تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

بار حقوقی شهروند
روزنامه مردمسالاری در سرمقاله امروز خود با عنوان «گناه شهروند بودن»، به انتقاد از سخنان اخیر صفار هرندی، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخته است.

به نوشته این روزنامه، «به تازگی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی که این روزها در تب و تاب سفرهای استانی و شهرستانی برای دفاع از سیاست‌های دولت احمدی‌نژاد است، عملکرد روزنامه همشهری و فرهنگسراهای کشور را زمینه‌ساز بروز جنگ نرم دانسته است.»

روزنامه مردمسالاری می‌نویسد: «گویی تحلیل و واکاوی، جای خود را به سطحی‌نگری و تقلیل‌گرای داده است، چرا که اگر جز این بود، قطعا شاهد اظهاراتی از این دست از جانب کسانی که دارای مقامات ارشد در این کشور هستند نبودیم.»

به نوشته سرمقاله‌نویس این روزنامه، «شاید برخی مردم ایران را اصولا در حد و اندازه شهروند نمی‌دانند، زیرا به خوبی می‌دانند که کلمه ساده‌ای مانند شهروند، بار حقوقی و اجتماعی بسیار زیادی رابه دنبال می‌آورد که به دنبال آن دیگر نمی‌توانند هر طور که می‌خواهند، با مردمانشان رفتار نمایند.»

متن کامل سرمقاله

استفاده از فرصت
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «بن‌بست هسته‌ای و دو کار نیمه تمام» در خصوص تعویق نشست ۱+۵ در خصوص ایران پرداخته است.

به نوشته دنیای اقتصاد، «تعویق این‌گونه مذاکرات را نمی‌توان رخدادی استراتژیک به شمار آورد. تنها فایده چنین تعویق‌هایی، ایجاد فرصت‌های تازه برای ایران است که تدابیری تازه برای دفع فشار بازیگران جهانی بیندیشد.»

این روزنامه افزوده است: «تنها چیزی که اکنون در دست طرفین است، مهارت‌های دیپلماتیک و استفاده از فرصت‌های زمانی است. آنچه که ایران می‌تواند در این فرصت‌ها انجام دهد، به درستی معلوم نیست و از دیپلمات‌های ایرانی انتظار هیچ معجزه‌ای نمی‌توان داشت؛ اما این به معنای پایان تلاش‌های تهران نیست.»

دنیای اقتصاد در سرمقاله خود نوشته است: «ایران دست‌کم دو کار نیمه‌تمام منطقه‌ای و جهانی دارد که زمان‌های تعلیق مذاکرات، فرصتی مناسب برای پیگیری آنها است.کار نیمه‌تمام منطقه‌ای، پیگیری سیاست گسترش و تعمیق روابط با همسایگان به‌ویژه، عربستان و ترکیه است. گسترش روابط با ترکیه هم چندی است کلید خورده که می‌توان آن را ادامه داد.»

متن کامل سرمقاله

برچسب
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود با عنوان «این یک حادثه نبود!» در خصوص پاره شدن عکس آیت‌الله خمینی نوشته شده است.

به نوشته این روزنامه، «فراتر از توهین به عکس امام(ره)، توهین به اندیشه‌های امام است که نه فقط از سوی دشمنان تابلودار نظام بلکه از سوی عده‌ای که خود را منتسب به خط امام دانسته و برچسب خط امامی بر پیشانی خود زده‌اند، سالهاست که صورت می‌گیرد.»

روزنامه کیهان می‌نویسد: «مشکل این جماعت این است که خود را طلبکار امام و انقلاب و مردم می‌دانند! بد نیست آقایان یک بار هم که شده عناوین و القابی چون خط امام و یار امام و نخست وزیر امام! که سالهاست برای خویش ساخته‌اند را کنار بگذارند.»

به نوشته سرمقاله‌نویس این روزنامه، «امروز قضیه و سیر جریانی که اهانت علیه انقلاب و ارکان نظام و امام و رهبری را به خیابان‌ها و تجمعات کشانده، برای همه روشن شده است، حتی برای آنهایی که در اشتباه بودند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «راهبرد ایران؛ دفاع از آرمان فلسطین»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «شما کجایید؟»

سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «فهم آقای خاتمی از مردمسالاری»

سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «لایه‌های پنهان جنگ عراق»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)