تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با دکتر جلال ایجادی، استاد دانشگاه در پاریس و عضو حزب سبزهای فرانسه

«گروگان‌گیری؛ سیاستی برای دیپلماسی ایران است»

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

رامین مهمان‏پرست، سخن‏گوی وزارت خارجه‏ی جمهوری اسلامی دیروز (سه‏شنبه ۲۹ دی ماه) خواهان آزادی مجید کاکاوند، مهندس ایرانی‏ای شد که از نزدیک به ۹ ماه پیش تا کنون، به درخواست امریکا در فرانسه بازداشت شده است.

رامین مهمان‏پرست گفت که مجید کاکاوند علی‏رغم بی‏گناه بودن در دادگاه محاکمه می‏شود و افزود: «ما این اقدام فرانسه را که تحت فشار امریکا انجام می‏گیرد، محکوم می‏کنیم».

Download it Here!

به نوشته‏ی روزنامه‏ی «فیگارو» مجید کاکاوند، ۳۶ ساله و فارغ‏التحصیل رشته‏ی برق، متهم است که با نقض قوانین تحریم آمریکا علیه ایران، هزاران قطعه‏ی ابزار نظامی و تجاری را برای پروژه‏های اتمی جمهوری اسلامی، از شرکت‏های امریکایی خریداری و آن‏ها را با هم‌کاری دو شرکت دولتی ایرانی با نام‏های «صنایع الکترونیک ایران» و «وزارت مخابرات» که هر دو در برنامه‏های هسته‏ای و تقویت موشک‏های بالستیک دست دارند، به شیوه‏ی غیرقانونی از طریق مالزی به ایران منتقل کرده است.

مجید کاکاوند روز سی‏ام اسفند ماه ۱۳۸۷ به محض نشستن پرواز ایرفرانس از مسکو در فرودگاه «شارل دوگل» پاریس به همراه همسرش، توسط نیروهای امنیتی به منظور استرداد به امریکا، در فرودگاه بازداشت شد.

تاکنون چهار جلسه‏ی دادگاه مجید کاکاوند در پاریس تشکیل شده، که آخرین آن هفته‏ی گذشته در روز ۲۳ دی‏ماه با حضور دادستان امریکایی برگزار شد.

اما تا کنون از اعلام نظر پایانی خودداری شده است. قرار است در ماه آینده، روز هفدهم فوریه، دادگاه دیگری تشکیل شود تا در مورد استرداد مجید کاکاوند به آمریکا اظهارنظر کند.

در این زمینه با دکتر جلال ایجادی، استاد دانشگاه در پاریس و عضو حزب سبزهای فرانسه گفت‏وگو کرده‏ام.

آقای دکتر ایجادی، در چندوقت اخیر عوامل مهمی بر تیرگی روابط پاریس− تهران اثر گذاشته‏اند؛ پرونده‏ی هسته‏ای، نگرانی‏های فرانسه و اکنون به طور رسمی از مجید کاکاوند هم نام برده می‏شود. ارزیابی شما چیست؟


دکتر جلال ایجادی می‌گوید: خارج شدن کلوتیلد ریس از ایران، یا آزادی او به این مسأله برمی‏گردد که دادگاه فرانسه در ارتباط با کاکاوند چه موضعی اتخاذ کند

همان‏طور که بیان کردید، بحرانی که میان دولت ایران و دولت فرانسه وجود دارد، بحران جدیدی نیست و در زمینه‏ی تاریخی آن باید به پرونده‏ی هسته‏ای، اختلاف در سیاست‏های خاورمیانه‏ای و در مسایل مربوط به اقتصاد و بازرگانی، و هم‏چنین موضع‏گیری‏های آقای سارکوزی در ارتباط با جنبش اعتراضی مردم ایران علیه دولت احمدی‏نژاد نیز اشاره کرد.

مساله‏ی آقای کاکاوند که از ماه مارس سال ۲۰۰۹ توسط مقامات قضایی فرانسه و بر پایه‏ی خواست دادگاه‏های بین‏المللی و مشخصا دادگاه‏های امریکا دستگیر شده است، نیز در چنین بستری معنا پیدا می‏کند.

