تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گزارشی درباره‌ی اعتراضات دانشجویی و پیوستن دانشجویان دانشگاه آزاد به اعتراضات

«دانشگاه آزاد، دیگر جزیره‏ی ثبات نیست»

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

در ایران شاید به یک سنت تبدیل شده که دانشجویان در سراسر سال گذشته از مناسبت‏های شناخته‏ شده‏ی دانشجویی، استفاده کرده و دست به اعتراض می‏‏زنند. معمولا تعدادی از زندانیان سیاسی را دانشجویان تشکیل می‏دهند.

اغلب تحلیل‏گران سیاسی فضای سال جاری تحصیلی در دانشگاه‏های ایران را هم به علت روی‏دادهای انتخابات ریاست جمهوری، ویژه ارزیابی کرده‏اند.

با شروع سال تحصیلی، یکی از این ویژگی‏ها را شاید در قالب پیوستن دانشجویان دانشگاه‏های آزاد به اعتراضات دانشجویی بتوان دید که امر کم‏سابقه‏ای است.

سلمان سیما، فعال دانشجویی دانشگاه آزاد در این‏باره می‏گوید:

Download it Here!

حقیقت این است که الان دیگر همه‏ی جامعه بلند شده است و دانشگاه آزاد مستثنی نیست. دانشجویان دانشگاه آزاد هم هم‏صدا با مردم ایران پی‏گیر هستند و رأی‏شان را مطالبه می‏کنند و دیگر دانشگاه آزاد، جزیره‏ی ثبات نیست.

شاید به همین علت است که ده‏ها دانشجوی دانشگاه آزاد به کمیته‏های انضباطی احضار شده و ده‏ها حکم تعلیق از تحصیل برای آنان صادر شده است:

اگر خاطرتان باشد، سومین تجمع اعتراضی دانشجویان واحد تهران مرکز، با حمله‏ی نیروهای بسیجی مواجه شد که به باتوم، گاز اشک‏آور، شوک الکتریکی و وسایلی از این قبیل مجهز بودند. در این حمله نزدیک به ۱۰ تن از دانشجویان تهران مرکز زخمی شدند.

پس از این تجمع و تجمعات متوالی که دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز انجام دادند، دانشگاه هم ساکت ننشست و تحت فشار نیروهای امنیتی، بیش از چهل ترم حکم تعلیق از تحصیل یا منع موقت از تحصیل صادر کرد. به این صورت که هفت دانشجو حکم سه ترم تعلیق و ۱۰ دانشجو حکم دو ترم تعلیق دریافت کردند.

نکته‏ی جالب این‏جاست که چون تعلیق‏ها با احتساب سنوات است، بسیاری از دانشجویان وقتی با احکام تعلیق مواجه می‏شوند، سنوات‏شان تمام می‏شود و عملا از دانشگاه اخراج می‏شوند و دیگر نمی‏توانند ادامه‏ی تحصیل بدهند.


تجمع دانشجویان دانشگاه آزاد

آقای سیما، خبری نیز آمده بود مبنی بر این که در دانشکده‏ی علوم سیاسی واحد مرکز، کلاس‏های دانشجویان دختر و پسر از هم تفکیک شده است. این اتفاق چگونه افتاد؟

متاسفانه تفکیک جنسیتی در دانشگاه آزاد، از همان بدو ورود به دانشگاه شروع می‏شود. وقتی دفترچه را باز می‏کنید، می‏بینید کنار یک سری از رشته‏ها نوشته شده «مخصوص آقایان» و در بسیاری رشته‏های این دانشگاه، دانشجویان دختر نمی‏توانند تحصیل کنند.

تفکیک جنسیتی در دانشگاه آزاد وجود داشته و دارد و هر روز هم رنگ و ابعاد تازه‏ای به خود می‏گیرد.

اما تفکیک کلاس‏های دانشجویان دختر و پسر کی اتفاق افتاده است و چگونه اجرا می‏شود؟

آقای شیخ‏الاسلامی، دانشجوی کارشناسی ارشد این دانشگاه می‏گوید:

ترم قبل این تفکیک وجود نداشت. ولی متاسفانه از آغاز ترم جدید این رویه را در پیش گرفته‏اند و به نوعی تفکیک جنسیتی انجام داده‏اند و حتی روز‏های درس دختران و پسران دانشجو را از هم تفکیک کرده‏اند. دانشجویان تا آن‏جایی که توانسته‏اند به این مساله اعتراض کرده‏اند، ولی نتیجه‏ای نگرفته‏اند.

از سوی دیگر خبردار شدیم که روز سه‏شنبه، پنجم آبان در واحد جنوب مرکز دانشگاه آزاد، طبق دعوت قبلی، تجمعی برپا شده است.


بیش از چهل ترم حکم تعلیق از تحصیل یا منع موقت تحصیل برای دانشجویان دانشگاه آزاد که در تجمعات شرکت کردند

ایمان صالحی، دانشجوی این مرکز می‏گوید:

با توجه به احکام تعلیق از تحصیلی که برای دانشجویان تهران مرکز صادر شده، دانشجویان تهران جنوب تصمیم گرفتند در حمایت از همکلاسی‏هایشان، در حیاط دانشکده‏ی فنی این دانشگاه، تجمعی مسالمت‏آمیز برگزار کنند.

