تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برخورد مردم ایران با حمله نظامی چیست؟

مریم محمدی

در منازعه‏ی هسته‏ای میان ایران و امریکا، یا به‏عبارتی ایران و غرب، هرازچندگاه احتمال حمله‏ی نظامی به ایران قوت می‏گیرد و گاه نیز از محور توجه خارج می‏شود.

Download it Here!

لئون پنتا، رییس سازمان اطلاعاتی امریکا (سیا) از توانایی ایران برای ساختن حداقل دو بمب اتمی در دو سال آینده خبر داد.

دیمیتری مدودیف، رییس جمهور روسیه نیز در حاشیه‏ی اجلاس کشورهای گروه ۲۰ در تورنتوی کانادا، هشدارهای آقای پنتا را نگران‏کننده خواند. این دو اظهار نظر، بار دیگر خطر حمله‏ی نظامی به ایران را مطرح می‏کند.

آیا این احتمال جدی‏تر شده است؟ چه دلایلی برای این‏کار وجود دارد؟ چه مسائل یا نیروهایی در قوت گرفتن چنین احتمالی نقش دارند و جامعه‏ی ایرانی چگونه به این مسئله می‏نگرد؟

این موارد را با هوشنگ امیراحمدی، استاد دانشگاه در واشنگتن و رییس و بنیانگذار «شورای ایرانیان و امریکاییان» و هم‏چنین خانم مینو مرتاضی لنگرودی، فعال حقوق بشر و از «مادران صلح» در تهران، در میان گذاشته‏ام.

در اظهارات آقای لئون پنتا، رییس سازمان سیا، تنها به توانایی ایران برای ساختن بمب اتم اشاره شده و هیچ دلیلی برای این‏که ایران در حال ساختن آن باشد، آورده نشده است. بنابراین مشخص نیست که اظهار نگرانی رییس جمهوری روسیه و طرح مجدد احتمال حمله‏ی نظامی به ایران، از کجا نشئت گرفته است؟

فشار و یک جنگ روانی در میان است. اعتقاد من این است که مشکل ایران با دشمنانش در رابطه با غنی‏سازی، هر روز دارد بیش‌تر می‏شود و خیلی طبیعی است که این حرف‏ها زده شود. به‏هرحال دعوایی میان ایران و مخالفینش بر سر مسئله‏ی هسته‏ای مطرح است.


هوشنگ امیراحمدی، استاد دانشگاه در واشنگتن و رییس و بنیانگذار «شورای ایرانیان و امریکاییان»

نیروهای مخالف دارند هرروز حلقه را از طریق تهدید و تحریم بر ایران تنگ‏تر می‏کنند. اما در تحلیل نهایی چون می‏دانند تحریم تاثیر چندانی ندارد، سعی می‏کنند جو را به طرف استفاده از زور نظامی ببرند. در حالی که این جو به سوی استفاده از زور پیش می‏رود. هنوز نه غرب، نه اسراییل و نه هیچ کشور دیگری دلیل مشروعی برای حمله به ایران ندارند.

آقای پنتا گفته‏اند براساس اطلاعات امریکا، ایران توانایی کافی برای این کار را دارد.

امریکا اطلاع کافی دارد که ایران اورانیوم غنی‏شده دارد. این بحث دیگری است. اگر بخواهند این‏طور برخورد کنند، برزیل هم بیش از اندازه و برای ساختن ۵۰ بمب، اورانیوم غنی‏شده دارد. آفریقای جنوبی هم برای ساختن بیش از ۳۰ بمب اورانیوم دارد.

هر کشوری که غنی‏سازی می‏کند، به‏هرحال این اورانیوم غنی‏شده را انباشت می‏کند. چون تکنولوژی این کار را هم دارد، اگر بخواهد در مقطعی اقدام به ساخت بمب کند، می‏تواند. اما به معنای این نیست که ایران قصد این‏کار را دارد.

مشکل غرب با ایران بر سر دو مسئله ‏است. یکی این‏که می‏گوید ایران قصد این‏کار را دارد، دوم این‏که می‏گوید در عمل هم دارد غنی‏سازی می‏کند. ایران اما می‏گوید این غنی‏سازی را برای مصارف صلح‏آمیز انجام می‏دهد.