به دنبال این دستگیری و از ‏آن‏جایی که رژیم ایران پیوسته دارای سیاست بین‏المللی‏ای هست که یکی از جنبه‏های آن گروگان‏گیری است، و بنابر تاریخ گذشته‏ی این‏گونه حرکات‏اش، اقدام به دستگیری خانم کلوتیلد رایس کرد تا به فرانسه بگوید اگر کاکاوند را بخواهید به امریکا تحویل بدهید، ما هم در مقابل خانم رایس را نگاه خواهیم داشت.

به این ترتیب، جمهوری اسلامی هرچند می‏داند که اتهام جاسوسی در پرونده‏ی خانم رایس اصلا معنا ندارد، اما به هرحال در مناسبات دیپلماتیک خود این مساله را به‌عنوان یک مهره، و نوعی گروگان‏گیری مورد استفاده قرار می‏دهد تا دست و پای فرانسه را احتمالا ببندد و مانع از آن بشود که فرانسه بخواهد کاکاوند را به مقامات امریکایی تحویل بدهد.

اما این مساله هم به مجموعه‏ی شرایط بحرانی‏ای که میان دو کشور وجود دارد، گره می‏خورد.


آقای ایجادی، به بازداشت کلوتیلد رایس اشاره کردید؛ بازداشتی که خشم مقامات فرانسه، از جمله نیکلای سارکوزی و وزیر خارجه‏ی فرانسه را برانگیخته است. طوری‌که آقای برنارد کوشنر در مصاحبه‏ای گفت:

«فرانسه هنوز به مرحله‏ای نرسیده که برای امور اطلاعاتی خود، یک دختر ۲۳ ساله را راهی ایران کند». فکر می‏کنید، مساله‏ی خانم ریس به کجا کشیده شود؟

فکر می‏کنم که مساله‏‌ی خانم ریس به نحوی با سرنوشت کاکاوند در دادگاه فرانسه گره خورده است. البته دولت ایران گفته است که خریدهایی که کاکاوند انجام ‏داده، در ارتباط با پروژه‏های اتمی ایران قرار نمی‏گیرد و ارتباط این خریدها را با تحریم‏های بین‏المللی‏ای که علیه ایران وجود دارد، بی‏معنا می‏داند.

از سوی دیگر، در مقابل گفته می‏شود که برعکس این خریدها در ارتباط با مسایل اتمی ایران و موشک‏های بالیستیکی قرار می‏گیرند و این فرد از نقطه‌نظر نقض تحریم‏های بین‏المللی علیه ایران خطاکار است.

اما در عین حال این مساله می‏تواند به نوعی در را در ارتباط با تصمیم‏گیری دادگاه فرانسه باز بگذارد؛ به این معنا که چنان‏چه فرانسه بخواهد در مساله‏ی کاکاوند پی‏گیری بیش‌تری داشته باشد، مسایل را محکم‏تر جواب بدهد و کاکاوند را در فرانسه نگاه دارد؛ و یا احتمالا به مقامات امریکایی تحویل بدهد، در چنین حالتی خانم رایس به هیچ‏وجه آزاد نخواهد شد.

بل‌که شرایط دشوارتر و بحران را در مناسبات دیپلماتیک دو کشور تشدید خواهد کرد.

اما اگر دولت فرانسه با توجه به حساسیت‏‌های افکار عمومی در فرانسه نسبت به وضعیت خانم ریس، و تحت این فشار، به‌نحوی عقب‏نشینی کند؛ و توجیه شود که اقدامات آقای کاکاوند نه در ارتباط با مسایل اتمی ایران، و موشک‏های بالیستیکی، بل‌که شامل مواد نظامی‏ای می‏شده که خارج از این قاعده قرار گرفته است، در چنین حالتی راهی برای آزاد کردن کاکاوند باز می‏شود.

بنابراین خارج شدن خانم ریس از ایران، یا آزادی او به این مسأله برمی‏گردد که دادگاه فرانسه در ارتباط با کاکاوند چه موضعی اتخاذ کند. علی‏رغم این‌که مشکلات گوناگون دیگری هم در این زمینه‏ها وجود دارد.

یعنی یک بار دیگر گروگان‏گیری که شما هم به آن اشاره کردید!

