تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

اتهام، ارتباط با گری سیک

نیک‌آهنگ کوثر
nikan@radiozamaneh.com

شاید خیلی‌ها خیال کنند که ارتباط با یک استاد دانشگاه کلمبیا، مسأله‌ای ساده و بدون دردسر باشد. چه این همان دانشگاهی است که رییس جمهوری ایران در آن سخنرانی هم کرده است. اما وقتی اسم این استاد، گری سیک باشد، مطمئناً باید نگران عواقب دیدار بود.

امروز وقتی با گری سیک حرف می‌زدم، اندکی احساس نگرانی هم کردم، چه شاید گفت‌وگوی تلفنی ما باعث افزایش اتهام‌های خود من هم بشود! وقتی از ایران خارج می‌شدم، مجموعه اتهام‌هایم دو زونکن را پر کرده بود و منشی دفتر سعید مرتضوی به فکر زونکن سوم بود.

گری سیک در باره ماجرای اتهام کیان تاجبخش به خاطر دیدار با او و عضویت در گروه گالف ۲۰۰۰ حرف‌های جالبی می‌زند. او در نشریه آن‌لاین دیلی‌بیست می‌نویسد که شاید مدت زمانی را که در سال‌های اخیر با سفرای ایران در سازمان ملل سپری کرده، با کیان تاجبخش نگذرانده است، با آن‌که او و کیان هر دو دانشگاهی و ساکن نیویورک بوده‌اند و گاه به گاه همدیگر را می‌دیده‌اند.

دکتر سیک در طول این ۳ سال گذشته و در ۴ جلسه مختلف، بیشتر از ۹ ساعت را با رئیس جمهوری ایران سپری کرده. او در آخرین دیدار با محمود احمدی نژاد به او گفته بود که اگر رییس جمهوری ایران تنها به عنوان یک استاد ساده دانشگاه از ایران با او ملاقات کرده بود، مطمئناً در بازگشت به ایران با مشکلات زیادی روبرو می‌شد.

او می‌افزاید که البته مقام‌های امنیتی ایران اهل شوخی نیستند، اما آیا به خاطر دیدارهایی که با من داشته، هیچ‌گاه کیفرخواستی علیه رییس جمهوری ایران تهیه کرده‌اند؟

گری سیک از سوی دستگاه‌های حکومتی ایران مامور سیا خوانده شده. او در این باره چنین می‌گوید که ۲۴ سال عضو نیروی دریایی آمریکا بوده که هزینه دانشگاهش تا پایان دکتری را داده، و حتی زمانی که عضو شواری امنیت ملی آمریکا بوده، از نیروی دریایی حقوق می‌گرفته نه سیا.

سیک اضافه می‌کند که اتفاقاً بسیاری از تحلیل‌گران سیا که قبلاً عضو این سازمان بوده‌اند رسماً می‌گویند برای کجا کار کرده‌اند، اما من نمی‌توانم چنین کنم، چون هیچ‌گاه برای این سازمان کار نکرده‌ام.اما گروه گالف ۲۰۰۰ چیست که حضور در آن، اقدام علیه امنیت ملی به حساب آمده؟


گری سیک

این گروه، شبکه‌ای اینترنتی و محدود است که کارشناسان و افراد علاقه‌مند به حوزه کشورهای خلیج فارس، چه استاد دانشگاه، چه محقق و چه روزنامه‌نگار می‌تواند عضوش شود. افراد در این شبکه آزادانه به تبادل نظر می‌پردازند و مقاله‌ها و گزارش‌های این حوزه را معرفی و به بحث می‌گذارند و یا در باره موضوعی، هم‌دیگر را به چالش می‌کشند.

در این گروه مسائل اجتماعی و سیاسی کشورهای منطقه خلیج بررسی می‌شود. اعضا اگر لینکی را جایی ببینند که دیده نشدنش حیف باشد، از طریق ایمیل به دبیر گروه می‌فرستند او نیز در ایمیلی گروهی برای همه می‌فرستد.

اما مسأله‌ای دیگر که باعث نگرانی خیلی‌ها شده، نحوه تعامل دولت و دستگاه‌های امنیتی- قضایی ایران با محققین و کارشناسان دوملیتی‌ای است که یک ملیت‌شان ایرانی است.

بسیاری معتقدند که محکومیت تاج‌بخش برای گرفتن امتیاز از آمریکا است. تاجبخش کسی است که این سال‌ها در ایران درس داده و تحقیق کرده و نوشته و حالا متهم است که هدفش ایجاد انقلابی مخملی است. از این جهت بسیاری از اساتید حوزه علوم اجتماعی ایرانی ساکن آمریکا و دیگر کشورهای غربی با تردید به بازگشت به ایران می‌اندیشند.