شما همیشه اشاره کرده‏اید که در امریکا دو نیروی هوادار حمله‏ی نظامی به ایران و حل مسئله از طریق دیپلماسی وجود دارد. آیا این چالش در شرایط فعلی به نفع نیروهایی که خواهان حمله‏ی نظامی به ایران هستند، آن‌هم به نحوی که جمهوری اسلامی باید این مسئله را جدی‏تر بگیرد، تغییر کرده است؟

به‏نظر من وضعیت داخلی امریکا، شخص آقای اوباما و مسائل موجود در منطقه از قبیل افغانستان، عراق و... فاکتورهای جدی‏ای هستند که مانع از حمله به ایران می‏شوند. اگر هم عده‏ای دیوانه بخواهند این‏کار را به‌طور تصادفی و بی‌هنگام عملی کنند - که احتمال آن وجود دارد - می‏تواند وضعیت هم منطقه و هم امریکا را صدچندان بدتر کند.

به‌همین‏ دلیل هم طرفداران دعوا و هم مخالفین دعوا خیلی جدی وارد این میدان‏ شده‌اند. در عین‏حال هم‏چون گذشته از تهدید برای گرفتن امتیاز استفاده می‏شود.

دولت جمهوری اسلامی به‏نظر من، باید این تهدیدها را جدی بگیرد. مسائل منطقه به‏شکلی است که چنین حادثه‌هایی می‏تواند در آن مشکل جدی ایجاد کند.

آخرین تحریم‏های سازمان ملل علیه ایران به بعضی از کشورها اجازه می‏دهد تا اگر به یک کشتی حامل بار به ایران شک کنند، آن را بازرسی کنند. اگر یکی از این اتفاق‌ها بیفتد و دولت جمهوری اسلامی واکنش تند نشان بدهد، می‏تواند موجب شروع یک درگیری و متأسفانه یک جنگ باشد.

روز دوشنبه هفتم تیرماه، ترکیه اعلام کرد که به هواپیماهای اسراییلی اجازه‏ی عبور از آسمان ترکیه را نمی‏دهد. آیا وقتی صحبت از حمله‏ی نظامی به ایران توسط امریکا یا اسراییل می‏شود، مجموعه‏ی این شرایط در سیاست خارجی امریکا محاسبه شده است؟ این پرسش را به‏خصوص از این‏ نظر مطرح می‏کنم که آقای پنتا در سخنان‌‏شان، روی مشکل اسراییل در رابطه با ایران تاکید داشتند.

ترکیه فاکتوری است که وضعیتش در چند ماه گذشته به‏کلی دگرگون شده است. زمانی قرار بود ترکیه و اسراییل دوست استراتژیک همدیگر در منطقه باشند و اسراییلی‏ها دسترسی زیادی به ترکیه داشتند، اما این جریان تمام شده است. به‌نظر من در آینده‏ی نزدیک و حداقل تا میان‏مدت رابطه‏ی ترکیه و اسراییل اگر در همین وضع نماند، دست‏کم اتفاق خاصی نمی‏افتد. شاید دشمنی‏شان حتی بیش‌تر هم بشود.

صحبت‏های آقای پنتا در ارتباط با اسراییل، حرف جدیدی نیست. اسراییلی‏ها فشار زیادی روی امریکا گذاشته‏اند مبنی بر این که: امنیت ما در خطر است و شما باید به ایران حمله کنید. اگر شما حمله نکنید، ما مجبور به این کار می‏شویم.

در این صورت وضع امریکا بدتر می‏شود. برای این‏که حمله‏ی امریکا به ایران، دعوای ایران و امریکا خواهد بود. در حالی که حمله‏ی اسراییل به ایران، به دعوای ایران و اسراییل ختم نخواهد شد، بلکه دعوای اسراییل با بخش وسیعی از منطقه و با دنیای اسلام خواهد بود.

یعنی فکر می‏کنید کشورهای عرب در منطقه با وجود مشکلاتی که با ایران دارند، در حمایت از ایران، با اسراییل درگیر شوند؟

دفاع از ایران، نه به آن معنا که سر مرز برود و بجنگد، اما واقعیت این است که ما ۳۵۰ میلیون شیعه در دنیا داریم. ایران کشور مهمی است. شیعیان طرفدار ایران در دنیای عرب، در عراق، لبنان و در همه‏جای منطقه حضور دارند. ایران حتی در بخش وسیعی از دنیای تسنن هم طرفداران زیادی دارد.

درست است که دولت‏ها طرفدار ایران نیستند، اما داستان مردم فرق می‏کند. مشکل دیگری که ممکن است به‏وجود بیاید این است که نه با سرعت، اما در یک پروسه‏، دشمنی با اسراییل و امریکا در میان مردم منطقه‏ ریشه‏ی عمیق‏تری پیدا کند و وسیع‏تر شود. شک نکنید که چنین خواهد شد.

