تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با امید معماریان و مهدی یحیی نژاد

«نباید نگران استفاده از امکانات بین‏المللی‏‏ بود»

نیک‌آهنگ کوثر
nikahang@radiozamaneh.com

در هفته‏های اخیر بحث آزاد کردن اطلاع‏رسانی کشورهایی نظیر ایران و چین، در برخی پارلمان‏های اروپایی و هم‏چنین کنگره‏ی آمریکا شدیدا داغ بوده است.

Download it Here!

گفته می‏شود در آمریکا بودجه‏ای برای کمک به آزادی اطلاع‏رسانی، از سوی کنگره تصویب خواهد شد. این علاوه بر کمکی است که قرار است توسط برخی دوایر دولتی آمریکایی به گروه‏های مختلف داده شود.

اما همیشه نگرانی‏هایی از سوی برخی گروه‏های ایرانی در مورد گرفتن کمک‏هایی از این دست از دولت آمریکا و دولت‏های غربی وجود داشته است.

در همین رابطه، نظر دو نفر از کارشناسان حوزه‏ی اطلاع‏رسانی را جویا شدم. نخست با امید معماریان، روزنامه‏نگار و فعال اینترنتی در کالیفرنیا گفت‏وگو کرده‏ام. سپس به سراغ مهدی یحیی‏نژاد، مدیر سایت بالاترین رفتم. یحیی‏نژاد نیز ساکن کالیفرنیا است.

آقای معماریان، هرگاه یک کشور خارجی بحث از کمک به آزاد‏سازی اطلاع‏رسانی می‏کند، مقام‏های ایرانی و حتی بسیاری از فعالان سعی می‏کنند بر سر راه این مساله مانع ایجاد کنند. به این عنوان که نمی‏خواهند هیچ کشور خارجی‏ای تاثیری بر روند اطلاع‏رسانی و آزادسازی برفرض اینترنت داشته باشد. نظر شما در این‏باره چیست؟

آیا مثلا کاری که الان در کنگره‏ی آمریکا برای آزاد‏سازی اطلاع‏رسانی دارد صورت می‏گیرد و یا فعالیت‏هایی که وزارت خارجه‏ی آمریکا دارد انجام می‏دهد، دخالت در امور ایران است یا نه؟

به نظر من، روی‏کردی که از داخل ایران به خارج از کشور می‏شود با روی‏کرد خارج از کشور به داخل تفاوت عمده‏ای دارد. در داخل کشور تبلیغات رسمی در سال‏های گذشته به نحوی بوده است که هر نوع تقویت وضعیت حقوق بشر، یا تقویت رابطه‏ی میان جامعه‏ی داخل و خارج با بدبینی دنبال می‏شود.

ولی در کشورهای دیگر موضوع دست‏رسی آزاد به اطلاعات یک رقابت است. مثلا در کشورهای اروپایی قانون وضع می‏کنند که سرعت اینترنت نباید از حدی پایین‏تر باشد. چرا که سرعت اینترنت، سرعت زندگی را در این کشورها تعیین می‏کند. در آمریکا هم همین‏طور است.

بنابراین موضوع دست‏رسی به اینترنت پرسرعت و مسائلی از این دست، در این کشورها یک حق است.

یکی از اموری که به خصوص دولت جدید آمریکا به آن اهتمام می‏ورزد، شعارش را می‏دهد و به عنوان یکی از استراتژی‏ترین محورهای سیاست خارجی‏شان مطرح می‏شود، این است که اقتدار اخلاقی‏ آمریکا را که در هشت سال دوران ریاست جمهوری بوش مخدوش شده بود و تا حد زیادی صدمه دیده بود، دوباره بازیابی کنند.

می‏گویند: ما به هرحال یک اقتدار نظامی داریم و قدرت‏مندی داریم، اما اقتدار اخلاقی‏مان به‏هم خورده است و کسی باورمان نمی‏کند.

بنابراین وزارت خارجه‏ی آمریکا امروز به موضوعاتی مانند حقوق بشر، دست‏رسی آزاد به اینترنت برای همه، آزادی بیان و… توجه بیشتری نشان می‏دهد و بیشتر حکم یک موضوع اخلاقی را برایشان دارد تا یک موضوع سیاسی. هرچند به هرحال هرنوع دست‏رسی آزاد به اطلاعات خود می‏تواند تحولات سیاسی را به دنبال بیاورد.

در طول چند ماه گذشته، به خصوص بعد از انتخابات، شناخت جامعه‏ی بین‏المللی از فعالیت‏های اینترنتی شهروند− روزنامه‏نگاران و افرادی که به هر صورت خواسته‏اند از مسیر اینترنت برای اطلاع‏رسانی استفاده کنند، در چه حدی بوده است؟

پس از انتخابات شاهد بودیم که بچه‏ها در ایران ویدئوها و تصاویر خود را روی اینترنت آپلود می‏کنند. به نظر من، آن‏ها با این کارشان می‏خواهند پیامی برسانند و این پیام آن است که ما از منافذی که وجود دارد، از حداقل دست‏رسی‏ای که وجود دارد، استفاده می‏کنیم تا به شما بگوییم اتفاقا این مساله چقدر برای ما مهم است.

