تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با نوشابه امیری در بررسی ابعاد متهم شدن سعید مرتضوی

«وقت آن است که چاقوی مرتضوی هم غلاف شود»

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

روزنامه‌های تهران از نامه‌ی ۵۵ نماینده مجلس شورای اسلامی نوشتند که خواستار رسیدگی به پرونده سعید مرتضوی، متهم شماره یک زندان معاف از قانون کهریزک شده‌اند، در حالی که سعید مرتضوی هم‌چنان به‌عنوان دادستان کل کشور به فعالیت خود ادامه می‌دهد، و محمود احمدی‌نژاد نیز او را به دبیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزیده‌است.

Download it Here!

علی مطهری یک نماینده مجلس خواستار لغو مصنونیت قضایی سعید مرتضوی شده است و سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز جهت هموار شدن محاکمه او خواستار لغو سمت‌های او شده‌. صالح نیک‌بخت وکیل خانواده کشته‌شدگان کهریزک یکی از موانع محاکمه او را داشتن مصنونیت قضایی توصیف کرده است.

خانم نوشابه امیری روزنامه‌نگار و عضو شورای سردبیری نشریه‌ اینترنتی روزآن‌لاین، سال ۲۰۰۰ در تهاجم گسترده به روزنامه‌ها، مطبوعات و بازداشت روزنامه‌نگاران توسط سعید مرتضوی، شما نیز به دادگاهی احضار شدید که رئیس آن مرتضوی بود.

به نظر شما چه پیش آمده که سعید مرتضوی با اتهام‌های بستن و توقیف صدها روزنامه و نشریه و قتل زهرا کاظمی، اکنون تنها با افشای قسمتی از آن‌چه در زندان کهریزک گذشته به‌عنوان متهم شماره یک معرفی شده است؟


سعید مرتضوی؛ دادستان سابق تهران

این آقایان با قانون بازی می‌کنند، هر زمانی که به نفع‌شان باشد قانون را زیر پا می‌گذارند و هر زمانی که به نفع‌شان نیست به مواد قانونی مختلف استناد می‌کنند. اشخاص زیادی بوده‌اند که با وجود داشتن پست و مسئولیت برای‌شان پرونده‌سازی کرده و دستگیر شده‌اند.

همین‌طور اشخاصی هستند که با وجود آن‌که اتهام‌های آن‌ها ثابت نشده‌است به‌طور علنی از تلویزیون جمهوری اسلامی در مورد آن‌ها صحبت می‌شود و دادگاه‌های نمایشی آن‌ها پخش شده‌ است.

زمانی که یک بازی قدرت غیرقانونی شکل می‌گیرد، کسانی در بالا هستند که مجبورند امور را از طریق چاقوهایی چون سعید مرتضوی پیش ببرند و در مراحل مختلف به چاقوهای دیگری نیز نیاز پیدا می‌کنند و طبیعی است زمانی باید بعضی از این چاقوها غلاف شوند.

این‌ها قربانیان هستند مانند آقای لاجوردی که قصاب اوین بودند یا آقای سعید امامی که قتل‌های زنجیره‌ای را اداره کردند، آقای مرتضوی نیز یکی از همان چاقوهاست که زمانی کشیده شدند و الحق هم که بسیار بُرّا عمل کردند.

تعداد مطبوعاتی که قلع‌و قمح کردند، نویسندگانی که به بند کشیدند، وب‌لاگ‌نویسانی که به زندان‌ها کشیدند، افرادی که در زندان‌ها زیر دست یا تحت نظر او کشته شدند و تمام این پرونده‌ها موجود است.

کمیته ویژه مجلس ششم پرونده‌ی کامل را بررسی کرد و در مجلس با اسناد و مدارک ثابت کرد که آقای مرتضوی با ضربه کفشش به سر خانم زهرا کاظمی او را به قتل رسانده، و اکنون در این شرایط خاص مجددا این بحث مطرح می‌شود که باید پس از طی مراحل قانونی ایشان محاکمه شوند.

اما از جهتی خوشحال هستم، زیرا به هر دلیل که کسی مجبور باشد چاقویی را غلاف کند، یکی به نفع مردم ایران است.

اما تا چه زمانی می‌خواهند به شعور مردم توهین کنند، چاقو را به دار نمی‌کشند، چاقو را غلاف می‌کنند، باید سراغ آن کسی که چاقو را کشیده، یا فروخته است رفت.