مطابق روالی که دانشجویان از یک ماه پیش در این دانشگاه پیش گرفته‏اند، روز سه‏شنبه برای برگزاری این تجمع در نظر گرفته شد؛ هم به خاطر شلوغی دانشگاه در این روز و هم به این دلیل که از ابتدای سال تحصیلی، به صورت سنتی، تقریبا هر سه‏شنبه دانشجویان دانشگاه آزاد تجمع کرده‏اند.

از تجمع امروز برای‌مان بگویید.

ساعت ۱۲ ظهر و بعد از تعطیل شدن کلاس‏های صبح، جمعیت خیلی زیادی که از سه‏شنبه‏های پیشین هم بیشتر بودند، در صحن اصلی دانشگاه جمع شدند.

حدود ۸۰۰ دانشجو رأس ساعت ۱۲ در صحن اصلی دانشگاه حاضر بودند و با شعار «الله‏اکبر» و «یاحسین میرحسین»، تجمع خود را شروع کردند. هرچه بیشتر از ساعت شروع می‏گذشت، به تعداد بچه‏ها اضافه می‏شد و به جرأت می‏توان گفت که در نهایت ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ دانشجو در تجمع حاضر شده بودند.

در فراخوانی که روزهای پیش پخش شده بود، مضمون این گردهم‏آیی چه بود؟

از دو سه روز پیش تراکت‏های تبلیغاتی‏ای برای برگزاری تجمع اعتراضی پخش شد که در آن نوشته شده بود: تجمع مسالمت‏آمیز دانشجویان تهران جنوب در اعتراض به دولت کودتا و هم‏چنین حمایت از دانشجویان تهران مرکز».

برخوردی با دانشجویان صورت نگرفت؟

خیر، مشکل خاصی نبود. منتها حراست دانشگاه که غافل‏گیر شده بود، آخر سر از چهار پنج نفر از بچه‏ها سؤال و جواب می‏کرد، گوشی‏های آن‏ها را بازرسی می‏کرد و کارت‏های دانشجویی را کنترل می‏کردند که ببینند، دانشجویان این دانشگاه هستند یا خیر. اما تا به حال نشنیده‏ایم مشکل خاصی به وجود آمده باشد.

ولی افراد حفاظت در دانشگاه و در میان دانشجویان بودند؟

تعداد بچه‏های حراست دانشگاه، نسبت به قبل، خیلی زیاد شده است. چون به هرحال ما تعداد دست‏مان است. چهار پنج نفر را به عنوان حراستی می‏شناسیم.

اما امروز من در دانشکده که دور می‏زدم، تعدادی حدود ۳۵ تا ۴۰ نفر از حراستی‏ها در سطح کل دانشکده حضور داشتند، اما اتفاق خاصی نیفتاد. البته شخص رییس دانشکده هم داخل جمعیت بود.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

از ابتدای ترم جدید اینطرح در دانشکده علوم سیاسی تهران مرکز اجرا گردید ! در طی این طرح اکثر کلاسهای دانشجویان خانوم سه روز اول هفته و آقایان سه روز آخر هفته برگزار می گردد .
این در حالیست که دانشجویان همواره اعتراض خود را به این مسئله ابراز داشتند . اما متاسفانه با بی توجهی مسئولین دانشگاه رو به رو شدند !
یک شنبه مورخ 2/8/88 مطابق معمول جلسه پرسش و پاسخ در دانشکده با حضور چند تن از مسئولین برگزار گردید .
دانشجویان مطابق معمول سوالات و مشکلات خود را به صورت کتبی مطرح کردند . اولین پرسش در مورد تفکیک کلاس ها بود . یکی از مسئولین به پاسخ گویی پرداخت و طی آن اظهار داشت هیچ قانونی مبنی بر این امر ویا عکس آن وجود ندارد و این مسئله با نظر مسئولین دانشکده انجام گرفته ! ( متذکر میشوم مدیر گروه علوم سیاسی که مسئول اینگونه برنامه ریزی ها می باشد دکتر اشرفی هستند ) .
سپس دکتر محمودی خواستند در این مورد صحبت کنند و اینگونه ابراز داشتند : این امر یک سنت حسنه در دانشکده است و هیچ دلیلی بر نقض آن وجود ندارد ! حالا آیا تمام مشکلات دانشکده حل شده و مشکل شما تنها تفکیک جنستی است !
یکی از دانشجویان خانوم بلند شد و اعتراض خود را اینگونه بیان کرد : می گویید سنت ! اعراب هم سنتی داشتند که دختران خود را زنده به گور میکردند , آیا این سنت ها باید ادامه داشته باشد . سطح علمی کلاسها به شدت پایین آمده ! اینجا دانشگاه است و شما با آن پوزخند و مطرح کردن اینگونهء مسئله عملا به تمام دانشجویان توهین می کنید و البته چنین حقی ندارید !
که این سخنان با تشویق و پشتیبانی سایر دانشجویان روبرو شد .
حال سوال این است که چگونه نظرات طرفداران آقای احمدی‌نژاد در دانشگاه آزاد اسلامی اعمال می‌شود.

-- دانشجو ، Oct 28, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)