این اینترنت بود که به مردم جهان فهماند که مردم ایران دنبال آزادی‏‌های اساسی خود هستند. مردم ایران، مردم متمدنی هستند، سه میلیون نفرشان می‏توانند تظاهرات سکوت برگزار کنند. این اینترنت بود که تصویر مردم ایران (نه حکومتیان) را در نظر جهانیان عوض کرد.


امید معماریان، روزنامه‏‌نگار

بنابراین فکر می‏کنم، جوانان ایران و قشری که به اینترنت دست‏رسی دارند، عملا خود را وابسته و در تماس و اتصال با جامعه‏ی بین‏المللی می‏دانند.

تلاش دولت ایران برای کنترل و ایجاد محدودیت‏های بیشتر در جهت این که بتواند جلوی تلاش‏های جوانان فعال ایرانی را بگیرد، چه بوده است؟

اخیراً شنیده‏ام که دولت ایران با شرکت یاهو به معامله‏ای رسیده که از طریق آن بتواند ای‏میل افراد را کنترل کند. پخش چنین اخباری نشان از آن دارد که نه تنها سانسور ایجاد می‏کنند، نه تنها سایت‏ها را فیلتر می‏کنند، بلکه با ایجاد یک فضای روانی تلاش می‏کنند که کسی حتی در خانه‏ی خود و پشت کامپیوترش امن نباشد.

مجموعه‏ای از سیاست‏ها اعمال می‏شود که دست‏رسی کم‏تر شود و مردم استفاده نکنند. اما من فکر می‏کنم، مردم ایران درک می‏کنند که دوران نگاه بدبینانه به هر اتفاق خوبی که ممکن است در دنیا بیفتد، سپری شده است.

سؤالی که در این میان پیش می‏آید این است که فعالان اینترنتی و روزنامه‏نگاران خارج از کشور که از وضعیت داخل اطلاع نسبتا کافی دارند، چه کمکی می‏توانند به آزاد‏سازی اینترنت در ایران بکنند؟

به نظرم، نقش این دسته از فعالین اساسی است؛ چون صدای این افراد در مجامع مختلف بین‏المللی شنیده می‏شود. در داخل کشور صحبت کردن با رسانه‏های خارجی و یا حتی تماس داشتن با نهادهای بین‏المللی خوش‏نام که نه تنها در ایران که در صدها کشور جهان فعال هستند، جرم محسوب می‏شود.

اما روزنامه‏نگاران و فعالین اینترنتی که در خارج از کشور فعال هستند‏ باید اهتمام کنند، با هم متحد باشند، پیام‏شان را دقیق کنند و با نهادهای بین‏المللی تماس بگیرند.

تنها چیزی هم که می‏خواهند استفاده از امکانات بین‏المللی‏‏ای که برای همه‏ی کشورها وجود دارد، در جهت دست‏رسی بیشتر مردم ایران به اطلاعات است تا از این طریق فضای تعامل ایجاد شود، صداهای بیشتری شنیده شود و در نتیجه فضا برای تغییر و تحول اجتماعی، به هر سمت و سویی که می‏خواهد برود، باز شود.

به این دلیل نقش این افراد مهم است، امروز هیچ‏کدام از این فعالین صرف نظر از موضع‏گیری سیاسی‏شان، خواهان صدمه رسیدن به کشورشان نیستند، خواهان مداخله‏ی نظامی یا اقتصادی کشورهای دیگر نیستند، بلکه خواهان آنند که به طور خیلی ساده مردم ایران به اطلاعات دست‏رسی داشته باشند. خواست‏شان این است که جامعه‏ی ایرانی به اینترنت دست‏رسی داشته باشند.

مساله فقط دست‏رسی به اخبار سیاسی نیست، بلکه انتخاب یک نوع روش زندگی است. اینترنت یک روش زندگی برای مردم ایجاد کرده است و فقط منحصر به اخبار نیست. آن‏چه دولت ایران دارد مردم را از آن محروم می‏کند، عقب نگاه داشتن مردم از نوعی زندگی و طرز تفکر جدید است و این اتفاق بزرگی است که نباید به سادگی از آن گذشت.

مهدی یحیی‏نژاد، مدیر سایت «بالاترین» که یکی از شناخته‏شده‏ترین پایگاه‏های اطلاع‏رسانی نزد ایرانیان است، در باره‏ی کمکی که فعالان ایرانی خارج از کشور می‏توانند در همین زمینه بکنند، چنین می‏گوید:

فعالان ایرانی خارج از ایران، به طور سنتی، به خصوص کسانی که با فضای داخل ایران آشنا هستند و نیازهای داخل ایران را واقعا می‏شناسند، خیلی ابا داشتند از این که نظرات‏شان را به کشورهای خارجی یا مؤسسات بین‏المللی در این رابطه که بودجه‏های بین‏المللی‏ای که به این کار اختصاص دارد چگونه صرف شود، اعلام کنند.

