تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
در حاشیه‌ی مذاکرات احزاب سیاسی در هلند برای تشکیل دولت جدید

تردید و انزجار بین احزاب در هلند

فروغ.ن.تمیمی

در صورت شرکت حزب راست‌گرای افراطی آزادی در تشکیل دولت جدید در هلند، روابط سیاسی و تجاری هلند با کشورهای اسلامی چه سرنوشتی پیدا می‌کند؟ آیا اعتبار و شهرت بین‌المللی این کشور به عنوان یکی از مدافعان جدی آزادی بیان و حقوق بشر در خطر نخواهد افتاد؟ آیا تبعیض نژادی، قومی و دینی در هلند قانونی خواهد شد؟ آزادی بیان و مذهب‌ها چه سرنوشتی در این کشور پیدا خواهند کرد؟

اینها سئوالاتی هستند که در مذاکرات چند روز گذشته، میان بخش رهبری و جناح مخالف ائتلاف در حزب دموکرات مسیحی بارها مطرح شده‌اند؛ مذاکراتی که به‌طور موقت بدون راه حل قطعی متوقف شده‌اند.به دنبال احتمال همکاری آنها با راست‌گرایان افراطی، شکاف فکری و اختلاف نظر در میان هواداران، اعضا و رهبران دموکرات مسیحی‌ها شدت یافته و این حزب را به یک بحران سیاسی جدی دچار کرده است.

مذاکرات احزاب سیاسی برنده‌ی انتخابات ماه ژوئن گذشته در هلند، برای تشکیل کابینه‌ی جدید هنوز پس از گذشت نزدیک به سه ماه از انتخابات به نتیجه‌ای نرسیده است.آخرین دور مذاکرات میان حزب لیبرال VVD ،حزب راست افراطی PVV و حزب دموکرات مسیحی CDA برای ائتلاف به علت دودستگی فکری و عدم توافق میان بخش رهبری حزب دموکرات مسیحی در عمل متوقف شده و حزب دموکرات مسیحی به رهبری ماکسیم فرهاخن Maxime Verhagen، وزیر امور خارجه‌ی دولت فعلی، به دو گروه مخالف با یکدیگر تقسیم شده است.دموکرات مسیحی‌های مخالف به رهبری آب کلینک Ab Klink، وزیر بهداری دولت فعلی مخالف تشکیل دولتی با شرکت حزب اسلام ستیز آزادی، به رهبری خیرت ویلدرز Girrt Wilders هستند.


ماکسیم فرهاخن وزیر امور خارجه دولت فعلی

حزب دموکرات مسیحی، بازنده‌ی اصلی انتخابات اخیر بود و در آغاز تمایلی به شرکت در کابینه‌ای به رهبری لیبرال‌ها و همکاری با سوسیال دموکرات‌ها یعنی حزب کار نداشت، اما پس از آن که مذاکرات طولانی برای تشکیل کابینه‌ای متشکل از لیبرال‌ها، حزب کار، چپ‌های سبز و دموکرات‌ها یعنی حزبD66، به نتیجه‌ای نرسید، امکان شرکت دموکرات مسیحی‌ها در دولت جدید و همکاری با احزاب دست راستی برنده‌ی انتخابات به عنوان راه باقی مانده مطرح شد.

اعضای حزب دموکرات مسیحی با اعتقاد به جدایی دین از دولت و التزام به قانون اساسی هلند که در آن آزادی همه‌ی مذاهب تامین شده، خواهان تجدید نظر حزب آزادی، در تبلیغات ضد اسلامی آن هستند. بسیاری از اعضا و رهبران پیشین حزب دموکرات مسیحی حاضر به همکاری با خیرت ویلدرز نیستند.

ویلدرز اسلام را نه یک مذهب بزرگ جهانی بلکه یک ایدئولوژی بنیادگرایانه، جنگ‌طلب و واپس‌گرا می‌داند و در سال‌های اخیر با اتخاذ سیاست‌های افراطی علیه هلندی‌های مسلمان با پیشینه‌ی مهاجرت، خواهان وضع قوانین جدید علیه آنها، محدودیت مهاجرت مسلمانان به هلند، ممنوع کردن چاپ قرآن مجید، ممنوع شدن حجاب، بستن مساجد و مدارس اسلامی در این کشور است.

او یکی از طرفداران سرسخت اسراییل است و با موضعگیری‌های ضد اسلامی خود به عنوان نماینده‌ی پارلمان هلند، دولت این کشور را بارها به دردسرهای جدی انداخته است.

