تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

تغییر برای برابری، برنده جایزه «نت‌شهروند»

«تغییر برای برابری»، وب‌سایت کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض‌آمیز برنده اولین جایزه «شهروند اینترنتی» شد.

این جایزه در آستانه روز جهانی «مبارزه با سانسور بر اینترنت» از سوی گزارشگران بدون مرز و با حمایت شرکت گوگل به این وب‌سایت اهدا شد.

تغییر برای برابری، سه سال پیش هم‌زمان با آغاز به کار کمپین یک میلیون امضا تاسیس شد. این پایگاه اطلاع‌رسانی تا کنون بیش از ۲۰ بار از سوی مقامات قضایی ایران فیلتر شده‌ است.


به گزارش زمانه پروین اردلان،یکی از سردبیران تارنمای تغییر برای برابری، در مراسم اهدای این جایزه که در شرکت گوگل برگزار شد، گفت که فیلتر چندین و چندباره سایت تغییر برای برابری، نشان از مقاومتی است که سال‌هاست در جریان است.

وی با بیان اینکه این مقاومت از فضای واقعی وارد فضای مجازی شده، ادامه داد: «در حقیقت جنبش زنان ایران سال‌ها است که مقاومت می‌کند و به همین دلیل است که وقتی وارد فضای سیابری می‌شود سعی می‌کند شیوه دموکراتیک و اققی خود را در این عرصه وارد کند.»

خانم اردلان در گفتگو با رادیو زمانه این جایزه را متعلق به همه زنانی دانست که در این سال‌ها در عرصه واقعی و مجازی فعالیت کرده‌اند و گفت دریافت این جایزه نتیجه تلاش همه زنان ایرانی است.

ژان فرانسوا ژولیارد، دبیر گزارشگران بدون مرز، نیز در این مراسم، گفت: «در ایران اینترنت به شکل گسترده در مبارزه برای دمکراسی نقش ایفا کرده‌ است و بدون حضور نت‌شهروندان شجاع ایرانی، ما از اطلاعات لازم برای درک جهان خود محروم هستیم.»

به گفته وی در پی اعتراضات گسترده ایرانیان به انتخاب مجدد و مناقشه‌آمیز محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری، بیش از نیمی از تصاویر رویدادهای این مدت، از طریق اینترنت در سراسر جهان پخش شده‌ است.

داوید دورمون، معاون ارشد گوگل نیز حمایت از جایزه نت‌شهروندان گزارشگران بدون مرز و «ارج‌گذاری به شجاعت جمعی» فعالان سایت تغییر برای برابری را فرصتی برای «نشان دادن آنچه که عمیقاً به آن معتقد هستند» دانست.

وی افزود: «آزادی بیان یکی از عوامل بنیادینی است که به فرد قدرت بیشتری می‌دهد. ما در گوگل تلاش می‌کنیم تا بیشترین اطلاعات و بیشترین انتخاب به کاربران در بیشترین کشورها داده شود.»

پروین اردلان، روز بیستم اسفند ماه، این جایزه را در پاریس از ژان ماری کلمبانی، روزنامه‌نگار مشهور فرانسوی دریافت کرد.

وی یکی از پایه‌گذاران مرکز فرهنگی زنان و از اعضای اولیه کمپین یک میلیون امضا است. خانم اردلان به همراه مریم حسین‌خواه، جلوه جواهری و ناهید کشاورز به شش ماه حبس تعلیقی به مدت چهارسال، برای فعالیت در سایت تغییر برای برابری محکوم شده ‌است.

این فعال حقوق زنان، پیش از این نیز سردبیری وب‌سایت تریبون فمنیستی و عضویت در شورای سردبیری نشریه اینترنتی زنستان، ارگان‌های تعطیل ‌شده مرکر فرهنگی زنان را بر عهده داشت.

ایران، در لیست دشمنان اینترنت
سازمان گزارشگران بدون مرز، همچنین در گزارشی که امروز، جمعه منتشر شد ایران را در فهرست «دشمنان اینترنت» اعلام کرد.

این سازمان مدافع آزادی بیان؛ هر سال در روز ۱۲ مارس، روز جهانی مبارزه با سانسور در اینترنت، فهرست کشورهای دشمن اینترنت را منتشر می‌کند.

پروین اردلان، یکی از سردبیران وب‌سایت تغییر برای برابری، روز بیستم اسفند ماه، این جایزه را در پاریس از ژان ماری کلمبانی، روزنامه‌نگار مشهور فرانسوی دریافت کرد.

بنا به این گزارش، ایران پس از کشورهای چین و ویتنام بیشترین آمار بازداشت کاربران اینترنتی را دارد. هم‌اینک ۱۲۰ کاربر اینترنت و وبلاگ‎نویس در سراسر جهان به دلیل فعالیت‎های مجازی خود در زندان هستند.

عربستان سعودی، برمه، کره شمالی، کوبا، مصر، سوریه، تونس، چین، ترکمنستان، ویتنام و ازبکستان از دیگر کشورهایی هستند که در فهرست «دشمنان اینترنت» در سال ۲۰۱۰ قرار دارند.

دراین گزارش نام کشورهایی همچون ترکیه، روسیه، امارات متحده عربی، روسیه سفید و تایلند در فهرست «کشورهای تحت نظارت» دیده می‌شود. گزارشگران بدون مرز می‌گوید که این کشورها محدودیت‌هایی برای سایت‌های اینترنتی برخی گروه‌ها به‌وجود آورده‌اند. از آن جمله فیلتر بودن تارنمای یوتیوب در کشور ترکیه است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

به دوستان میگویم که دنیا به این طریق به شما میگوید ما از شما ملت مظلوم حمایت خواهیم کرد. درود بر شما شیرمردان که برای وطنمان خونفشانی کردیت.تبریک به زنان محروم و فداکار ایران که ظلم روزمره برشما خشم دنیا را بر انگیخته.

-- jahan ، Mar 12, 2010

aghaye jahan behtar ast ingune beguyid
shirmardan va shirzanan - zanan va mardane mahroum va fadakar

-- بدون نام ، Mar 12, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)