گاهی شایع می‏شود که عوامل دیگری که امریکایی‏ها را تشویق به حمله‏ی نظامی به ایران می‏کنند، برخی نیروهای اپوزیسیون ایرانی در خارج از کشور هستند. آیا این می‏تواند واقعیت داشته باشد؟

بله حتماً. از مجاهدین گرفته تا رویالیست‏های چهارآتشه و تا نیروهای جدیدی که به خارج از کشور فرار کرده‏اند که ما اسم‏های‏شان را می‏دانیم و می‏شناسیم‏شان. آنها خیلی جدی فکر می‏کنند تنها راه برخورد با جمهوری اسلامی دعوا، جنگ و سرنگونی است.

وضعیتی شبیه به نقشی که برخی از اعضای اپوزیسیون عراقی با امریکا داشتند؟

حتماً همین‏طور است. ایرانی‏های زیادی اطراف وزارت امور خارجه و کاخ سفید هستند که می‏خواهند چلبی، علوی و یا کرزای بشوند.

متأسفانه باید روشن و صریح بگویم که ایرانی‏های بسیار غیرملی‏ای در این کشور وجود دارند. این پدیده‏ی جدیدی است که فکر می‏کنم هنوز هم به‏اندازه‏ی کافی روی آن صحبت نشده است که چرا برای برخی از ایرانی‏ها ضدیت با جمهوری اسلامی، بهانه‏ای شده است برای این‏که صرفاً در چهارچوب منافع خودشان و نه منافع کشور، پیش بروند.

اگر من فکر می‏کردم که اینها ضد جمهوری اسلامی هستند و در چهارچوب منافع کشور فکر می‏کنند، می‏گفتم این فکر شاید مشروع است، اما وقتی کسی طرفدار حمله‌ی امریکا به ایران است، این دیگر حمله به جمهوری اسلامی نیست، حمله به ایران است، حمله به ملت ایران و تمام ابزارهای زیربنایی و روبنایی کشور است.

مردم جنگ نمی‌خواهند

تا به امروز، هیچ چهره‏ی مشخصی از اپوزیسیون، از حمله‏ی نظامی امریکا به ایران حمایت آشکار نکرده است و فقط برخی جریان‏ها و نیروها به این نگاه منتسب هستند. موازی با این دیدگاه، گفته می‏شود بسیاری از مردمی که با حکومت ایران مخالف هستند، از حمله‏ی نظامی به کشورشان حمایت می‏کنند.

مینو مرتضی لنگرودی، فعال حقوق بشر و حقوق زنان در تهران، می‌گوید:

ملت ایران، اعم از پوزیسیون و اپوزیسیون، هنوز تجربه‏ی تلخ جنگ با عراق را فراموش نکرده‏اند. هنوز جامعه‏ی ایران، درگیر آثار و عوارض منفی اقتصادی- اجتماعی هشت سال جنگ با عراق است.


مینو مرتاضی لنگرودی، فعال حقوق بشر و از «مادران صلح» در تهران

جنگ نه تنها جان و نیروی انسانی یک ملت را از او می‏گیرد و نابود می‏کند، بلکه روح، روان و اخلاقیات جامعه را هم از بین می‏برد. تمدن و فرهنگ جامعه را هم نابود می‏کند و در معرض انهدام و تخریب قرار می‏دهد.

گفته می‏شود که ایرانی‏ها برای رسیدن به دمکراسی ، وقتی در مبارزه با حکومت استبدادی موفقیتی به دست نمی‏آورند، به ناچار به حمله‌ی نظامی دل می‌بندند.

قطعاً وقتی در داخل یک قدرت استبدادی یا یک قدرت تام باشد که بتواند در برابر حمله‏ی خارجی مقاومت کند، تمام خواسته‏های حقوق بشری و دمکراسی‏خواهانه‏ی مردم را تحت‏الشعاع این مسئله قرار می‏دهد. زیرا اصل حیات یک ملت و تمامیت و استقلال ارضی آن ملت به‏مخاطره می‏افتد. وقتی وضعیت کلی به‏خطر می‏افتد، دیگر دمکراسی، آزادی و حقوق بشر جزیی به‏نظر می‏آیند.

به‏اضافه‏ی این‏که در جنگ و تجاوز، غرور یک ملت جریحه‏دار می‏شود. ملتی که غرورش جریحه‏دار بشود، اساساً نمی‏تواند به دمکراسی فکر کند. اعتماد به‏نفس خود را از دست می‏دهد.

