تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گو با مسعود سفیری، پیرامون اختلافات میرحسین موسوی با آیت‌الله خامنه‌ای

«موسوی، نخست وزیر محبوب آقای خامنه‌ای نبود»

نیک‌آهنگ کوثر
nikahang@radiozamaneh.com

دوشنبه در آمفی‌تاتر روزنامه‌ی اطلاعات، میرحسین موسوی، نخست وزیر دوران جنگ به سوالات زیادی که از سوی خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی مطرح شده بود، پاسخ داد.

حضور بیش از ۵۰۰ عکاس و خبرنگار رسانه‌های مختلف نشان از اهمیت نامزدی میرحسین موسوی در شرایط حاضر دارد. با این همه برای بسیاری از ایرانیان سوالات زیادی درباره‌ی دوران هشت‌ ساله‌ی میرحسین موسوی و دوران ۲۰ ساله‌ی سکوت او وجود دارد.

از جمله بررسی اختلافات میرحسین موسوی با رییس ‌جمهوری وقت، آیت‌الله خامنه‌ای. همچنین در برخی گفت‌ و گوها میرحسین موسوی خود را اصلاح طلبی خوانده که به اصول پایبند است.

در همین رابطه با مسعود سفیری که چندین سال همکاری نزدیکی با سید هادی خامنه‌ای در روزنامه‌ی حیات نو داشته، گفت و گو کرده‌ام.

لازم به ذکر است سید هادی خامنه‌ای به واسطه‌ی اختلاف با برادر خود، آیت‌الله خامنه‌ای با محدودیت‌های زیادی در زمینه‌ی انتشار روزنامه‌های خود یعنی «جهان اسلام» و «حیات نو» رو‌به‌رو بوده است.

Download it Here!

آقای سفیری، یکی از سوالاتی که در روزهای اخیر مطرح بوده این است که آقای میرحسین موسوی در چارچوب تعاریف بعد از دوم خرداد اصولگرا محسوب می‌شوند یا اصلا‌ح‌طلب. با توجه به آن چیزی که بعد از دوم خرداد شاهد بودیم تحلیل شما در این زمینه چیست؟

در دوم خرداد ۷۶ آقای خاتمی به پیروزی رسید. کسانی که در این پیروزی نقش داشتند خودشان را به عنوان یاران خاتمی اصلاح طلبانی معرفی کردند که قصد دارند مسیر غلطی را که سیستم طی سال گذشته طی کرده اصلاح بکنند.

ولی بعد از مدتی وقتی بین‌شان اختلاف افتاد، افرادی مانند میرحسین موسوی و یا چپ‌هایی که حتا در مجمع روحانیون مبارز گرد آمده بودند و یا در سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی آمدند و بین خودشان چپ‌های جوان مرزبندی کردند. خودشان را با این‌ها مرزبندی کردند و گفتند ما به اصول وفا داریم. یعنی تا آنجا پیش می‌رویم که به اصولی که در انقلاب به رسمیت شناخته شده، صدمه‌ای وارد نشود.


مسعود سفیری، روزنامه‌نگار

سوالی که اینجا پیش می‌آید این است که آقای موسوی که اذعان می‌کند به این نحو به اصول پایبند است، چگونه می‌خواهد با مفهوم اصلاح‌طلبی که عملاً نگاهی انتقادی به برخی اصول در طول انقلاب دارد کنار بیاید؟

اعتقاد دارم که آقای میرحسین موسوی اصولاً اصلاح‌طلب نیست. یعنی آقای میرحسین موسوی اصولاً اعتقادی به چارچوبی که ما از اصلاح‌طلبی و اصلاحات بعد از دوم خرداد در ذهنمان داشتیم، ندارد. ه همین دلیل هم هست که در اوج جنبش دوم خرداد علی‌غم همه‌ی مواردی که وجود دارد، حتا یک کنایه و حرفی هم از ایشان نشنیدیم.

بنابراین فکر می‌کنم آقای میرحسن موسوی همان‌طور که در صحبت‌هایش روی آقای خمینی بیشتر تأکید می‌کند می‌خواهد به دهه ۶۰ برگردد. یعنی خودش را اصلاح‌طلبی در دهه‌ی ۶۰ می‌داند که نسبت به پدیده‌های راست‌روی بعضی از روحانیون که نسبت به آقای خمینی اتخاذ می‌کردند، موضع‌گیری داشت و می‌خواهد به یادآوری جریانی بپردازد که افرادی مانند آقای میرحسین موسوی در برابرشان مقاومت می‌کردند‌.

اما باید بین میرحسین موسوی و مثلاً جناحی مثل مشارکت و یا فعالانی مثل آقای سحابی مرزبندی کرد. به همین دلیل است که فکر می‌کنم میرحسین موسوی تا زمانی که مواضع خودش را به طور شفاف اعلام نکند این جناح‌ها نه از او حمایت خواهند کرد و نه به او حمله خواهند کرد. یعنی فعلاً ترجیح می‌دهند که سکوت کنند.

