تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

منتظری: مطالبات مردم افزایش یافته است

آیت‌الله حسینعلی منتظری، از مراجع تقلید شیعه می‌گوید که «سرکوب» مردم، منجر به بالا رفتن مطالبات آنها شده است.

آقای منتظری اعلام کرده که کشته شدن مردم، دستگیری‌ها و محاکمه‌های «فرمایشی» پس از انتخابات، به تدریج مطالبات «مردم معترض» را بالا برده است.

این مرجع تقلید شیعه هشدار داده، چنانچه حاکمیت به روش کنونی خود ادامه دهد، «خوف» آن می‌رود که مردم به «کلی با نظام فاصله بگیرند و بحران کنونی عمیق‌تر شود.‏»


در ایران شش ماه است که اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ادامه دارد و در این مدت بر اساس آمارهای رسمی، دست‌کم ۳۲ نفر در ناآرامی‌ها کشته و صد‌ها تن دیگر بازداشت شده‌اند.

مقام‌های جمهوری اسلامی نیز در این مدت فشار‌ها بر فعالان سیاسی و مدنی را افزایش داده و محدودیت‌های فراوانی برای آنها ایجاد کرده‌اند.

این مرجع تقلید شیعه هشدار داده، چنانچه حاکمیت به روش کنونی خود ادامه دهد، «خوف» آن می‌رود که مردم به «کلی با نظام فاصله بگیرند و بحران کنونی عمیق‌تر شود»

برخی از دستگیرشدگان سیاسی و مدنی نیز با اتهام «براندازی»، محاکمه و به حبس‌های طولانی محکوم شده‌اند.

آقای منتظری در واکنش به طرح چنین اتهاماتی علیه مخالفان دولت، گفته که «اتهام براندازی را مطرح می‎کنند تا بتوانند مردم را سرکوب نمایند‏.»

او افزوده که حاکمیت در حوادث پس از انتخابات، افرادی را به منظور سر دادن شعار‌های «براندازانه»، «تخریب اموال عمومی و ایجاد اغتشاش» در میان مردم فرستاده است.

این مرجع تقلید شیعه اظهار داشته که اگر به مردم معترض اجازه راهپیمایی آزاد داده شود، معلوم می‌شود که مردم «جز احقاق حقوق تضییع شده خود و جبران آنها و‏ ‏تأمین آزادی‌های مصرح در قانون اساسی، مطالبات دیگری نخواهد داشت.»

آقای منتظری در واکنش به طرح اتهاماتی علیه مخالفان دولت، گفته که «اتهام براندازی را مطرح می‎کنند تا بتوانند مردم را سرکوب نمایند‏»

آقای منتظری در بخش دیگری از اظهارات خود گفته که میرحسین موسوی و مهدی کروبی، به «شایستگی» با مردم بوده‌اند و از «ارائه ‏رهنمودهای لازم و مفید دریغ نکرده‌اند.»

میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو تن از رهبران اصلاحات و نامزد‌های معترض به نتیجه انتخابات هستند که اعلام کرده‌اند دولت برآمده از این انتخابات را «مشروع» نمی‌دانند.

آیت‌الله منتظری همچنین از عملکرد صدا و سیما در حوادث پس از انتخابات انتقاد کرده و گفته که این سازمان در حال حاضر در اختیار «گروه خاصی» است که از «دروغ پردازی نسبت به گروه مقابل و نیروهای مردمی‏ ‏کوتاهی نمی‌کند.»

به گفته این مرجع تقلید شیعه، «مشروعیت نظام و حاکمیت دینی در زمان غیبت‏، ‏جز با رضایت عامه و آراء جمیع یا اکثریت مردم نخواهد بود، و امروز این‏ ‏مشروعیت خدشه‌دار شده است.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

گفتم - گفتی - گفت - گفتیم - گفتید - گفتند !!!!!!
٣٠ سال با نوازش «گفتنها» و با نواختن «قانو نها» (قانون به معنی دستگاه موسیقی آن) توسط این مرجع و آن نخبه برای خواباندن بیشتر ما عاشقان شعر و موسیقی گذشت.

-- بدون نام ، Dec 15, 2009

درود بر مرجع با شرف
طرحی از طریق ای میل به دستم رسید جالب بود اینجا می گزارم

طرحی برای راهپیمائی تاسوعا و عاشورا
1- مسیر شکل گیری اولیه راهپیمائی بسیار طولانی و از امام حسین تا آزادی خواهد بود.
2- این مسیر صدها ورودی از شمال و جنوب دارد و هر کسی باید سعی کند از نزدیکترین مسیر خود را به این مقصد برساند.
3- همه راهپیمایان سعی کنند ساعت یازده صبح خود را به این مسیر طولانی برسانند.
4- پس از رسیدن به این مسیر از هر ورودی ممکن به سمت میدان آزادی حرکت کنند.
5- از مراجع و شخصیتهای خوشنامی مانند آیت.. صانعی و طاهری اصفهانی برای نماز ظهر عاشورا دعوت شود.

از تمام گروههای اجتماعی و صاحبنظران دعوت می شود این طرح را مورد بررسی قرار دهند اشکالات آن را بررسی کنند و پیشنهادهای تکمیلی ارائه دهند. برای شهرستانهای مختلف مسیرهای مناسب پیشنهاد کنید، مانند بلوار وکیل آباد برای مشهد و یا چهارباغ برای اصفهان.
مزیت بزرگ این طرح شکل گیری سریع موج جمعیت و ورودیهای بی شمار آن است که امکان سرکوب را به صفر می رساند.
پاینده باشید - سارا محمد زاده

-- احمد خزرائی ، Dec 15, 2009

اقای منتظری / اقای خمینی واقعا حق داشت که از شما خواست در مسایل سیاسی دخالت نکنید.
مردم عادی ایران چه مسلمان و چه غیر مسلمان از همان اوایل انقلاب از بی عدالتی ناراحت بودند و تذکرات مردم مورد توجه مسولین که رفسنجانی/کروبی/موسوی/خاتمی و اقای خامنه ای هم از اعضای برجسته ان بودند و احتمالان جناب عالی هم به نحوی دخیل بوده اید/واقع نشد.اکنون شکستن کاسه بر سر اقای احمدی نژاد و حمایت از برادران دوباره یافته /کاری مرموز و تصویه حساب شخسی با خامنه ای است.
حد اقل ٩٠% مردم ایران از رانت خواران و حامیان انان متنفرند ولی فریب مترسکهای استعمار گر را هم به راحتی نمی خورند. هر دولتی و با هر نامی که در ایران سر کار باشد باید به خواسته های به حق مردم احترام گذارد و در برقراری عدالت اجتماعی جدی عمل نماید.اما دولتی که با وعده های استعمار گران و حمایت انان روی کار اید / هرگز به مردم احترام نخواهد گذاشت.
اگر قبول ندارید / به کشور مصر /عربستان / اردن / پاکستان و دیگر کشورهای دیکتاتوری/ وست و برادر با دولت امریکا سفر نمایید و خود از نزدیک بزرگواریهای دولتمردان امریکایی و اروپایی را مشاهده فرمایید.سپس سری هم به کشورهای دوست روسیه بزنید .انگاه میبینید که استعمار شرقی و غربی فرق چندانی با هم ندارند.

-- بدون نام ، Dec 15, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)