هم که تحویل داده بودند دم کمیته‌ی زنجان بود که می‌‌گفتند ساک‌ها را با تریلی آورده بودند و به خانواده‌ها اطلاع داده بودند که برای گرفتن آن‌ها بیایند.

پس از بارها وقتی می‌رفتم اوین، مرتب دم ‌در اوین می‌ایستادم و می‌گفتم که می‌خواهم از شوهرم خبری بشنوم که برای چه اعدام شد.

مخصوصاً وصیت‌نامه را خیلی بهانه می‌کردم و می‌گفتم که می‌خواهم یک وصیت‌نامه از همسرم داشته باشم. چیز خاصی را به من ندادند.

البته معطل می‌کردند، از این تلفن به آن تلفن وصل می‌کردند. مثلاً گاهی اتفاق می‌افتاد که بعد از یک ساعت گوشی تلفن در دستم مانده بود بدون این‌که کسی به من اطلاعاتی بدهد.

یک بار فقط به من گفتند او وصیت‌نامه ننوشته و روی آن خط کشیده. گفتم: همان کاغذی را که خط خورده، می‌خواهم.

پس شما وصیت‌نامه‌ نگرفتید؟

نه، هیچ وصیت‌نامه‌ای نگرفتم. تنها زمانی لازم شد برای بیمه بچه‌هایم به اوین بروم. رفتم و گفتم به خاطر این‌که بچه‌هایم را بیمه کنم، احتیاج به گواهی فوت شوهرم دارم.

حداقل یک گواهی فوت به من بدهید. آن‌ها گواهی فوت دادند که مشخصات شوهرم روی آن نوشته شده بود و علت مرگ را نوشته بودند: به مرض فوت در خانه‌اش در اصفهان. در حالی که آن گواهی از بهشت زهرا صادر شده بود.


شما از کجا فهمیدید ایشان در خاوران دفن است؟

شایعاتی از کسانی که قبلاً خاوران می‌رفتند و می‌آمدند، پخش شد. گویا آن‌ها آنجا رفته بودند و بوی تعفنی به مشامان خورده بود و دیده بودند گوشه‌های پتو و گوشه لباس پیداست.

مادرهایی که از قبل می‌رفتند، آنجا را شکافته بودند و گویا متوجه گورهای دسته‌جمعی شده بودند و از آن عکس گرفته بودند.

قبل از این‌که اطلاعات و یا اوین به ما اطلاع دهد که شورهران‌مان کشته شده‌اند، خویشاوندانی که خارج از کشور داشتیم مدام به ما زنگ می‌زدند و از زندان‌های ایران می‌پرسیدند.

از همه جا بی‌خبر می‌گفتیم خبری نداریم و نمی‌دانیم، ملاقات‌ها قطع است. مثل این‌که عکس‌هایی که مادران گرفته بودند، در خارج از کشور پخش شده بود، آن‌ها احساس کرده بودند در زندان‌ها خبری است.

بدون این‌که کسی به ما اعلام کند، خاوران محل تجمع ما شد. همه آنجا می‌رفتیم. روز ١٠ شهریور را به عنوان روز شهدا اعلام کردیم.

خانواده‌ها نشانه‌گذاری‌هایی کرده بودند که بعدها به مرور آن‌ها را تخریب کردند. یک بار به خاطر آمدن [نماینده] سازمان ملل آنحا را به حالت مزرعه درآوردند.

خاک را زیر و رو کرده بودند، خاک آورده بودند و آنجا پاشیده بودند. این نشانه‌ها کم کم از بین رفت. می‌دانستیم دو کانال است که قبلاً نبود.

خانواده‌هایی که قبلاً می‌رفتند، می‌گفتند اینجا و آنجا، جاهایی است که اضافه شده است. به خاطر این‌که بچه‌‌هایم می‌خواستند بدانند، جای دفن پدرشان کجا است، نزدیک یکی ار دیوارهای قبرستان ارامنه جایی را نشانه کرده بودم.

به بچه‌هایم می‌گفتم اینجا جای دفن پدرتان است اگر گلی، چیزی می‌خواهید، آنجا بگذارید. پنج‌شنبه شب از اصفهان راه می‌افتادم و جمعه صبح به ترمینال می‌رسیدم و از آنجا به خاوران می‌رفتم.

خاوران برای ما خانواده‌ها یک پناهگاه بود و جمعه‌ی هر ماه خیلی شلوغ بود و هر کس هم برای خودش گل می‌خرید.

فقط حق داشتند در قسمت بهایی‌ها روی قبر مردگانشان سنگ بگذارند، اما این حق را نداشتند که آن سنگ پیدا باشد و بعد از آن که خانواده‌ها سنگ را می‌گذاشتند با یک تلی از خاک آن سنگ را می‌پوشاندند.

مأموران با لباس شخصی در میان ما حاضر می‌شدند و گاهی می‌آمدند و از چندین نفر سوال و جواب می‌‌کردند و مواردی هم بود که مینی‌بوس می‌آوردند و خانواده‌ها را سوار می‌کردند و می‌بردند و یا در وسط راه پیاده می‌کردند.