یکی از مؤلفه‏های اصلی مبارزات مردم در ایران برای تحقق دمکراسی، مبارزه با روحیه‏ی قیم‏سالاری است. مردم در ایران اگر در جریان جنبش سبز مبارزه می‏کنند، برای این است که می‏خواهند خود، سرنوشت خودشان را به‏دست بگیرند. اگر با قیم‏سالاری در داخل مبارزه می‏کنند، به این معنا نیست که خواهان قیم قدرتمندتر و بزرگ‏تر از خارج هستند.

آیا این برداشت هم‏فکران شما و در جامعه‏ی فعالان اجتماعی و مدنی است؟ آیا ممکن است در بدنه‏ی اجتماع، مردم ایران تصور دیگری نسبت به این مسئله داشته باشند؟

من به‌عنوان یک فرد عادی با شما سخن می‏گویم و در متن و بطن مردم زندگی می‏کنم. من هم روزانه برای خرید مایحتاج زندگی‏ام در صف‏ها می‏ایستم. من جنگ را در کنار ملتم تجربه‏ کرده‏ام. مردم هنوز دارند تبعات جنگ با عراق را می‏پردازند. هنوز معلولین، مجروحین و جانبازانی داریم که شیمیایی شده‏اند و زندگی بسیار سختی را می‏گذرانند. خانواده‏های شهدا هنوز بسیار جوان هستند.

بنابراین چطور ممکن است این ملت اصلاً تحمل و طاقت جنگ را داشته باشد؟ کدام ملت می‏تواند در کم‏تر از سه‏دهه، یک انقلاب و یک جنگ را تحمل کند و باز خواهان جنگ دیگری باشد؟

در ثانی، اگر کسی چنین ادعایی دارد، باید بگوید بر اساس چه تحقیقاتی و چه آماری چنین ادعایی دارد؟ مردم کدام بیانیه و یا کدام تومار را نوشته‏اند و از آنها خواسته‏اند به ایران حمله کنند؟

بحث روابط حقوق بشری و پای‏بندی ایران به قوانین و میثاق‏های حقوق بشری و این‏که می‏خواهیم دولت ما به این قوانین مقید و پای‏بند باشد، چه ربطی دارد به این‏که ملت ایران خواهان آن باشد که دمکراسی از طریق حمله‏ی نظامی و مداخله‏ی نظامی به‏دست بیاید؟!

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

خیر آقای امیر احمدی, حمله امریکا به ایران میتواند در چهار چوب منافع ملی هم باشد وقتی قصد براندازی رژیم اسلامی در بین باشد. شما لطفأ با کلمات بازی نکنید! صحبت از جمهوری اسلامی میکنید ولی بیکباره وقتی صحبت حمله میشود آنرا تغییر میدهید به لفظ ایران! چرا حداقل حمله به چمهوری اسلامی ایران نباشد؟
امریکا هم که بارها گفته قصد وی براندازیست نه کشورگشائی بنا بر این نباید قاعدتأ مردم آنچنان زیانی ببیند که شما تصویر میکنید.
و شما سرکار خانم لنگرودی, حمله امریکا با حمله عراق به ایران دو مقوله مختلف است. آن یکی برای کشورگشائی آمده بود از اینرو هشت سال طول کشید, این یکی برای براندازی حکومت ترور و حاکمیت دمکراسی میآید که شاید یکهفته هم بیشتر طول نکشد و چه بسا قبل از اینکه پای امریکائیها به تهران برسد, رژیم توسط خود مردم واژگون شد چه مردم ایران فقط منتظر یک بالانس نبرو میباشند تا خود کلک حکومت آخوندی را بکنند و فرآیندآنهم آنگونه که شما ادعا میکنید و با تبعات حملات عراقی ها مقایسه میکنید نمیباشد که بسیار هم تفاوت دارد. لطفأ ایجاد ترس واهی در دل مردم ایران نکنید. اما در مورد تحقیق و آمار محض اطلاع باید عرض کنم یک چنین تحقیقی حد اقل در اینور آبها توسط تلویزیون آقای آتابای چند سال پیش شد که نزدیک به نود در صد خواهان دخالت نضامی امریکا در آنموقع بودند که تعداد زیادی از آن تلفنهای واصله حتی از خود ایران بود. شما اگر به این امر معترظید و خواهان امار دقیقتری هستید و انجام آنرا هم ساده میپندارید چرا حود آستینهایتان را بالا نمیزهید و چنین آماری نمیگیرید؟ حد اقل برای خود شما و دوستانتان مشخص تر خواهد شد که خواستگاه مردم چیست و برای فائق آمدن به این نکبت سی ساله چگونه حاضرند از ابزارهای بوجود آمده استفاده بهینه نمایند.ابزارهای بوجود آمده استفاده بهین ببرند.