کسانی این چاقو را کشیده یا فروخته‌اند که به او مدیر نمونه گفته، پست دادند و آقای احمدی‌نژاد درست یک روز پس از گزارش مجلس اصول‌گرا، پست او را رسما اعلام و مجلس معارفه برگزار می‌کنند.

طبعا این‌که بخواهیم این ماجرا را با آقای مرتضوی تمام کنیم، بازی است که انجام شده و خواهد شد.
ما به‌عنوان ملت ایران یک پرونده گشاده داریم، پرونده چاقوکشان و چاقوفروشانی که سعی می‌کنند با قربانی کردن مأمورانی چون مرتضوی، بگویند کسی نبوده است.


نوشابه امیری می‌گوید: زمان آن فرا رسیده است که چاقوی دیگری چون سعید امامی و لاجوردی غلاف شود، آن چاقو سعید مرتضوی نام دارد. اما پرونده از نظر ما باز است و ما منتظر اعلام اسامی و محاکمه چاقوکشان و چاقوفروشان هستیم

آقای مرتضوی از روز اول پرونده کاری خود یک چاقو بوده‌اند، ولی با استناد به کمک و حمایت‌های آشکار و پنهان این آقایان به بالاترین مرتبه قضایی کشور رسیدند.

زمان آن فرا رسیده است که چاقوی دیگری چون سعید امامی و لاجوردی غلاف شود، آن چاقو سعید مرتضوی نام دارد. اما پرونده از نظر ما باز است و ما منتظر اعلام اسامی و محاکمه چاقوکشان و چاقوفروشان هستیم.

اشاره شما به متهم یا متهمان اصلی است که هیچ‌گاه نامی از آن‌ها برده نشده، فکر می‌کنید این بار هم سعید مرتضوی مانند سعید امامی در قتل‌های زنجیره‌ای به عنوان یک گروه خودسر معرفی بشود؟

در آن‌جا هم کسی معرفی نشد، یکی از مهره‌های اصلی را در زندان واجبی خوراندند و چند آدم با پرونده‌های نامعلوم در دادگاه‌های غیر علنی چیزهایی رد و بدل شد و کسی متوجه اصل ماجرا نشد.

در پرونده کوی دانشگاه که آیت‌الله خامنه‌ای به صراحت بر ظلمی که بر دانشجویان رفته بود گریه کردند، پسر شهیدی که چشم او را خالی کردند و جوانی که کشته شد، ولی در انتها یک نفر را به جرم سرقت یک ریش‌تراش محکوم کردند و بعد از آن‌هم نتیجه معلوم نشد.

این‌بار هم اتفاقی نخواهد افتاد و این خانه از پای‌بست ویران است؛ و در واقع نباید با انجام این امور مقطعی منتظر یک اتفاق اساسی باشید، اما این کارهای مقطعی یک حسن دارد که چاقوکش و چاقوفروش اصلی در موقعیت متزلزلی است و مجبور است کسانی را که به کمک آن‌ها حکومت می‌کند را به زیر تیغ ببرد.

شک نکنید که فردا نوبت آقای رادان، نقدی، احمدی مقدم و دیگران خواهد شد.

دیده‌بان حقوق بشر گفته‌اند که جنایات مرتضوی بیش از این‌هاست، فعالان حقوق بشر نیز پرونده‌هایی را آماده کرده‌اند، فکر می‌کنید دادگاهی برای محاکمه مرتضوی در جمهوری اسلامی برپا شود؟

بله، من شک ندارم که می‌شود، اگر به تاریخ ما نگاه کنید می‌بینید که سلسله‌هایی بودند که می‌آمدند و ۵۰۰ سال حکومت می‌کردند، ولی اکنون این زمان به یمن پیشرفت‌هایی که در جهان اتفاق افتاده و سطح بالارفته‌ی آگاهی، این عمرهای نوح به زمان حکومت یک رئیس جمهور تقلیل پیدا کرده‌است.

در وضعیت موجود، و کسانی که در درگیری‌های درون حکومتی به جان هم افتاده‌اند و روزی طرف‌دار این شده‌اند که آقای مرتضوی را افشا کنند، یک روز آقای علیرضا زاکانی را به جلو می‌اندازند و روز دیگر به زندان، من امید چندانی ندارم، ولی در همین برخودها بعید نیست آقای مرتضوی زودتر به قربان‌گاه بروند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

همانطور که در مصاحبه گفته شده باید در نهایت سراغ کسانی رفت که چاقو سفارش می دهند. چاقو و چاقوکش که فقط ابزارند، همانطور که لاجوردی ملعون و سعید امامی بیچاره بودند.

-- رضا ، Jan 18, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)