بحران اقتصادی، نارضایتی عمومی از سیاست‌های دولت فعلی، اغراق رسانه‌ها درباره‌ی فقدان امنیت در جامعه و موضعگیری‌های افراطی و پوپولیستی خیرت ویلدرز به پیروزی او در انتخابات ماه ژوئن گذشته منجر و بیست و چهار کرسی را در پارلمان نصیب حزب آزادی کرده است.

این موفقیت اگر چه ظاهراً امکان پیشبرد و تحقق سیاست‌های راست‌گرایانه را در جامعه عملی می‌کند، اما در عمل باعث تردید، ترس، عمیق‌تر شدن شکاف موجود میان دست راستی‌ها و چپ‌ها، پیچیده شدن روابط میان جناح‌های مختلف راست‌گرا و عدم اعتماد میان آنها شده است.

این احتیاط و تردید در ائتلاف با حزب آزادی، چند روز پیش با انتشار نامه‌ی سرگشاده‌ی رهبر فراکسیون دموکرات مسیحی‌ها به رهبری آب کلینک، به بحران و دودستگی فکری میان دموکرات‌مسیحی‌ها بیشتر دامن زد.
آب کلینک، خواهان پیگیری جدی و موضعگیری رسمی حزب خود در مورد نظرات غیر دموکراتیک خیرت ویلدرز است.

آب کلینک با فاصله گرفتن از ماکسیم فرهاخن، رهبر حزبش به درستی مواضع او در موافقت با تشکیل کابینه‌ای با حزب آزادی را به زیر سئوال می‌برد.


آب کلینک وزیر بهداری دولت فعلی

او در نامه‌اش خاطر نشان می‌کند که دموکرات مسیحی‌ها نمی‌توانند اسلام را تا حد یک ایدئولوژی بنیادگرایانه تقلیل داده و آزادی مسلمانان در این کشور را به خطر بیاندارند.او با تاکید بر اصول خدشه‌ناپذیر و دموکراتیک قانون اساسی کشورش که در آن آزادی مذاهب و بیان برای همه‌ی افراد تامین و تضمین شده است، در مورد ائتلاف با خیرت ویلدرز که در حال حاضر رهبری دشمنی و خصومت با مسلمانان را در این کشور بر عهده گرفته است، هشدار می‌دهد.

خیرت ویلدرز تنها در صورتی با صرفه‌جویی هجده میلیارد دلاری دولت آینده موافقت خواهد کرد که دولت با تصویب قانونی جدید، بزهکاران مراکشی‌الاصل را از داشتن ملیت هلندی محروم و آنها را برای همیشه روانه‌ی مراکش کند.
آب کلینک با مخالفت با این طرح، سلب ملیت هلندی از شهروندان مسلمان را تبعیض و مغایر قانون می‌داند.

خیرت ویلدرز هم چنین خواهان محدودیت اعطای پناهندگی به پناهجویان و حذف کمک‌های مالی هلند به کشورهای در حال توسعه است.

به عقیده‌ی روود لوبرز Ruud Lubbers نخست وزیر سابق و از اعضای برجسته‌ی حزب دموکرات مسیحی، در مذاکرات فعلی این حزب با لیبرال‌ها و حزب آزادی برای تشکیل دولت جدید، باید حتماً در متن قرارداد همکاری طرفین بر تامین و تضمین آزادی مذهب اسلام و مسلمانان تاکید شود.

خودداری فراکسیون دموکرات مسیحی‌ها از همکاری با حزب آزادی به بحث‌های اجتماعی و رسانه‌ای متعددی درباره‌ی خطر به قدرت رسیدن راست افراطی در هلند منجر شده است.در صورت شرکت خیرت ویلدرز در کابینه‌ی جدید، به اعتبار هلند به عنوان کشوری که سال‌ها پرچمدار آزادی بیان، تساهل، حقوق بشر و مدافع حقوق اقلیت‌های قومی، مذهبی و جنسی بوده، صدمه‌ای جدی وارد خواهد شد!

در بعد از ظهر امروز خبر رسید که حزب اسلام ستیز آزادی از مذاکره بیشتر با حزب دموکرات مسیحی به دلیل از بین رفتن اعتماد متقابل سر باز زده و حاضر به ادامه مذاکرات برای تشکیل کابینه نیست، و از این پس به عنوان اپوزیسیون در مجلس شورای این کشور حضور خواهد داشت.این خبر بدون شک باعث خوشحالی مخالفان خیرت ویلدرز وهم آسودگی مسلمانان هلند شده است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)