-- مینوچهر ، Jul 1, 2010

امریکا حمله بکنه, هیچ اشکالی نداره یه ملیونی هم کشته بشه. ایران تجزیه بشه و مثلأ بشه شصت پاره. استقلال بره (آزادی هم نمیخوایم). فقط این جمهوری اسلامی سقوط کنه و ببینیم خون آخوند دلمه بسته کف آسفالت و مغز پاسدار و بسیجی پخش خیابون و سگها دارند میخورن.

-- حسرت بدل ، Jul 1, 2010

بیصبرانه منتظر آنروزم. آه بار خدایا یعنی ممکن است؟ یکبار دیگر ایران را بدون حکوت اسلامی ببینم؟

-- نسرین ، Jul 2, 2010

با آن آقای امیر احمدی کاری ندارم چون بعنوان لابی جمهوری اسلامی در امریکا معروف است, اما شما خانم لنگرودی عزیز که صورتتان اینقدر شبیه صورت فرشتگان, ملیح و دوست داشتنی است, لااقل چون فرشتگان تفکر کنید و نسخه مطلوبتری برای مردم ایران بپیچید. چرا امریکا را دشمن مردم ایران پنداشته و نتیجه اقدام نظامی آنانرا همانند نتیجه جنگ با عراق میپندارید؟ خدا انشاء لله همیشه بدور ولی تا بحال شده مریض شوید و دکتر برای شما آنتی بیوتیک تجویز کند؟ خوب فکر میکنید کار آنتی بیوتیک چیست از بین بردن عفونت بدن؟ کاملأ درست است ام المانهای خوب و حیاتی بدن را هم از بین میبرد و دکترتان مسلمأ شما را در جریان آن خواهد گذاشت. ولی مطمئنأ هم بشما خواهد گفت که چاره دیگری برای از بین بردن عفونت بدن نمیباشد و بشما این نوید را میدهد که بعد از بهبودی میتوان با داروها, غذا و خوراکیهای تقویتی دوباره سلامت کامل را بهشما برگرداند.
باور کنید حمله نظامی امریکا هم هیچ چیزی بیشتر از حمله همان آنتی بیوتیک به بدن بیمار شما برای دفع عفونت نیست که تنها برای مدتی محدود ممکن است که نارسائیهائی محدود در جامعه بوجود آورد و بعد از آن بواسطه استعدادها ونیروی انسانی و اقتصادی کشور میتوان همه چیز را به سرعت به شرائط عادی برگرداند.

-- نسرین ، Jul 2, 2010

نذر ابولفظل کردم که اگر امریکا به ایران حمله کند اول از همه یک سفره ابولفضل پهن کنم و تا بکهفته به بی بضاعت های اطرافم شام بدهم و نماز خواندن را هم یاد بگیرم و تا بکسال بسمت کاخ سفید نماز بخوانم و از خداوند تندرستی امریکائی هائی که میآیند ایران را آرزو کم و سر نماز هم مدام برایشان دعا کنم.

-- ستار ، Jul 2, 2010

یک جنگ فرسایشی و طولانی، یک فاجعه سیاسی برای آمریکا در ایران و منطقه است ،و روابط ایران- آمریکا صدها سال ناپایدار و مورد شک و تردید خواهد بود، ولی اگر یک سناریو دقیق همراه با اپوزیسیون برانداز از نوع واقعی‌، ملی‌ و معتدل (نه در خط جمهوری اسلامی و به ظاهر دفاع از حقوق ملی‌) اجرا شود و از داخل زمینه‌های تغییر رژیم و از خارج ضرورت یک حرکت عملی‌ تبلیغ شود، یک حرکت حمایتی و شوک آور نظامی در کوتاه مدت ،گریز ناپذیر است. سرکوب و به خون کشیدن تظاهرات مردم در کوچه و بازار از طرف رژیم، نشان دهندهٔ نا‌ کافی‌ بودن ابزار برندازی در این حکومت است، آیا صدها هزار کشته در جنگ و زندانهای ایران ،برای بیداری گروه های مخالف کافی‌ نیست که به جای گرفتن مواجب برای نوشتن مقاله و بیانیه به واقعیات عینی در جهان بپردازند و کمکهای خارجی‌ را که امروزه بصورت شخصی‌ و فردی میباشد را بصورت ملی‌ و همگانی دراورند و از همکاری عملی (نه نظری) با دیگران بر محور آزادی و استقلال ایران هراسی نداشته باشند.