دکتر کاوه احسانی، استاد دانشگاه ایلینوی شهر شیکاگو معتقد است که این بگیر و ببندها، مطمئناً باعث ایجاد مانعی در ارتباط علمی میان ایرانیان متخصص حوزه علوم اجتماعی با داخل کشور می‌شود، چه دو ملیتی‌ها، و چه کسانی چون خود او که فقط یک ملیت دارند و فقط ساکن غرب هستند:

من خودم دوملیتی نیستم و پاسپورت ایرانی دارم، اما دچار تردید می‌شوم. خیلی‌های دیگر هم دچار همین مسأله می‌شوند، چون محقق و پژوهش‌گر، خصوصاً در حوزه علوم اجتماعی، محتاج فضای بازی هستند که بتوانند سؤال‌هایی را مطرح کنند و پژوهش کنند، این سلال‌ها می‌تواند جنبه سیاسی هم پیدا کند.

چون پژوهشگران اجتماعی به حوزه قدرت حساس هستند، و آن‌را بررسی می‌کنند، از منظر اجتماعی و از منظر جایگاه دولت، نظریات عمومی که می‌بیند جامعه و اقشار مختلف جامعه چه می‌خواهد، در حوزه تصمیم‌گیری‌های سیاسی و سیاست‌گذاری‌های اقتصادی.

برای همین، هر کسی که بخواهد توی این حوزه‌ها فعالیت کند، اگر بخواهد مورد سوءظن قرار بگیرد، چرا باید چنین کاری انجام بدهد برای این‌که بخواهد کار علمی کند و مقاله‌ای یا کتابی منتشر کند؟

آن طرف قضیه این است که جامعه‌ای که بخواهد جلوی این گونه فعالیت‌ها را با ایجاد رعب بگیرد، در واقع دارد خود را کور می‌کند. برای این‌که این پژوهش‌گران اجتماعی هستند که می‌آیند در مورد مسائل حساس که برای کل جامعه اهمیت دارد مثل فقر، مثل فحشا یا بیشتر شدن شکاف طبقاتی یا انتخاب‌های سیاسی مردم تحقیق می‌کنند، نطراتشان را منتشر می‌کنند و بحث می‌کنند.

اگر قرار باشد که بترسند که عاقبت این کار چه می‌شود و به آن‌ها اتهام جاسوسی بزنند، قطعاً چنین کاری نمی‌کنند و ضررش به جامعه می‌رسد، چون جامعه نمی‌تواند بداند که در بدنه‌اش چه اتفاقاتی دارد می‌افتد.

اما بعد از اعلام محکومیت کیان تاج‌بخش و برخی دیگر از متهمان وقایع اخیر، سازمان دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای از دستگاه قضایی ایران خواست تا در احکام خود تجدیدنظر کند. در این بیانیه ضمن اشاره به اتهام کیان تاج‌بخش، به مورد ویژه حسین درخشان هم پرداخته شده است. عدم دسترسی به وکیل و دوری از استانداردهای بین المللی قضایی از موارد اعتراضی دیده‌بان حقوق بشر است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

خیلی متاسفم واسه آقای تاجبخش . این آقای گری سیک در ۳0 سال گذشته تا فرصتی پیدا کرد به چپ ایران حمله کرد و از این آخوندا حمایت کرد. هر وقت هم كه دیکتاتور کوچیک به نیو یورک آمد باهاش ملاقات کرد و گپ عاشقانه زد . حالا به این ور انور email میفرستد و اظهار وجود میکند. سوال من به عنوان یک ایرانی در کلمبیا از آقای سیک این ایست كه در ملاقاتهای ۹ ساعته با دیکتاتور کوچیک چی رد بدل کرد. من خودم در کلمبیا درس میدم. اصلا چرا یک استاد دانشگاه این همه رابطه خوب با مامورین تروریست جمهوری اسلامی داره؟ آقای سیک این هم نتیجه دوستی با گرگ! بلآخره زمستان خاهد رفت و روسیاهی واسه زغال خواهد موند. آقای سیک لطفا بیشتر از روابطتون با آقای ظریف، خرازی، احمدینژاد، هوشنگ امیراحمدی و سعید امامی برامون بگین! راستی آقای سیک شما داستان دعوای دزد و شاه دزد را میدونین؟ سرتون کلاه رفت. لطفا از خواب بیدار بشین. یا شاید اینکه خودتون را به خواب زدین كه در این صورت نمیشه بیدارتون کرد

-- iraj ، Oct 30, 2009

من فکر نمیکنم از گری سیک منفورتر کسی وجودداشته باشد این مردکه در شسته ورفته کردن جنایت های اخوندها تبحر خاص دارد و زبانزد همه ازادیخواهان ایران است وبرای همین دیدگاههای این شخص معلوالحال پشیزی ارزش ندارد.بعضی موقع ها ادمی از دیدن قیافه این فرد حالت خاصی میگیرد.

-- Hamid ، Oct 31, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)