در حاشیه‌ی خیلی از مسایل سیاسی این روزها گفته می‌شود که آقای خامنه‌ای، رهبر فعلی نظام در زمانی که رییس جمهور بودند با نخست وزیر خودشان که آقای میرحسین موسوی باشد اختلافات زیادی داشتند. این اختلافات از کجا شروع شد و به کجا منتهی شد؟

تقریباً همه‌ی فعالان سیاسی در کشور می‌دانند که آقای میرحسین موسوی، نخست وزیر آقای خمینی بود تا نخست ‌وزیر رییس‌ جمهور وقت آقای خامنه‌ای.

نخست وزیر محبوب آقای خامنه‌ای، علی‌اکبر ولایتی بود که به مجلس معرفی کرد و رأی نیاورد و مجلس برای نخست وزیر شدن آقای میرحسین موسوی ابراز تمایل کرد‌. این اختلافات بین میرحسین موسوی و آقای خامنه‌ای همواره ادامه داشت.

این اختلافات منجر به یک‌سری نامه‌نگاری‌ها بین این دو نفر شده که اگر زمانی منتشر شد می‌خواهم نامش را «نقد ساختار قدرت در جمهوری اسلامی» بگذارم.


محل بروز این نامه‌ها در کجا بوده؟ یعنی در کجا افراد مختلف امکان بررسی و مطالعه و تحقیق درباره‌ی آن‌ها را دارند یا داشته‌اند؟

این نامه از هر دو طرف بین نزدیکانشان دیده شده، ولی جایی منتشر نشده است. این نامه‌ها بین آقای خامنه‌ای به عنوان رییس جمهور وقت و آقای میرحسین موسوی به عنوان نخست وزیر وقت بایگانی شده و مانده بود.

به نظر شما چه دلایلی وجود دارد که آن نامه‌ها هیچ وقت منتشر نشد و عملاً در دسترس نیستند؟

یکی از دلایلش این است که آقای میرحسین موسوی فکر نمی‌کرد رییس ‌جمهور آقای خامنه‌ای، رهبر بعدی کشور باشد. بعد از آن مرحله آقای خامنه‌ای هیچ علاقه‌ای به این‌که این نامه‌ها منتشر شود پیدا نکرد.

به خاطر این‌که در قانون اساسی تجدید نظر شده بود و از افراد مختلفی نام برده شده بود. احتمالاً پیش‌بینی‌هایی در مورد آینده وجود دارد. مسایلی که حکومت را با چالش‌های جدی مواجه می‌کند.

اگر نامه‌های آقای رجایی و بنی‌صدر منتشر می‌شود یکی از دلایل آن این است که آقای بنی‌صدر با یک اقدام پارلمانی یا شبه‌ پارلمانی برکنار شد. این تفاوت دارد. اما آقای خامنه‌ای ۲۰ سال است که به عنوان رهبر نظام در عرصه است و شاید در نامه‌های خودش مواردی را مطرح کرده که قطعاً علاقه‌مند نیست که الان منتشر شود و این نامه‌ها وجود دارد و خیلی‌ها از این نامه‌ها اطلاع دارند.

فارغ از این نامه‌ها یکی از دلایلی هم که فعالان سیاسی را ترغیب می‌کند که فعلاً از حمایت صریح از موسوی خودداری کنند این است که اعتقاد دارند وقتی بعد از ۲۰ سال فردی که برای ریاست‌ جمهوری که پستی به مراتب قدرتمند‌تر از نخست ‌وزیری است وارد عمل می‌شود و از سکوت درمی‌آید و حرف‌های بسیار عجیب و ‌غریب تغییر و زمانه‌ی تغییر را می‌زند، طبیعی است فردی مانند آقای سحابی با آن سابقه‌ی فعالیت سیاسی‌اش مقداری تردید می‌کند و به خودش این اجازه را می‌دهد که فرصت داشته باشد در مورد آن فکر بکند.


در مقابل چه تحلیلی وجود دارد که الان بعد از بیست سال آقای خامنه‌ای با آمدن مجدد آقای میرحسین موسوی به عرصه‌ی انتخابات و قدرت مخالف نباشند؟

اعتقاد دارم آن‌چه در شرایط فعلی دارد برای کشور اتفاق می‌افتد، این ضرورت را از نظر ذهنی برای آقای خامنه‌ای و اطرافیانش ایجاب کرده که میرحسین موسوی می‌تواند نقشی را که در دوره‌ی جنگ بازی کرد و یک دیسپلین اقتصادی بسته را بر کشور حاکم کرد، دوباره به کار بگیرد.