-- ایراندوست ، Jul 2, 2010

من با نفرت وعصبانیت کسی کار ندارم و میتوانم نفرت را هم تعریف کنم نفرتی که مال مخالفین مسلح نظام برسر کسب قدرت است ونفرت اشخاص عادی که نتیجه بی لیاقتی برخی از مسئولین در پایمالی آزادی های فردی مردم بخصوص جوانان حاصل شده است اما وقتی انسانی متنفر بود شیمی مغز وی منفی است واستدلالش اینست "من همه چیزم را توسط کسی که از دست داده ام ارزوی نابودیش را میکنم " با اینها استدلال بیفایده است صحبت من باکسانی است که عقل درستی در کله اشان وجود دارد اولا من پروفسور امیر احمدی را سمپاتیزان کسی نمیدانم ایشان دلسوز میهن خود هستند وانقدر با شعورند که با قبول تهمت وافترای عده بسیاری هنوز در عقیده خود راجع به غیر ممکن بودن پذیرش حمله امریکا به ایران پافشاری میکنند . عزیزان به دور از تورم رگهای گردن وفرمایش الکل کمی بیندیشید حمله نظامی به ایران زمینی نخواهد بود حمله با بمب هائی خواهد بود که میتواند وارد قعر زمین بشود ودارای محرکه اتمی است ! انوقت چنین بمبهائی به هدفهائی اصابت میکند که خود مملو از اورانیوم است میدانید چه تجویز میکنید ؟ میلیونها کشته ودهها سال معلولیت انسانهای بیگناه !! آنوقت چرا فکر میکنید رزیم سقوط میکند ؟ این مردم هستند که سقوط میکنند !کشور وارد یک دوره زد وخورد در منطقه میشود برای چندین سال شماباید دیوانه شده باشید ؟ مردم زن وبچه دارند میخواهند زندگی بکنند کودک وپیر وجوان داریم چرا باید کشور به چنین بدبختی گرفتار شود وطن فروشانی که به امنیر احمدی ها تهمت میزنند کمی در صحت عقلشان تردید کنند اساسا چرا باید امریکا به ایران حمله کند به چه حقی ؟ چون شورای امنیت گفته ؟ انها حتی برای عراق چنین حرفی را تایید نکرده اند مردم عراق چه خوشبختی نصیبشان شده است ؟ روزی نیست که صدها نفر دران کشور تکه تکه نشوند مردم کشور تحت اشغال انگلیس کجا میتواند خوشبخت شود ؟ مگر شما نمیدانید ایران نه تنها به امریکا حتی به اسرائیل نمیتواند حمله کند اسرائیل با دویست موشک دارای کلاهک اتمی با ارتش مجهز وامریکا با آن جلال وجبروت . اگر میبینید در عراق وافغانستان مانده است به این دلیل است که امریکا به انها حمله کرده است نه انها به امریکا . ودر این حمله هدفهای دراز مدت نهفته است کسانی که تجزیه کشور را تجویز میکنند نیز ادمهای بی مسئولیتی هستند ایران تجزیه شده مردمی خواهد داشت که در کنار فقر با در گیری های قومی ومرزی که برایش هدیه خواهند داد حسرت همین روزها را بخورد حرف های اقای امیر احمدی بغایت درست است .

-- باقر ، Jul 9, 2010

من که یک خارجه نشین هستم و بد بختیهای درون ایران را با پوست وگوشت و روح و روان خود از نزدیک حس نمیکنم ، چطور میتونم بخود اجازه دهم که برای یک ملت زیردست آخوند مسلمان نما زجرکشیده ، بدبختی و فلاکت بسی بیشتر توسط آمریکا و اسرائیل آرزو کنم .مگر شماها اخبار و تصاویر از عراق و افغانستان آمریکا زده نمیبینید که اینطور سنگ آمریکا را به سینه میزنید. یعنی اینقدر ساده لوح هسیتد که فکر می‌کنید آمریکا و اسراییل بخاطر زیبایی چشم و ابرو ایرانی‌ به ایرانیها کمک میکنند .
دوست عزیزی که آنتی بیوتیک آنهم از نوع سربازان آمریکایی و اسراییلی برای ایران تجویز می‌کند ، یک سری به مجلات و روزنامه های اقتصادی جهان بزند تا ببیند پول نفت عراق به جیب آمریکا و نه بجیب عراق ریخته میشود .
در بازسازی سطحی عراق هم فقط این شرکتهای آمریکایی هستند که سودهای کلان میبرند و نه عراقیها ، از افغانستان دیگر بگذریم .
نه آقا جان ، این سرطان جمهوری اسلامی در ایران فقط و فقط بدست پزشک حاذق که همان ملت ستمدیده ایران هست قابل جراحی و بهبودی می‌باشد .
زنده باد ایران ؛ پاینده باد اراده ملت برای آزادی ؛ سرنگون باد جمهوری اسلامی

-- mehdi ، Jul 11, 2010

شما که احساس میکنید با حمله امریکا به عراق و افغانستان انها بدبخت شده اند کافیست نگاهی به سیر صعودی ارزش پول این کشورها پس از ازاد سازی بیاندازید.

