تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

تردید در همراهی عربستان برای فشار بر چین

منبعی در عربستان سعودی امروز جمعه این موضوع که مقامات این کشور در گفت‌وگو با وزیر دفاع آمریکا در مورد حمایت از طرح فشار بر چین صحبت کرده‌اند را «تکذیب» کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رابرت گیتس، وزیر خارجه ایالات متحده دیروز پنج‌شنبه اظهار داشت عربستان سعودی و امارات متحده برای تحت فشار گذاشتن چین جهت موافقت با تصویب دور جدید تحریم‌ها علیه ایران «اعلام آمادگی» کرده‌اند.

خبرگزاری دولتی سعودی (اس‌پی‌اِی) نیز روز گذشته به نقل از «منبعی رسمی» نوشته‌بود که ریاض در این زمینه «اعلام آمادگی» کرده‌است.
اما به گزارش خبرگزاری فرانسه، منبعی «نامشخص» امروز چنین گفت‌وگویی را با رابرت گیتس تکذیب کرده‌است.

رابرت گیتس، وزیر خارجه آمریکا که رو گذشته برای جلب پشتیبانی امارات متحده جهت تحریم بیشتر ایران وارد ابوظبی شده‌بود «اعلام آمادگی» امارات و عربستان در این زمینه را به خبرگزاران اعلام کرد.

گفته شده امروز منبعی «نامشخص» در این باره افزوده‌است:
«این حقیقت ندارد. این موضوع در جریان دیدار وزیر امور خارجه که به تازگی در پادشاهی سعودی بود صحبت نشد.»

خبرگزاری دولتی سعودی (اس‌پی‌اِی) نیز روز گذشته به نقل از «منبعی رسمی» نوشته‌بود که ریاض در این زمینه «اعلام آمادگی» کرده‌است

این در حالی است که مقامات سعودی اغلب مواضع حساس خود را از طریق «مقامات رسمی» در مصاحبه با خبرگزاری دولتی سعودی (اس‌پی‌اِی) ابراز می‌کنند.

بازدید رابرت گیتس از منطقه بخشی از کوشش دیپلماتیک ایالات متحده برای فشار بیشتر بر چین با استفاده از اهرم نفت است. آمریکا در راهبرد جدید خود می‌کوشد کشورهای عربی خلیج فارس را ترغیب کند تا از نفت خود به عنوان اهرمی بر چین برای موافقت با تحریم بیشتر ایران استفاده کنند.

قصد ایالات متحده و هم‌پیمانانش از تحریم بیشتر ایران جلوگیری از «عدم شفافیت» در پیوند با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی اعلام شده‌است.
قدرت‌های غربی نگرانند کاربردهای احتمالی نظامی این برنامه منافع آنان را به خطر بیندازد. ایران این نگرانی را بی پایه و «بهانه‌ای برای تسلط» می‌نامد.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
رابرت گیتس: ‌عربستان و امارات آماده اعمال فشار بر چین‌اند

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)