آقای خامنه‌ای اعتقاد دارد باید کشور را به گونه‌ی دیگری اداره کرد و با شرایط فعلی موافق نیستند. به همین دلیل امسال را سال تغییر الگوی مصرف اعلام کردند. و اگر این الگوی مصرف بخواهد تغییر کند اتفاقاً آدمی مثل میرحسین موسوی و اندیشه‌های اقتصادی‌اش به مراتب بهتر از فردی مانند محمود احمدی‌نژاد است.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
موسوی: گشت‌های ارشاد را متوقف می‌کنم
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

برگشتن اقای موسوی بعنوان رییس جمهور هیچ فرقی در وضع مملکت بوجود نخواهد اورد. حکایت ایشان همانند حکایت خمینی است که پانزده سال از ایران دور مانده بود و اصولی را که خود ساخته و پرداخته بود بنام ولایت فقیه و تحت عنوان اسلام ذهن و گمان خود در سن ٧٩ سالگی برای ما به ارمغان اورد. اگر مقصود از اصولگرایی ان اصول است دیگر چه تفاوتی است که حسین علی ریس جمهور باشد و یا علی حسین. این مصا حبه ها و نو شته های فقط مثل قرص مسکن است و دوای درمان نیست و نخواهد بود. شفاف بودن زهر هم نقشی در سمی بودن ان ندارد و زهر کشنده کشنده است. منتها یک نوع ان زود نابود می کند و یکی دیرتر.

-- بدون نام ، Apr 7, 2009

اینها برای حفظ نظام ... اسلامی حاضر به هر گونه معامعله ای هستند! و در این مورد هیچ اختلافی با یکدیگر ندارند. و این سر و صدا ها فقط برای گرم کردن انتخابات است.
نظامی،

-- Nezami ، Apr 7, 2009

پس رییس جمهور محبوب آقای خامنه ای هم نخواهد شد
موسوی هر چه زودتر کنار بکشه لطف بزرگی به خودش کرده
بچه ای!!!!!!!!!!!!!!!
4 سال دیگه با احمدی نژاد...وای نه تو رو خدا

-- سعید ، Apr 7, 2009

موضوع اصلاح الگوی مصرف که فقط یه سر کاریه که هم رسم اسم داشتن سال ها ور نیفته هم اشاره ای به انتخابات نشده باشه و مثلا رهبر بی طرف بمونه والا علی آقا ته دلش دوست داشت اسم امسال رو بذاره سال انتخاب مجدد احمدی نژاد!
از آقای سفیری بعیده این چرندیات رو هم وارد تحلیل هاشون کنن.

-- مرتضی ، Apr 8, 2009

این آقای نیک آهنگ چون خودش طرفدار خاتمی است سعی داره مصاحبه هم اگر می کند به نفع خاتمی باشد تا بی طرفی روزنامه نگارانه !!
بعد می شینه در بلاگش از روزنامه نگاری بی طرفانه می نویسه !!!

-- مهرداد ، Apr 8, 2009

آقای سفیری در یک جایی از مصاحبه خود می گوید که فقط نزدیکان خامنه ای و موسوی این نامه ها را دیده اند و بعد در جایی دیگر می گویند که خیلی ها از این نامه ها اطلاع دارند... بالاخره کدام یکی درست است؟
----------------------
رادیو زمانه: آقای سفیری به خبرنگار ما گفته‌اند که در دوران حضور در حیات نو و همکاری با سید هادی خامنه ای از وجود این نامه‌ها مطلع شده‌اند.

در سال‌ ۷۵ که نامزدی میرحسین موسوی نیز مطرح شد، بحث‌های محدودی در تحریریه برخی مطبوعات در این باره شکل گرفت که هیچگاه به مرحله انتشار نرسید.

برای اطلاع بیشتر از این جزئیات نامه‌ها می‌توان از همکاران ستاد میرحسین موسوی نیز پرسید که چنین خواهیم کرد.

-- امیر ، Apr 8, 2009

این حکومت ، حکومت اسلامی ست و همه سرسپرده هایش سلامنتد. بحثی اگر هست بحث چگونه ... است. همین!

-- بدون نام ، Apr 8, 2009

یک ... سیاسی را از موزه در آوردن و نامزد کردن نشانه ورشکستگی کامل سیاسی است. آنهم کسی که با پایان جنگ مخالف بود و برای پا یان جنگ ترجیح میداد با صدام مذاکره کند تا با سازمان ملل!!!!!

-- رضا صمدی ، Apr 9, 2009

وقتی ریاست جمهوری احمدی از قبل معلومه موسوی برای چی خودش روخسته می کنه

-- بهمن ، Apr 10, 2009

همه اینها سیا بازیه همه چیز از الان مشخصه...بیخودی چرا ذهن مردم رو مشغول میکنین.؟؟؟

-- بدون نام ، Apr 27, 2009

ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی
این ره که ما میرویم به ترکستان است

-- بدون نام ، Apr 29, 2009

man ba nazare aghaye Sfiri movafegh hastam

-- ebbi ، May 16, 2009

man ba nazare aghaye Sfiri movafegh hastam

-- ebbi ، May 16, 2009

واقعا براتون متاسفم یک تار موی موسوی به 1000 تا احمدی می ارزه
این اقای رئیس جمهور شما که ملت قبولش نداره در 8 سال جنگ کجا ثشریف داشت که حالا شده هیتلر دوم که به خودش جرات میده بروی ما اسلحه میکشه,جوانهای مارو قتل عام میکنه,به نوامیس ما در زندانها تجاوز میکنه و جسد آنها را تحویل خانواده هایشان میده این اقا کجا بودن؟
[...]

-- بی نام ، Sep 30, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)