-- بدون نام ، Jul 12, 2010

به نظر من گزینه نظامی علیه جمهوری اسلامی از دو حالت خارج نیست یا اینکه باعث استحکامش میشه یااینکه سرنگون میشه این یه ریسکه حالا هر که اهل ریسکه و به این جمهوری اسلامی که من می بینم اگه ببینه در حال نابود شدنه معلوم دست به چه کارایی بزنه

-- بدون نام ، Jul 12, 2010

من اساسا وطن پرست نیستم و حتی از وطن پرستی خوشمم نمیاد. همچنین بیست و چند سال در همین جمهوری اسلامی زندگی کرده و میکنم و من هم بینهایت سرکوب شده ام ، اما فکر می کنم آنهایی که از حمله نظامی آمریکا به ایران حمایت می کنند یا منافع شخصی دارند ، یا واقعا ابعاد این حمله نظامی را نمی دانند و نمی توانند تخمین بزنند چه فجایعی به بار می آورد و یا انقدر تحت شرایط نکبتبار کنونی تحت فشار قرار گرفته اند که به هر قیمتی حاضر به تغییرند.
بنده شخصا قصد فرار از این مملکت رو دارم به خاطر احساس خطر از حمله نظامی ، اما امیدوارم که مسئله به صورت دیپلماتیک حل شه.

-- محمد ، Jul 12, 2010

جمهوری اسلامی یا هر حکومت دینی دیگه ویروس بشریته، اگه الان از بین نره همه دنیا رو به کثافت می زنه.
اگر هم جنگی اتفاق بیفته که میفته، ظرف حداکثر یک هفته این حکومت سقوط می کنه. مردم ما هم نه مثل مردم عراقند که 40 سال منتظر سینه زنی باشند نه مثل مردم افغانستان که تو عصر حجر زندگی می کنند.
چاره دیگه ای نیست وقتی مردم اهل خشونت نیستن بذاریم یکی دیگه ما رو از شر این حشرات موذی خلاص کنه.

-- علی ، Jul 12, 2010

ضمن تشکر از آقایان مهدی وباقر برای نظرات خوبشان توجه دوستانی را که برای تغییر اوضاع چشم کمک نیروهای خارجی دارند به این نکته جلب میکنم آمریکا(سرمایه داران لندن نشین) همه انسانهای این کره خاکی را از صغیر وکبیر بردگان خود میدانند وبرای احدی هم دل نمی سوزانند همه تحرکات چند ساله اخیر آمریکا درمنطقه هم فقط برای تصاحب وکنترل طولاتی مدت انرژی نفت است وبس وتکمیل ابن پازل هم با اشغال نظامی ایران به نتیجه میرسد من در اینجا قصد بزرگنمائی آمریکا را ندارم ولی بر کسی هم پوشیده نیست ودر عمل هم نشان داده از هیچ جنایتی روگردان نیست . حال تعجت در اینجاست عده ای از هموطنان نه حاضرند این واقعیت ها را که در همسایگی ما چند سالیست در حال وقوع است ببینند ونه قدرتی که در تن تن مردم نهفته است بپذیرند هم وطنان خیال بافی را باید کنار گذاشت مردم ما هم از خون ریزی استقبال نمیکنند تنها راه چاره وپاشته آشیل جمهوری اسلامی اعتصاب عمومیست آنهم به قول خودشان از نوع عینی نه کفائی .