نتیجه این شده که بودجه‏های خیلی زیادی که چه از طریق سازمان‏های بین‏المللی، چه از طریق کشورهای غربی و آمریکا صرف ایران شده است، به نوعی به هدر برود.


مهدی یحیی‏نژاد، مدیر سایت «بالاترین»

این بودجه‏ها یا صرف جاهایی شده که از ایران چیزی نمی‏دانستند و بیشتر هم لطمه زده است. برخی هم صرف پروژ‏ه‏هایی شده که تاثیر آن در ایران خیلی زیاد نبوده است. یا کسی از محصولات این پروژه‏ها استفاده نکرده و یا این که اصلا محصولات به‏درد نخوری بوده‏اند.

فعالان ایرانی خارج از کشور اگر بخواهند واقعا در این مسیر تاثیرگذار باشند و باعث شوند که این بودجه‏ها در جای درستی خرج شود، با توجه به شناختی که از داخل ایران دارند، باید شروع کنند در این مورد بنویسند که چه نیازهایی وجود دارد.

هم‏چنین شروع کنند به این که با مؤسسات بین‏المللی و کشورهای خارجی که می‏خواهند بودجه‏هایی خرج دست‏رسی ایرانی‏ها به اطلاعات آزاد و همین‏طور تسریع پیشرفت ایرانی‏ها به سمت دمکراسی بکنند، حرف بزنند.

یک مشکل این است که نیت کشورهای غربی، نیت ساده‏ای نیست. بالاخره آن‏ها به دنبال منافع استراتژیک خود هستند و همیشه دلشان برای ایرانی‏ها نسوخته است. ولی باز هم مؤسساتی هستند که حداقل افرادی که در آن‏ها کار می‏کنند، خیلی به دنبال آن هستند که باعث شوند دمکراسی در نقاط مختلف جهان معمول شود و مردم بتوانند به آزادی بیان و دمکراسی برسند.

این که این بودجه‏ها را بشود هدایت کرد، بدون فعالیت مستمر فعالان ایرانی خارج از کشور ممکن نخواهد شد. شاید باید به شکلی ابایی که قبلا داشتد، ترسی را که قبلا داشتند، کنار بگذارند و به سراغ این کشورها و مؤسسات بین‏المللی بروند و سعی کنند این بودجه‏ها را هدایت کنند. تا اتفاقی که قبلا افتاده، دوباره نیفتد و این بودجه‏ها هدر نرود.

چون بالاخره این کشورها، این بودجه‏ها را تصویب خواهند کرد و آن‏ها را خرج خواهند کرد. این دیگر بستگی به خود ایرانی‏ها دارد که آیا این بودجه‏ها به جای درست هدایت شود یا این که تلف شود.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

همه این حرفا درست، اما مردم ایرون تو این لحظه بیشتر از هر چیز به اینترنت بدون فیلتر نیاز دارن تا بتونن این سایتهای خارجی و داخلی رو راحت و درست و بدون سانسور ببینن.

صحبت از سانسور شد، خود این سایتها به شدت دچار خود-سانسوری و انواع دیگه از سانسور و کنترل هستن! یه فکری هم راجع به این موضوع بکنین البته اگه بشه (که میشه!) .......

-- ممد شبکه ، Jan 19, 2010

این خامنه ایی هست که به مردم ایران تحمیل میکند که چیزی از جایی به کمک مردم ایران نیاید و همه انحصار خود ولی خدا باشد باید این حضار را شکست هر کشوری که به مردم ایران به ویژه در مورد اینتر نت کمک کند عین صلاح هست ولا غیر

-- علی ، Jan 20, 2010

بنابراین وزارت خارجه‏ی آمریکا امروز به موضوعاتی مانند حقوق بشر، دست‏رسی آزاد به اینترنت برای همه، آزادی بیان و… توجه بیشتری نشان می‏دهد و بیشتر حکم یک موضوع اخلاقی را برایشان دارد???
آقای معماریان شوخی میکنید ؟ خوب البته از تاثیرآب و هوای کالیفرنیا نمیشه غافل شد . آزادی بیان مثلا در ایران برای مسیو اوباما و خانوم کلینتون حکم یک موضوع ای اخلاقی پیدا کرده ؟ در عراق و افغانستان و غزه هم همینطوره ؟ پس اصولا اشکال نداره از که از بودجه هایی که کنگره بسیار محترم امریکا با نمایندگانی که در درک و شعور و اصولا اخلاق و انصاف پدیدهای سیاسی هستند برای پیشبرد دموکراسی در ایران استفاده شه ؟ آقای یحیی نژاد جالبه ، اینکه شما اجازه ندید این بودجه هایی که تصویب میشه خدای نکرده هدر بره ، یکجورایی خوب در راستای به قول شما منافع استراتژیک اونها عمل کردن نیست ؟ شاید منافع استراتژیک اونها همون منافع ملی ماست دیگه ؟ یا شماره قراره سرشون رو گول بمالید خودشون هم نفهمن ؟ جالب میشه ، جنبشی که قراره با پول کنگره امریکا تو ایران دموکراسی بیاره !

-- Amir ، Jan 26, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)