چه خواست و آرزویی در مورد این مسأله داری؟ فکر می‌کنی چه راهی می‌تواند برای التیام درد زخمت وجود داشته باشد؟

التیامی وجود نخواهد داشت. اما اگر به بعضی از سوالات آدم جواب داده شود بد نیست. بعضی سؤالات همیشه در ذهن آدم است و به آن فکر می‌کند.

فکر می‌کنید که چه شد؟ آخرین حرف‌ها و خواسته‌هایشان چه بود به چه چیزی فکر می‌کردند؟ (بانو صابری به گریه می‌افتد).

این‌ها سؤالاتی نیستند که اگر آن‌ها جواب‌گوی ما باشند، بشود حل کرد. چون آن‌ها نمی‌دانند در ذهن افرادی که اعدام می‌کردند، چه می‌گذشت. اما به هر حال آدم انتظاراتی دارد.

وقتی در ایران بودم به خاوران می‌رفتم و خانواده‌ها را می‌دیدم، ولی تو مجبوری بغضت را بخوری. چون یک‌سری محدودیت‌ها داری و دو بچه که چشمش به تو است.

هر لحظه باید خودت را کنترل بکنی. به خصوص دختری که به خاطر شنیدن خبر اعدام پدرش فلج شده بود. حتی اگر تو ناراحتی هم داری، باید این بغض را فرو بخوری.

برای این‌‌که این بچه متوجه نشود، همیشه باید لبت پرخنده باشد تا روی بچه‌هایت تأثیر منفی نداشته باشد. این بود که هیچ وقت نتوانستم برای شوهرم آن عزاداری که دلم می‌خواست را انجام بدهم.

زمانی که از ایران خارج شده و آمده بودم [خارج] تازه از مشکلات و فشارهایی که بر دوشم بود، رها شدم. چون آن‌جا باید می‌رفتم سؤالات این‌ها را جواب می دادم.

همیشه تلفنم تحت کنترل بود. تازه در این‌جا بود که این فرصت را پیدا کردم تا فکر کنم که چه بلایی بر سرم آمده است.

اگر من خواهان این هستم که تمام زوایای این موضوع مشخص شود برای آن است که بدانم واقعاً چه اتفاقاتی روی داده و آن کسانی که این کار را انجام داده‌اند بدانند که چه کار غیر انسانی انجام داده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

امیدوارم عاملین این جنایت ننگین که شاید هولناک ترین جنایت تاریخ معاصر ابران باشد روزی در دادگاه علنی محاکمه و مجازات شوند.وظیفه تمام سازمانها و گروههای سیاسی و غیر سیاسی مدافع حقوق بشر فارغ از هر دیدگاه و اختلاف عقیده ای می بایست تلاش برای برگزاری دادگاه علنی برای عاملین و عامرین این قتل عام باشد.
با سپاس

-- نیما ، Oct 28, 2008

ولي تو مجبوري نانت را درآوري.

-- مهران معيني ، Oct 28, 2008

نمی دانم چه اصراری وجود دارد که اعدامی های سال ١٣٦٠ را نادیده بگیرند در این گورستان بیشتر اعدامی ها مربوط به اعدامهای سال ١٣٦٠ است اما آنچه که اعدامهای سال ١٣٦٠ را با سال ١٣٦٧ برجسته کرده است اینست که اصلاح طلبها توده ای ها و فدائیان اکثریت برای شکار انقلابیون اعدامهای سال ١٣٦٠ با جمهوری اسلامی و کمیته ها و دادگاههای انقلاب همکاری می کرده اند ولی در ١٣٦٧ بخشی از اعدامی ها وابسته به این گروهها بوده اند که مزد جیانت به انقلابیون را جمهوری اسلامی به آنها داده است به همین دلیل بیشتر مواقع مشاهده می شود که اعدامهای سال ١٣٦٠ با سکوت روبرو شده است در حالی که آنها استوارتر و پابرجاتر به جمهوری اسلامی نه گفته بودند .

-- فرهاد-فرياد ، Oct 28, 2008

آقای فرهاد فریاد، هیچکسی استوارتر از خمینی به شاه نه نگفته بود. >نه<گفتن دلیلی بر انسان بودن نیست. آن هایی که در سال 60 و 67 و کشته شده های جنگ 8 ساله با عراق، همگی فرزندان ایران بوده و هستند، اما نمی فهمم در این میانه از حیدری نعمتی کردن کشته شده ها چه چیزی حاصل خواهد شد؟

-- بدون نام ، Oct 29, 2008

سلام بانوی عزیز
فکر کنم یک خاطره توی انکارا بشناسی. من همونم. بزرگ شدم. ازدواج کردم .
از خودت یک ID بده.
بهاروبیژن رو ببوس
خاطره

-- بدون نام ، Nov 24, 2008

من هیچگاه شما و مریخ را فراموش نکرده و نخواهم کرد.

-- مهدی ، Nov 18, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)