-- dara ، Jul 12, 2010

جناب مهدی که عین همین کامنت را در پای این لینک در بالاترین نیز گذشتی.
1- من خارج نشین نیستم و جوانیم در داخل میهن از بین رفت، تنها راه سقوط رژیم اسلامی را حمله آمریکا می دانم.
2- «آخوند مسلمان نما »
آخوند دقیقا مسلمان است و تمام کارهایی که طی این 30 ساله در این سرزمین سیاه بخت صورت گرفته عین اسلام بوده است. بر چه اساسی چنین گزاره بی معنی ای را صادر کرده اید؟
3- «مگر شماها اخبار و تصاویر از عراق و افغانستان آمریکا زده نمیبینید »
چرا ، هر روز می بینیم. عراق: ملت رها شده از بند عراق در آخرین انتخابات نمایندگان مترقی ترین احزاب سیاسی را به پارلمان فرستادند.
افغانستان : پیشرفت مداوم را می توان از لابلای فیلم های خبری حس کرد.
سئوال جناب مهدی:می دانید هر روز حکومت جنایتکاران اسلامی چقدر هزینه برای این سرزمین دارد؟ می دانید که عمکر و زندگی چه انسانهایی نابود شده تا امثال خامنه ای و احمدی نژاد و ریشو های شپشوی حوزه های علمیه به زندگی انگل وار خود ادامه دهند؟
4- «دوست عزیزی که آنتی بیوتیک آنهم از نوع سربازان آمریکایی و اسراییلی برای ایران تجویز می‌کند ، یک سری به مجلات و روزنامه های اقتصادی جهان بزند تا ببیند پول نفت عراق به جیب آمریکا و نه بجیب عراق ریخته میشود .
»
خوشبختتنه موارد تجربی تجویز این آنتی بیوتیک
به خوبی کارکرد خود را در ژاپن ، آلمان ، کره جنوبی و ... نشان داده است. بسیار شایسته خواهد بود که در صورت حمله آمریکا و سقوط رژیم قاتلان و دزدان ، به نحوی از زیر بار دین آمریکایی ها در بیاییم. پرداخت هزینه حمله و آزادی بسیار کم هزینه تر از انبوه هزینه های اقتصادی ، فرهنگی و ... تحت جکومت رژیم اسلمی است.
5 - «در بازسازی سطحی عراق هم فقط این شرکتهای آمریکایی هستند که سودهای کلان میبرند و نه عراقیها ، از افغانستان دیگر بگذریم .»
ببخشید البته ، عراقی ها مثل این قاتلان که قرارگاه خاتم الانبیا ندارند که در همه جا دخالت کنند و بدون دانستن دانش کافی مثلا پل بزنند یا سد بسازند و ...
جناب ، شما بهتر است به ایران بیایید و در این مورد خاص که اشاره کردید ببینید که 30 سال است که ملت ایران و پول ملت ایران نقش موش آزمایشگاهی را برای رژیم بازی می کند.

6 - «نه آقا جان ، این سرطان جمهوری اسلامی در ایران فقط و فقط بدست پزشک حاذق که همان ملت ستمدیده ایران هست قابل جراحی و بهبودی می‌باشد .»
پزشک حاذق فعلا سرگرم تلاش برای رفتن سر خاک فرزند شهیدشان است. یا در حال مسافرکشی است و ساعت 2 به منزل می رسد و 6 صبح از خواب بیدار می شود و وقتی برای پزشکی ندارد.

-- یعقوب لیث ، Jul 12, 2010

ضمن موافقت کامل با نسرین و یعفوب لیث باید اضافه کنم که امریکا بخاطر کودتای 28 مرداد به مردم ایران بدهکار است و اینرا هم خودشان خیلی خوب میدانند کما اینکه بابت آن رئیس جمهور اسبقشان (کلینتون) هم یکبار چند سال پیش از مردم ایران عذر خواهی کرده، بنابراین این لابی های جمهوری اسلامی از قبیل اقای هوشنگ امیراحمدی بجای تبلیغات برای «ج ا» و کسب آرا برای آنها بهتر است در راه منافع مردم ایران عمل کنند و به امریکا تفهیم کنند که اگر میخواهد آن کودتا را از ذهن مردم ایران پاک کند بهتر است به بهترین وجه خلوص نیت خود را در زمان پس از سقوط رژیم اسلامی نشان دهد و تا برقراری دمکراسی و یک حکومت مرکزی که بتواند زمام امور خود را بدست گیرد, مانع از بهمریخته گی و بروز هرج و مرج احتمالی در ابتدای کار شود و تا گذر به ثبات سیاسی و تشکیل قدرت مرکزی از هر گونه اقدام احتمالی ( فقط احتمالی) تجزیه طلبان در کشور جلوگیری نماید تا بدینگونه بتواند اثر مطلوبی از خود در این سرزمین بجا بگذارد و ملت ابران هم برای همیشه اقدامات گذشته امریکا را پشت سر گذاشته و بفراموشی بسپارد.

-- مینوچهر ، Jul 12, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)