دقیقاً، یک بار دیگر جمهوری اسلامی که یکی از ویژ‏گی‏های اساسی‏‏اش دیپلماسی بحران‏زا و دیپلماسی‏ای توأم با گروگان‏گیری و تشنج‏آفرین است، می‏تواند یک پیروزی موضعی به‏دست بیاورد.

اما در عین‌حال بستگی دارد که امریکا و فرانسه چه سیاستی اتخاذ کنند و در این تقابل چه برگ‏های دیگری بتوانند رو کنند که بتوانند در این زمینه‏ در مقابل رژیم تهران مقاومت کنند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

لطفا بفرمایید سیاست ج.ا. عمل تقابل به مثل است.یعنی در مقابل بی قانونی و دو قانونی (تبعیض )در غرب،اقدام به بازداشت کاراموزان رشته جاسوسی می نماید.
چه کسی در غرب میتواند لوازم و تجهیزات پیشرفته نظامی را بدون اطلاع و اجازه سازمان امنیت و مجلس کشورهای غربی خرداری و به ایران ارسال کند؟
در حالی که ایرانان برای ارسال یک بسته پستی شامل البسه و شکلات موظف به اعلام کتبی موحتویات بسته خویش می باشند،این گونه مصاحبه های ابکی و ضد ایرانی به چه معناست؟
اقای ادیب زاده لطفا پاسخ بفرمایید که ایا دولت ایران در اروپا اینقدر قدرت و نفوذ دارد که میتواند هر کاری دلش می خواهد را بدون اجازه سازمان امیت کشور فرانسه و یا المان و غیره انجام دهد؟
نمدانم شما از روی خصومت با ج.ا دست به شستشوی مغزی میزنید و یا واقعا اطلاعات و سواد سیاسی کم شما باعث چنین اعمال ضد ایرانی میشود.سرور گرامی دستگیری و محاکمه کاکاوند یک بهانه تبلیغاتی برای سو استفاده سیاسی غرب است.کاکاوند هم مثل خیلی ها یک تاجر است.
شما از تروریست های گروهگ ریگی،پزاک و مجاهد که ادم میکشند حمایت کرده و خواهان ازدی انان با نام زندانی سیاسی میشوید ولی خواهان مجازات یک ایرانی دلسوز و وطن دوست هستید.اگر قرار است کاکاوند مجازات شود،کشورهای غربی طرفدار دمکراسی شما اول باید مامورین امنیتی و سیاستمداران خود را محاکمه کنند.دوما تربیت دهنگان و مروجین ترور (سیاستمداران کشورهای غربی به طور کل)اولین جنایتکارانی هستند که باید مجازات شوند.
اگر شما و کسانی با چنین تفکرات غلط تمایل به دشمنی با مردم ایران دارید؟به کار خودتان ادامه دهید.مطمعنا این اخوندها وقتی برای اربابان شما شاخ میکشند فکری هم به حال شما می کنند و اگر هم به اشتباه این مصاحبه ها صورت میگیرد؟که صد در صد چنین است،من از شما خواهش میکنم دیگر چنین نکنید.
همیشه در فعالیتهای اجتماعی خود یادی از عارف قزوینی بنمایید که وطن و شرفش را به هیچ چیز نفروخت.
خوشم به انکه وجدان پاک من همه جا
عنان نفس گرفته است و پاسبان من است

-- mansour piry khanghah ، Jan 21, 2010

وای این پیر خانقاه به نظر میرسه خیلی شور و حال اسلایم داره!
ای الله مدینه هر زمان خواستی بیماران اسلام را شفای عاجل عنایت کنی، ایشان را نیز فراموش نکن!

-- بدون نام ، Jan 21, 2010

اقای ادیب زاده محبت فرموده وازه (اسلایم) که در جواب به کار برده اید را برایم ترجمه نمایید.در فرهنگ عمید این وازه را نیافتم.
دولتی ها وازه های عربی را به کار میبرند و ضد اسلامیون وازه های غربی را
نمیدانم فردوسی زمان کجاست؟
بیچاره مردم ایران برای فهمیدن متون روشنفکران دینی و سکولار، نیاز به چندین فرهنگ لغات دارند.ضمنا برای قبول حاجت شما از طرف خداوند متعال،نیاز به بستن دخیل سبز میباشد.حاجت قبول

-- mansour piry khanghah ، Jan 22, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)